Gå til innhold

er røykere dumme


Gjest lurven

Anbefalte innlegg

Re: Lekeball

Skal man diskutere gjelder det å ha begrepene klare først ja. Intelligens er vanskelig å måle, det er jo derfor IQ brukes i mange sammenhenger. IQ er bare en type intelligens, så det er ikke et dekkende, men det er jo den som er målbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du tror at "alle" (generelt) akademikere er intelligente, og "alle" "på gølvet" er mindre intelligente enn disse, bommer du stygt.

Det er ingen her som har gitt uttrykk for dette, det er snakk om mulige tendenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brydd meg med å se på denne tråden før nå, syns overskriften var så utrolig tåpelig; men siden jeg først er her, vil jeg komme med en påstand som det er like mye hold i som "gjests" påstand om at ungdommer som begynner å røyke er mindre intelligente enn de som ikke gjør det.

Min påstand er at røykere er penere og kulere enn de som ikke røyker fordi i ungdomstiden var det de som hadde utseendet og "personligheten" med seg som ble mest populære, og det var alltid de "populære" som begynte å røyke og drikke tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min påstand er at røykere er penere og kulere enn de som ikke røyker fordi i ungdomstiden var det de som hadde utseendet og "personligheten" med seg som ble mest populære' date=' og det var alltid de "populære" som begynte å røyke og drikke tidlig.[/quote']

Ja, dette er det noe i. Har lest at blant ungdommer som aldri drikker alkohol, er det overrepresentasjon av ungdommer med problemer (ingen venner osv). Dette betyr selvfølgelig IKKE at det ikke finnes velfungerende avholdsungdom med venner. Det er noen her som har problemer med å forstå hva en tendens eller statisk tilbøyelighet innebærer. Det betyr ikke ALLE eller INGEN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Så klart har Gjest gitt uttrykk for dette' date=' Mann40.[/quote']

jeg har ikke påstått at det er noen nødvendig sammenheng mellom intelligenst og høyere utdannelse.. og heller ikke gitt uttrykk for at jeg setter høyt utdannede mennsker høyrere. (lær deg å lese!!)

jeg sier bare at jeg ikke ser bort fra at det å være intelligent kan påvirke dine valg..

det at det er påvist at høyere utdannelse påvirker valg i forhold til røyk er et eksempel på at sider ved oss kan påvirke våre valg..

hvorfor er det så sjokkerende å tro at også intelligens påvirker våre valg..?

jeg tror at intelligens påvirker våre valg.. og jeg tror at høyre intelligens fører til "klokere" valg i forhold til røyking..

dette er ikke noe jeg kan bevise, men noe jeg tror..

det er helt ok å ikke være enig, men å påstå at tanken er latterlig eller har noe med et forkastelig menneskesyn å gjøre blir for dumt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har lest at blant ungdommer som aldri drikker alkohol' date=' er det overrepresentasjon av ungdommer med problemer (ingen venner osv). .[/quote']

dette tror jeg også at det kan være noe i.. (på lik linje som jeg tror at det kan være sammeheng mellom røyking og andre sider ved mennesker)

hør, hør!! :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som om du ikke kan gå ut mest pga redsel for å få røyklukt i klærne - neivel, så hold deg hjemme da. Det er nå engang lovlig å røyke ute enn så lenge og da gjør folk selvsagt det. Og håper for all del at du ikke inntar samme fanatiske holdningen overfor din svigerfar som du gjør overfor oss her i diskusjonsforumet. Er virkelig din største redsel at dine barn skal vokse opp uten en farfar ? Snakk om egoistisk tankegang !!! Foreslår at du heller støtter og oppmuntrer han til å slutte - hvis han allikevel velger å fortsette til tross for sviktende helse - så er det hans valg. Det viser slett ikke at mannen er dum (som du mener) - men det viser hvor avhengige man blir av tobakk og hvor vanskelig det faktisk er å slutte.

Hvis du virkelig tror at hetsing får unge til å la være å begynne og får innbarka røykere til å slutte så viser du en naivitet som langt overgår noe jeg trodde var mulig :o

Ja - røykelukt i klærne er plagsomt, men som jeg skrev: jeg blir kvalm og dårlig av røyken (og nei, jeg drikker ikke mye). Hvorfor skal det ikke være mulig for meg og andre som plages av røyk å gå ut på kveldstid og sitte på en pub e.l.? Gi meg en god grunn!!

Fanatisk? Kanskje. Skulle gjerne sett at tobakk ble forbudt. Hvorfor skal det være lovlig å produsere og selge noe som er så skadelig? Det gjør jo ingenting godt. (nå blir mange sinte nå)

Men jeg er ikke fanatisk overfor min svigerfar eller andre røykere. Jeg støtter min svigerfar i hans nedtrapping.

Og hvorfor er det egoisitisk å ville ha en farfar til sine barn? Selvfølgelig vil jeg ikke at han skal bli syk og ha det vondt heller, men jeg trodde det var noe jeg ikke trengte å nevne eksplisitt. Jeg har sett min bestemor forvitre og dø av KOLS gjennom 10 år, og unner ingen det.

Ja, jeg tror at hvis røyking blir ukult så vil noen (ikke alle) fjortiser la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvorfor skal det ikke være mulig for meg og andre som plages av røyk å gå ut på kveldstid og sitte på en pub e.l.? Gi meg en god grunn!!

tror faktisk at mange røykere ikke forstår hvor stort dette problemet er for slike som deg og meg.. og tar det for å være "vrangsskap" eller "prippenhet"

jeg anser røyking som å være en helsefare man bevist påfører andre mennesker.. og mener at røyking i samvære med mennesker som ikke ønsker å bli røykt i nærheten av er like alvorlig som å gå rundt å dytte/knuffe til andre mennesker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De smarteste begynner ikke å røyke! Jeg husker godt hvem som begynte å røyke på gymnaset, og det var ikke "skolelysene". Det var helt konsekvent: de skoleflinkeste begynte ikke å røyke, de skolesvakeste gjorde det. Og her mener jeg at de som gjør det godt på skolen, generelt er mer intelligent enn de som gjør det dårlig.

Dere må ikke ta ting så personlig vettu. Selv om tendensen kan være sånn, så finnes det helt sikkert supersmarte røykere, og kjempe dumme ikke-røykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
De smarteste begynner ikke å røyke! Jeg husker godt hvem som begynte å røyke på gymnaset' date=' og det var ikke "skolelysene". Det var helt konsekvent: de skoleflinkeste begynte ikke å røyke, de skolesvakeste gjorde det. Og her mener jeg at de som gjør det godt på skolen, generelt er mer intelligent enn de som gjør det dårlig..[/quote']

det er nettopp dette jeg mener med "personlig erfaring" også (+ tilsvarende i senere tid)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Tror ikke du skjønner hva jeg prøver å peke på, Gjest.

Mulig det er jeg som formulerer meg klønete.

jeg har ikke påstått at det er noen nødvendig sammenheng mellom intelligens og høyere utdannelse..

Men - du mener det er uintelligent å røyke?

Samt at, siden det er færre røykere blant høyt utdannede, så trekker du konklusjonen at det dermed er et tegn på intelligens, at man er høyt utdannet?

Jeg tror du går ut ifra noe uten å tenke over hva du faktisk sier.

og heller ikke gitt uttrykk for at jeg setter høyt utdannede mennsker høyrere. (lær deg å lese!!)

Du har ikke sagt det direkte, nei.

Jo takk, men jeg leser godt. :briller: Dersom du blir misforstått, så er det ikke alltid det smarteste å skylde på motparten.

jeg sier bare at jeg ikke ser bort fra at det å være intelligent kan påvirke dine valg..

Og her forstår jeg det slik som at: dersom du er intelligent, vil du altså velge å ta høyere utdannelse!

Er dette feil?

hvorfor er det så sjokkerende å tro at også intelligens påvirker våre valg..?

Det er ikke det som er sjokkerende, det jeg reagerer på er at det virker som om du mener det jeg har beskrevet under forrige quoting.

jeg tror at intelligens påvirker våre valg.. og jeg tror at høyre intelligens fører til "klokere" valg i forhold til røyking..

Og høyere utdannelse....

dette er ikke noe jeg kan bevise, men noe jeg tror..

Fair.

det er helt ok å ikke være enig, men å påstå at tanken er latterlig eller har noe med et forkastelig menneskesyn å gjøre blir for dumt..

Hvis tanken er latterlig i mitt hode, så er den nå det, da.

Og - jeg påstår ikke at du har et forkastelig menneskesyn, langt i fra. Jeg bare stiller spørsmål til verdisynet ditt, på grunnlag av hva du har skrevet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og her forstår jeg det slik som at: dersom du er intelligent, vil du altså velge å ta høyere utdannelse!

Er dette feil?

Selvsagt er dette feil. Det blir det samme som å si at hvis du røyker så får du kreft siden det er økt hyppighet av kreft blant røykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Jeg mente: er det feil at du mener dette....

Jeg synes forøvrig ikke at det er det samme som eksempelet mitt.

Eksemplet ville blitt riktig dersom det var et faktum at intelligente flest hadde høy utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...