Gå til innhold

Eks(er) vs ny kjæreste

Steinar40

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Til passing og kate; jeg forstår godt poengene deres, og er helt enig.

Jeg bare etterlyser mer dypttenkende refleksjoner enn hva som er politisk korrekt og populært.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Harriet

Jeg tenker at denne diskusjonen kommer av at folk har forskjellige menneskesyn; noen mener at mennesker et hjelpe- og viljeløse brikker som er styrt utenfra, andrte mener at man faktisk har egen vilje. For en som tror at mennesker er drifts- og skjebnestyrt, vil det å være venn med en eks være det samme som å utfordre skjebnen; hva om driftene tar overhånd? :overrasket:

Men for andre vil det være helt uproblematisk, fordi de stoler på at partneren har en egen vilje og kan tenke selv.

Personlig hører jeg til den siste leiren. Jeg tror at hvis man vil stå imot, så kan man, helt uavhengig av hvor mange fristelser man utsettes for. Men man må selvsagt ville.

Hva vet du om din eks har de samme intensjonene som deg med deres vennskap? Kan det ikke tenkes at han er god venn med deg bare for å fortsatt være nær deg, og føle tilhørigheten?

Jeg har vært gjennom det selv en gang. Etter å ha vært separert fra min mann i en tid så fant jeg ut at det tross alt er den mannen jeg elsker, det er ham jeg vil ha selvom jeg kastet ham ut et år tidligere. Til tross for at han var i et nytt forhold så "la jeg ut garnet" så listig som bare en kvinne kan når det er noe hun vil oppnå. Jeg gjorde meg nok endel ekstra sjarmerende, var mer nøye med det meste, kontaktet ham endel uten at det var strengt tatt nødvendig, sendte meldinger, inviterte ham hjem på middag, inviterte ham med på spaserturer, osv ... Jeg fikk det som jeg ønsket til slutt - det ble oss to og etter ti nye år så er vi fremdeles gifte.

Jeg forstår ikke hva dere mener med venner? Er det som å kunne omgås på en høflig og sivilisert måte så klarer jo de fleste det. Er det som om å gå på besøk til hverandre, sende mld, gå på kino, reise på turer sammen, gå spaserturer sammen så er det noe annet, mener nå jeg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om din eks har de samme intensjonene som deg med deres vennskap? Kan det ikke tenkes at han er god venn med deg bare for å fortsatt være nær deg, og føle tilhørigheten?

Jeg har vært gjennom det selv en gang. Etter å ha vært separert fra min mann i en tid så fant jeg ut at det tross alt er den mannen jeg elsker, det er ham jeg vil ha selvom jeg kastet ham ut et år tidligere. Til tross for at han var i et nytt forhold så "la jeg ut garnet" så listig som bare en kvinne kan når det er noe hun vil oppnå. Jeg gjorde meg nok endel ekstra sjarmerende, var mer nøye med det meste, kontaktet ham endel uten at det var strengt tatt nødvendig, sendte meldinger, inviterte ham hjem på middag, inviterte ham med på spaserturer, osv ... Jeg fikk det som jeg ønsket til slutt - det ble oss to og etter ti nye år så er vi fremdeles gifte.

Jeg forstår ikke hva dere mener med venner? Er det som å kunne omgås på en høflig og sivilisert måte så klarer jo de fleste det. Er det som om å gå på besøk til hverandre, sende mld, gå på kino, reise på turer sammen, gå spaserturer sammen så er det noe annet, mener nå jeg.

Helt enig i dette,å treffe en eks. tilfeldig og ha en kort

samtale om løst og fast syns jeg går without a saying,

men å omgås denne bevisst åpner mulighetene for at ting skje

uansett hvor uskyldig det var i utgangspunktet.

En kan ikke helgardere seg,har skjebnen engang bestemt at forholdet

går i dass så kommer det til å skje uansett,men hele poenget med

dette er at en trenger ikke å tilrettelegge for at dette skal skje

selv mer enn strengt tatt nødvendig.

Du viser også offervilje og motivasjon til å ha ett best mulig

utgangspunkt for ett nytt forhold ovenfor en ny partner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om man treffer hverandre på gaten, eller har samme omgangskrets, så later man som om det menneske ikke finnes? Og har man barn sammen så?

Det er ikke ulovlig å veksle noen ord i forbifarta med en eks.

