Gå til innhold

Barnevernet har vært her ...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror det i mange tilfeller er slik Tone Lise beskriver.

Og i den reportasjen om den 13 år gamle gutten så tror jeg det er skolen og vennene han savner, og ikke familien.

Han savner sikkert familien sin også. For uansett hvor ille hjemmeforholdene er så vil et barn oppleve det som opprivende å bli flyttet hjemmefra. For hjemmet og familien er jo det eneste livet man kjenner. Det tar ofte tid før barna skjønner at de kan få et godt liv et annet sted, og svært ofte skjønner de aldri selv hva som manglet i sitt første hjem.

Videoannonse
Annonse
Gjest Mann på 45
Skrevet

What.

Du kødder nå? Ikke vondt ment mot deg, men nå er jeg sjokkert nok til å ville falle av stolen. Dette har jeg aldri hørt om før. Nå blir jeg nesten litt redd for å få barn, mannen min hadde endel med BV å gjøre i sin barndom, men dæven døtte sånt skal da ikke bety noe?

Noen linker til artikler/nyheter/regler eller leserhistorier om dette?

Ikke vær redd for å få barn.

Klart barnevernet også gjør noe galt men i alt overveiende er barnevernet en stor støtte til familier og de fleste sakene de har er barna fortsatt i familien og får hjelp.

Et større problem er kanskje at barnevernet kommer inn for sent og de burde antakelig ta over omsorgen oftere. Fyll, stoffbruk og neglisjering av barns behov er ikke akkurat sjelden.

I mange av historiene du leser i pressen er det kun den ene siden som blir presentert. Lett å stå frem og si at en ikke skjønner noe som helst og at barnevernet er den store stygge ulven.

Har ikke barn rett på omsorgspersoner som sørger for at de vokser?

Har ikke barn rett på rene klær?

Har ikke barn rett på god og næringsrik mat samt matpakke til skolen?

Har ikke barn rett på å bli hørt?

Har ikke barn rett på et trygt og godt hjem?

Har ikke barn rett på kjærlighet?

Barnas rett til en god og trygg oppvekst må gå foran foreldrenes ønsker.

• Liker 1
Skrevet

Det slutter egentlig aldri å overreaske meg hvor enkelt det er for noen å syns på andres bekostning....

Denne tråden er vel en form for bevis på hvordan man tar noen "rykter" jeg har hørt at, lest at osv og gjør dem til sannheter...

Greit nok, BV er ikke ufeilbarlige, de er mennesker på linje med deg og meg og ergo KAN de gjøre feilvurderinger på linje med oss andre - MEN jeg velger tro og ha tillit til at de i enhver sak handler ut fra det de tror er best for barnet, og siden de fleste saker havner i rettsapparatet på en eller annen måte og belyses der uten at BV dømmes nord og ned må de gjøre noe riktig også...

Om man søker i rettstiende og lovdata på dommer avsagt i slike saker finner man at flertallet av sakene BV kjører dømmes i deres favør - jeg kan ikke få meg til å konspirere frem en overbevisning om at hele systemet vårt er korrupt og det egentlig bare er en heksejakt på uskyldige foreldre heller..

I TS sin sak syns jeg likevel det er rart at BV kommer hjem til dem og henter søsteren DERSOM saken er som TS beskriver.

• Liker 1
Gjest Minimi
Skrevet

I TS sin sak syns jeg likevel det er rart at BV kommer hjem til dem og henter søsteren DERSOM saken er som TS beskriver.

Ettersom hva jeg forsto etter flere innlegg fra TS var det institusjonsansatte, altså miljøterpeuter som hentet søsteren, ikke barneverntjenesten.

Jeg tenker i denne saken at det hele har gått ryddig for seg, men siden TS holdt seg på rommet aner hun jo ikke hvorfor de hentet søsteren. Institusjonsansatte (og barnevernsansatte for den saks skyld) har heller ingen opplysningsplikt til de som ikke er part i saken, noe TS ikke er, og har derfor ikke krav på å bli fortalt ting i søsterens sak.

Men TS, du som mener selv du har så god insikt i denne saken. Er søsteren din plassert på atferdsparagraf (§§ 4-24, 42-6), omsorgsovertakelse (§4-12), eller plassering med samtykke (§4-4, femte ledd)?

Lurer fordi saken stiller seg anderledes utifra hvilken paragraf hun er flyttet på..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...