Gå til innhold

Diddles skravler - rett og slett!

Diddles

Anbefalte innlegg

Vi har ikke mange tiggere sånn sett..det er de samme ansiktene vi ser vinter og sommer..hele året! De er så smilende og hyggelige, hilser alltid! Jeg har kjøpt kaffe til dem om vinteren, de sitter tross alt ute fra morgen til sein ettermiddag hver eneste dag..har aldri opplevd noe ubehagelig med dem, det eneste jeg ikke liker er de som kommer på døra vår - de avviser jeg! Uff...jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :sjenert: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må også innrømme at jeg ignorerer dem, det er som Nòtt sier at det er ekstreme mengder av dem i Oslo, på vei til og fra jobb :sjenert: Og de er innimellom ekstremt pågående også, følger etter deg i ganske lange strekk. Jeg ser noen som gir mat og drikke, men det er nok oftere til de gatenarkomane enn til de rumenske tiggerne. Det kan jo hende at det er en feilobservasjon, men det er det jeg har lagt merke til om morgenen på min vei til jobben. Det er et dilemma, det er jeg enig i. Og det er et jeg ikke har noe godt svar på....  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og på en litt mindre alvorlig side, så måtte jeg le litt av den vaniljesausen din altså @Diddles :fnise: Godt du fant ut hva som manglet for å lage god avoshake hjemme da, det blir jo sikkert litt billigere i lengden? 

Nyt sommerdagen! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tennessee skrev:

Jeg må også innrømme at jeg ignorerer dem, det er som Nòtt sier at det er ekstreme mengder av dem i Oslo, på vei til og fra jobb :sjenert: Og de er innimellom ekstremt pågående også, følger etter deg i ganske lange strekk. Jeg ser noen som gir mat og drikke, men det er nok oftere til de gatenarkomane enn til de rumenske tiggerne. Det kan jo hende at det er en feilobservasjon, men det er det jeg har lagt merke til om morgenen på min vei til jobben. Det er et dilemma, det er jeg enig i. Og det er et jeg ikke har noe godt svar på....  

Jo det skjønner jeg, jeg hadde heller ikke gjort noe annet enn å ignorere om de ble pågående..men disse bare sitter der, smiler og hilser når folk går forbi - og de aller fleste gjør nettopp det; går rett forbi, uten å ense dem! Jeg hilser alltid, men pleier ikke å gi dem noe..denne dama traff noe i hjertet mitt - sikkert fordi jeg er gravid, og hun faktisk viste meg at hun ammer - hvor sårbar er en ikke når en har små barn i hus?! Jeg hadde ikke satt meg på gata for å tigge om jeg ikke _måtte_ og spesielt ikke med en baby i hus :sukk:Samtidig går jo politiet ut og sier vi ikke skal gi noe til dem, at det vil dra mer kriminalitet og tiggere hit..men jeg vet ikke..på mange områder føler jeg vi er et kaldt folkeslag..som ikke er villige til å dele av overfloden vår - samtidig som jeg også tenker at de kunne gjort så mye mer enn å bare sitte der..jeg hadde hatt lettere for å kjøpe noe av dem som de f.eks har laget enn å bare gi dem kontanter! En gang var det ei som satt og strikket babysokker, det var et enkelt valg å kjøpe noen par av henne, selv om jeg ikke trengte babysokker akkurat da ;)

2 minutter siden, Tennessee skrev:

Og på en litt mindre alvorlig side, så måtte jeg le litt av den vaniljesausen din altså @Diddles :fnise: Godt du fant ut hva som manglet for å lage god avoshake hjemme da, det blir jo sikkert litt billigere i lengden? 

