Gå til innhold

Hva har overrasket deg av matvarer når du er på diett?


-milla j-

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier; Hva har overrasket deg når det gjelder kaloriinnhold når du har vært på diett, enten for å gå opp eller ned i vekt?

Jeg har med skrekk i sinnet sluttet å spise nøtter. En bitteliten nøtt kan være opp til 20 kcal. Eller mer! Og pasta? Metter lite og er høy i kaloriinnhold, spiser bare en bitteliten porsjon av det. Ost? Mange oster har masse fett, og jeg som elsker ost! Har minimert inntaket der, gitt... Gitt opp smør og chips har jeg også.

Men ting som har overrasket meg positivt er poteter - som alle lavkarbofolk skyr som pesten - har vel 70 kcal per 100 gram? Ikke ille - og den har jo verdifulle næringsstoffer også. Selv om regjeringen ikke lenger anbefaler den som en del av kostholdet.. Mager kesam og lettyoghurt spiser jeg en del av - lite kalorier men lite av næring også da.. Grønnsaker er jo klare enere, men noen av dem har faktisk mye høyere kcal-innhold enn jeg har trodd. Men blomkål- og brokkoligratengen fra Rema er en suksess hos meg ihvertfall!

Hva vil DU anbefale aller advare om?

Edit: skirveleifer...

Endret av -milla j-
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men ting som har overrasket meg positivt er poteter - som alle lavkarbofolk skyr som pesten - har vel 70 kcal per 100 gram? Ikke ille - og den har jo verdifulle næringsstoffer også. Selv om regjeringen ikke lenger anbefaler den som en del av kostholdet..

Dei har ikkje sagt at ein ikkje skal ete potet, den tel berre ikkje med som ein av dei 5 om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble positivt overrasket over saftis, rundt 70-130 KCL pr is. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei har ikkje sagt at ein ikkje skal ete potet, den tel berre ikkje med som ein av dei 5 om dagen.

Hm.. leste vel bare Ingrid Espelid Hovig sin reaksjon på den der :)

Logget forresten en brødskive med røkelaks og eggerøre. Ojojoj...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen yoghurt = full av sukker

Brunost har samme næringsinnhold som melkesjokolade!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunosten er en versting... og markedsført som sunt...

Ser bare på majones. 730 kcal per 100 gram! Jøss...

1 wienerpølse med pølsebrød = 250 kcal. Og metter ikke i det hele tatt. Nesten. Eller en skål med müsli, gjerne 150-200 gram. Blir fort 450-600 kcal det. Pluss melk.

Jeg ER så glad for at jeg har fått opp øynene for hva jeg egentlig spiser!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mahareth

Tortillas! Spiser jeg 2 stykker har jeg dekket inn 2/3 av middagen bare der!

Ost har også mye mer kalorier enn jeg trodde. Melk også. Ble litt overrasket over at vanlig lettmelk har flere kcal enn brus.

At nøtter inneholder like mange kcal som sjokolade ble jeg også overrasket over... Har spist en del nøtter likevel, "klarer" ikke å spise like mye av det som av sjokolade ;)

Den kanskje største overraskelsen kom kanskje da jeg sammenliknet kjøttdeig og karbonadedeig. I en pakke karbonadedeig er det nesten 300 færre kcal, og 36 gram mindre fett!

Faktisk, hvis jeg spiser 200 gram kjøttdeig om dagen, kan jeg gå ned nesten 8 kg på et år ved å bytte til karbonadedeig!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Serena

Jeg er ikke på diett, jeg ser på det som livsstilsendring.

Jeg teller kalorier og det som overrasket meg var kalori innholdet i olivenolje og yoghurt.

135 kalorier i en spiseskje olivenolje, mange bruker gjerne 4 spiseskjeer i salaten.Og i tillegg steker i olivenolje. Slev så bruker jeg nå kun en teskje olivenolje som har 40 kalorier i seg.

Et beger yoghurt har lett 400 kalorier i seg, noe som er uhorvelig mye for noe som ikke et et måltid, men kun snacks/ mellom måltid og som gjerne brukes ved siden av annen mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke på diett, jeg ser på det som livsstilsendring.

