Gå til innhold

Geitekillinger rømte fra halalslakting


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest margrit

Verste videoen jeg noen gang har sett. Disse 'menneskene' skulle mottatt tilsvarende behandling. Halalslakting (og kosherslakting) er helt grusomt. Man kan da ikke la dyra blø i hjel? (til tross for bedøvelsen de får i Norge).

Hvorfor ikke? De som forstår seg på dette er da helt enige om at halalslakt etter NORSKE forskrifter faktisk ikke er noe verre enn annen slakt etter NORSKE forskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke? De som forstår seg på dette er da helt enige om at halalslakt etter NORSKE forskrifter faktisk ikke er noe verre enn annen slakt etter NORSKE forskrifter.

Så lenge dyret er bevisstløst før man skjærer over pulsårene, så er det ikke så galt. Men det har ved flere anledninger vært nære på at norske politikere, som tydeligvis ikke vet noe som helst om husdyras anatomi og fysiologi, har lettet på reglene og tillatt tradisjonell halal og kosher slakting, der dyret skal være våkent og bevisst når dette skjer. DET er dyreplaging. Og det er en temmelig forferdelig tanke at man har ønsket å tillate noe slikt av hensyn til to religiøse gruppers ønsker. Den eneste unnskyldningen jeg kan tenke meg, er kunnskapsløshet. Men en ku kan faktisk leve i opp til 5-6 minutter etter at strupen er skåret over, siden de har et ekstra sett med arterier som kan forsyne hjernen med blod selv om de ytre halspulsårene er overskåret. Kua dør ikke før den er praktisk talt tom for blod. Jeg har sett film av dette, og det var virkelig hjerteskjærende å se de stakkars dyra stå og blø ihjel. Noen slaktehus tar like gjerne ut luftrøret og litt smårask, mens de likevel holder på i strupeområdet, så det blir ikke bare en langsom dødskamp etter et rent snitt, men faktisk en stor maltraktering.

Jeg fatter ikke hva som går av folk som kan gjøre noe slikt mot et dyr. For ikke å snakke om de som pusher på for at dette skal bli gjengs praksis. Hva faen er det som er så BRA med denne slaktemetoden? Det er jo det "halal" betyr, er det ikke? At det er en god ting? En god ting å la et bevisst dyr blø seg ihjel etter å ha blitt stygt maltraktert. Barbarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest margrit

Problemet er vel endeligheten av koranen. Koranen var faktisk en gang i tiden en enorm forbedring. Nå er jeg ikke hundre prosent sikker, men tviler på at koranen stiller noen krav om bevissthet på dyrene.(sannsynligheten for at dette var en problemstilling for 1400 år siden er vel svært liten).

Jeg kan ikke helt se at det å akseptere hvordan andre kulturer skulle foreta seg noe er et problem så fremt det som gjøres er humant. Problemet til en del anti-halal slaktere er at de har sett en eller annen youtube propaganda-film tatt opp i en eller annen ghetto i London eller i huggabuggaland og innbiller seg at det er sånn det gjøres for deretter å gå fullstendig i vranglås i sine egne misoppfatninger.

Når det er sagt så er ikke brorparten av muslimene så innmari nøye på at det skal være halal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel endeligheten av koranen. Koranen var faktisk en gang i tiden en enorm forbedring. Nå er jeg ikke hundre prosent sikker, men tviler på at koranen stiller noen krav om bevissthet på dyrene.(sannsynligheten for at dette var en problemstilling for 1400 år siden er vel svært liten).

Jeg kan ikke helt se at det å akseptere hvordan andre kulturer skulle foreta seg noe er et problem så fremt det som gjøres er humant. Problemet til en del anti-halal slaktere er at de har sett en eller annen youtube propaganda-film tatt opp i en eller annen ghetto i London eller i huggabuggaland og innbiller seg at det er sånn det gjøres for deretter å gå fullstendig i vranglås i sine egne misoppfatninger.

Når det er sagt så er ikke brorparten av muslimene så innmari nøye på at det skal være halal.

Jo, faktisk, både muslimer og jøder krever at dyret skal være bevisst når det velsignes, rett før strupen kuttes. Norske muslimer har godtatt at våre lover om slakting ser dette som dyremishandling, og har gått med på et kompromiss der dyret bedøves først. Jødene aksepterer ikke dette, og derfor har vi i dag halal slakting i lettere modifisert form, men ikke kosher slakting.

