Gå til innhold

Mars/april 2012

Klematis

Anbefalte innlegg

For mange som har symptomer, er det normalt at de avtar i slutten av første tri. det er en grunn til at andre tri gjerne kalles den myke midten. ;) Man har ikke noen plager, føler seg sprek og fin, magen begynner å bli mer enn bare "litt luft" eller "pudding", og endrer seg til en fiin liten kul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For mange som har symptomer, er det normalt at de avtar i slutten av første tri. det er en grunn til at andre tri gjerne kalles den myke midten. ;) Man har ikke noen plager, føler seg sprek og fin, magen begynner å bli mer enn bare "litt luft" eller "pudding", og endrer seg til en fiin liten kul.

Gleder meg :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Er det forresten noen andre enn meg som har tenkt å bruke tøybleier på ungene sine? Jeg gleder meg noe helt SYKT til å kjøpe nye bleier til minien i magen. Vi har brukt utelukkende tøy på gutten vår, og angrer ikke et sekund! Hvertfall ikke når vi har en gutt som var tørr på dag før fylte to år. :)

Bæretøy drømmes det også om (les: ikke baby bjørn). Har så lyst på både nytt sjal og meitai i tillegg til den bæreselen med klips (beco butterfly 2) og meitaien jeg har fra før... :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i engangsbleier og Manduca. Håper jeg får bært litt mere denne gangen mtp at jeg har ei lita tulle på rett over to å følge meg også. Lurer på noe lettere/kjappere bæretøy å ha på seg, men jeg får se an behovet.

Puppene er ikke så ømme som sist, når jeg nesten ikke greide å ta av meg BHen om kvelden. De føles nesten mere tunge enn ømme, og de har allerede begynt å vokse. (Noe jeg ikke akkurat jubler for når jeg bruker F-cup fra før!)

Formen er grei. Er kvalm immimellom, men stor sett ordner det seg med mat. Er mye sulten. Er tidivis litt svimmel og er ikke så mye trøtt som jeg er sliten. Det er liksom ikke noe mere å hente etter snuppa har lagt seg, og da har jeg ganske rolig dager fra før. Jeg synes jeg mister mye hår og er luftig og løs i magen. Og alt det der er helt i orden, men det jeg ikke liker er at det kjennes ut som om bekkenløsningen er på vei tilbake, med stormskritt!

Ellers har jeg vært hos legen og hun vet at jeg er gravid, men vi har ikke tatt noen sv.sk.kontroll enda siden sykehuset her ikke vil ha testresultater før i uke 12. Så det er enda 4 uker til.

Skal dere gå til jordmor eller fastlegen? Jeg gikk utelukket til JM sist. Hun var flott, men nå er fastlegen min tilbake fra sv.sk.permisjon, så jeg har ikke helt bestemt meg.

Endret av Missiw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst å finne meg en privat jordmor. Jeg har verdens søteste fastlege...som er ute i permisjon, og vikaren er ikke noe særlig. Helsestasjonen er sprengt for lengst, og HS der er litt rar, rett og slett.

Dessuten, vil jeg jo bli kjent med jordmor over tid, hvis jeg skal ha hjemmefødsel. Da er privat eneste alternativ, og det er greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kommer til å gå for engangsbleier, men har ikke satt meg så mye inn i de ulike typene med tøybleier, så kan jo hende jeg ombestemmer meg også :vetikke:

Kjenner ingen som har brukt det, så aldri hørt noe om det annet enn her inne :)

Jeg kommer til å fortsette hos gynekologen min og så privat jordmor :) Jordmoren er også akupunktør, så har gått hos henne i flere år pga barnløsheten, så kan si jeg kjenner henne godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Melder meg inn her jeg :vinke:

Har ikke satt meg veldig inn i tøybleier, annet enn at jeg synes mange av dem er kjempekule :fnise: Jeg har heldigvis en stund på meg å kunne se litt mer på det før jeg bestemmer meg :Nikke:

Jeg har første kontroll hos lege på torsdag, men er usikker på hvem jeg helst vil gå til. Kommer ikke til hos fastlegen min så blir en turnuslege, så får håpe det går greit :) Hvis jeg vil ha flere kontroller hos jordmor, må jeg selv ta kontakt og ordne dette, eller gjør legen dette? :klo:

Føler meg veldig blank på mange områder, så det er godt man har god tid ;)

Endret av Småkjekset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøybleier er ikke så vanskelig, altså. Det er i grunnen som engangs, bare minus drittlukta, nakkebæsjen og kjemikaliene. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen Småkjekset :klemmer: Er sååå glad på deres vegne :)

Tror du må ringe helsestasjonen selv å spørre om time hos jordmor selv, sånn er det i allefall her :)

Glemte å skrive at jeg har veldig lyst til å bruke bæretøy :) Er jo mye å velge mellom, men har jo lang tid å forske på det på :) Men en venninne av meg har brukt elastisk sjal og det fungerte supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på tidlig UL tirsdag forrige uke, og da fikk jeg se en liten klump med bankende hjerte! :hjerte:

Det var godt å se! Jeg har så mange andre bekymringer i livet mitt for tida, at det var fint å kunne legge denne bekymringen litt fra meg. Jeg har jo tenkt ganske mye på om det er liv eller ikke. Men nå vet jeg! :)

Jeg ble forresten flyttet en dag bakover, så nå er forløpig termin 28.mars. Men størrelsen stemte rimelig godt med mine beregninger.

Formen min er opp og ned. I første svangerskap hadde jeg ikke en plage i første trimester (utenom trøtthet), men denne gangen er det jaggu annerledes! Jeg er mye uvel, til tider kvalm, magen min fungerer ikke som den skal, er oppblåst slik at jeg ser veldig gravid ut allerede, puppene er skikkelig ømme fortsatt og jeg er så trøtt og sliten at jeg har vansker med å holde meg våken ved middagsbordet. Det er ikke moro når man har en treåring som krever sitt, og når jeg endelig har fått lagt ham for natta kollapser jeg totalt utslitt i sofaen og blir der resten av kvelden. Husarbeid blir det gjort fint lite av for tida, kun det aller aller nødvendigste.. :sjenert:

Når det gjelder bæretøy kommer jeg definitivt til å bruke det jeg hadde sist gang. Det vil si elastisk bæresjal de første månedene, og Beco Butterfly II den resterende tida. Bruker den nok iallfall opp til to år, kanskje lenger. Er veldig fornøyd med den, og den har vært uunværlig i mange situasjoner. Har gått frem og tilbake og prøvd å bysse i søvn mange ganger med bæretøy, i stedet for å bære ham i armene mine. Mye bedre!

Dessuten husker jeg spesielt den gangen jeg hadde en syk halvannetåring på nyttårsaften. Jeg skulle ha både svigermor og venner på middagsbesøk, og gutten min nektet å være med noen andre enn meg. Han hylskrek mot sin far også, og jeg hadde ikke annet valg enn å ta ham på ryggen i Beco'en, og lage nyttårsmiddagen med ham der. Det gikk helt fint det! Han var storfornøyd med den løsningen. Litt slitsomt for meg, i og med at jeg var litt nervøs for middagen, men det var enda mer slitsomt med all grininga og bokstavelig talt henginga i buksebeinet mitt. ;)

Så JA, jeg skal bruke bæretøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæretøy er gull! Vi bærer G på to i både becoen og meitaien. Elastisk sjal var ikke riktig for meg, jeg likte mye bedre det vevde sjalet, selv om mange påstod at det var vanskeligere enn elastisk. Jeg syntes det var minst like enkelt.

Så da blir det et nytt vevd sjal denne gangen. Solgte nemlig Didymosen med geckoer på for leeeeenge siden. Tror uansett at jeg må opp til 4,6 meter i stedet for 4,2 denne gangen. Har endret litt fasong siden første fødsel. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det. Uheldigvis er jeg blant de som får strekkmerker til den store gullmedaljen. Har et helt norgeskart etter G, så ender opp med verdenskart etter denne er ute. Da vil jeg ærlig talt vurdere å fjerne det. Får nemlig en del overskuddshud også, som ikke lar seg trene bort.

Så da blir det nok en snipp, snapp, snute, en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skravlinga har tatt seg opp i det siste, så bra!

