Gå til innhold

Hverdagen med Frøken Fryd og Lillesøster

Haley

Anbefalte innlegg

Endelig helg! Det vil si, en fridag ihvertfall. Skal på jobb søndag, nemlig. Mannen skal jobbe, så jeg tok like så gjerne på meg en ekstravakt som de så sårt trengte på jobb. Nå må jeg bare passe på at klokka stilles riktig :jepp:

Men nå skal vi hjem til foreldrene mine på middag og blir der til i morgen. Gleder meg til å sove lenge. Føler meg nemlig som en zombie med tett/rennende nese og ikke helt optimalt med antall timer søvn de siste par nettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God "helg"! Så snille du er som tar på det ekstravakt - håper det blir satt pris på, gravid som du er! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayami: Var tydeligvis riktig helg å jobbe ekstra på, for det var relativt rolig :jepp:

---

Hurra! Denne uken er jeg offisielt over i tredje - og siste - trimester :bolledeig:

Frøkna har de siste dagene lagt seg like nedenfor ribbeina på høyre side, så når jeg sitter er det en smule ubehagelig. Må liksom strekke ut høyresiden av kroppen :gjeiper:

Endret av Haley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Hurra for tredje trimester! :bolledeig:

Lillemann driver også på med å gnikke seg opp mot ribbena på høyre side. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør lillemakrell også, og tar sats før han sparker med hælen! Mister helt pusten, særdeles ubehagelig!! Men også litt koselig! :)

:hoppe: for 28 uker og 3.trimester!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for tredje trimester! :bolledeig:

Lillemann driver også på med å gnikke seg opp mot ribbena på høyre side. :roll:

Er vel bare å innstille seg på at det forblir sånn de siste månedene :sjenert:

Det gjør lillemakrell også, og tar sats før han sparker med hælen! Mister helt pusten, særdeles ubehagelig!! Men også litt koselig! :)

:hoppe: for 28 uker og 3.trimester!!

Uff, hørtes ikke noe godt ut! Har ikke merket noen skikkelig harde spark ennå, men frøkna har jo blitt mye sterkere i det siste, så det kan vel skje når som helst.

---

I morgen er det ny kontroll hos legen *husktisseprøve*, men det jeg er mest spent på er hva vekta sier. Har ikke noen følelse på om jeg har gått opp mye eller lite, men håper (faktisk!) og regner med at jeg har gått litt opp ihvertfall.

Fikk besøk av svigers og søsknene til Mannen i dag, så da fikk vi ryddet litt. Trengte et lite spark i baken :gjeiper: Svigermor vil forresten strikke hentesett, men jeg har liksom ikke funnet noe som jeg bare MÅ ha.. Får Google litt videre.

Bortsett fra en tett/rennende forkjølet nese og en smule trøtthet, så er formen fin. Dog ikke like lett å sove på halvt på siden/magen lenger. Bruker nå dyna mest mellom beina og foran brystet, og slenger et pledd over kroppen. Og Mannen sier han er forberedt på at tredje trimester kanskje blir litt mer krevende (irritert, utålmodig, hormonell gravid dame) :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vellykket kontroll i dag! +2kg siden forrige kontroll for 5 uker siden, fint BT og ingen utslag på stix. Frøkna vokser fint like over den røde streken og ga fra seg 146 slag i minuttt :rodmer: Og så fikk jeg bekreftelse på termin, så i morgen blir det litt papirarbeid som skal ordnes og sendes.

Var også innom biblioteket og dro med meg noen bøker om fødsel, amming og barnets første leveår. Og så investerte jeg i strikkeboka til Nøstebarn :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for fin kontroll!

Nøstebarnboka er fin... Liker at oppskriftene er så enkle at man kan gjøre dem til sine egne med litt enkel tilpasning. Både lua, sokkene og buksa til hentesettet "mitt" er strikket med utgangspunkt i oppskrifter fra den boka. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, begge to :)

---

Kombinasjonen liten blære, sprellende baby og en kopp kaffe anbefales ikke :fnise:

Har satt på en maskin med babyklær/sengetøy og tenkte å skaffe meg en oversikt over hva vi har i de ulike størrelsene i løpet av dagen.

