Gå til innhold

Utagerte - hva skal jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dobermann er en Enmannshund, og kan ha den adferden.

At den vil være med "flokken" sin er ikke så rart. Dette er en hund som trenger mye mosjon, både fysisk og psykisk. Vet ikke om du trener noe mentalt med den?

Han er også en Hannhund i den verste pupbertets aldere som skal teste litt grenser. Det er viktig at du er bestemt og konsekvent med han.

Skaff ett bur,sett det gjerne i en skjermet krok istuen.Med madrass eller noe annet godt å ligge på, så legger du ett teppe eller noe som dekker over buret slik at det blir en "hule". Når hunden er sliten, legger du den i buret og lukker døren. IKKE slipp den ut NÅR den piper - da ber du den om å tie stille. Det er viktig for barn og hund å ha ett "fristed" og spesielt for hunden når den har vist slik adferd.

Den har nok ment mer å skremme enn å bite til nå..( hadde blitt hull dersom han mente å bite). MEN jeg hadde ikke stolt på en slik hund bland barna..

Da mine barn var små, lå alltid hundene i bur når de hadde besøk.Buret var forbud for barn.. men når barna hadde roet seg.. så kunne barn og hund kose... selvsagt under oppsyn.

Hør med oppdretteren din eller andre sakkyndige som har erfaring med rasen om hvordan få en trygg god hund, meld deg på kurs via hundeklubb etc å gi hunden mental stimuli.

Lykke til;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan gå seg til det der som sagt etter alderen. er han kastrert? om han hører kun på deg bør du også få noen venner til å sette han litt på plass så han lærer seg å høre på flere.

Nei han er ikke kasterert, tror du det vil hjelpe?

Ja har prøvd at sambo passer han , men da bare prøver han å hoppe å småbite på han og hører overhodet ikke. Jeg må være der for å sette han på plass. Fryktelig irriterende at jeg aldri kan være vekke fra han pga seperasjonsangsten og at han ikke hører på andre enn meg.

Han er generellt stresset om ikke jeg er der. Han må liksom vite hvor jeg er hen til enhver tid :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. den vil ikke ha fred fra ungene, det er det som er problemet her! Om jeg legger han på soverommet, hyyyler han og pistrer, hopper på døra og gjør alt han kan for å komme inn til oss igjen.Jeg har også hatt han på kjøkkenet der han kan se oss med ei grind imellom, men da hopper han over og vil være med oss. Han har hatt bur men da legger han seg alle andre plasser, blandt annet midt blandt ungene, så jeg må korrigere han til en plass feks under bordet. DERFOR jeg er rådvill. Og det er kun meg hunden hører på, ikke min samboer!

Grunn til hyling og pistring,er at du fjerner han fra sin flokk! Ikke at han nødvendigvis vil være sammen med barna.

Hunder som oppfører seg slik,skal skjermes fra barn-bestandig .Dette er en hund som tydelig ikke liker barn og du må ta ansvar ved å holde barn og hund skilt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kastrering vil ikke fjerne adferdsproblemer forresten

Kontakt manimal eller andre som har utdannelse ( Og papirer på dette) som kan hjelpe til med adferdsproblemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

når han er såppass gammel så har det ingen hensikt. alle instinktene hans er på plass, og vil ikke bli borte selvom du kastrer han. Men dette vil gjøre at han tester grensene litt mer flittig enn hva en kastrert hann ville ha gjort.

uansett skal flittig mentaltrening og lange nok turer få han sliten nok til å ikke utagere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje

Du sier han er veldig lydig, men du kan ikke få han til å ligge en plass (kanskje i en krok?) der ungene ikke velter over han?

En dobermann i den alderen er vanskelig ja, men ved å være nok konsekvent og ikke gi seg, så skal det nok gå til slutt.

Samboeren din må ta kontroll også, slik at han ikke tror at han kun skal lye deg. Joda en dobermann er en enamnnshund, men de fleste fungerer da i familien, der de lyer flere.

Så må du også vise han at han ikke er nr 2, men at han faktisk er sist.

Ungene må læres opp til at hunden skal ha en plass i fred alene

Stress kan dempes ved roligtrening, og da er igjen en fast plass som han MÅ ligge en begynnelse. Uansett pistring og hyling, så vil han roe seg til slutt. Begynn i små økter og øk.

Får han nok trim? Fysisk og psykisk stimuli?

Har du tenkt¨å la det gå sin gang og la han få ligge i skokken som en tikkendes bombe?

