Gå til innhold

Hull i melketenner -hva kan man gjøre?


Gjest Uff

Anbefalte innlegg

Mitt barn på 2,5år har fått hull i en melketann. Jeg har fått vondt i hjertet da jeg skjønte det. Hva gjør tannlegen med det? Blir man meldt til barnevern? Jeg hadde veldig dårlig livsvaner,men har kasta allt av brus langt pokker i vold. Pusser tenner to gang om dagen og fluor. Hva mer kan man gjøre? Unnskyld for min norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bestiller bare time hos tannlegen. Det er ikke sikkert de borrer når det bare er en melketann, kommer an på hvor dypt hullet er. Ikke noe du trenger å bekymre deg over, de ringer IKKE barnevernet.

Var just hos tannlegen med to av mine barn. Den ene måtte fjerne masse tannstein. Jeg var skikkelig flau men det skyldes faktisk det at han er allergisk mot tannkrem og tannskyllemiddel. Dermed blir det masse byller i munnen og er helt hysterisk når vi skal pusse. Vi har byttet til cliniderm tannkrem men også nå hender det han får byller. Tannlegen var først sur men når jeg forklarte problemet forsto hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke meldt til barnevernet for dette. Jeg kjenner en dame hvor jenta hennes på 5 år hadde 13 (!!!!!!) hull i tennene. Noen måtte trekkes. Det er så ille at det ikke kan beskrives, men ingenting skjedde med henne.

Jeg aner ikke hvordan de behandler hull på så små barn, men i det tilfellet jeg kjenner til, ble barnet lagt i narkose (men så var også dette et sktremt tilfelle). Dersom det er lite, kan det være at de kan holde det i sjakk med å pensle på noe fluorbelegg e.l.

Jeg har alltid vært veldig redd for tannhelsen til barnet mitt som er litt over 2 år. Vi pusser 2 ganger daglig + fluor. I tillegg bruker jeg tanntråd dersom jeg ser rester av mat som henger fast mellom tennene, typisk dersom han har spist fersken. Har kjøpt en sånn "tanntrådholder" som likner en tannbørste og den fungerer utmerket. Er også nøye med at KUN får vann etter tannpuss og om morgenene prøver jeg å pusse tennene så tett etter frokost som mulig slik at tannkrem får virke lengst mulig uforstyrret frem til neste måltid. Dette sa jeg til hs da vi var på 2 års kontroll og hun syntes dette hørtes veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar kontakt med den offentlige tannhelsetjenesten og får time til barnet hos en tannlege. Det er helt gratis. Helsestasjonen kan fortelle deg hvilken skoletannlege dere hører til.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én av de hyppigste årsakene til hull i tennene på så små barn, er sukkerholdig drikke. Pass på så barnet ikke får saft eller annen drikke med sukker på flaske eller kopp, som hun går og sutter på gjennom hele dagen. Vann er tingen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er tannhelsesekretær, og jeg kan fortelle deg at barn har på en måte en slags grop ned i tanna når den først kommer. Det er veldig lett å overse. Du får kjøpt en minibørste til å børste ned i disse gropene. Ikke så veldig behagelig, men nødvendig.

Litt kjipt når sånt skjer da, men folk vet så lite om tannhelse. Tror ikke tannlegen kommer til å gjøre noe med det lille hullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid drikk vann som tørstedrikk. Drikk vann til hvert måltid. Små barn har godt av å drikke vann, og de trenger ikke drikke brus. De kan få brus i bursdager, lørdager og på julaften, men ellers er det vann.

Det er viktig med et sunt kosthold også. Barn skal ha grønnsaker og fisk i hverdagen, og barn må læres tidlig å spise sunt, hvis ikke vil det bli vanskelig når barna blir større. Da vil de bare ha pizza, brud og godteri.

Jeg har aldri hatt hull. Ingen av mine søsken har hatt hull. Vi vokste opp i et hjem der brus og godt og pizza var forbeholdt lørdager.

I hverdagen fikk vi grovbrød med ost eller pølse/skinke i matpakka og vi drakk vann på skolen. Vi hadde alltid med eple, pære, gulrot på skolen.

Middagene var det enten grønnsakssuppe, fisk og grønnsaker, kylling og salat, alt var hjemmelaget.

På lørdagene hadde vi gode rundtstykker til frokost og vi fikk juice. Til barnetv fikk vi godteri og på kvelden lagde vi god mat som pizza, lasanje, mousaka, taco, og da fikk vi brus.