Jeg teller kalorier og det som overrasket meg var kalori innholdet i olivenolje og yoghurt.

135 kalorier i en spiseskje olivenolje, mange bruker gjerne 4 spiseskjeer i salaten.Og i tillegg steker i olivenolje. Slev så bruker jeg nå kun en teskje olivenolje som har 40 kalorier i seg.

Et beger yoghurt har lett 400 kalorier i seg, noe som er uhorvelig mye for noe som ikke et et måltid, men kun snacks/ mellom måltid og som gjerne brukes ved siden av annen mat.

Nå vet ikke jeg hvor stor dine spiseskjeer er, men jeg har målt mine (standard norsk ss), og en full skjei tar ca 7-8 gram olje. Ganger dette med ni, og energinnholdet blir ca 70 kcal per ss. En ss som tar 14 gram olje må være rimelig stor.

Jeg husker jeg ble veldig (positivt) overrasket over proteininnholdet i en del pastatyper. Det var både 13 og 14 gram protein per 100 gram vare, noe som er bedre enn flere sk proteinrike meieriprodukter.

Edit for å legge til at britiske og amerikanske "spiseskjeier" ofte er mye større enn det vi har her på berget. Der deles det ofte opp i suppeskjeier og dessertskjeier, som er det som minner mer om våre ss. Har vært på tur over der noen ganger (og i UK), og du verden som jeg fikk problemer med "spiseskjeiene" da jeg har liten munn men stor appetitt. Så ja, størrelsen betyr masse ;)

Endret av bergans
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Serena

Nå vet ikke jeg hvor stor dine spiseskjeer er, men jeg har målt mine (standard norsk ss), og en full skjei tar ca 7-8 gram olje. Ganger dette med ni, og energinnholdet blir ca 70 kcal per ss. En ss som tar 14 gram olje må være rimelig stor.

Jeg husker jeg ble veldig (positivt) overrasket over proteininnholdet i en del pastatyper. Det var både 13 og 14 gram protein per 100 gram vare, noe som er bedre enn flere sk proteinrike meieriprodukter.

Alle olivenoljer er merket med minst 120 kalorier per spiseskje. Og ofte så er mat som er begrenet kalorier utifra porsjons størrelse tilagt små prosjoner. f. eks en frossenpissa jeg så på her om dagen regner 8 porsjoner a la 120 kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et beger yoghurt har lett 400 kalorier i seg, noe som er uhorvelig mye for noe som ikke et et måltid, men kun snacks/ mellom måltid og som gjerne brukes ved siden av annen mat.

Eg går ut i frå at du snakkar om store beger her? Vanleg yoghurt (type fruktyoghurt) inneheld om lag 100 kcal per 100 gram, så eit 150 grams-beger (slike som er i 4-pakningar), inneheld kring 150 kcal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle olivenoljer er merket med minst 120 kalorier per spiseskje. Og ofte så er mat som er begrenet kalorier utifra porsjons størrelse tilagt små prosjoner. f. eks en frossenpissa jeg så på her om dagen regner 8 porsjoner a la 120 kalorier.

Ett gram fett/olje gir 9 kcal per gram åkke som, så den er lett å regne ut. Det gjelder smør, fiskeoljer og planteoljer, men jeg som sagt, en vanlig norsk ss med olje gir ikke så voldsomt mye over 70 kcal per skjei.

Porsjonsstørrelsene er ofte latterlige, og jeg lurer på om noen er beregnet på tusser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ylva Virvla

Sjokolademoussen fra Kos har 184 kcal per 100 gram. Det synes jeg slettes ikke er så ille.

Men ikke spis begge begrene i topakningen, da blir det jo en del kcalorier.

Frokostblandinger har grotesk mange kcal. Crüsli med nøtter har 480 kcalorier - nesten like ille som chips jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lite kalorier det er i sopp. Bare 18kcal per 100gram. Bruker det som erstatning for kjøtt, spesiellt godt når jeg lager taco eller pizza.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunosten er en versting... og markedsført som sunt...

Ser bare på majones. 730 kcal per 100 gram! Jøss...

1 wienerpølse med pølsebrød = 250 kcal. Og metter ikke i det hele tatt. Nesten. Eller en skål med müsli, gjerne 150-200 gram. Blir fort 450-600 kcal det. Pluss melk.

