Diva Skrevet 27. februar 2004 #61 Skrevet 27. februar 2004 Jens, som tidligere sagt, så har jeg forståelse for det du sier Men jeg synes det er synd at man kan bli så veldig opptatt av å fjerne et par kilo liksom! Er man ikke slank og "normal" om man er 5 kg overvektig ? Er man ikke "normal" når man veier over 90 som jeg ? Skjønner du hvor jeg vil ? Jeg ville ikke tro ( min mening da ) at 4 kg var så "big deal" i forhold til det å holde seg frisk, sunn og livlig Men det er kanskje det. Hva vet jeg. Fikk i allefall ut min mening om saken, men det var ikke mening å såre noen altså. Er bare det at å skulle "slanke" seg noen fåå kilo, virker litt "hysterisk". Mange har langt verre ting å slite med, og jeg mener at en normalvektig person ikke bør gå på "slankern". Heller prøve å legge om kosthold etc, som jeg nevnte i forrige innlegg.... Men nå skal jeg la saken være ;-) P.S : Jens, man blir ikke gammal og stygg / ufiks av å bare være 2 - 7 kg "overvektig". Bare så du vet det.....
Gjest Vega Skrevet 27. februar 2004 #62 Skrevet 27. februar 2004 Må bare komme med: Vær glad dere er friske... Og tenk bevegelse (siden dere er frisk og har bevegelighet i armer og ben). Og er du ikke typen for helsestudio - så kan du fint trene hjemme på stuegulvet - i tillegg til å gå masse... For å holde forbrenningen på topp, og holde ut (også etter at man er godt gift), kan man lure kroppen. Spis lite (900-1200 kcal) en dag - passelig (16-2000 kcal) neste dag osv. På den måten forbrenner dere mer på "lavkaloridagen" - enn dere ville gjort om dere ligger konstant lavt. Dere vil heller ikke legge på dere igjen, straks dere begynner å spise normalt... (jula, sommerferien osv) Og ikke minst, det er mer gjennomførbart - i lengda. Man slipper alt som heter dårlig samvittighet - om man spiser masse en dag. Da er det jo bare å fortsette dagen etter. Legg inn normale dager - uansett hvordan dere lever og hvor mange kilo dere skal ned.
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2004 #63 Skrevet 27. februar 2004 At noe som egentlig er så enkelt som å gå ned i vekt skal gjøres så komplisert..Egentlig er det litt grotesk, vi har tilgang på så mye mat at vi kan fråtse, og gjør deretter hva som helst for å kvitte oss med de ekstra kiloene etterpå.. Selvsagt er ikke 4-5 ekstra kg noe ekstremt problem, ikke helsemessig eller kosmetisk.Likvel merker jeg at når jeg legger på meg noen ekstra kg (i julen f.eks, f…. Julemarsipan;) trives ikke kroppen min så godt, jeg føler meg tung og dorsk og ser ut til å ha mindre energi.Dessuten har jeg masse flotte uerstattelige vintage-kjoler jeg ikke kommer inn i hvis jeg legger på meg:D Jeg har uansett sjelden noe problem med å kvitte meg med noen ekstra kg hvis de skulle dukke opp. For det første blir alt mye enklere hvis man lærer seg de grunnleggende fakta om ernæring..Når du vet det grunnleggende om hvordan kroppen din fungerer i henhold til kalorier, fett, karbohydrater og trening kan du enkelt legge opp din egen ”slankekur”.Jeg plukker og mikser fra div.”vidunderdietter”, jeg har f.eks funnet ut at jeg føler meg mindre sulten hvis jeg øker proteininntaket og minker inntaket av raske karbohydrater, men uten karbohydrater har jeg ikke energi til å trene.Og Grete Roedes prinsipp om å spise så mye grønnsaker du vil fungerer ypperlig!Har jeg dårlig tid og ikke orker å lage et måltid tar jeg gjerne en nutrilettsjokolade. Uansett holder jeg kaloriinntaket nede, og regulerer det i forhold til hvor mye jeg forbrenner.Kiloene går som regel raskt og smertefritt av, og så lenge jeg ikke lever på potetgull etterpå holder de seg borte. Alle dietter, enten det er Fedon, Atkins eller Roede-metoden har en ting til felles:Undersøkelser har vist at de fleste som går ned med disse diettene holder seg på rundt 1000-1500 kcal om dagen.De fleste går ned i vekt med et slikt kalorinntak, selv om man bare spiser snickers går man ned i vekt hvis man ikke overskrider et visst kaloriinntak.Så enkelt er det! Slankemidler kan sikkert ha en viss placebo-effekt, men de som går ned med hjelp av f.eks cla spiser som regel mindre og trener samtidig..da vil man gå ned i vekt uansett! Hvis man ikke gidder å bevege på seg og/eller minske matinntaket får man heller lære seg å leve med de ekstra kiloene!
