Gå til innhold

Eks(er) vs ny kjæreste

Steinar40

Anbefalte innlegg

Gjest KateW

Her må jeg si meg enig med Stefan. Si at Stefan og jeg var par. Dersom Stefan ønsket en kompiskveld, så er dette helt normalt og sunt for et forhold,tenker jeg. Om en av kompisene var en eks som han hadde et avklart forhold til, så hadde jo ikke det vært noe problem.

Jeg hadde vel ikke brydd meg om å vite at en av venninnene hans var en eks en gang. Jeg regner faktisk med at dersom en mann er sammen med meg, så er han ikke så naldus at han puler ei venninne han har hatt i åresvis, når han har meg å komme hjem til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må jeg si meg enig med Stefan. Si at Stefan og jeg var par. Dersom Stefan ønsket en kompiskveld, så er dette helt normalt og sunt for et forhold,tenker jeg. Om en av kompisene var en eks som han hadde et avklart forhold til, så hadde jo ikke det vært noe problem.

Jeg hadde vel ikke brydd meg om å vite at en av venninnene hans var en eks en gang. Jeg regner faktisk med at dersom en mann er sammen med meg, så er han ikke så naldus at han puler ei venninne han har hatt i åresvis, når han har meg å komme hjem til.

Er enig i det du sier på en måte,men erfaringsmessig så har

jeg sett folk gjøre MYE dumt når det er alkohol

inn i bildet.Hvis typen din og eksen hans har overhodet

noen følelser for hverandre(noe han ikke kommer til å buse ut

til deg om) så er det fryktelig lett å gjøre ting en 'egentlig

ikke tenkte' i fylla.

Særlig hvis forholdet skranter litt på hjemmefronten.

Dette har jeg sett/hørt om gjentatte ganger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at viktigheten av en real introduksjon er større når ekser er inne i bildet. Så for min del er alt avhengig av hvordan dette blir gjort. Jeg er veldig opptatt av å bygge tillit, nettopp fordi jeg vet at alle har en fortid som kan skape problemer. Jeg snakker åpent om denne eksen og sørger for at ingenting kommer som en overraskelse. Dynamikken oss imellom er ikke flørtende og det ligger heller aldri noe seksuelt i luften. Uavhengig om vi er single eller ikke.

Jeg har selv sittet på første rad og sett en eks av en kjæreste bli til noe mer, men man kan jo ikke bli helt paranoid og mene det derfor vil skje hele tiden. Jeg tolerer at en ny kjæreste er venner med ekser, og jeg forventer hun gjør det samme når det gjelder meg. Når man skal diktere venner, synes jeg forholdet allerede er på gyngende grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Er enig i det du sier på en måte,men erfaringsmessig så har

jeg sett folk gjøre MYE dumt når det er alkohol

inn i bildet.Hvis typen din og eksen hans har overhodet

noen følelser for hverandre(noe han ikke kommer til å buse ut

til deg om) så er det fryktelig lett å gjøre ting en 'egentlig

ikke tenkte' i fylla.

Særlig hvis forholdet skranter litt på hjemmefronten.

Dette har jeg sett/hørt om gjentatte ganger.

Helt klart, Jelly, om man ser etter absolutte Worst Case Scenarios. Allikevel mener jeg at ved å gi tillitt, får man mye mer tilbake enn ved å si at partner ikke får lov til noe som helst i TILFELLE....

Jeg har vært full i et skrantende forhold og vært ute med venninner og blitt sjekket av single menn, og jeg har holdt meg i skinnet. Det samme forventer jeg av partner, hvis ikke er det ikke vist å være kjærester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Det er klart at viktigheten av en real introduksjon er større når ekser er inne i bildet. Så for min del er alt avhengig av hvordan dette blir gjort. Jeg er veldig opptatt av å bygge tillit, nettopp fordi jeg vet at alle har en fortid som kan skape problemer. Jeg snakker åpent om denne eksen og sørger for at ingenting kommer som en overraskelse. Dynamikken oss imellom er ikke flørtende og det ligger heller aldri noe seksuelt i luften. Uavhengig om vi er single eller ikke.

Jeg har selv sittet på første rad og sett en eks av en kjæreste bli til noe mer, men man kan jo ikke bli helt paranoid og mene det derfor vil skje hele tiden. Jeg tolerer at en ny kjæreste er venner med ekser, og jeg forventer hun gjør det samme når det gjelder meg. Når man skal diktere venner, synes jeg forholdet allerede er på gyngende grunn.

Det blir så fryktelig komplisert, merker jeg.

Kate og Stefan er ny-kjærester, de treffer Kari, tilfeldig.