Søndagene var det alltid på fjelltur eller skitur, og vi hadde god søndagsmiddag som ørret, steik, lam eller noe annet godt, og dessert.

Ja, kosthold har alt å si. Og tannpussen da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid drikk vann som tørstedrikk. Drikk vann til hvert måltid. Små barn har godt av å drikke vann, og de trenger ikke drikke brus. De kan få brus i bursdager, lørdager og på julaften, men ellers er det vann.

Det er viktig med et sunt kosthold også. Barn skal ha grønnsaker og fisk i hverdagen, og barn må læres tidlig å spise sunt, hvis ikke vil det bli vanskelig når barna blir større. Da vil de bare ha pizza, brud og godteri.

Jeg har aldri hatt hull. Ingen av mine søsken har hatt hull. Vi vokste opp i et hjem der brus og godt og pizza var forbeholdt lørdager.

I hverdagen fikk vi grovbrød med ost eller pølse/skinke i matpakka og vi drakk vann på skolen. Vi hadde alltid med eple, pære, gulrot på skolen.

Middagene var det enten grønnsakssuppe, fisk og grønnsaker, kylling og salat, alt var hjemmelaget.

På lørdagene hadde vi gode rundtstykker til frokost og vi fikk juice. Til barnetv fikk vi godteri og på kvelden lagde vi god mat som pizza, lasanje, mousaka, taco, og da fikk vi brus.

Søndagene var det alltid på fjelltur eller skitur, og vi hadde god søndagsmiddag som ørret, steik, lam eller noe annet godt, og dessert.

Ja, kosthold har alt å si. Og tannpussen da. :)

Og enkelte er bare max uheldig og har dårligere tenner enn andre.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Alltid drikk vann som tørstedrikk. Drikk vann til hvert måltid. Små barn har godt av å drikke vann, og de trenger ikke drikke brus. De kan få brus i bursdager, lørdager og på julaften, men ellers er det vann.

Det er viktig med et sunt kosthold også. Barn skal ha grønnsaker og fisk i hverdagen, og barn må læres tidlig å spise sunt, hvis ikke vil det bli vanskelig når barna blir større. Da vil de bare ha pizza, brud og godteri.

Jeg har aldri hatt hull. Ingen av mine søsken har hatt hull. Vi vokste opp i et hjem der brus og godt og pizza var forbeholdt lørdager.

I hverdagen fikk vi grovbrød med ost eller pølse/skinke i matpakka og vi drakk vann på skolen. Vi hadde alltid med eple, pære, gulrot på skolen.

Middagene var det enten grønnsakssuppe, fisk og grønnsaker, kylling og salat, alt var hjemmelaget.

På lørdagene hadde vi gode rundtstykker til frokost og vi fikk juice. Til barnetv fikk vi godteri og på kvelden lagde vi god mat som pizza, lasanje, mousaka, taco, og da fikk vi brus.

Søndagene var det alltid på fjelltur eller skitur, og vi hadde god søndagsmiddag som ørret, steik, lam eller noe annet godt, og dessert.

Ja, kosthold har alt å si. Og tannpussen da. :)

Det er ikke så enkelt, skjønner du. Hjemme hos oss var det på samme måte, dvs. tilsvarende mat- og godterutiner. Tannpussing minst to ganger dagen, gjerne tre. Mine to søstre fikk sitt første hull i voksen alder, mens jeg hadde hull ved annenhvert tannlegebesøk gjennom hele barne- og ungdomsskolen. Det finnes god og dårlig emalje, jeg var nok uheldig. Heldigvis stabiliserte det seg i tenårene, og siden har jeg knapt hatt hull.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt hull. Ingen av mine søsken har hatt hull. Vi vokste opp i et hjem der brus og godt og pizza var forbeholdt lørdager.

I hverdagen fikk vi grovbrød med ost eller pølse/skinke i matpakka og vi drakk vann på skolen. Vi hadde alltid med eple, pære, gulrot på skolen.

Middagene var det enten grønnsakssuppe, fisk og grønnsaker, kylling og salat, alt var hjemmelaget.

På lørdagene hadde vi gode rundtstykker til frokost og vi fikk juice. Til barnetv fikk vi godteri og på kvelden lagde vi god mat som pizza, lasanje, mousaka, taco, og da fikk vi brus.

Søndagene var det alltid på fjelltur eller skitur, og vi hadde god søndagsmiddag som ørret, steik, lam eller noe annet godt, og dessert.

