Gå til innhold

er røykere dumme

Fremhevede innlegg

Skrevet

lekeball skrev:

Synes det var et utrolig dårlig eksempel.

Skader av røyking er noe man påfører seg selv, det å være single kan ikke akkurat sammenlignes her.

Ja, det er jo lenge siden jeg har forstått at du mente at mitt eksempel var dårlig. Hvorfor svarer du ikke da på det andre jeg spør om?

Hva med alkoholikere, folk som er feite av feil kosthold, folk som ikke trimmer, folk som stresser daglig, folk som jobber i utsatte bransjer: eks. malere, hva med narkomane?

Hvorfor ikke ta en diskusjon på om noen av disse gruppene er dumme? Hvorfor er det bare røykere det er "lovlig" å hetse?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Hvorfor ikke ta en diskusjon på om noen av disse gruppene er dumme? Hvorfor er det bare røykere det er "lovlig" å hetse?

vel.. det kan ha noe med at røykere, i motseting til de andre gruppene du nevner, direkte plager andre menneskers hverdag og helse..

som mange påpeker, så er det ikke det de gjør mot seg selv (som kommer på lik linje med overvekt osv) som er hovedproblemet, men hva de gjør mot alle oss andre..

hensynsløsheten, egoismen.. troen på at man er mer sosial :roll: (dvs sosial hetsing av ikke-røykere; jo, det forekommer!!)

Skrevet

Tja. OG njei.

Det er jo noen som røyker bare på trass og det blir vel en smule barnslig for meg, men enhver bestemmer over sitt eget liv og denne røyken er tydeligvis fryktelig viktig for mange.

Gjest Anonymous
Skrevet
men enhver bestemmer over sitt eget liv og denne røyken er tydeligvis fryktelig viktig for mange.

røykere som bare bestemmer over eget liv og helse har jeg ingen problemer med..

men når de plager meg, mine barn, mine venner osv, blir det en helt annen sak.. :evil:

Gjest Malena / ikke innlogget
Skrevet

Og hvor ofte blir du, dine barn og dine venner plaget av røykere ?

Dessuten var ikke spørsmålet om det plager andre, men om folk som røyker er dumme siden de vet hvilke farer de utsetter seg for. Merkelig hvordan enkelte vrir og vrenger på alt mulig til sin fordel - og dette sier meg bare mer og mer at det faktisk er blitt legalt å hetse den store gruppen av mennesker som er røykere ...

Gjest ikke innlogget Sissi
Skrevet

Jeg syns også det er en interessant problemstilling hvorfor det er greit å hetse røykere. Sammenligner man med alkohol eller narkotika så er konsekvensene av (mis)bruk mye større og mye verre. En ting er den skade man påfører seg selv, noe helt annet er skaden man påfører andre. Jeg har full forståelse for ubehaget ved røyklukt, og at noen ikke tåler det. Samtidig syns jeg det er hakket værre å drikke seg fra gård og grunn og/eller banke "kjerring og unger" pga. drikking.

Det er et eller annet som blir helt feil mht. dimensjonen her.

Samtidig er jeg fullstendig klar over at hetsing av alkohol på samme måten aldri vil skje. Særlig nå, når "alle" er enige om hvor sunt det er å drikke vin. Det legitimerer også misbruket som faktisk har mye større konsekvenser enn røykingen har.

Det er dermed ikke sagt at røyking er så spesielt lurt, men jeg blir møkk lei av den totale fanatismen, samt den manglende evnen til å ha to tanker i hodet samtidig.

Skrevet
Og hvor ofte blir du' date=' dine barn og dine venner plaget av røykere ?[/quote']

Jeg tillater meg å svare på dette, selvom "du" ikke er meg.

Jeg blir plaget, senest på lørdag, da jeg for første gang i år var ute på byen. Jeg blir kvalm og dårlig av røykfylte lokaler, og har derfor mistet min mulighet til å gå ut i helgene. I tillegg må jo alle klærne og meg vaskes når jeg kommer hjem. Jakka på rens.

I mitt tilfelle er det ikke ofte, fordi jeg unngår steder hvor jeg risikerer røyk.

En annen måte jeg og min samboer blir plaget på er at hans far som nettopp er fylt 50, har fått beskjed om "slutt å røyke, eller dø" (sånn mer eller mindre) av legen sin. Det vil kunne plage mine fremtidige barn ved at de ikke får en farfar.

Eksempel på dum røyker: mann, passert 30, utdannet sykepleier og vil bli lege, jobber på sykehuset og er godt opplyst -> begynner å røyke. Det er mye mer uintelligent enn de som begynner før fylte 20. Mener jeg.

Hetsing.

Det er jo et forsøk på å få de unge til å la være å begynne, og de litt eldre til å slutte. Det er lovlig, men samtidig veldig skadelig, så det er vel en av få mulige vinklinger. Opplysning forsøkes også. Sammenligningen med alkohol og narkotika blir litt vanskelig synes jeg.

Alkohol er lovlig og brukes "fornuftig" av mange. Det er tragisk med de som slår i fylla, og et alkoholforbud på dette grunnlaget kan jo diskuteres. Utenom slike (og lignende) tilfeller, er ikke "passiv drikking" like plagsomt og skadelig som passiv røyking.

Narkotika er forbudt, i motsetning til røyk, og brukes ikke like åpenlyst som røyk (bortsett fra på plata, og de er vel beyond hetsing). Jeg omtaler det like negativt som tobakk, og mener folk som prøver det er enda "dummere", siden konsekvensene kan bli enda verre. At det ikke er en offentlig "hetsing" kommer vel av at det er forbudt, og det burde vel si en del om holdingen fra det offentlige.

Jeg er også dum. Jeg vet jeg bør trimme, men gjør det sjelden.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skjønner ikke poenget med å hetse røykere, får man dem

liksom til å slutte da? De fleste røykere ønsker å slutte, men klarer

det ikke. Like nytteløst som å tro at en anorektiker blir frisk av å

bli fortalt at vedkommende er "dum" som ikke spiser.

Er det noen som fortjener å bli hetset er det de som produserer

og selger røyk. Hadde ikke røyk funnes, hadde man heller ikke

hatt sjansen til å begynne.

Gjest Malena / Ikke innlogget
Skrevet

For meg høres det ut som om du ikke kan gå ut mest pga redsel for å få røyklukt i klærne - neivel, så hold deg hjemme da. Det er nå engang lovlig å røyke ute enn så lenge og da gjør folk selvsagt det. Og håper for all del at du ikke inntar samme fanatiske holdningen overfor din svigerfar som du gjør overfor oss her i diskusjonsforumet. Er virkelig din største redsel at dine barn skal vokse opp uten en farfar ? Snakk om egoistisk tankegang !!! Foreslår at du heller støtter og oppmuntrer han til å slutte - hvis han allikevel velger å fortsette til tross for sviktende helse - så er det hans valg. Det viser slett ikke at mannen er dum (som du mener) - men det viser hvor avhengige man blir av tobakk og hvor vanskelig det faktisk er å slutte.

Hvis du virkelig tror at hetsing får unge til å la være å begynne og får innbarka røykere til å slutte så viser du en naivitet som langt overgår noe jeg trodde var mulig :o

Gjest Anonymous
Skrevet
For meg høres det ut som om du ikke kan gå ut mest pga redsel for å få røyklukt i klærne - neivel' date=' så hold deg hjemme da. Det er nå engang lovlig å røyke ute enn så lenge og da gjør folk selvsagt det. [/quote']

og med denne typen egoistiske innstilling så skjønner du ikke at folk får noe i mot røykere???

det at det er lov blir det heldigvis snart slutt på..

og selv når det har vært lovlig, så har det ført til store problemer for folk..

holde seg hjemme?? skal alle som ikke tole røyk holde seg hjemme?

skal vi begynne å si slik om andre ting også da.. er du så dum at du har havnet i rullestol så får du holde deg hjemme.. samfunnet skal i alle fall ikke legge til rette.. er det holdningen?

røyk er skadelig og plagsomt for alle som selv ikke er røykere (i alle fall skadelig for alle!) og det er selvvalgt (i motsetning til mange andre "plager")

du har selv valgt å begynne med en farlig og plagsom uvane, og dersom andre ikke liker den synes du at det er deres problem og ikke ditt??

den slag holdninger skaper røykerhets.. og går desverre utover de røykere som er hensynsfull og mer ydmye (de finnes :) )

Marlena her bør ta en grudig kikk på seg selv... hvor viktig er dine behov i forhold til andres? hvor riktige er dine valg i forhold til andres helse? osv

mitt stikkord til deg; skjerp deg!! :evil:

Gjest Malena / Ikke innlogget
Skrevet

Jeg har faktisk vært røykfri i 14 måneder, men det betyr ikke at jeg ikke kan forsvare røykere for det...