De filmene JEG har sett, var fra kosher slakterier i USA. Men kosher og halal er i prinsippet akkurat det samme, den eneste forskjellen er den religiøse biten med selve ritualet, og presten som står for velsignelsen.

Her er en video fra Nederland, der man har godtatt religiøs slakting uten bedøvelse:

Og vi får en kritisk gjennomgang av praksisen av forskjellige fagfolk.

Halal i England: Totalt dominerende. Man kan snart ikke få kjøpt kjøtt som ikke stammer fra halal-slakta dyr.

http://www.youtube.com/watch?v=uPLhj5qP2Ug&feature=related

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pat Condell om halal kjøtt i Storbritannia. Vil vi ha det sånn her? Sjekk referansene. Dvs, sjekk referansene i sidebaren hans på youtube. De kommer ikke frem når filmen er lagt inn i nettsiden.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

In related news:

Nederland kommer til å stemme (hvis de ikke allerede har gjort det) over en lov som vil forby å slakte dyr mens de er bevisste. Mao å innføre de samme reglene som vi har i de skandinaviske landene og i New Zealand.

Dersom loven blir vedtatt, er det ventet protester.

http://www.youtube.com/watch?v=TW5siJ4Ab4o&feature=related

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir kanskje en avsporing, men siden halal nå engang er en del av tråden: Hva syns dere om det? Ikke den varianten av halalslakt hvor dyret blir bedøvd, men den "klassiske" hvor det er bevisst når man skjærer strupen over på det? Det gjelder forsåvidt kosher slakt også.

Jeg mener at det er temmelig horribelt, og mener at dette burde ikke få lov til å skje. Det finnes heller ingen gode grunner for AT det skal få lov til å skje.

Det er meg et mysterium at flere vestlige land, som Nederland og Storbritannia, har tillatt en utvikling der halalslakta dyr faktisk utgjør en vesentlig del av markedet, og der det er VANSKELIG å finne leverandører som ikke slakter halal. Det innebærer at det dyret du evt spiser der, sannsynligvis tilbragte sine siste øyeblikk i ekstrem smerte og angst, mens det druknet i sitt eget blod. Jeg ville aldri behandle et dyr slik, og jeg ville heller ikke ønske at noe dyr jeg skulle ete, ble tatt av dage slik.

Slik vi gjør det i Norge, så innebærer ikke halalslakting noe mer enn at det blir lest en velsignelse over dyra, og deretter gjøres avlivningen fagmessig og humant. Burde det ikke være en selvfølge at man gjorde det slik andre steder også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Om du spiser kjøtt selv, så har du ikke noe du skulle ha sagt. Har du sett hvordan kyllingene i Norge lever??

Og at de blir drept i STRØM-BAD...

Zapp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at de blir drept i STRØM-BAD...

Zapp!

Strøm er en human måte å gjøre dyret bevisstløst eller dødt. Strupekutting er ikke det. Når man kapper strupen på et dyr, så kan det ofte ta en stund før det mister bevisstheten, og det får altså oppleve hele dødskampen sin. I 3D og farger, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Strøm er en human måte å gjøre dyret bevisstløst eller dødt. Strupekutting er ikke det. Når man kapper strupen på et dyr, så kan det ofte ta en stund før det mister bevisstheten, og det får altså oppleve hele dødskampen sin. I 3D og farger, for å si det sånn.

Det er ikke alle de kyllingene i det strømbadet som dør momentant nei.

Strøm er den grusomste måten et mennekse kan dø på. Man henger faktisk forsvarsløst fast i kramper til man dør.

Men når man kjører strøm opp rompa på et slaktedyr eller dypper en kylling etter beina ned i et strømfelt som sier "Bzzzzzz!"

Da er det plutselig "humant" ...Host, jeg tror ikke det, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Strøm er en human måte å gjøre dyret bevisstløst eller dødt. Strupekutting er ikke det. Når man kapper strupen på et dyr, så kan det ofte ta en stund før det mister bevisstheten, og det får altså oppleve hele dødskampen sin. I 3D og farger, for å si det sånn.

Du kan bare innrømme først som sist at hvis det var omvendt og det var muslimer som drepte med strøm da hadde dette vært helt hårreisende og inhumant for deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle de kyllingene i det strømbadet som dør momentant nei.

Strøm er den grusomste måten et mennekse kan dø på. Man henger faktisk forsvarsløst fast i kramper til man dør.

Men når man kjører strøm opp rompa på et slaktedyr eller dypper en kylling etter beina ned i et strømfelt som sier "Bzzzzzz!"