Men systematisk kontakt er en uting - forutsatt at ikke partene må samarbeide om felles mindreårige barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye sosial omgang med andre folk, også det annet kjønn men jeg har ennå ikke vært utro, bare for å bruke meg selv som eksempel. Du påstår at det å omgås ekser og venner av det annet kjønn vil føre til mer utroskap, og nå er det plutselig sosial omgang i hele tatt, også med damer og menn som ikke er venner eller ekser, som fører til utroskap. Så det du sier er at menn og kvinner bør ikke omgås da det vil føre til utroskap?

Hva er problemet med at kvinner har venninner, og at menn har kamerater?

Jeg har ikke mye kontakt med mine ekser, det er ikke så mange ekser heller for den del. Jeg krysser ikke gaten når jeg ser en eks komme mot meg, vi hilser og kanskje vi slår av noen ord hvis det passer seg sånn. Den ene eksen min er gift med venninnen min og vi er derfor venner, men det er mange år siden det var noe romantikk inne i bildet der. Jeg tror ikke det er så mange av oss som har mange ekser som venner egentlig.

Ja, det får man virkelig håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg si meg enig med Stefan. Si at Stefan og jeg var par. Dersom Stefan ønsket en kompiskveld, så er dette helt normalt og sunt for et forhold,tenker jeg. Om en av kompisene var en eks som han hadde et avklart forhold til, så hadde jo ikke det vært noe problem.

Jeg hadde vel ikke brydd meg om å vite at en av venninnene hans var en eks en gang. Jeg regner faktisk med at dersom en mann er sammen med meg, så er han ikke så naldus at han puler ei venninne han har hatt i åresvis, når han har meg å komme hjem til.

Nei, det er vel en del folk som er mer naive enn andre tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er enig i det du sier på en måte,men erfaringsmessig så har

jeg sett folk gjøre MYE dumt når det er alkohol

inn i bildet.Hvis typen din og eksen hans har overhodet

noen følelser for hverandre(noe han ikke kommer til å buse ut

til deg om) så er det fryktelig lett å gjøre ting en 'egentlig

ikke tenkte' i fylla.

Særlig hvis forholdet skranter litt på hjemmefronten.

Dette har jeg sett/hørt om gjentatte ganger.

Kan bare bekrefte dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, Jelly, om man ser etter absolutte Worst Case Scenarios. Allikevel mener jeg at ved å gi tillitt, får man mye mer tilbake enn ved å si at partner ikke får lov til noe som helst i TILFELLE....

Jeg har vært full i et skrantende forhold og vært ute med venninner og blitt sjekket av single menn, og jeg har holdt meg i skinnet. Det samme forventer jeg av partner, hvis ikke er det ikke vist å være kjærester.

Gir du for mye tillit så kommer du bare til å bli utnyttet.

De fleste som har levd en stund vet dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg selv at jeg ikke har masse kontakt med ekser, de er EKSER. Men at noen føler at de må FORTELLE meg det osv....

Hvorfor skal noen måtte fortelle deg det?

Såpass vett skal du ha og bruke selv.

Dermed blir det aldri noe problem heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at denne diskusjonen kommer av at folk har forskjellige menneskesyn; noen mener at mennesker et hjelpe- og viljeløse brikker som er styrt utenfra, andrte mener at man faktisk har egen vilje. For en som tror at mennesker er drifts- og skjebnestyrt, vil det å være venn med en eks være det samme som å utfordre skjebnen; hva om driftene tar overhånd? :overrasket:

Men for andre vil det være helt uproblematisk, fordi de stoler på at partneren har en egen vilje og kan tenke selv.

Personlig hører jeg til den siste leiren. Jeg tror at hvis man vil stå imot, så kan man, helt uavhengig av hvor mange fristelser man utsettes for. Men man må selvsagt ville.

Kan og vil er ikke alltid det samme.

Si at kjæresten din ikke kan motstå fristelsen, selv om du vil at han skal det.

Hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnfolk er noen utspekulerte dyr - ingen tvil om det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Hva da?

Steinar40: Jeg tror du både kan og vil misforstå/feiltolke med viten og vilje, om ikke annet for å holde disse evighetsdiskusjonene varme.

Hvis du leser Pøbelsaras fortreffelige innlegg skikkelig én gang til (gjerne flere) så vil du forstå at hun snakker om sin egen vilje, sine egne tanker, meninger og holdninger og ikke en mulig reaksjon/frykt/fordømmelse over hvordan andre eventuelt agerer/tenker/spekulerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det smart å samle på ekser?

Tror du en ny kjæreste vil sette pris på at du har kontakt med en eller flere ekser?

