Gå til innhold

Hull i melketenner -hva kan man gjøre?


Gjest Uff

Anbefalte innlegg

Ja, dette var virkelig avgjørende for tennene dine! Siden du høres ut som en overlegen blei kan jeg jo teoretisere at grunnen til at jeg aldri har hatt hull er at jeg kan stave lasagne.

:skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale og kjøpe en elektrisk tannbørste til barn! Man får pusset MYE bedre (på samme måte som elektrisk tannbørste er bedre for voksne også) på samme tid man bruker med en vanlig en... Vi bruker det til 2åringen vår, og etter at vi begynte med det har vi gått fra hysterisk grining ved tannpuss til et stille minutt med effektiv pussing :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange besteforeldre skjønner ikke dette med sukker. De har lært at det er "snilt" å gi barn søtsaker, siden de liker det godt. Før i tiden og i mange andre kulturer tror man at det ikke gjør noe med hull i melketennene siden de skal falle ut likevel.

Men det er vondt med hull, så tannpuss er viktig!

Alt annet enn vann bør man drikke til måltidene. Det gjelder melk også. Man får hull i tennene av melk hvis man drikker det f.eks. om kvelden i sengen uten å pusse tennene etterpå.

Hvis man skal spise noe søtt er det lurt å spise det til måltidet, for da er tennene allerede utsatt for syreangrep fra før. Småspising og smådrikking hele tiden på juice, melk o.l. er det aller verste.

Så lenge bestemoren er glad i barnet og snill og god, er det fint at hun er barnevakt synes jeg. så får dere prøve å fortelle at det er vondt for barnet med hull i tennene og at hun heller kan ha det koselig med å gjøre noe hyggelig med barnet. Eller gi slikt som jordbær og slikt som kos. Det elsker mange barn og er mye sunnere enn godteri og brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort det viktigste - tror jeg. Du har endret spise- og drikkevanene til barnet ditt. I tillegg må du følge opp med god tannpuss. Det kan også være en idé å bli fulgt litt tettere opp av tannhelsetjenesten slik at du får god veiledning i en periode framover. Det er viktig å etablere de gode vanene nå slik at de er godt etablerte når melketennene felles og de permanente tennene vokser fram.

Ja, du har tatt noen dårlige valg, men det er mulig å rette opp igjen. Kanskje ikke i melketanna, men for de permanente tennene som kommer. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tannhelsesekretæ

Jeg vil anbefale og kjøpe en elektrisk tannbørste til barn! Man får pusset MYE bedre (på samme måte som elektrisk tannbørste er bedre for voksne også) på samme tid man bruker med en vanlig en... Vi bruker det til 2åringen vår, og etter at vi begynte med det har vi gått fra hysterisk grining ved tannpuss til et stille minutt med effektiv pussing :jepp:

Vel elekrtisk tannbørste er ikke bra for alle!

Mange pusser med en vanlig tannbørste alt for hardt og sliter bort emaljen. Og når man da får en elektrisk tannbørste (som mange ikke vet hvordan skal brukes) pusset også emaljen bort.

Vet du at den skal holdes over tannen bare, og ikke brukes som andre tannbørster der man pusser selv?

Tannlegen jeg jobber med anbefaler bare elektriske tannbørster til de som har problemer med og gjøre pusserørelsene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...