Gå til innhold

Hva er korrekt: fulladet eller full-ladet


Sequax

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Kan man si favoritte til favoritt-te, mener dere?

Her ville jeg brukt bindestrek. Å skrive det i ett, ser rart ut, synes jeg. Men jeg skal ikke påstå at det er galt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fulladet og favoritt-te

Skill ordene med en bindestrek dersom det blir vanskelig å forstå ordet uten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

HVorfor kan man ikke bare si full ladet?

Fordi det er en særskrivingsfeil. Fullt ladet (eller fullt oppladet) kan man nok i mange tilfeller skrive, men ikke full ladet.

Jeg foretrekker fulladet, men i gamle dager, den gangen jeg skrev håndskrift, ville jeg skrevet full-ladet dersom jeg hadde måttet dele ordet mellom to linjer på arket.

Enig med grønt blad ang favoritt-te! (Eller man kan skrive det om til yndlingste ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fulladet" og "favoritt-te". Det siste fordi "favoritt" sluttar på same bokstav som "te" startar med. "Favoritte" ville eg lest som noko i retning av "favourite".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Fulladet" og "favoritt-te". Det siste fordi "favoritt" sluttar på same bokstav som "te" startar med. "Favoritte" ville eg lest som noko i retning av "favourite".

Det gjelder jo for full-ladet/fulladet også, og er selve poenget i tråden, vil jeg tro. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder jo for full-ladet/fulladet også, og er selve poenget i tråden, vil jeg tro. ;)

Det er sant, men der er dei to samansatte orda omtrent like lange, i motsetning til favoritt og te, der det eine er vesentleg lengre enn det andre og "sluker" den andre. Ikkje så lett å forklare, finnest vel ingen absolutte reglar her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det som skjer med favoritte er at du mister litt hvordan du skal uttale det og som Imli sier tenker jeg "utenlandsk" med en gang. Her hadde det blitt yndlingste eller favoritt-te istedet.

Tankestreken - hvor er den? Jeg ser at her på KG kommer den ikke automatisk, men i Word vil bindestrek omgitt av mellomrom på begge sider bli omgjort til en litt lengre strek. Jeg tror egentlig at korrekt skriving i dataverdenen (og på skrivemaskin) er to bindestreker etter hverandre -- slik. Da har man markert at det er et man mener. Men det ser jo ikke pent ut med denne skriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, men der er dei to samansatte orda omtrent like lange, i motsetning til favoritt og te, der det eine er vesentleg lengre enn det andre og "sluker" den andre. Ikkje så lett å forklare, finnest vel ingen absolutte reglar her :)

Det er jeg enig i. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min maskin er det shift+alt+- som gir tankestrek. Shift+- gir understrek, alt+- gir en kort bindestrek jeg ikke er sikker på hva er til.

Jeg bruker mac, så hvordan dere med windows har det vet jeg ikke. Har enda ikke sett logikken bak windows...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan dere lese om tankestreken – både hvordan du skriver den og litt om hvilke sammenhenger den brukes i. Selv bruker jeg nesten aldri tankestreken på steder hvor den ikke kommer automatisk, siden det er relativt mye styr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Her kan dere lese om tankestreken – både hvordan du skriver den og litt om hvilke sammenhenger den brukes i. Selv bruker jeg nesten aldri tankestreken på steder hvor den ikke kommer automatisk, siden det er relativt mye styr.

Dette var bra. Dette skal jeg printe ut, kan være kjekt å ha, for å sitere Øystein Sunde. Jeg har windows og har ingen tankestrek på tastaturet. Det hender det kunne vært greit å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...