Noe må dere da gjøre, og forholdsregler må tas, man gambler ikke med sine egne barn, eller andre sine barn for den saks skyld?

Jeg hadde aldri latt barnet mitt få være hos noen som ikke tar forholdsregler rundt hund og barn, og som ikke er obs på hvilken rase/hund de har i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunn til hyling og pistring,er at du fjerner han fra sin flokk! Ikke at han nødvendigvis vil være sammen med barna.

Hunder som oppfører seg slik,skal skjermes fra barn-bestandig .Dette er en hund som tydelig ikke liker barn og du må ta ansvar ved å holde barn og hund skilt.

Tydelig ikke liker barn? Han er oppvokst med barn og elsker barn! Han velger selv å legge seg midt blandt dem, henter beinet sitt for å spise det blandt barna, så at du sier at han må skjermes fra barna for bestandig, vil jo si at jeg bare må omplassere han da :tristbla:

Kan jo ikke ha unger og hund hele tiden adskilt og venne han på å ligge alene på et rom hele tiden. Jeg håper jo dette er en fase han vokser av seg, og ja selvsagt skjermer jeg han fra ungene når han sover. Men jeg tok jo opp dette da det her har skjedd nå i senere tid, noe han aldri har gjort før. Men ser jo nå at jeg må holde ungene vekk fra han bestandig, og da velger jeg jo selvsagt å omplassere han ! Kan ikke ha en hund som aldri kan være med barn mer!

Og han får både mental og fysisk stimuli. Han elsker agillity og å løpe med andre hunder! Han elsker å jobbe med hodet også, og er alltid klar til nye ting.

Takk for svar alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Illiya

Tydelig ikke liker barn? Han er oppvokst med barn og elsker barn! Han velger selv å legge seg midt blandt dem, henter beinet sitt for å spise det blandt barna, så at du sier at han må skjermes fra barna for bestandig, vil jo si at jeg bare må omplassere han da :tristbla:

Kan jo ikke ha unger og hund hele tiden adskilt og venne han på å ligge alene på et rom hele tiden. Jeg håper jo dette er en fase han vokser av seg, og ja selvsagt skjermer jeg han fra ungene når han sover. Men jeg tok jo opp dette da det her har skjedd nå i senere tid, noe han aldri har gjort før. Men ser jo nå at jeg må holde ungene vekk fra han bestandig, og da velger jeg jo selvsagt å omplassere han ! Kan ikke ha en hund som aldri kan være med barn mer!

Og han får både mental og fysisk stimuli. Han elsker agillity og å løpe med andre hunder! Han elsker å jobbe med hodet også, og er alltid klar til nye ting.

Takk for svar alle sammen

Han liker sikkert barna, men samtidig setter han grenser for dem på sin måte. Og "egne" barn er sikkert også mer velkomne enn andre barn. Så du bør nok skjerme han mer når andre barn er på besøk, han godtar sikkert ikke like mye fra dem som fra deres. Hva med å skjerme en del av stua med f.eks lekegrindvegger?

Regner med dette vil gå seg mer til når barna blir litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emo Fisk

Tydelig ikke liker barn? Han er oppvokst med barn og elsker barn! Han velger selv å legge seg midt blandt dem, henter beinet sitt for å spise det blandt barna, så at du sier at han må skjermes fra barna for bestandig, vil jo si at jeg bare må omplassere han da :tristbla:

Det trenger ikke være ett tegn på at han liker barn, men på at han tydlelig viser hvor "hans plass" er når de kommer. Det handler om dominans. Disse små vesenene går inn i hans domene, og han er tydelig på at dette er "hans område". I en flokk, så vil disse andre enten instinktivt vite hvordan de skal oppføre seg rundt sjefen, eller trekke seg unna når han legger seg der. Barn gjør selvsagt ikke det, så da blir det lett konflikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns synd på hunden jeg.

Jeg hadde tatt en tur til dyrlegen som de andre sier her. Du må også ta forhåndsregler når barn skal på besøk. Barn må lære seg hundevett! Man løper ikke mot en hund eller drar den i halen. Hunden skal ha fred når den spiser og sover. Ta det opp med foreldrene.

Med våre hunder har vi alltid bedt barna sitte rolig i sofaen og klappe hunden forsiktig når den selv kommer bort. Da er de mer kjent med hverandre og hunden virker mye tryggere når barna begynner å bevege seg rundt i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...