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2004 #64 Skrevet 28. februar 2004 Ville bare komme med et lite tips som ser ut til å virke på meg. Har i flere år nå forsøkt å senke søthungeren, og kanskje gå ned de siste 10 kiloene jeg manglet. Uten hell :evil: Så sluttet jeg å røyke i juli i fjor, og la på meg ytteligere 13 kilo. Det største problemet mitt er (var søthungeren) :-x Men for etpar uker siden forsøkte jeg noe lurt.....jeg kuttet cola light og pepsi max totalt (unner meg et glass på lørdagen hvis jeg føler for det), og dermed forsvant den største søthungeren. Jeg gikk ned 2,5 kilo de første 2 ukene, bare fordi søtbehovet, og behovet for småspising innimellom forsvant. Så til alle som har det som jeg hadde, stor fan av cola light og pepsi max, fordi det ikke har kalorier, man bare lurer seg selv. :veldigsur: zadine
Vendelin Skrevet 29. februar 2004 #65 Skrevet 29. februar 2004 Koser meg med trening jeg og prøver å spise sundt for kroppen sin velvære 's skyld :-) Ikke hysterisk bare koser meg jeg:)
Gjest Vega Skrevet 29. februar 2004 #66 Skrevet 29. februar 2004 Riktig som gjest her sier. Lettbrus er ikke å anbefale. De kunstige søtningstoffene påvirker insulinet, og du kan oppleve sultfølelse...
Gjest Nicoline Skrevet 29. februar 2004 #67 Skrevet 29. februar 2004 Vil bare kommentere ett par momenter som er kommet fram i diskusjonen og som er direkte feil. Lindberg er ikke det samme som Atkins - Fedon Lindbergs anbefalte kosthold er IKKE en diett - det er en levemåte. Og man både kan og skal spise frukt - jeg har spist en halv banan og flere epler og pærer daglig de siste to årene og allikevel gått ned langt over 20 kilo. Fedon Lindberg anbefaler folk å spise mer fett - men han snakker om sunt fett - oljer og nøtter - ikke bacon og pølser som Atkins anbefaler. Fedon Lindberg har fått altfor mye negativ omtale de siste årene - dette til tross for at vi er mange som har fått et nytt og mye bedre liv ved å følge hans anbefalinger. Så i motsetning til Atkins og G. Roede, så er dette en livsstil, en måte å leve på - som faktisk hele familien kan følge med bare positive virkninger. Jeg har redusert kraftig på familiens inntak av poteter, hvetemel, bearbeidet ris og sukker, selv har jeg i tillegg sluttet å røyke og minket kaffe-drikkingen. Har økt på med grønnsaker, nøtter, frukt, grovt brød, lyst kjøtt av kylling eller kalkun, fisk, erter, bønner og linser. Jeg har kuttet helt ut bruken av kjøttdeig - nå kjøper jeg kun biffdeig eller karbonadedeig som inneholder langt mindre fett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå