Gå til innhold

er røykere dumme

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

tror ikke målet var å nå røykere.. (de som ikke har sluttet av andre årsaker slutter vel ikke av en tråd på et diskusjonsforum)

men tråden påpeker noe som mange av oss ikkerøykere ikke har kunnet unngå å legge merke til...

forskjellen er ganske påfallende faktisk..

husker godt på ungdomsskolen.. det var ikke akkurat de store skolelysene som stod på røykehjørnet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man blir ikke dum av å røyke, og man blir heller ikke smartere av å slutte.

Gjest Anonymous
Skrevet
Man blir ikke dum av å røyke, og man blir heller ikke smartere av å slutte.

det har jeg heller aldri påstått..

jeg bare påstår at det er en forskjell på dem som velger å begynne og dem som ikke velger å begynne..

integritet er selvfølgelig et stikkord.. (du må ha integritet for å stå i mot røykepresset i tennårene)

men jeg tror også altså at intelligens er en av de tingen som skiller mennesker i denne "valgprosessen"

det er altså ikke slik at iqen påvirkes av røyken, men at iqen påvirker om man begynner med en slik ting i første omgang (håper du ser den stooore lille forskjellen)

Gjest lekebøll
Skrevet

Gjest.

Så du mener at hvordan man er som tenåring (de fleste begynner å røyke når de er barn/ungdom), sier alt om hvordan du også senere er som menneske.... Intelligent eller ikke.

Snakk om determinisme. :kul:

Gjest Anonymous
Skrevet
Gjest.

Så du mener at hvordan man er som tenåring (de fleste begynner å røyke når de er barn/ungdom), sier alt om hvordan du også senere er som menneske.... Intelligent eller ikke.

Snakk om determinisme.  :kul:

jeg tror ikke at iqen endrer seg med årene, nei..

klart at det er de samme som har høy iq i tennårene som senere i livet.. har noen i det hele tatt bevilt det??

hvordan man er i tennårene sier selvfølgelig ikke alt.. men at grunnleggende ting som iq ol skulle endres er opplagt ikke mulig..

Gjest lekebøll
Skrevet

Så - nå mener du at det er intelligensen som utgjør om du røyker eller ei - og ikke om du er "dum"?

(Er du forresten Gjest i def. om "dum"? Hvis ikke, tror jeg jeg blander litt her)

klart at det er de samme som har høy iq i tennårene som senere i livet.. har noen i det hele tatt bevilt det??

Det var jo det jeg lurte på om du gjorde, da.

Hvis du ikke har gjort det, ta deg en tur inn på diskusjonen om definisjonen av "dumhet".

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg mener ikke at intelligens er avgjørende for om du begynner å røye eller ei..

men jeg tror gjerne at høy iq gjør at du får litt mindre sjanser for å bli røyker.. f.eks 28% mot 35% eller noe? (helt fiktive tall!)

Gjest lekebøll
Skrevet
jeg mener ikke at intelligens er avgjørende for om du begynner å røye eller ei..

men jeg tror gjerne at høy iq gjør at du får litt mindre sjanser for å bli røyker.. f.eks 28% mot 35% eller noe? (helt fiktive tall!)

Vel, det må du jo få lov til å mene.

Slike uttalelser gir meg assosiasjoner til et menneske som vanker i et litt for homogent miljø - ikke ment syrlig, helt ærlig.

Gjest Anonymous
Skrevet
Slike uttalelser gir meg assosiasjoner til et menneske som vanker i et litt for homogent miljø - ikke ment syrlig' date=' helt ærlig.[/quote']

hmm..

det er vel nettopp det jeg ikke gjør..

jeg vanker gjennom jobben i et veldig akademisk miljø...

jeg har gjennom familien kontakter med "arbeidermiljø"

jeg har en samboer som er miljøaktivist

jeg har en hobby som gjør at jeg kommer i kontakt med en svært fargerik gruppe..

og jeg sier bare at min erfaring tilsier dette...

og at forskning tilsier en sammenheng mellom røykesprøsmålet og utdannelse..

så jeg syens ikke det er å trekke det så langt å anta at det er god sannsynlighet for at den sammehengen man kan finne mellom røyking og utdannelse også kan finnes mellom røyking og intelligens??

Skrevet

Hvis vi tenker oss at røykere gjennomsnittlig/statistisk var dummere (bør defineres) enn ikke-røykere, ville ikke det betydd at den enkelte røyker var dum. Vi snakker om eventuelle statistiske utslag. Med dagens utvikling når det gjelder hvem som røyker, ser ikke jeg heller bort fra at man i hvert fall i fremtiden vil få STATISTISK målbare IQ-forskjeller mellom røykere og ikke-røykere.

Noe som vel er helt sikkert er at i røykingens barndom var den en overklassevane, mens røyking nå er mer utbredt i underklassen (litt belastet ord kanskje) enn i overklassen. Dette betyr ikke at det ikke finnes mennesker i overklassen som røyker (Kong Harald er et eksempel på det) og omvendt.

Gjest lekebøll
Skrevet

Jeg blir litt sjokkert over verdisynet jeg oppfatter at du har, Gjest.

Jeg mener ikke å kimse lett av kunnskap og innsikt man får via utdannelse, men når det er snakk om intelligens...

Ikke alle intelligente har høyere utdannelse.

Dersom du tror at "alle" (generelt) akademikere er intelligente, og "alle" "på gølvet" er mindre intelligente enn disse, bommer du stygt.

Skrevet

jeg vanker gjennom jobben i et veldig akademisk miljø...

jeg har gjennom familien kontakter med "arbeidermiljø"

jeg har en samboer som er miljøaktivist

jeg har en hobby som gjør at jeg kommer i kontakt med en svært fargerik gruppe..

Mutasjoner forekommer i de beste familier/miljøer...

:kul:

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg tror slett ikke at det er en nødvendig sammeneheng mellom intelligens og utdannelse..

alt jeg sier er at det er påvist at de som tar høyere utdannelse røyker mindre..

er det så rart at jeg da også tror at de som er smartere røyker mindre..

det er jo ikke speisielt smart å røyke.. så jeg synes slutningen er logisk..

dessuten så har jeg deffinitivt erfart at av de mennesker jeg kjenner defninintivt finnes en slik trend.. ikke en absolutt forskjell.. langt i fra.. men enn viss skjelvdeling..

Skrevet
jeg tror slett ikke at det er en nødvendig sammeneheng mellom intelligens og utdannelse..

alt jeg sier er at det er påvist at de som tar høyere utdannelse røyker mindre..

det er jo ikke speisielt smart å røyke.. så jeg synes slutningen er logisk..

dessuten så har jeg deffinitivt erfart at av de mennesker jeg kjenner defninintivt finnes en slik trend.. ikke en absolutt forskjell.. langt i fra.. men enn viss skjelvdeling..

ergo er mor Lille en hund

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg synes forresten det er rimelig frekt av det å fordømme mitt "menneskesyn" bare fordi jeg tror det kan finnes en statistisk sammenheng mellom røyking og intelligens..

å tro at intelligens ikke skulle påvirke dine valg i livet er en smule naivt..

Gjest lekebøll
Skrevet

Vel, jeg oppfatter deg slik at du mener høyt utdannede personer utvilsomt er mer intelligente enn andre. Dette skriver du her:

Det er jeg ikke enig i.

Du kan ikke lese deg til klokskap.

Gjest lekebøll
Skrevet
jeg synes forresten det er rimelig frekt av det å fordømme mitt "menneskesyn" bare fordi jeg tror det kan finnes en statistisk sammenheng mellom røyking og intelligens..

Jeg sier kun at jeg er sjokkert over verdisynet ditt, siden du tydeligvis setter utdannede mennesker så høyt.

[å tro at intelligens ikke skulle påvirke dine valg i livet er en smule naivt..

Det er ikke det jeg har sagt.

Jeg sier at jeg ikke anser de samme menneskene som du gjør, som intelligente.

Skrevet

Siden man siles på intelligens når man skal ta utdanning er det da ikke urimelig å anta at de med høy utdanning som gruppe i gjennomsnitt har høyere IQ enn de med lav utdanning (fortsatt gjennomsnitt)?

Gjest lekebøll
Skrevet

Frodo,

fra ordboka:

intelligent: forstand, vett, åndsevner

Forstand, vett...

Det er dette jeg legger i å være "intelligent". Jeg snakker altså ikke om MENSA-målt intelligens.

Forresten, Gjest:

"Intelligens overflødiggjør akademisk utdannelse, akademisk utdannelse overflødiggjør intelligens."

;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...