Vil du sette pris på at din nye kjæreste har kontakt med sin(e) eks(er)?

Tror ikke det skader å være hyggelig mot eksene, og hilse, eventuelt "hvordan står det til", med en gammel eks når man treffer på ham. Det samme vice versa; at jeg må selvsagt godta at en kjæreste snakker med eks'er om han tilfeldigvis møter de på gaten.

Samle på og oppsøke? Nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Steinar40: Jeg tror du både kan og vil misforstå/feiltolke med viten og vilje, om ikke annet for å holde disse evighetsdiskusjonene varme.

Hvis du leser Pøbelsaras fortreffelige innlegg skikkelig én gang til (gjerne flere) så vil du forstå at hun snakker om sin egen vilje, sine egne tanker, meninger og holdninger og ikke en mulig reaksjon/frykt/fordømmelse over hvordan andre eventuelt agerer/tenker/spekulerer.

Hvis man stoler blindt på at partneren har en egen vilje og kan tenke selv, så kommer man bare til å oppnå å få se at partneren hovedsaklig tenker på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvis man stoler blindt på at partneren har en egen vilje og kan tenke selv, så kommer man bare til å oppnå å få se at partneren hovedsaklig tenker på seg selv.

Er det terapi for deg å øse ut av deg all din skuffelse og bitterhet over denne damen som har lurt deg, og å generalisere til å la det gjelde alle kvinner, at de er svikefulle og vil være utro så snart det byr seg en sjanse? Stygge betegnelser på kvinner har du også, kaller dem (oss) blant annet noen rare dyr, har ikke logisk sans osv. Hva vil du med en kvinne egentlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun snakker om sin egen vilje, sine egne tanker, meninger og holdninger og ikke en mulig reaksjon/frykt/fordømmelse over hvordan andre eventuelt agerer/tenker/spekulerer.

Er enig i at enkelte individer er såpass rasjonelle,fornuftige

og oppegående at de er i stand til å motstå 'fristelse' fra

en eks.Problemet er at selv om du VET dette helt sikkert

selv,så gjør ikke partneren din dette,han/hun må stole blindt på

at du foretar deg rett valg,noe dessverre en hel rekke idioter

ofte ikke makter.

Ja,å inngå et forhold kommer alltid til å medbringe en viss

risiko,men nok en gang -HVORFOR- må en utsette seg for mer enn nødvendig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det terapi for deg å øse ut av deg all din skuffelse og bitterhet over denne damen som har lurt deg, og å generalisere til å la det gjelde alle kvinner, at de er svikefulle og vil være utro så snart det byr seg en sjanse? Stygge betegnelser på kvinner har du også, kaller dem (oss) blant annet noen rare dyr, har ikke logisk sans osv. Hva vil du med en kvinne egentlig?

At kvinnfolk er noen rare dyr uten logisk sans, er ikke nødvendigvis en stygg betegnelse fra min side ;)

Litt satt på spissen kanskje da men hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

At kvinnfolk er noen rare dyr uten logisk sans, er ikke nødvendigvis en stygg betegnelse fra min side ;)

Litt satt på spissen kanskje da men hehe

Det er ikke sikkert at alle forstår din måte å spøke på, hvis det er du mener, eller hva de forskjellige smileyene betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da?

Jeg tenker for det første at jeg nok vil velge en kjæreste som har samme menneskesyn som meg. Og hvis kjæresten min ikke kan (eller vil, i følge mitt menneskesyn) motstå fristelser, så tror jeg nok at jeg ville slutte med å være kjæresten hans. Jeg tenker at man alltid har et valg. Men jeg kan selvsagt ikke velge for ham - jeg må jo stole på at han har respekt for meg og velger å la være å gjøre ting som kan såre meg og komplisere eller ødelegge forholdet vårt. Jeg vet at kjæresten min forventer det samme av meg; at jeg har integritet og respekt nok til å gjøre valg som er bra for oss.

men jeg har selvsagt ingen garanti.

Å være i et forhold med noen, betyr jo at man må ta en risiko og vise den andre tillit. Å skulle kontrollere og bestemme og lage en masse regler for hvordan et annet menneske skal oppføre seg, bringer overhodet ingenting godt med seg, etter mitt syn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker faen for at jeg har den vennskapelige kontakten med det annet kjønn som jeg har. Ellers hadde jeg vel vært en bitter mann, med relativt liten forståelse for kvinnen, som måtte dumpe all gruffen min på diverse internettforum.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...