Her blir det i utgangspunktet nok en papirbleieunge. Har fungert utmerket nesten helt uten uhell på Vesla, så med mindre vi støter på nye problemer i denne omgang går vi før det samme igjen. Og når naturvernforbundet har konkludert med at miljøbelastningen er den samme med begge alternativer, så har jeg ikke dårlig samvittighet heller :)

Strekkmerker var jeg så utrolig heldig at jeg slapp helt unna sist. Vil egentlig ikke påstå at kroppen min endra seg noe særlig med pga graviditeten. Er noen kg tyngre nå enn jeg var, men det skyldes utelukkende mer mat og mindre trening :tunge1:

Var på svangerskapskontroll i dag. Skikkelig uspennende. Prøvde å høre etter hjertelyd uten å finne den. Får satse på at det går hos jordmor om 4 uker.

Ellers er kvalmen og svimmelhet fremdeles her, og jammen har jeg ikke fått superømme pupper og en begynnende bekkenløsning også. Synes hvertfall kvalmen kunne gitt seg før bekkenet begynte å krangle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når naturvernforbundet har konkludert med at miljøbelastningen er den samme med begge alternativer, så har jeg ikke dårlig samvittighet heller :)

Godt å lese! Har tenkt litt på søppelberget vi er med å lage, men synes ikke det virker så fornufig å la vaskemaskina gå på kokvask hele tiden heller.

Er godt fornøyd med engangsbleier og har prøvd de fleste sortene. Har noen favoritter, men gikk banans under bleiekrigen i fjor høst og har garsjen "full" av ymse sorter og størrelser til snuppa blir bleiefri. Kjekt å ha lager! :Nikke:

Når begynner man å prøve å få småttisene til å slutte med bleier, forresten? Jeg begynte såvidt å prøve å få snuppa til å bæsje på potta før hun var året, men så begynte hun i bhg og bare bæsjet på morgenen før vi sto opp, så det ble ikke noe med det. Hun er 1,5 nå og sier ofte ifra hvis hun har bæsjet i bleien. Æsj, sier hun og tar seg på bleien! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Vesla 20 mnd og vi har ikke gått så veldig aktivt i gang med pottetrening enda. Hun setter seg på potta nesten hver gang vi er på badet, og tisser litt kanskje 8 av 10 ganger. Har bare bæsja ved en tilfeldighet to ganger. Men å gå derfra til å ta av bleia helt synes jeg er et stort skritt, men mulig det hadde gått fint?

Tenker det er greit å bruke en ferieperiode på slikt, slik at de slipper å dra så mye av lasset i barnehagen. Ble uaktuelt nå i sommer siden vi var på bilferie. Stadige uhell i bilstolen høres ikke noe særlig ut...

Kanskje juleferien? Dersom formen er fin blir det to ukers tur til varmere strøk da. Men kanskje ikke så populært å bleieavvenne barn i svømmebassenget? :fnise:

Endret av Klematis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Miljøbelastningen er faktisk ikke den samme, den er lavere når en bruker tøy, men er man ikke innstilt på det, så er man ikke det.

Nå er det ikke hensynet til miljøet som er det fremste her i huset da, men hensynet til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det. Uheldigvis er jeg blant de som får strekkmerker til den store gullmedaljen. Har et helt norgeskart etter G, så ender opp med verdenskart etter denne er ute. Da vil jeg ærlig talt vurdere å fjerne det. Får nemlig en del overskuddshud også, som ikke lar seg trene bort.

Så da blir det nok en snipp, snapp, snute, en gang i fremtiden.

Jeg er en av de superheldige som ikke har fått strekkmerker i det hele tatt, men jeg har jo ingen garanti for at jeg ikke vil oppleve det i dette svangerskapet. Jeg vet ikke helt hvordan jeg ville reagere på det, så det får vi ta som det kommer. I utgangspunktet er jeg ikke så opptatt av hvordan jeg ser ut, men jeg liker selvsagt å føle meg vel med meg selv. Og går utseendet ut over selvfølelsen, er nok jeg også åpen for å snippe-snappe litt. Selv om det nok skal ganske mye til, da.