Jeg ER så glad for at jeg har fått opp øynene for hva jeg egentlig spiser!

Hallo, hvor mye er det du spiser da? En pakke med musli er som regel på 750 gram. Spiser du rundt 1/4 av denne til frokost? Jeg spiser ofte musli til frokost (er ikke småspist og blir absolutt ikke mett på én brødskive for eksempel) og blir passe mett av 90 gram musli med 1,5 dl melk oppi = ca. 350 kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere virker jo som om dere hater nøtter som pesten? Nøtter er da sunt, selv om det er mange kcal i det. Dere skal jo ikke spise en pose nøtter hver dag heller. En liten neve om dagen er utrolig sunt og godt for hjertet. Samme med olivenolje, der er ikke meningen at man skal spise enorme mengder av det, godt for hjertet.

At dere sier dere liker poteter fordi de er lave på kcal forundrer meg enda mer. Poteter er lav på næring og er fulle av stivelse og karbohydrater, og burde ikke være noen stor andel av ens kosthold.

Ikke vær så himla pirkete på kcal når det er sunne ting... Ingen som får pondus av å spise litt nøtter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negativt: Smør, oljer, majones og alt man gjerne har "i tillegg". Ikke at det er så veldig mye i hver, men om man har smør på skiva, steker kyllingen i olje, slenger på litt olje i salaten, har litt majones på skiva eller andre små endringer, så kan du plutselig overskride kaloriinnholdet masse. Også overrasket over nøtter. Cafe au lait også, det blir fort masse kalorier ekstra i det. Og små kakestykker. Mye!

Positivt: Cottage cheese, her blir du jo fort mett og det smaker godt med lett syltetøy eller jordbær! 0% yoghurt. Her kan man også spise masse! I tillegg har mange frukter overrasket meg: mango, jordbær, bringebær og kiwi f.eks. Kjempegod frukt, men inneholder veldig lite kalorier! Generelt frukt og grønt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, hvor mye er det du spiser da? En pakke med musli er som regel på 750 gram. Spiser du rundt 1/4 av denne til frokost? Jeg spiser ofte musli til frokost (er ikke småspist og blir absolutt ikke mett på én brødskive for eksempel) og blir passe mett av 90 gram musli med 1,5 dl melk oppi = ca. 350 kalorier.

Åh jeg mente ikke meg. Jeg tar kanskje 40-50 gram i lettyoghurt. Ser på samboeren min - han spiser en stappfull skål til frokost. Har veid den faktisk. 210 gram tok han i forrige uke. Og jeg har sett andre som ikke er så fysisk aktive spise like mye. Så jo, det er maange som spiser for mye av sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere virker jo som om dere hater nøtter som pesten? Nøtter er da sunt, selv om det er mange kcal i det. Dere skal jo ikke spise en pose nøtter hver dag heller. En liten neve om dagen er utrolig sunt og godt for hjertet. Samme med olivenolje, der er ikke meningen at man skal spise enorme mengder av det, godt for hjertet.

At dere sier dere liker poteter fordi de er lave på kcal forundrer meg enda mer. Poteter er lav på næring og er fulle av stivelse og karbohydrater, og burde ikke være noen stor andel av ens kosthold.

Ikke vær så himla pirkete på kcal når det er sunne ting... Ingen som får pondus av å spise litt nøtter.

Nøtter er bra saker det, men i små mengder! Ta cashewnøtter f.eks. 25 gram er ca 150 kcal. 25 gram er ikke mange nøtter! Men helt supert om man klarer å spise 25 gram og ikke 250. For det gjorde nemlig jeg. I mitt tidligere liv...

Når det gjelder potetene så ser jeg på det slik at det ikke er noe negativt å ta seg en potet til middag. Den metter, fordi den ikke har et høyt kcal-innhold i forhold til mengden. Er det bedre å spise pasta? Nei. Gjør jeg det likevel? Definitivt. Fordi jeg liker det. Nøtter eller poteter? Poteter. Nøtter er det veldig lett å spise for mye av. Poteter begrenser seg selv. (nei da jeg sitter ikke en lørdagskveld og gumler poteter når jeg ser på tv :gjeiper: )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...