Nyt sommerdagen! :sol:

:ler: Vaniljesaus :hjerte: 

Hjemmelaget avoshake er definitivt MYE billigere enn å kjøpe den hos Joe & the Juice..spesielt siden noen har fått fullstendig dilla og bare MÅ ha det flere ganger i uka :sjenert: 

Takk, det skal vi :strix: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fin søndag :nigo: Nydelig vær, så vi har vært ute hele dagen - gjort rent hos hønene, grillet, Liten og pappaen har gått "fjelltur", bading i bassenget, masse tid til strikking og bare kos :hjerte: Måtte det komme mange mange sånne dager fremover! Vi kan ihvertfall ikke klage på sommeren så langt..

Ser frem til en vanlig mandag imorgen, Liten skal i bhg og jeg kan lade batteriene, strikke og sole meg :sol: Det er meldt nyyyhydelig sommervær de neste dagene også før jeg ser at det skal skye litt til - så det er bare å nyte!!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er deilig med sånne dager. Her har jeg vært inne stort sett hele dagen, selvom været har vært fint. (Kan lese mer i boka mi om du vil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjotteri

Jeg smiler og/eller nikker hyggelig til de i nærmiljøet, og de som ikke kommer helt oppi meg og står der lenge. 

Når jeg var i permisjon var det rett og slett plagsomt å bo sentralt, ikke så mye pga tiggere- men aller mest organisasjoner på gata. Jeg kunne ikke bevege meg i mer enn 1 minutt uten å få mange forespørsler fra romfolk, gateselgere(de er ekstremt pågående) og rusmisbrukere som selger =Oslo. 

Problemet mitt er jo ikke dem i seg selv, men totalmengden jeg må svare helt usannsynlig mange ganger hver dag. 

Og somregel var jeg jo ekstremt sliten, så det hjalp jo ikke. 

Mannen gir litt penger til de som er hos "oss", jeg gir ingenting. 

Men......vi har litt utfordringer med ei dame- hun er nemlig veldig sjarmert av ungen, men får samtidig sammenbrudd av gråting og fortvilelse foran han. Hun mener det ikke, men er bare psykisk nedkjørt- men han er for liten til å forstå, samtidig som jeg får så sykt dårlig samvittighet av å skulle avvise dama. Så derfor hilser og "prater" vi i forbifarten. Og så gir hun oss ting til ham, type en uåpnet sjokolademelk hun har spart til ham. Kommer jeg alene hilser hun og henviser til at "han er hjemme" og liksom vil jeg skal hilse. Hun spør aldri om penger eller noe. 

Ææææææh.....

Men sånn generelt så viser jo politiets rapporter at dette med kriminalitet og bakmenn er langt mindre utbredt enn ryktene tilsier. 

Romfolket er også ekstremt diskriminerte, og barna deres settes i klasser med psykisk funksjonsnedsatte barn fordi de ansees som mindreverdige og regelrett søppel. På den andre siden ønsker ikke jeg å bidra til en tiggersituasjon som ikke bedrer deres forhold. 

Og det hjelper dessverre ikke på holdningene mot dem når enkelte av dem selger piller og lar avføring ligge ved skolegårder/parker. 

Med andre ord: dilemma!

Du kan jo gi mat og varm drikke på vinteren, og droppe penger om du ønsker å gi. 

Jeg gir ikke penger til noen, men kan kjøpe diverse magasiner/ting de selger som er lagd osv. Kjøpte julebok til =Oslo, har kjøpt juleblad til folk er folk- men har aldri gitt kontanter. 

Folk på døra hadde jeg avvist blankt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i stavanger gir jeg aldri noe til de romenske tiggerne. Jeg har selv sett de har kommet i dyre flotte biler, med mennene og gått inn på toalettene på togstasjonen og byttet fra flotte klær, til skontaklær. De selger sex, får små unger fra sikkert 3 års alderen osv til og stjele, og stjeler ting selv. Er vell en grunn for at de er utestengt fra mangen plasser. Nå sier jeg ikke at dette gjelder alle altså. Men jeg har hatt så mangen dårlige erfaringer med de, der de er frekke og pågående for at de ikke får penger, at jeg overser det totalt egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fjotteri skrev:

Jeg smiler og/eller nikker hyggelig til de i nærmiljøet, og de som ikke kommer helt oppi meg og står der lenge. 

