Gå til innhold

Eks(er) vs ny kjæreste

Steinar40

Anbefalte innlegg

Så derfor skal jeg la andre diktere hvem jeg skal ha som venn? Ikke alle er som deg, og liker å bli kontrollert.

Du ville blitt overrasket over hvor få ganger dette er en issue når jeg går inn i et nytt forhold. Kanskje jeg bare er en god menneskekjenner, slik at jeg holder meg unna de med størst usikkerhet og behov for kontroll?

Det dreier seg ikke om å la andre diktere, ei heller å diktere andre.

Det dreier seg om å kunne samarbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker for det første at jeg nok vil velge en kjæreste som har samme menneskesyn som meg. Og hvis kjæresten min ikke kan (eller vil, i følge mitt menneskesyn) motstå fristelser, så tror jeg nok at jeg ville slutte med å være kjæresten hans. Jeg tenker at man alltid har et valg. Men jeg kan selvsagt ikke velge for ham - jeg må jo stole på at han har respekt for meg og velger å la være å gjøre ting som kan såre meg og komplisere eller ødelegge forholdet vårt. Jeg vet at kjæresten min forventer det samme av meg; at jeg har integritet og respekt nok til å gjøre valg som er bra for oss.

men jeg har selvsagt ingen garanti.

Å være i et forhold med noen, betyr jo at man må ta en risiko og vise den andre tillit. Å skulle kontrollere og bestemme og lage en masse regler for hvordan et annet menneske skal oppføre seg, bringer overhodet ingenting godt med seg, etter mitt syn.

Du har et naivt menneskesyn.

Hvorfor tror du at samfunnet må ha lover (og regler) og følge opp disse med diverse straffeaksjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Til passing og kate; jeg forstår godt poengene deres, og er helt enig.

Jeg bare etterlyser mer dypttenkende refleksjoner enn hva som er politisk korrekt og populært.

Hm, jeg tenker ikke på det som politisk korrekt eller populært, men hvordan jeg selv opplever det, og lever det. De gangene jeg selv har slitt i forhold når det gjelder ekser, så har det ikke vært pga at partner har vært venner med eks, men at han ikke har kommet over eks. Spesielt da de gangene eks kun har vært omtalt med sinne og bitterhet. Da har jeg ikke opplevd at han har vært ferdig med dem og/eller klar for meg...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Nei, det er vel en del folk som er mer naive enn andre tydeligvis.

Det er forskjell på å være naiv og å stole på dem man elsker og er i et forhold med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Hvorfor skal noen måtte fortelle deg det?

Såpass vett skal du ha og bruke selv.

Dermed blir det aldri noe problem heller.

Øh? Du er jo tydeligvis en sånn som må fortelle, belære og si hvordan folk skal oppføre seg, i tillegg kuttet du store deler av innlegget mitt, så meningen blir borte.

Det jeg sier er at dersom et forhold skal fungere for meg, så må man kunne stole på hverandre, og ta utgangspunkt i at man vil hverandre vel, ikke at man kommer til å pule rundt på ekser og mannlige kompiser så snart man er alene i et rom med dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Hvorfor tror du at samfunnet må ha lover (og regler) og følge opp disse med diverse straffeaksjoner?

Dersomd du tror at et parforhold må ha straffeaksjoner og lover for å fungere, så syns jeg faktisk synd på deg!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det dreier seg ikke om å la andre diktere, ei heller å diktere andre.

Det dreier seg om å kunne samarbeide.

Det er jo ikke samarbeid når man krever at en ny kjæreste ikke skal ha venner av det annet kjønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Det er jo ikke samarbeid når man krever at en ny kjæreste ikke skal ha venner av det annet kjønn.

Det er helt sikkert ulike definisjoner på samarbeid også... :roll:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert ulike definisjoner på samarbeid også... :roll:

Jepp. Samarbeid er når jeg forteller deg hva du skal gjøre, og du gjør det. :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Samarbeid er når jeg forteller deg hva du skal gjøre, og du gjør det. :fnise:

Stemmer - for da samarbeider vi om det jeg vil :nigo:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg, Steinar. :blink: Mener du at lover og regler og påfølgende straffereaksjoner er noe som hører hjemme i et parforhold?

Er det bare lover og regler og overhengende trussel om straff som får deg til la være gjøre noe galt? Har du ingen tanker om eller ønsker om å gjøre det rette tingene i livet bare fordi du ønsker å være et godt menneske og en som bidrar til fellesskapet? Oppfører du deg ordentlig kun for unngå straff?

Når det kommer til menneskesyn, vil jeg påstå at ditt er ganske så forkvaklet, og at mitt langtfra er naivt. :smoke:

Endret av pøbelsara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passing by

Du, det er ikke frykten for straff som gjør at jeg ikke er utro eller begår straffbare handlinger. Det er min grunnholdning til livet som er avgjørende der, jeg ønsker ikke å såre noen og når jeg er i et forhold så er jeg trofast. Og det har jeg overholdt så langt, og ser vel ingen grunn til at jeg ikke skal klare å holde det fremover heller. Ved å innlede et forhold så kan man risikere å bli såret, det følger ingen garanti med for at man forblir lykkelig i forholdet hele livet. Selvfølgelig ønsker jeg at det skal vare livet ut når jeg inngår et seriøst forhold, og derfor prøver jeg så godt jeg kan å velge en som er mest mulig lik meg selv på synet om forhold og hva man gjør og ikke gjør i et forhold. Likevel har jeg ingen garanti, og det er jeg enig kan være litt kjipt.

Politisk korrekt, javel men det er sånn jeg tenker om det. Jeg holder meg unna menn med forhistorier med utroskap, typiske playere eller rundbrennere som vi kalte dem før, menn med alkohol og andre rusproblemer, og åpenlyse økonomiske problemer. Mer kan jeg vel egentlig ikke gjøre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å være naiv og å stole på dem man elsker og er i et forhold med.

Blind tillit = naiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersomd du tror at et parforhold må ha straffeaksjoner og lover for å fungere, så syns jeg faktisk synd på deg!

Et parforhold må ha felles grenser som begge parter må holde seg innenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Et parforhold må ha felles grenser som begge parter må holde seg innenfor.

Ja, selvsagt, det sier seg jo selv. DU snakker om strafferammer. Jeg snakker om sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samarbeid er å bli enige om og innrette seg etter felles grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpe meg, Steinar. :blink: Mener du at lover og regler og påfølgende straffereaksjoner er noe som hører hjemme i et parforhold?

Og du innbiller deg at man ikke må ha felles grenser (lover og regler) i et parforhold?

Begge kan bare gjøre akkurat som de selv vil?

Det kalles anarki. Eller 2 single som bor i samme bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politisk korrekt, javel men det er sånn jeg tenker om det. Jeg holder meg unna menn med forhistorier med utroskap, typiske playere eller rundbrennere som vi kalte dem før, menn med alkohol og andre rusproblemer, og åpenlyse økonomiske problemer. Mer kan jeg vel egentlig ikke gjøre.

Du kan kreve at det settes opp felles grenser som dere blir enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du innbiller deg at man ikke må ha felles grenser (lover og regler) i et parforhold?

Begge kan bare gjøre akkurat som de selv vil?

Det kalles anarki. Eller 2 single som bor i samme bolig.

Jeg mener overhodet ikke at man ikke skal ha grenser. Men jeg mener at å snakke om straffereaksjoner i et forhold, er helt hinsides.

Jeg stoler på mannen min - antakelig fordi han gjennom mange år stadig har vist seg tilliten verdig. Og det sammen gjelder for ham. Mannen min vet at jeg ikke ville gjøre ting som setter samlivet vårt i fare. Fordi han kjenner meg, han vet hva jeg står for, han vet at jeg prioriterer forholdet vårt, og han vet hvilke verdier jeg har.

Dessuten tror jeg at de fleste noenlunde oppegående mennesker faktisk kan styre seg helt uten trusler om straff.

Her i huset behandler vi hverandre på en skikkelig måte, ikke fordi vi er redde for å blir straffet, men fordi det er viktig for oss å behandle den andre med respekt, rett og slett fordi vi er glad i hverandre og det livet vi har sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samarbeid er å bli enige om og innrette seg etter felles grenser.

Urimelige krav vil aldri føre til samarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...