Og så skal jeg få r*va i gir og feste resten av trådene på teppet til venninne E's baby, og kanskje få laget et "Velkommen til verden/Gratulerer med gutten"-kort så jeg har det klart til han kommer til verden når som helst nå :rodmer:

Men først skal jeg ordne foreldrepenger-skjemaet til NAV :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra med kontroll-suksess! :hoppe: Sikkert veldig betryggende å være litt over den røde streken - ikke noe særlig betryggende å være under, i alle fall.. :sjenert:

Hva gjør du i forhold til ferie i permisjonen? Regner med at du også har sommerferie... Noen anbefalte med å avbryte permisjonen, ta ferie, og så ta resten av permisjonen etter ferien. Da mister jeg ikke verken ferie eller permisjon. Men jeg har jo en jobb som gjør at det er naturlig å ta ferie fra ca 20.juni, hvilket vil si akkurat den perioden hva jeg MÅ ha permisjon... Tenker å få sjefen til å skrive at jeg skal ha ferie i oktober, eller noe. Folk i "vanlige" jobber kan jo gjøre det?! Forvirrende med NAV...

Kos deg med vasking av babyting - jeg skal pakke ut etter helgas tur på ikea! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayami: Har gitt beskjed til sjefen om at jeg skal ha ferie 20. august - 16. september slik at hun fikk plottet det inn i permisjonen og dermed utsetter den, samt at jeg skrev ned disse datoene i søknaden til NAV. Det burde ikke være noe problem for deg heller, selv om du vanligvis tar ferie i skoleferien. Er det ikke noe med at man kan ta ut ferie tidligst 6 uker etter fødsel, mon tro? I så fall må det jo bare bli sånn. Du skal jo uansett ikke jobbe, så det burde være hipp som happ når du tar ferie i en slik situasjon.

Tror ikke jeg hadde vært så bekymret om jeg lå over eller under den røde streken, så lenge det er innenfor det grønne feltet. Om jeg lå over eller under det grønne hadde jeg kanskje vært litt bekymret, men man får jo jevnlig oppfølging i slike tilfeller :)

---

Vasket og hengt opp babyklær/sengetøy - check!

Skjema til NAV - check!

Feste tråder på teppet - check!

Legger ved et lite skrytebilde av teppet også, jeg :sjenert:

post-43368-0-79020500-1332939939_thumb.j

Neste på planen:

Lage middag til Mannen kommer hjem

Lage oversikt over hva vi har og mangler i de minste størrelsene

Lage kort som skal gis sammen med teppet

Strikke på frøkenteppet :hjerte:

Produktiv fridag gjør godt for samvittigheten! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du har vært i dag da!! :)

Og utrolig fint teppe! Tok det lang tid?

Grattis emd 3.trimester forresten :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig fint teppe!! Tror nok du er mer tålmodig til å strikke enn meg, for det ser ut til å være mye større enn det jeg strikket! :fnise: Satser på at det ordner seg med ferie for min del også, man har jo rett til å ta ut ferie når man vil (i samråd med arbeidsgiver) og som du sier skal jeg jo ikke jobbe uansett, så da blir det jo ett fett for alle! :Nikke:

Ha en fin dag i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg er litt treg her, men prøver å holde meg oppdatert :P

Grattis med tredje trimester! Nå går det fort fremover :)

Kjempefint teppe du hadde strikket forresten! Blir inspirert!

Det er som du skriver om sf-mål- det blir sjekket opp rimelig fort. Selv ligger jeg og vipper i underkant av det grønne feltet, har vært på ul og skal på ul igjen etter påske for å sjekke vekst. Så helsevesenet er påpasselige når det gjelder svangerskapsomsorg her i distriktet ihvertfall!

God dag videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du har vært i dag da!! :)

Og utrolig fint teppe! Tok det lang tid?

Grattis emd 3.trimester forresten :klemmer:

Takk for det :) Hadde jeg giddet å strikke litt hver dag så hadde det nok vært unnagjort på en ukes tid, kanskje to. Men jeg har hatt lange opphold og strikket etter skippertaksmetoden, så det tok meg to måneder å få det helt ferdig inkl å feste trådene.

Og du følger like etter, så det er ikke mange dager til du trer inn i siste trimester også :klemmer:

Veldig fint teppe!! Tror nok du er mer tålmodig til å strikke enn meg, for det ser ut til å være mye større enn det jeg strikket! :fnise: Satser på at det ordner seg med ferie for min del også, man har jo rett til å ta ut ferie når man vil (i samråd med arbeidsgiver) og som du sier skal jeg jo ikke jobbe uansett, så da blir det jo ett fett for alle! :Nikke:

a en fin dag i morgen!