Når jeg var i permisjon var det rett og slett plagsomt å bo sentralt, ikke så mye pga tiggere- men aller mest organisasjoner på gata. Jeg kunne ikke bevege meg i mer enn 1 minutt uten å få mange forespørsler fra romfolk, gateselgere(de er ekstremt pågående) og rusmisbrukere som selger =Oslo. 

Problemet mitt er jo ikke dem i seg selv, men totalmengden jeg må svare helt usannsynlig mange ganger hver dag. 

Og somregel var jeg jo ekstremt sliten, så det hjalp jo ikke. 

Mannen gir litt penger til de som er hos "oss", jeg gir ingenting. 

Men......vi har litt utfordringer med ei dame- hun er nemlig veldig sjarmert av ungen, men får samtidig sammenbrudd av gråting og fortvilelse foran han. Hun mener det ikke, men er bare psykisk nedkjørt- men han er for liten til å forstå, samtidig som jeg får så sykt dårlig samvittighet av å skulle avvise dama. Så derfor hilser og "prater" vi i forbifarten. Og så gir hun oss ting til ham, type en uåpnet sjokolademelk hun har spart til ham. Kommer jeg alene hilser hun og henviser til at "han er hjemme" og liksom vil jeg skal hilse. Hun spør aldri om penger eller noe. 

Ææææææh.....

Men sånn generelt så viser jo politiets rapporter at dette med kriminalitet og bakmenn er langt mindre utbredt enn ryktene tilsier. 

Romfolket er også ekstremt diskriminerte, og barna deres settes i klasser med psykisk funksjonsnedsatte barn fordi de ansees som mindreverdige og regelrett søppel. På den andre siden ønsker ikke jeg å bidra til en tiggersituasjon som ikke bedrer deres forhold. 

Og det hjelper dessverre ikke på holdningene mot dem når enkelte av dem selger piller og lar avføring ligge ved skolegårder/parker. 

Med andre ord: dilemma!

Du kan jo gi mat og varm drikke på vinteren, og droppe penger om du ønsker å gi. 

Jeg gir ikke penger til noen, men kan kjøpe diverse magasiner/ting de selger som er lagd osv. Kjøpte julebok til =Oslo, har kjøpt juleblad til folk er folk- men har aldri gitt kontanter. 

Folk på døra hadde jeg avvist blankt. 

11 timer siden, CathrineMic skrev:

Her i stavanger gir jeg aldri noe til de romenske tiggerne. Jeg har selv sett de har kommet i dyre flotte biler, med mennene og gått inn på toalettene på togstasjonen og byttet fra flotte klær, til skontaklær. De selger sex, får små unger fra sikkert 3 års alderen osv til og stjele, og stjeler ting selv. Er vell en grunn for at de er utestengt fra mangen plasser. Nå sier jeg ikke at dette gjelder alle altså. Men jeg har hatt så mangen dårlige erfaringer med de, der de er frekke og pågående for at de ikke får penger, at jeg overser det totalt egentlig...

Det er virkelig et dilemma, for en kan jo ikke gre alle under samme kam heller..selv om jeg også har hørt om de som kler seg om før de setter seg på gata - så får jeg meg ikke til å tro at det gjelder dem alle! Det kan aldri i livet være så incoming å sitte på gata fra morgen til kveld i den lille byen vår at det er verdt det..men jeg vet jo ikke siden jeg aldri har prøvd :sjenert: 

Jeg får finne en gylden middelvei, som Fjotteri sier her så kan jeg jo velge å støtte gjennom å gi mat/ drikke heller enn kontanter..og kjøpe ting de lager om det er noen av dem som gjør det! Nå ser jeg bare de som sitter der med en plakat - den er skrevet på bra norsk, men de snakker ikke norsk i det hele tatt - og det får meg til å stusse litt..hvem har skrevet plakatene deres?! 