Med hva er jeg egoistisk ?

Gjest Anonymous
Skrevet
Med hva er jeg egoistisk ?

når du sier at de som blir plaget av røykeres røyking bare kan bli hjemme!!

jeg er allergisk mot røyk og har pga det gått glipp av mye når det gjelder uteliv og fest.. og jeg gleder meg veeeeldig til å kunne gå på byen når den nye loven trer i kraft..

dine holdninger om at det er jeg som burde holde meg hjemme i stedet for at røykere kunne la være å røyke innendørs på offentlige steder er svært egoistiske og provoserer meg grundig!

Gjest lekebøll
Skrevet
Ja, det er jo lenge siden jeg har forstått at du mente at mitt eksempel var dårlig. Hvorfor svarer du ikke da på det andre jeg spør om?

Hva med alkoholikere, folk som er feite av feil kosthold, folk som ikke trimmer, folk som stresser daglig, folk som jobber i utsatte bransjer: eks. malere, hva med narkomane?

Jeg har svart på dette før jeg stile spørsmålet til deg:

Nei, de er nok ikke dummere enn resten av oss.

Se Malenas innlegg for utdypning...

Jeg har altså sagt at å kalle røykere "dumme", er noe jeg ikke vil skrive under på.

Kan bare ikke fatte og begripe hva single mennesker hadde med saken å gjøre. Derfor spurte jeg.

Skrevet
er røykere dumme siden de vet hvor farlig det er men likevel fortsetter/begynner å røyke

Hvis hypotesen din stemmer, skulle man tro du hadde røyket mye.... at det går an å komme med en så forenklet spørsmålsstilling...

:roll:

Skrevet

Hvis hypotesen din stemmer, skulle man tro du hadde røyket mye.... at det går an å komme med en så forenklet spørsmålsstilling...

:roll:

:ler:

føler du deg truffet?

er dette din måte å ta igjen på..

jeg ville bare ha en dskusjon rundt emnet..

og et sted må man jo begynne ikke sant

Skrevet

Jeg føler meg ikke truffet. Jeg opplever meg selv som intelligent og ressurssterk, og jeg har høyere utdanning enn gjennomsnittsnordmannen....

Det var ikke derfor jeg skrev det jeg gjorde, det var rett og slett fordi jeg mente det - rett ut... mener det fortsatt.... Litt av en måte å starte en debatt på, ikke særlig konstruktivt.

Gjest Anonymous
Skrevet

hei Cruella..

jeg har også høyere utdannelse og høy iq (ja, jeg har målt den (mensa)) men jeg er nå likevel litt fan av denne debatten..

for jeg ser faktisk ikke bort fra at røykere faktisk er både dummer og mindre intelligente enn gjennomsnittet, jeg da.. min personlige erfaring tilsier i alle fall at det er noe i den iden.. ;)

Gjest lekebøll
Skrevet
for jeg ser faktisk ikke bort fra at røykere faktisk er både dummer og mindre intelligente enn gjennomsnittet' date=' jeg da.. min personlige erfaring tilsier i alle fall at det er noe i den iden.. ;)[/quote']

Er det mulig... :murvegg:

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det mulig...  :murvegg:

ja det er mulig..

kunne godt tenke meg å forske på det..

for å si at røykere er akkurat så forskjellig som alle andre.. nope..

det er alt vist at røykere i gjennomsnitt har lavere utdannelse enn landsgjennomsnittet...

og jeg ser faktisk ikke bort fra at det kan være andre ting som skiller røykere fra gjennomsnittet..

Skrevet

Vel, Gjest; Deg om det....hehe

Mine uttalelser var kun direkte svar på det lurven lurte på, om jeg følte meg truffet. Jeg tror ikke det er en regel, men jeg hevder fortsatt at å være høyt utdannet og samtidig dum, ikke henger helt på greip. Man kan ofte gjøre dumme ting, men man er da ikke dum for det??

Hvis målet med denne tråden er å få røykere til å reflektere over sine uvaner (for det var vel det som var hensikten, eller var det å være ufin?) synes jeg man burde starte debatten fra en annen innfallsvinkel. Det er nå min mening.

:kul::kul::kul::kul::kul::kul::kul::kul::kul::kul::kul::kul:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...