Stefan: "Dette er Kari, ei venninne av meg."

Kate: "Hei"

Kari: "Hei"

Senere, alene.

Kate: "Har dere vært sammen?"

Stefan: "ja"

Kate: "ok"

Stefan: "vil du vite noe mer?"

Kate: "ikke akkurat nå, kan jeg spørre senere om jeg kommer på noe?"

Stefan: "seff"

Endret av KateW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel ikke mer komplisert enn man gjør det til selv, men det er klart det første møtet og samtalen etterpå ikke alltid går like flytende. Etterhvert vil den universale "Hvorfor slo dere opp?" dukke opp, og deretter går samtalen omtrent av seg selv.

Jeg tror også at dersom man bygger opp en mur med regler og retningslinjer, vil det være mer fristendes å ta seg over denne muren, enn å tråkke over streken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KateW

Etterhvert vil den universale "Hvorfor slo dere opp?" dukke opp, og deretter går samtalen omtrent av seg selv.

Er det et vanlig og universalt spørsmål? :sjenert:

Jaja, jeg skylder visst endel universale ting, jeg da... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På rent generelt grunnlag må jeg si meg enig i det

Steinar40 forkynner, - Med mindre det er ekstraordinære

omstendigheter inn i bildet (barn) trenger en ikke å ha kontakt

med en eks.Selvfølgelig er det mange som greier å ha et godt

forhold til de,særlig om vedkommende var en venn/venninne fra

før,og dere har lang 'historie' sammen.

Dette er helt individuellt, noen er fornuftige og rasjonelle,

andre er ikke det.Ett øyeblikks svakhet er ofte alt som

skal til for at en har 'krysset' streken,så hvorfor ta sjansen?

Dette er særlig aktuellt til å begynne med i et forhold når

en ikke kjenner hverandre ordentlig ennå.

Av hensyn til ny partner så syns ihvertfall jeg at slik kontakt

holdes til et minimum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Forskjellen for meg er at noen ønsker å tvinge nye partnere til å ikke ha omgang med ekser, og å bestemme hvem partner skal være sammen med.

Jeg har folk jeg har vært romantisk involvert med, som er venner nå. De fleste av dem bor langt unna, noen treffer jeg av og til tilfeldig eller ikke.

Ingen av dem er jeg i daglig vennekontakt med, noe jeg er med svært få venner i utgangspunktet.

Men om en partner hadde sagt til meg, jeg vil ikke at du skal ha kontakt med NOEN ekser, eller NOEN menn, så hadde jeg faktisk droppet partneren. Og har gjort det.

Altså, en partner må stole nok på meg til å stole på at jeg ikke har masse kontakt med ekser og puler dem som kaniner når jeg er i et nytt forhold. Det sier seg selv at jeg ikke har masse kontakt med ekser, de er EKSER. Men at noen føler at de må FORTELLE meg det osv....

Endret av KateW
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at denne diskusjonen kommer av at folk har forskjellige menneskesyn; noen mener at mennesker et hjelpe- og viljeløse brikker som er styrt utenfra, andrte mener at man faktisk har egen vilje. For en som tror at mennesker er drifts- og skjebnestyrt, vil det å være venn med en eks være det samme som å utfordre skjebnen; hva om driftene tar overhånd? :overrasket:

Men for andre vil det være helt uproblematisk, fordi de stoler på at partneren har en egen vilje og kan tenke selv.

Personlig hører jeg til den siste leiren. Jeg tror at hvis man vil stå imot, så kan man, helt uavhengig av hvor mange fristelser man utsettes for. Men man må selvsagt ville.

Endret av pøbelsara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passing by

Jeg tenker at denne diskusjonen kommer av at folk har forskjellige menneskesyn; noen mener at mennesker et hjelpe- og viljeløse brikker som er styrt utenfra, andrte mener at man faktisk har egen vilje. For en som tror at mennesker er drifts- og skjebnestyrt, vil det å være venn med en eks være det samme som å utfordre skjebnen; hva om driftene tar overhånd? :overrasket:

Men for andre vil det være helt uproblematisk, fordi de stoler på at partneren har en egen vilje og kan tenke selv.

Personlig hører jeg til den siste leiren. Jeg tror at hvis man vil stå imot, så kan man, helt uavhengig av hvor mange fristelser man utsettes for. Men man må selvsagt ville.

Ja, jeg tror det samme som deg, og også jeg hører til den siste leiren. :)

Det finnes nok ingen fasit for hva som er riktig for alle, noen kan omgås både kvinner og menn uten å henfalle til utroskap mens andre klarer det ikke. Det beste er om vi finner noen som ser på det meste på samme måte som oss selv, har samme verdier osv. Som mange har sagt før, det følger ingen garantier med livet.