Mandag, strålende :sol: og dagen er min og bare min  :strix: Liten er i bhg med vennene sine sånn at mamma kan bare være sløv :fnise: Har litt rydding å gjøre her på morgenkvisten, det ser alltid like bomba ut etter morgenstellet - for ingen av de som skal ut dørene har stått opp tidlig nok :dry: Så da får hushjelpa - a.k.a meg - rydde..same procedure as always! Kjenner jeg kunne tenkt meg å riste litt i mannen, han kunne stått opp litt før..men han er i overkant glad i å ligge i senga, og ser ikke verdien av å stå opp før han må! Likevel så klager han seg over at morgenen går altfor fort - men som jeg påpekte idag; 30 minutter til å dusje, spise og gjøre seg klar på er ikke mye - da må du stå opp tidligere :regler: Han bare lot som han ikke hørte meg tror jeg :ler: Jeg er ihvertfall sånn selv, at jeg står heller opp klokka 6 og har goood tid enn å ligge til klokka 7 og så stresse for å rekke å bli ferdig..men jeg snakker for døve ører! 

Så, hvis jeg nå letter rompa mi fra stolen og gjør de tingene jeg skal så kan jeg strikke i solveggen resten av dagen :tommelopp: 

To do: 

Rydde og vaske kjøkken

Henge opp rene klær og sette på ny maskin

Rydde og vaske bad + toalett

Re opp sengene 

*bretteroppermene* :husarbeid: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne i den gamle dagboka mi, postet ganske nøyaktig når jeg var like langt på vei som jeg er nå; 34+1 :nigo: Det er bare noen små dager til jeg er offisielt høygravid - men kroppen min har tatt det litt på forskudd, jeg har nemlig sett høygravid ut en stund allerede :ler: 

Du vet du er høygravid når.....

• Det ikke lenger hjelper å "snike seg" forbi folk sidelengs fordi du er bredere sidelengs enn forfra....
  • Mannen din knyter skolissene dine....
  • En først har bøyd seg ned for å plukke opp noe fra gulvet og sjekker om det er annet som å gjøres når en allikevel er der nede - før en reiser seg opp igjen.....
  • Man står opp om natta for å tisse, men når man først har satt seg på doskåla så vurderer man å bare sove videre der for det er jo bare 15 minutter til du skal dit på nytt ....
  • Det som befinner seg nedenfor lårhøyde blir ukjent terreng, og mannen sitt problem...
  • Det å snu seg i senga om natta blir en fem-minutters lang operasjon...
  • Godteskåla får prioritet foran middagen...
  • Det kjennes ut som om babyen prøver å dytte ut slimproppen og grave seg ut hver gang du setter deg...
  • Magen er blitt et stødig, og veldig praktisk bord...
  • Ett ærend om dagen gjør at dagen er fullbooket...
  • Du må sjekke at ruten fra senga til toalettet er ryddet før du legger deg, slik at når du labber ut for å tisse om natta med øynene såvidt oppe, så er det bare å gå den faste ruta uten å snuble i noe...
  • Nå du begynner å grine fordi du ikke får på deg skoa dine selv, og nesten ler deg ihjel når du skjønner at du faktisk sitter og griner...
  • Man forbanner den tufsen som fant ut at urinprøveglass skal være så himla små iforhold til magen man ikke klarer å se nedenfor....
  • Man må bruke føne/hårtørker for å tørke seg på beina etter en dusj, fordi det er altfor vanskelig å bøye seg ned....
  • Du stiller deg med beina en meter fra hverandre for å forberede deg på å bøye deg ned...
  • Du hele tiden går og planlegger hva neste måltid skal bli...
  • Man gråter fordi man faktisk ikke har noe å ha på seg...
  • Du er nær ved å bli omskjært hver gang du skal barbere deg nedentil, og du ikke lenger ser tærne dine....
  • Man føler man har løpt 10 km etter å ha gått opp en trapp...
  • Man må tisse igjen så fort man har reist seg fra do og trodde man var ferdig....
  • De høyhelte skoene blir stående bak de fornuftige "kjerringskoa" i gangen...
  • Alt blir tungt...
  • Man tar av seg toppen om kvelden og oppdager at den har masse interessante flekker på, som man tydeligvis har gått med hele dagen uten å være klar over det...
  • Når livslang lærdom om hvilken vei strømpebuksa skal på må forkastes, og man sitter der med to sømmer foran...
  • Du har merker på magen fordi du ikke klarer å lukke igjen dører uten å treffe magen...
  • Du legger på deg 2 kilo på en uke og sier ja,ja..