Ja, kosthold har alt å si. Og tannpussen da. :)

Mens jeg vokste opp i et hjem der jeg fikk servert alt for mye godter og brus og jeg har aldri hatt hull på mine snart 30 år.. Sønnen til tannlegen som gikk i klassen min derimot, han hadde flere hull oppgjennom tiden og han fikk kun et glass saft vær lørdag :P Så kosthold har ikke alt å si, jeg tror det handler mer om flaks :P

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndagene var det alltid på fjelltur eller skitur

Ja, dette var virkelig avgjørende for tennene dine! Siden du høres ut som en overlegen blei kan jeg jo teoretisere at grunnen til at jeg aldri har hatt hull er at jeg kan stave lasagne.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tollo

Må bare spørre, men mener du en liten børste som du pusser oppi fordypningen i selve tannen, ikke de små børstene som du pusser mellom tennene med?

Jeg er tannhelsesekretær, og jeg kan fortelle deg at barn har på en måte en slags grop ned i tanna når den først kommer. Det er veldig lett å overse. Du får kjøpt en minibørste til å børste ned i disse gropene. Ikke så veldig behagelig, men nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde dårlige livsvaner med godteri og brus hver dag og saft når det er tomt for brus. Vi har blitt "flink" og bare på lørdager nå. Vi bor ikke mer hos min manns mor,men når vi er der for barnevakt etc det er like ille igjen. Hun hører ikke på oss,og sier bare at det ikke er så farlig med saft/brus/is osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brus er vel ikke problemet i trådstarters tilfelle, unger på 2 år drikker jo ikke brus!? Hallo, hvor er foreldrene da isåfall? Brus hører lørdag og bursdager til, og da får man ikke hull av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hører ikke på oss,og sier bare at det ikke er så farlig med saft/brus/is osv.

Hvis hun ikke hører på dere får dere jo skaffe en annen barnevakt da! Til hun skjønner alvoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må bare spørre, men mener du en liten børste som du pusser oppi fordypningen i selve tannen, ikke de små børstene som du pusser mellom tennene med?

Jeg er tannhelsesekretær, og jeg kan fortelle deg at barn har på en måte en slags grop ned i tanna når den først kommer. Det er veldig lett å overse. Du får kjøpt en minibørste til å børste ned i disse gropene. Ikke så veldig behagelig, men nødvendig.

Disse børstene blir først og fremst brukt av folk med tannregulering. Det er en liten børste du bruker til å pusse oppi fordyprningen med. Har TS's barn hull mellom tennene har hun rett og slett ikke pusset godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn på 2,5år har fått hull i en melketann. Jeg har fått vondt i hjertet da jeg skjønte det. Hva gjør tannlegen med det? Blir man meldt til barnevern? Jeg hadde veldig dårlig livsvaner,men har kasta allt av brus langt pokker i vold. Pusser tenner to gang om dagen og fluor. Hva mer kan man gjøre? Unnskyld for min norsk.

Å få hull i en melketann synes jeg ikke du skal ta så ille på vei for. Får barnet ditt god tannpuss morgen og kveld, får fluor, og lite søtsaker er det ikke din skyld. Evt kan du kutte ut juice om barnet får det, i tillegg til søtt pålegg om barnet får det utenom i helgene. Det er ofte slik at melketenner kan være dårlige i utgangspunktet, det er tross alt ikke de tennene barnet skal ha resten av livet, man mister de jo. Hvis det er hull mellom jeksler kan det være fordi det er trangt, og da kan det lett oppstå hull der. Tanntråd vil jeg anbefale da:) Melk og gulrøtter er også bra for tennene=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hull i en tann,ikke i mellom. Men vi prøver,nå får hn bare vann/melk. Brus fikk hn før. Vi har ikke andre barnevakt. Har laget annonse i avisa,men ingen svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det å ha hull i tenner i tidlig alder kan også være genetisk betinget... Jeg hadde masse hull når jeg var barn og mammaen min slett med det samme når hun var ung også, veldig slitsomt...

som andre sier, prøv å kutte ut brus og sånne ting, siden du sier at barna ditt ikke hadde så sunn kost, er det bra at det bare er EN hull og ikke flere!! Prøv med endring i kost og snakk med helsesøstera di angående barnevakt, kanskje hun har noen forslag... Har du andre venniner som kan passer på barnet ditt eller veninner som har unge døtre (15-17 år??) Kjenner godt at det kan være vanskelig å si fra til svigermor at h*n kan ikke få mye godsaker, tror en del sliter med sånne beskjeder og det må være en ekstra utfordring når svigermødre "styrer" familien... stå på og lykke til!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...