Endret av Passing by
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et vanlig og universalt spørsmål? :sjenert:

Jaja, jeg skylder visst endel universale ting, jeg da... :sukk:

Det er ikke universalt som i at det er helt vanlig å snakke om. Det er mange som ikke tør å spørre, så man må nesten åpne for det. Det er universalt som i at de aller fleste lurer på hva som skjedde ettersom man klarer å være så gode venner i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det eneste jeg kan se utifra denne tråden er at det finnes en politisk korrekt mal for hva slags meninger man har om ditt og datt vedr forhold, exer, frihet o.l.

Jeg er på mange måter absolutt enig i denne politisk korrekte malen, for all del... men virkeligheten er sjeldent så enkel som den males her.

Det er så ufattelige mange faktorer som spiller inn.

Det er selvsagt sunne holdinger som avspeiles her- MEN -

Hva om man havner i et forhold hvor ens nye kjærestes vennskap til en ex er i gråsonen av hva man selv følelsesmessig (rasjonellt sett, eller irrasjonellt sett) orker?

eller...

Hva om man havner i et nytt forhold, hvor alt er strålende perfekt... men den nye kjæresten sliter litt med ditt nære forhold til exene?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om man havner i et nytt forhold, hvor alt er strålende perfekt... men den nye kjæresten sliter litt med ditt nære forhold til exene?

Da er jo ikke alt strålende perfekt. Er alt strålende perfekt, behøver man ikke kontrollere... annet enn for selve kontrollens skyld. Og da er det kanskje på tide å jobbe litt med seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Det er ikke universalt som i at det er helt vanlig å snakke om. Det er mange som ikke tør å spørre, så man må nesten åpne for det. Det er universalt som i at de aller fleste lurer på hva som skjedde ettersom man klarer å være så gode venner i ettertid.

Mulig jeg ikke er nysgjerrig nok, men jeg tror aldri jeg har spurt noen om det. Så der er vi sikkert forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ikke er nysgjerrig nok, men jeg tror aldri jeg har spurt noen om det. Så der er vi sikkert forskjellige.

Det har vel med at vi faktisk har klart å være venner med noen ekser. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest KateW

Det har vel med at vi faktisk har klart å være venner med noen ekser. :gjeiper:

Ikke sant, og for meg handler det om at jeg ikke har behov for å vite masse om ekser. MEN, er det noe som vil påvirke oss, fordi han har opplevd noe vrient, så kan jeg godt få vite det, sånn at jeg ikke ubevisst gjør noe som er vondt for ham, og vise versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passing by

Jeg er Det er selvsagt sunne holdinger som avspeiles her- MEN -

Hva om man havner i et forhold hvor ens nye kjærestes vennskap til en ex er i gråsonen av hva man selv følelsesmessig (rasjonellt sett, eller irrasjonellt sett) orker?

eller...

Jeg sier som Stefan, da er ikke alt strålende perfekt. Jeg finner en som passer mitt syn når det gjelder forhold, mer kan jeg ikke gjøre. Og for å finne ut om vi har samme syn så snakker vi sammen, jeg må fortelle den jeg er sammen med at jeg blir ukomfortabel når han f.eks. klinedanser med andre damer, når han flørter med andre damer, når han har en kommunikasjon som inneholder mye seksuelle hentydninger. Før jeg forteller det så kan han ikke vite hva jeg syns er på grensen for meg, det samme må han gjøre overfor meg, fortelle hva slags grenser han har. Og så finner vi ut derfra om vi er like eller for ulike. Hvis Stefan har en eks han er venner med og kun det, og han lar meg bli kjent med henne og jeg ser at det han forteller stemmer så er det ingen grunn for meg å droppe han som kjæresteemne. Jeg føler at det går på hvordan man opptrer, er det samsvar med det som sies og handlingene? Hvis ja, så ser jeg ingen hindringer, og jeg tror at man finner ut om det er samsvar tidlig for vi er ikke flinke til å forstille oss lenge. Men det er meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Er det smart å samle på ekser?

Tror du en ny kjæreste vil sette pris på at du har kontakt med en eller flere ekser?

Vil du sette pris på at din nye kjæreste har kontakt med sin(e) eks(er)?

Håpløst universelt og tåkete formulerte spørsmål, som mer enn antyder hva du ønsker deg av svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Passing, Well said!

Jeg forstår liksom ikke alle disse hvisom, dersom atte og hva da hvis?

man KAN ikke helgardere seg når det kommer til følelser, men man kommer utrolig langt med Common Sence og Kardemommelov.

Endret av KateW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...