Steinar40 Skrevet 18. juni 2011 Forfatter #21 Skrevet 18. juni 2011 Og enda fortsetter du å stille spørsmål på spørsmål her Svarene er interessante nok de, selv om de ikke representerer noe gjennomsnitt av befolkningen. Men visse typiske trekk kan man allikevel se.
Suzy Skrevet 18. juni 2011 #22 Skrevet 18. juni 2011 Men visse typiske trekk kan man allikevel se. Ja det vil jeg si. Har du lagt merke til at den artige detaljen at alle er stort sett uenige med deg? 1
Steinar40 Skrevet 18. juni 2011 Forfatter #23 Skrevet 18. juni 2011 Ja det vil jeg si. Har du lagt merke til at den artige detaljen at alle er stort sett uenige med deg? Og så ...? Tror du at det betyr noe for meg og min innstilling til ekser, hva andre måtte mene om det? Det eneste jeg tenker på i den sammenhengen er at JEG ikke må surre meg borti et kvinnfolk med dårlig vett (igjen).
Genesis Skrevet 18. juni 2011 #24 Skrevet 18. juni 2011 Du forstår ikke poenget her. Dette kan ikke sees på ifra ditt ståsted, men ifra en eventuell ny kjærestes ståsted. Alle som har svart i denne tråden er jo også potensielle nye kjærester for noen. De er ikke en egen rase! Det er vel like sansynlig at de har kontakt med ekser de også?
Steinar40 Skrevet 18. juni 2011 Forfatter #25 Skrevet 18. juni 2011 Alle som har svart i denne tråden er jo også potensielle nye kjærester for noen. De er ikke en egen rase! Det er vel like sansynlig at de har kontakt med ekser de også? Etter min mening er det å ha unødvendig kontakt med en eks det samme som å ha dårlig vett. Og jeg er sikker på at de aller fleste helst ser at den nye kjæresten ikke har slik kontakt. Men hvis begge parter ønsker å ha det så er de jo i hvertfall "like gode" på det området. Og ingen kan klage på den andre. 2
Gjest Passing by Skrevet 18. juni 2011 #26 Skrevet 18. juni 2011 Er det smart å samle på ekser? Tror du en ny kjæreste vil sette pris på at du har kontakt med en eller flere ekser? Vil du sette pris på at din nye kjæreste har kontakt med sin(e) eks(er)? Jeg "samler" ikke på ekser, men jeg er heller ikke uvenner med dem. Kan godt ta en prat når vi treffes, den ene eksen min er gift med venninnen min så vi treffes ofte. Jeg ser ingen problemer med at en ny kjæreste har samme kontakt med sine ekser som jeg har med mine. En eventuell ny mann i mitt liv må godta at jeg veksler noen ord med ekser jeg treffer i forbifarten, jeg kommer ikke til å krysse gaten for å unngå dem og det er ingen av oss som oppsøker hverandre. Og jeg kommer ikke til å kutte ut venninnen min på grunn av at hun er gift med en av mine ekser. Jeg har ikke så mange ekser og de fleste er fra mange år tilbake, var ung da jeg traff mannen min.