Da er det plutselig "humant" ...Host, jeg tror ikke det, nei.

Du kan jo tro hva du vil, men metoden er valgt fordi det er den mest effektive måten å gjøre et dyr bevisstløst på. Og det er langt bedre enn alternativet, som er å hakke hodet av kyllingen, eller skjære strupen av på den.

Strømbadet er ikke ment å drepe kyllingene, det bare gjør dem bevisstløse. Akkurat som man svimeslår storfe med et elektrisk støt før man slakter dem. Effekten er momentan, og er man kjapp med å drepe dyret etterpå, så slipper det å oppleve sin egen død.

Og når folk henrettes med strøm i de elektriske stolen (som er, antar jeg, det du snakker om) så blir de bevisstløse raskt når strømmen settes på. Krampene man ser, er forårsaket av at alt av muskler aktiveres av strømstøtene, men det er ikke noe personen opplever selv. Selv om filmer som "Den grønne mil" vil ha oss til å tro noe annet.

Hjernen tåler ikke rare støtet før den nullstilles, og hjertet stopper om det blir utsatt for så lave spenninger som 70 millivolt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan bare innrømme først som sist at hvis det var omvendt og det var muslimer som drepte med strøm da hadde dette vært helt hårreisende og inhumant for deg...

Nei, jeg ville nok ikke det. Det jeg har mot muslimer, henger sammen med en del av tingene de gjør, ikke med de tingene de tror på. Det er meg knekkende likegyldig om folk tror at det bare finnes en gud, og at muhammed var hans profet. So what. Det raker meg ikke, det er en indre, privat opplevelse som de gjerne må ha for meg. Men når deler av troen skal projiseres ut i det offentlige rom så blir det værre. Som når de, som i tilfellet halal, vil at dyr skal tortureres til døde fordi den hellige boken deres oppfattes som at det er et krav for at maten skal være "ren", så har jeg problemer med det.

Muslimer i Norge har forøvrig gått med på at det er greit at dyret bedøves før det slaktes, og da har jeg mindre problemer med halal, så lenge det ikke skjer en utglidning i retning av at man tillater at dyret IKKE bedøves. DET ville være grovt dyreplageri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei, jeg ville nok ikke det. Det jeg har mot muslimer, henger sammen med en del av tingene de gjør, ikke med de tingene de tror på. Det er meg knekkende likegyldig om folk tror at det bare finnes en gud, og at muhammed var hans profet. So what. Det raker meg ikke, det er en indre, privat opplevelse som de gjerne må ha for meg. Men når deler av troen skal projiseres ut i det offentlige rom så blir det værre. Som når de, som i tilfellet halal, vil at dyr skal tortureres til døde fordi den hellige boken deres oppfattes som at det er et krav for at maten skal være "ren", så har jeg problemer med det.

Muslimer i Norge har forøvrig gått med på at det er greit at dyret bedøves før det slaktes, og da har jeg mindre problemer med halal, så lenge det ikke skjer en utglidning i retning av at man tillater at dyret IKKE bedøves. DET ville være grovt dyreplageri.

Ehh. Merker du at du snakker imot deg selv her?

Tro på hva de vil. Ikke gjøre som de tror...

Joda.

Men det siste du sier der, er jeg enig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh. Merker du at du snakker imot deg selv her?

Tro på hva de vil. Ikke gjøre som de tror...

Joda.

Men det siste du sier der, er jeg enig med.

Jeg sa, jeg har ikke noe mot muslimer pga det de tror på, bare pga det de gjør. Så det jeg har mot halal slakting, er ikke at det er muslimsk, men at det er dyreplageri. Joda, så enkelt er det.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Jeg sa, jeg har ikke noe mot muslimer pga det de tror på, bare pga det de gjør. Så det jeg har mot halal slakting, er ikke at det er muslimsk, men at det er dyreplageri. Joda, så enkelt er det.

Det er en naturlig konekvens at man gjør det man tror på...

Dyreplageri er vi som sagt tydeligvis enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en naturlig konekvens at man gjør det man tror på...

Dyreplageri er vi som sagt tydeligvis enige om.

Det forandrer ikke det aller minste på det jeg sier. Jeg har ingen krangel med noens tro, bare med deres handlinger. Om de selv insisterer på at de to er ett og det samme, så gjerne for meg, men bortsett fra at jeg ser på de fleste former for organisert religion som totalt meningsløse, feller jeg ikke noen dom over akkurat troen. Bare over de praktiske konsekvensene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...