Oh the joys of pregnancy :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg kjente meg igjen i noen av punktene på tross av at det er litt over ei uke til jeg selv kan erklære meg for å være høygravid :fnise: Godt vi snart er ved veis ende :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg ikke helt igjen i alle jeg heller - men kan hake av endel av de ;) Syns uansett den er litt festlig - beskriver så godt hvor rar en er når en er gravid :ler: 

Sånn, da har jeg booket frisørtime, gravidmassasje og fotpleie iløpet av de neste 2 ukene :hjerte: Frisørtime blir på onsdag, mens gravidmassasje og fotpleie måtte vente til tirsdagen etter..gleder meg som en unge!! Skal bli godt med litt egenpleie..hadde tenkt manicure også, men jeg klarer å fikse hendene mine selv sånn strengt tatt - så da sparer jeg de pengene! Har ikke lyst å legge negler nå likevel når det snart kommer en baby i hus..bakteriesamlere sånne negler!! 

Snart kan jeg begynne på ermene på bodyen jeg strikker, og da er det ikke lenge til hele greia er ferdig :hoppe: Måtte rekke opp endel nå ikveld, for det ene omslaget var litt for kort :dry: Det har vært et langdrygt prosjekt det der - avbrutt av sokkestrikking vel og merke - håper jeg rekker å strikke ei lita lue også før jeg plutselig sitter der med en baby i armene ;) 

Ikveld kommer Eldstemann hjem :hjerte: Da er han ferdig med mastergraden sin, etter 5 år i Trondheim! Blir fint å få ham hjem, han skal jobbe her hele sommeren før han reiser opp igjen for å studere videre - så sant det ikke dukker opp en jobb iløpet av sommeren ;) Vi krysser fingrene for det siste, det hadde vært fint å ha ham hjemme en stund nå..han flyttet når Liten var 2 mnd gammel, og nå er det snart en liten til i hus :ler: Rart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, jeg skal definitivt bestille meg det samme om ikke altfor lenge @Diddles:laugh: Skikkelig prep fortjener vi synes jeg altså! Tenker å bestille gravidmassasje og farging av vipper og bryn :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sjela skrev:

Åh, jeg skal definitivt bestille meg det samme om ikke altfor lenge @Diddles Skikkelig prep fortjener vi synes jeg altså! Tenker å bestille gravidmassasje og farging av vipper og bryn  

Ja det fortjener vi virkelig!! Nå turte jeg ikke å vente lenger, siden det egentlig kan skje ting når som helst fremover..nesten så jeg synes det er litt risky å vente to uker med den gravidmassasjen :fnise: 

Burde kanskje gjort noe med vipper og bryn jeg også..kjenner flere som har sagt det er helt magisk å farge vipper/ legge falske vipper før ungen kommer, for da trenger en ikke å tenke på å sminke seg med det første...Jeg rekker alltids å klæsje litt mascara på meg hver morgen, baby eller ei..men de brynene mine er blitt ekstremt lyse etter x antall timer i sola denne våren og forsommeren, så der burde jeg kanskje tatt grep - før de blir helt usynlige :hoho: 