Takk for det! Har ikke målt det, men tror det ble noenlunde etter målene de anga hos Pickles. Strikket etter skippertaksmetoden, så om jeg har så mye tålmodighet vet jeg nå ikke :ler:

ha en fin fredag :klemmer:

Ser jeg er litt treg her, men prøver å holde meg oppdatert :P

Grattis med tredje trimester! Nå går det fort fremover :)

Kjempefint teppe du hadde strikket forresten! Blir inspirert!

Det er som du skriver om sf-mål- det blir sjekket opp rimelig fort. Selv ligger jeg og vipper i underkant av det grønne feltet, har vært på ul og skal på ul igjen etter påske for å sjekke vekst. Så helsevesenet er påpasselige når det gjelder svangerskapsomsorg her i distriktet ihvertfall!

God dag videre!

Så koselig at du stikker innom :klemmer:

Ble fornøyd med teppet til slutt, men det tok litt lenger tid enn beregnet fordi det var litt kjedelig :gjeiper:

Godt at du får den oppfølgingen som trengs! Tror svangerskapsomsorg er noe de fleste kommuner/helsedistrikter tar ganske seriøst - og bra er det!

ha en fin dag i morgen :)

---

Ble så inspirert av å bli ferdig med gutte-teppet at jeg har rast avgårde på lillefrøkna sitt teppe. Moro!

Laget en oversikt over hva vi har av klær til lillefrøkna og vi har i grunn det meste i str. 50-56, men skal kjøpe noen strømpebukser og noen sokker i begge str., og pyjamaser i str. 56 ihvertfall. Så får vi vel si at det er i boks. Dukker vel opp noen gaver også her og der kjenner jeg folk rett ;)

Klarte å skli (havnet på kne) på det våte, møkkete gresset på vei til jobb i dag, så nå er venstre kne en smule umulig å ha med å gjøre når jeg skal bøye benet. Gikk heldigvis bra med resten av kroppen og magen var ikke i nærheten av bakken :Nikke:

En arbeidsdag igjen og så er det helg. Ikke mye påskeferie å skryte av her i gården, men 3 dager (ons, tors, fre) er jo ikke så verst det heller. Finvær kan vi vel se langt etter, så det skal nok bli tid til både strikking og lesing :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ser på The Voice - jeg hører på barnesanger på Spotify :fnise: Og prinsessa vår liker visst Brahms vuggevise like mye som mamma'n sin :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ser på The Voice - jeg hører på barnesanger på Spotify :fnise: Og prinsessa vår liker visst Brahms vuggevise like mye som mamma'n sin :hjerte:

:fnise:

:rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt drømte jeg at jeg var ute og jogget en skikklig langtur, og det var så godt! Gleder meg til frøkna er ute av magehuset og jeg kan bruke kroppen til sånt igjen :Nikke: ar ihvertfall store ambisjoner om masse trilleturer, og så skal vi jo kjøpe bæresjal og bæresele. Til høsten blir det muligens også mor/barn-trening på oss også :trene: Prøver å ikke legge altfor mange planer og ha for store ambisjoner, for man vet jo aldri hvordan livet som nybakt familie blir. Men det er godt å ha noe å se fram til også.

I dag nyter jeg en tidlig morgen (stod opp kvart på ni) med en kopp kaffe og The Kennedys på pc'en, mens Mannen får en "sovmorgon". Skal vekke han til en skikkelig helgefrokost litt senere :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgene går altfor fort! :kjefte:

Det går unna på teppet til frøkna, så jeg regner nesten med å bli ferdig i løpet av påsken. Og da må jeg ha et nytt prosjekt klart. Vurderer et Mor Signe-teppe, men jeg bør vel prøve meg på noen plagg snart også. En liten søt kjole eller en enkel jakke/bukse/sokker *google*

Og her har det kommet 15-20 cm med snø de sist to dagene. Jippi.. :sukk:

Men ellers er det godt å ha tilbakelagt mars og gått inn i en ny måned, en virkelig vårmåned (snøen forsvinner nok på kort tid), og jeg er klar for varmere temperaturer og spirende natur :jepp:

Og så :hoppe: jeg litt for 29 uker - bare 11 igjen! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...