Men igjen; man vet ikke hvordan man reagerer før det skjer. Så at du ønsker å gjøre noe med det, har jeg full forståelse for. :)

Når begynner man å prøve å få småttisene til å slutte med bleier, forresten? Jeg begynte såvidt å prøve å få snuppa til å bæsje på potta før hun var året, men så begynte hun i bhg og bare bæsjet på morgenen før vi sto opp, så det ble ikke noe med det. Hun er 1,5 nå og sier ofte ifra hvis hun har bæsjet i bleien. Æsj, sier hun og tar seg på bleien! :fnise:

Hos oss har det gått litt tregt med bleieslutt. Gutten min er 3 år og han bruker fortsatt bleier. Han er bleiefri på dagtid hjemme da, men han tør ikke å gå på do andre steder. Derfor har han bleie i barnehagen og når vi drar ut på noe.

Han tør heller ikke å bæsje på doen, så når han kjenner han må det, ber han om å få på seg bleie. Jeg kan ikke presse ham til å gjøre det på do, for da ender det med at han holder seg til han får forstoppelse og magevondt. Har allerede opplevd det, og det var ikke gøy for noen av oss!

Men jeg tror det viktigste er å ta ting i barnas tempo. Det bør ikke være om å gjøre å få dem bleiefrie så fort som overhode mulig, men heller ta det litt rolig og være tålmodig. Så går det seg til etter hvert. De blir klare til slutt.

Men jeg må si at jeg HÅPER han slutter helt før jeg blir høygravid. Jeg ser IKKE frem til å bøye meg ned på gulvet for å skifte bæsjebleier med enorm mage og bekkenløsning.. :forvirret:

Miljøbelastningen er faktisk ikke den samme, den er lavere når en bruker tøy, men er man ikke innstilt på det, så er man ikke det.

Nå er det ikke hensynet til miljøet som er det fremste her i huset da, men hensynet til barnet.

Jeg må innrømme at jeg ikke er så innstilt på tøybleier. Jeg har brukt engangs til Junior hele veien, og er i grunnen veldig fornøyd med det. Han har hatt det helt fint med dem, og jeg har ikke merket tegn til noe ubehag knyttet til det. Så jeg tror jeg velger den enkle veien og går for engangs denne gangen også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har fått dilla på noe, forresten?

Her har jeg hatt veldig lyst på lakris de siste dagene, og jeg har nettopp sittet her og trykket i meg lakrisbåter til den store gullmedaljen. Jeg som i utgangspunktet ikke er så glad i lakris, en gang.. :sjenert:

Jeg er egentlig en skikkelig sjokolade-elsker. Jeg kan spise lassevis av det, men jeg har ikke klart å spise det på ukesvis. Blir kvalm nesten bare ved tanken..

Må si at dette er nye opplevelser for meg. Jeg opplevde ikke noen endringer på slikt i første svangerskap. Så dette kjennes litt merkelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et norgeskart over magen og det går helt greit, egentlig. Men jeg håper jeg slipper unna litt lettere denne gangen og unngår at strekkmerkene får strekkmerker! :fnise: Ikke skjønner jeg helt hvor de skal gå heller for det er jo ikke så mye uberørt hud igjen. Det værste synes egenelig jeg var når jeg fikk de for det var ganske smertefullt. Kjente nesten huden revne.

Magen dekkes stort sett til, så det som plager meg mere er blodutredelsene jeg fikk i bena, som ikke har gått bort. Synes jeg ser ut som ei gammel kjærring under skjørtekanten. Og med skjørt som arbeidsantrekk spørs det om jeg gjør noe med dèt når jeg er ferdig barnelaging.

Jeg har ikke dilla på noe. Ikke sist heller. Men heller avsmak for ting jeg egentlig er glad i. Forrige gang var det kaffe. Maktet ikke lukta en gang. Nå har jeg ikke merket noe spesielt annet enn at kaffen ikke frister like mye, men smaker godt når jeg først tar meg en kopp.

I dag tror jeg at jeg fikk et blodtrykksfall og ble litt skremt. Hadde prikker/stjerner foran øyene i en halvtime og greide ikke å se klart. Bakken gikk i bølger og jeg var litt svimmel. Etterpå kom hodepinen sigene. Skjønner ikke helt hvorfor jeg fikk det og har ikke opplevd det før, men det er visst ikke uvanlig å få det som gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...