Huset er helt stille :hjerte: Dette er den beste tida på dagen, når huset er helt stille og jeg kan nyte cappuccinoen min i ro og fred..hønene tutler ute på plenen, vovvis ligger strekk ut og sover, dører og vinduer på vidt gap - sommerlykke :strix: Det er overskya idag da, men bra temperatur..de har meldt noen regndråper, vi får bare se..værmelding på disse kanter av landet er litt sånn waste - det beste er å kikke ut vinduet :ler: Skal ta med meg vovvis og gå en tur nå snart, det gjorde jeg igår også og det fungerte kjempebra!! Jeg har jo slitt så mye med kynnere når jeg går tur, men feilen ligger nok litt i at jeg har venta for langt utpå dagen og har brukt opp "gå-kvoten" min før jeg begynner å gå tur..så nå skal jeg gå tur om morgenen fremover, det hadde vært så digg om jeg kunne fått til en halvtimes tur hver dag fremover - gudene skal vite jeg trenger den trimmen :vekt: Får litt kav av å veie så mye..jeg vet at jeg er gravid og at kiloene forsvinner etterpå og alt det der, men det er ingen hyggelige tall som blinker mot meg når jeg veier meg ass - det må jeg jo si :haar: Liker ikke!! Men men, det minker kraftig på hvor lenge det er igjen..og etterpå kommer jeg til å savne kulen på magen, det vet jeg jo fra sist :sjenert: 

Utenom tur med vovvis står en liten ukeshandel på planen for idag - og ellers litt rydding og tutling her hjemme..gikk over matbudsjettet vårt for de siste mnd og fikk litt åndenød, vi har brukt ekstremt mye penger på mat! Skjønner det ikke helt, for vi kaster veldig lite mat - og lever ikke råflott heller, så noe må ha skjedd med matprisene?!? Mulig det er jeg som har vært lite flink å tenke månedsmenyer de siste par mnd og handlet litt feil sånn sett - men vi har jo brukt alt jeg har handlet, så jeg skjønner ikke helt det heller..må ihvertfall se på det fremover, vi kan ikke fortsette å bruke 7-8000 kr i mnd på mat :daane: Får ta en runde over skuffer, skap og frys for å se hva vi har og sette opp månedsmeny..fortsette å være flink å ukeshandle og kanskje bli litt kjipere på hva vi spiser til middag til hverdags :vetikke: Jeg pleier å være flink til dette her, men får det visst ikke til for tida..litt som at jeg har mistet de grønne fingrene mine (alle babyplantene mine dauer som fluer i år :grine: ) så har jeg muligens også mistet min økonomiske sans når det kommer til mat og matbudsjett! Håper jeg finner tilbake til det......Så nå; handleliste og månedsmenyer og tur med vovvis! Tada så lenge :vinke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
40 minutter siden, ^^Belle^^ skrev:

Ikke glem oss i dag, da! :nigo: A gleder deg masssse til Liten kommer. :hjerte:

Nei er du tulleruskomsnusk - vi gleder oss garantert like mye :hoppendeglad: Har Belle-abstinenser etter @Tennessee var her - da hang vi jo sammen hele helga :hjerte: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Diddles skrev:

Nei er du tulleruskomsnusk - vi gleder oss garantert like mye :hoppendeglad: Har Belle-abstinenser etter @Tennessee var her - da hang vi jo sammen hele helga :hjerte: 

Det beste av alt er at det bare er ene kompisen til mannen som kommer (med to unger), og bestekompisen vår, så jeg får deg helt for meg selv nesten. :hoppe::hjerte: 

3 minutter siden, Tennessee skrev:

Vi skulle hatt flere sånne helger! :jepp: Dere får ha meg med i sjelen :ler: 

Det skal vi garantert! :nigo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tennessee skrev:

Vi skulle hatt flere sånne helger! :jepp: Dere får ha meg med i sjelen :ler: 

Flere sånne helger står på ønskelista :hjerte: Du er definitivt med i sjelen :kyss: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...