Gjest Harriet Skrevet 18. juni 2011 #27 Skrevet 18. juni 2011 For meg er ekser noen fjerne minner fra langt tilbake i tid. Langt ifra noen jeg ønsker å tilbringe tiden min med nå. Noe helt annet er det med mannen min. Vi var separert en lang periode over noen år. I separasjonstiden levde vi hvert vårt liv lenge - men fortsatte allikevel den fine kontakten som lå i bunn for vårt ekteskap. Jeg tror aldri jeg kunne sluppet den mannen utav mitt liv. Og om han skulle funnet seg en annen så hadde det vært mitt livs verste dag. Men å oppgi vennskapet vårt hadde aldri vært aktuelt og en ny kjæreste på begge sider måtte innfunnet seg med at vi hadde veldig tett og god kontakt. Helt problemfritt tror jeg neppe det hadde blitt for jeg hadde nok gjort alt jeg kunne for å få ham tilbake
Steinar40 Skrevet 18. juni 2011 Forfatter #28 Skrevet 18. juni 2011 For meg er ekser noen fjerne minner fra langt tilbake i tid. Langt ifra noen jeg ønsker å tilbringe tiden min med nå. Noe helt annet er det med mannen min. Vi var separert en lang periode over noen år. I separasjonstiden levde vi hvert vårt liv lenge - men fortsatte allikevel den fine kontakten som lå i bunn for vårt ekteskap. Jeg tror aldri jeg kunne sluppet den mannen utav mitt liv. Og om han skulle funnet seg en annen så hadde det vært mitt livs verste dag. Men å oppgi vennskapet vårt hadde aldri vært aktuelt og en ny kjæreste på begge sider måtte innfunnet seg med at vi hadde veldig tett og god kontakt. Helt problemfritt tror jeg neppe det hadde blitt for jeg hadde nok gjort alt jeg kunne for å få ham tilbake Ja, det sier da seg selv at det hadde vært psykt å surre en annen mann opp i en slik situasjon.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2011 #29 Skrevet 18. juni 2011 Hvis du hadde spurt 100 tilfeldig utvalgte mennesker om de foretrekker at en ny kjæreste har kontakt med en eller flere ekser, eller ikke har noen kontakt med ekser - så skal jeg vedde mye på at minst 99 av dem helt klart hadde foretrukket at nye kjæresten hadde null kontakt. Mange ville nok svart det ja, men det er ikke det samme som at det er en dealbreaker.
Gjest Harriet Skrevet 18. juni 2011 #30 Skrevet 18. juni 2011 Mange ville nok svart det ja, men det er ikke det samme som at det er en dealbreaker. Det er mange faktorer som spiller inn, hvor lenge forholdet har vart før man ble ekser, hvor sterk kjærligheten var og på hvilken måte det ble slutt. Jeg hadde vært gift i over 10 år da vi ble separerte. Vi hadde fått to barn sammen og var veldig involvert i hverandres familier. Grunnen til separasjonen var at jeg kastet ham ut pga utroskap. Allikevel så elsket jeg ham dypt hele tiden. Traff en annen like etter separasjonen, men jeg måtte kutte ham ut, det var bare min eksmann for meg - fikk jeg ikke ham så ville jeg heller være alene. Han rotet også med en annen kvinne en periode under separasjonen, men det forholdet var heller ikke holdbart. Vi var rett og slett ikke ferdige med hverandre. Og det måtte en alvorlig krise til for å innse at det var han og jeg som var ment for hverandre. Men å være bestevenn med en eks er vel ikke helt vanlig? Mine ekser er menn som kom inn i livet mitt på ulike tider og på ulike måter. Da det ble slutt så forsvant de utav livet mitt like fort som de kom inn. Noen få klarer å være god venn med eksen. Jeg har en i familien som er gift for andre gang og har fått nye barn med ny dame. Men foreldrene hans inviterer like ofte ekskona hans når de har familieselskaper. Det synes jeg ser litt snodig ut, men hvis de er komfortable med det så er det greit. Jeg hadde ikke likt det.
Stefan Skrevet 18. juni 2011 #31 Skrevet 18. juni 2011 Det eneste jeg kan si om dette er at du har en jævla egoistisk innstilling. Og du er åpenbart ikke alene om det, etter hva jeg forstår. Og kvinner tenker tydeligvis heller ikke noe lenger. Hvordan er jeg egoistisk i forhold til det? Det er et valg jeg har tatt at min potensielle nye partner må godta at jeg er venn med spesielt denne ene eksen. Hun har vært en av mine beste venner i over 10 år, og hvorfor skulle dette forandre seg bare fordi jeg skulle få meg en ny kjæreste? Da er det min jobb å forklare og berolige denne potensielle nye partneren at det ikke er noen fare, og at jeg er av den formening at ekser er ekser av en grunn. Det var ikke ment. Jeg roter aldri i gammel moro. Så får hun godta det eller ikke.
Suzy Skrevet 18. juni 2011 #32 Skrevet 18. juni 2011 (endret) Og så ...? Tror du at det betyr noe for meg og min innstilling til ekser, hva andre måtte mene om det? Det eneste jeg tenker på i den sammenhengen er at JEG ikke må surre meg borti et kvinnfolk med dårlig vett (igjen). Først argumenterer du overfor meg med at et flertall deler syn med deg - og da mener du flertallets syn er relevant og flertallet er grunn til at du har rett. Når jeg påpeker at flertallet på KG er uenige med deg, så er plutselig ikke flertallets syn relevant i det hele tatt. Artig debatt-teknikk Endret 18. juni 2011 av Suzy
Hugtatt Skrevet 18. juni 2011 #33 Skrevet 18. juni 2011 Er det smart å samle på ekser? - Nei, for min del er det en god grunn til at de er det de er. Ekser. Tror du en ny kjæreste vil sette pris på at du har kontakt med en eller flere ekser? - Tror ikke det. Vil du sette pris på at din nye kjæreste har kontakt med sin(e) eks(er)? - Ikke med mindre de har barn sammen.
Steinar40 Skrevet 19. juni 2011 Forfatter #34 Skrevet 19. juni 2011 Hvordan er jeg egoistisk i forhold til det? Det er et valg jeg har tatt at min potensielle nye partner må godta at jeg er venn med spesielt denne ene eksen. Hun har vært en av mine beste venner i over 10 år, og hvorfor skulle dette forandre seg bare fordi jeg skulle få meg en ny kjæreste? Da er det min jobb å forklare og berolige denne potensielle nye partneren at det ikke er noen fare, og at jeg er av den formening at ekser er ekser av en grunn. Det var ikke ment. Jeg roter aldri i gammel moro. Så får hun godta det eller ikke. Et valg du har tatt, sier du selv over her. Kan det bli noe mer egoistisk egentlig? Ego er det samme som du.
Steinar40 Skrevet 19. juni 2011 Forfatter #35 Skrevet 19. juni 2011 Først argumenterer du overfor meg med at et flertall deler syn med deg - og da mener du flertallets syn er relevant og flertallet er grunn til at du har rett. Når jeg påpeker at flertallet på KG er uenige med deg, så er plutselig ikke flertallets syn relevant i det hele tatt. Artig debatt-teknikk Flertallet er først interessant når det er representativt for en gruppe. Men uansett hva flertallet måtte mene i en gruppe som f.eks jeg er en del av, så behøver ikke det bety at jeg innretter meg etter flertallet. Jeg har aldri vært noen sau.
Hoppetaujenta Skrevet 19. juni 2011 #36 Skrevet 19. juni 2011 Vil du sette pris på at din nye kjæreste har kontakt med sin(e) eks(er)? - Ikke med mindre de har barn sammen. Jeg har en negativ opplevelse der. Jeg var i et forhold hvor det var store barn involvert, og mor og far trengte egentlig ikke å ha daglig kontakt og lange samtaler lengre, men de hadde blitt så vant til det at de fortsatte med det. Jeg var tilhører til noen av de samtalene, og hørte at det ikke i veldig stor grad dreide seg om ungenes ve og vel, men mor og fars dagligliv. En stadig oppdatering siden sist de oppdaterte hverandre om smått og stort. I tillegg var det en del meldinger frem og tilbake; ofte med og tøysetilsnitt. Han viste meg et bilde som hun hadde sendt, og det var rent seksuelt. Det var deres form for humor sammen, og de hadde ingen tanker om at det var feil i forhold til nye kjærester, og egentlig burde ha tatt slutt for lenge siden. Jeg ble mildt sagt svært overrasket over at to voksne mennesker holdt på som de gjorde, og tydeligvis fant stor glede i dette. Det gjorde ikke jeg, og jeg sa hva jeg mente om den saken. Ingenting forrandret seg, så jeg trakk meg ut derfra. Det er ikke et slikt forhold jeg vil være i. --- En liten tanke om dette med å skulle ha alle godvenn-eksene sine med seg i all evighet: en ny kjæreste vil gjerne ha et forhold til sin nye flamme, men hvor mange ekser skal denne måtte ta med på kjøpet for å få sin utvalgte? Og som noen sa et sted her: gode eks-kjærester som har blitt gode venner, stiller først i køen, foran en ny kjæreste...men da er jo det hele ganske nytteløst før det har fått startet da? Den siste kjæresten har i praksis ingenting å stille opp med i horden av ekser som var der først og fremdeles har førsteprioritet. Her er det noe som skurrer i mine ører. En ny kjæreste stiller da i en egen særkategori, som ikke har noe med vanlige venner å gjøre? En ny kjæreste kommer så tett på et menneske som det er mulig å gjøre (i min verden), og det er en forskjell på rent platoniske venner, og ekser, som allerede har vært innenfor den innerste grensen. Er det en av de nye trendene som er i tiden kanskje (make love, not war), at alle eksene skal bli med på lasset videre, selv uten barn med i bildet? 3
Sunchild Skrevet 19. juni 2011 #37 Skrevet 19. juni 2011 Jeg synes det kommer veldig an på hva slags forhold man hadde til den enkelte eks. Selv har jeg en eks som min aller beste venn nest etter kjæresten; vi var bestevenner også før vi prøvde å ta skrittet videre, vi datet i et par måneder og jeg tror jeg kunne telle antallet ganger vi hadde sex på èn hånd (men det er så lenge siden at jeg husker ærlig talt ikke), det viste seg fort at enda vi hadde mange felles interesser og lik humor, så fungerte vi ikke sammen som et par. Teknisk sett ble det slutt lenge før vi kom så langt som å definere oss som kjærester. Men vi har fremdeles de samme interessene og den samme humoren og etter mer enn ti år som venner ville jeg bare sett rart på en potensiell kjæreste som ba meg kutte ut vennen min. Mine tre andre ekser er fullstendig historie; en ønsket ikke å ha kontakt med meg, en annen viste seg å ha et kvinnesyn som hørte til i middelalderen, og den tredje gled jeg så langt fra i løpet av årene sammen at vi rett og slett ikke har noe å snakke om, selv om vi skiltes som venner. Jeg vet at min kjære har såpass kontakt med flere av sine ekser at han holder kontakt med dem på facebook og godt kan slå av en lang prat om de møtes på gata; jeg tror det er ren tilfeldighet at han ikke har tettere kontakt med dem, for han er en veldig utadvent og sosial person med hauger av venner. Jeg har uansett ikke noe imot den kontakten han har med sine ekser, jeg synes det er et veldig positivt tegn at en mann har kvinnelige venner og også at han har klart å avslutte tidligere forhold på en vennskapelig måte.
Hoppetaujenta Skrevet 19. juni 2011 #38 Skrevet 19. juni 2011 Jeg har uansett ikke noe imot den kontakten han har med sine ekser, jeg synes det er et veldig positivt tegn at en mann har kvinnelige venner og også at han har klart å avslutte tidligere forhold på en vennskapelig måte.Å avslutte et forhold på en vennskapelig måte, er en bra ting på alle vis, men det er noe annet å fortsette å pleie forholdet til sine ekser. Da er forholdet ikke avsluttet, bare gått over til noe annet, som kanskje av og til beveger seg over i et grenseland som kan nøre opp usikkerheten hos en fremtidig kjæreste. Bevisste grenser er veldig viktig om videre forhold skal funke. Ikke alle er seg det bevisst. 3
Ethereal Skrevet 19. juni 2011 #39 Skrevet 19. juni 2011 Det kommer an på, tror jeg. Det må være lov å være venn med eksene sine. Verken jeg eller min mann er venner med noen av eksene våre, men det har å gjøre med bruddene vi har hatt med dem - ikke at han eller jeg hadde problemer med at vår bedre halvdel hadde kontakt med eksen.
Suzy Skrevet 19. juni 2011 #40 Skrevet 19. juni 2011 (endret) Flertallet er først interessant når det er representativt for en gruppe. Men uansett hva flertallet måtte mene i en gruppe som f.eks jeg er en del av, så behøver ikke det bety at jeg innretter meg etter flertallet. Dette har ingenting med innretting å gjøre - jeg bare påpeker at du har en argumentasjon som lekker som en sil. Det går ikke an å ta noe til inntekt for egne meninger ett sekund, for i det neste å si at det ikke gjelder fordi det da tilfeldigvis ikke støtter ditt syn. Jeg har aldri vært noen sau. Jeg ville aldri fornærme sauer så kraftig som å kalle deg det. Endret 19. juni 2011 av Suzy
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå