Gå til innhold

Hva er korrekt: fulladet eller full-ladet


Sequax

Anbefalte innlegg

Hvordan er regelen om ord som har tre konsonanter etter hverandre? Det står "fulladet" på Mac'en min, men skal det ikke være "full-ladet"? Har det kommet en ny regel som aksepterer "sammenslåing" av de to siste konsonantene?

:skravle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ny regel? Regelen har bestandig vært ingen bindestrek og aldri 3 konsonanter etter hverandre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Bindestreker brukes tidvis for å tydeliggjøre sammensatte ord (illustrasjon: "tydelig-gjøre sammen-satte ord"). Man bør vokte seg for å undervurdere leseren - ordenes lengde er sjelden et hinder for forståelsen. Hovedregelen i norsk er derfor at bindestreker skal sløyfes i sammensatte ord ("jernbanestasjonsmester" er ett ord uten bindestreker). Derimot kan vokalopphopning og fare for misforståelser forsvare bruk av bindestrek, f.eks. i ord som små-ål og u-tøy. Dataord skal imidlertid ofte skrives med bindestrek: regelen er nemlig at forkortelser i sammensatte ord skal skilles ut med bindestrek. e-post, IKT-opplæring, cd-rom-plate (kompaktplate), cd-rom-en er altså alle korrekte skrivemåter.

Fare for trippelkonsonant ved sammennsetting av ord skal alltid ende som to konsonanter, og fulladet er helt korrekt. :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så påståelige, nå! :nei:

I følge korrekturavdelingen kan man velge om man vil bruke bindestrek eller ikke. Altså kan man skrive fulladet eller full-ladet:

"plastikkirurgi, ikke plastikkkirurgi (med tre k-er): når tre like konsonanter kommer etter hverandre, faller en bort: trafikkaos (men du kan også skrive trafikk-kaos)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ny regel? Regelen har bestandig vært ingen bindestrek og aldri 3 konsonanter etter hverandre.

Har nok ikke det, nei...man kan fint bruke bindestrek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Jeg var ikke påståelig Sequax..? Hovedregelen er at bindestreken skal sløyfes, men kan brukes for å tydeliggjøre meningen ved behov.

Så det er ikke direkte feil å skrive full-ladet, men det er dårlig språk, ettersom fulladet er et rimelig kort og enkelt ord, lettforståelig nok med to L'er og uten bindestrek.

Men vi er vel alle påståelig enig i at tre konsonanter er feil. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke påståelig Sequax..? Hovedregelen er at bindestreken skal sløyfes, men kan brukes for å tydeliggjøre meningen ved behov.

Så det er ikke direkte feil å skrive full-ladet, men det er dårlig språk, ettersom fulladet er et rimelig kort og enkelt ord, lettforståelig nok med to L'er og uten bindestrek.

Men vi er vel alle påståelig enig i at tre konsonanter er feil. :)

Neida, du var ikke påståelig, men Catas "skal" og Pitas "regelen har alltid vært" var det...

Kan være enig i at "full-ladet" er dårlig språk, selv om noe protesterer i meg ved synet av "fulladet", også! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok ikke det, nei...man kan fint bruke bindestrek.

da heter det vel binde-strek også kanskje hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du var ikke påståelig, men Catas "skal" og Pitas "regelen har alltid vært" var det...

Vil ha "skal" :sur: .

Jeg innrømmer jeg var litt upresis der. Det jeg mente å si var at det riktigste var å bruke uten bindestreken, ikke at bindestrek er 100% feil i alle mulige ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Har du ikke stått opp enda, Belladonna? :kaffekopp:

:wink:

God formiddag! :)

Nå har jeg vært opp en halvtimes tid, rigget meg til med kaffe og KG.

Jeg sier som andre her at både fulladet og full-ladet er riktig, men det siste er unødig tungvint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her, jeg. :jepp:

Og forresten, Kvaksen, hva med "bussjåfør"/"buss-sjåfør"? Det blir jo det samme der. Syns du "bussjåfør" ser rart ut? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regelen om at sammensatte ord som resulterer i tre konsonanter etter hverandre skal trekkes sammen med to og aldri tre konsonanter lærte jeg i barneskolen en gang, og jeg går ut ifra at de fleste har grei oversikt her. Bruk av binde-strek er u-vant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lyst til å skrive et lite inn-legg om bruk av binde-strek.

I følge korrektur-avdelingen - et nett-sted for deg som ønsker å skrive riktig - så er binde-strek et tegn som ikke må for-veksles med tanke-strek. Det er det korteste av strek-tegnene. Binde-strek er ikke tanke-strek. Binde-strek er – i mot-setning til tanke-strek – direkte tilgjengelig på tastaturet (til høyre for punktum).

Hahaha...bare for gøy :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Fikk lyst til å skrive et lite inn-legg om bruk av binde-strek.

I følge korrektur-avdelingen - et nett-sted for deg som ønsker å skrive riktig - så er binde-strek et tegn som ikke må for-veksles med tanke-strek. Det er det korteste av strek-tegnene. Binde-strek er ikke tanke-strek. Binde-strek er – i mot-setning til tanke-strek – direkte tilgjengelig på tastaturet (til høyre for punktum).

Hahaha...bare for gøy :P

Festlig :fnise: . Men du, nå begynte jeg å lete etter tankestreken, men finner ingen. Jeg har Dell-pc. Det kunne tenkes jeg får behov for tankestrek, vet du hvor den kan befinne seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Neida, du var ikke påståelig, men Catas "skal" og Pitas "regelen har alltid vært" var det...

Kan være enig i at "full-ladet" er dårlig språk, selv om noe protesterer i meg ved synet av "fulladet", også! :ler:

Fulladet er perfekt for meg.

Vi bruker sjelden bindestrek i Norge, da er det sammen med egennavn eller ord tatt fra engelsk o.l.

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig :fnise: . Men du, nå begynte jeg å lete etter tankestreken, men finner ingen. Jeg har Dell-pc. Det kunne tenkes jeg får behov for tankestrek, vet du hvor den kan befinne seg?

Hm...kanskje i tankene til noen? :P

Jeg finner heller ikke den tankestreken. Tror nok bindestreken er en tankestrek i forkledning :P

Edit: når jeg tenker meg om, så syns jeg å huske at tankestreken er litt lengre enn bindestreken, men jaggu meg så har ikke jeg heller den på tastaturet!

Endret av pita27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da heter det vel binde-strek også kanskje hehe.

Nei, bindess-sstrek! :nigo:

Vil ha "skal" :sur: .

Jeg innrømmer jeg var litt upresis der. Det jeg mente å si var at det riktigste var å bruke uten bindestreken, ikke at bindestrek er 100% feil i alle mulige ord.

Vi vil alle ha skal! :jepp::wink:

God formiddag! :)

Nå har jeg vært opp en halvtimes tid, rigget meg til med kaffe og KG.

Jeg sier som andre her at både fulladet og full-ladet er riktig, men det siste er unødig tungvint.

Erru fulladet, eller bare lateru som? :ler: Ja, det blir tungvint med bindestrek.

Enig med de andre her, jeg. :jepp:

Og forresten, Kvaksen, hva med "bussjåfør"/"buss-sjåfør"? Det blir jo det samme der. Syns du "bussjåfør" ser rart ut? :sjenert:

Ja, jeg syns det egentlig gjør det, altså! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...