Gå til innhold

Feil i jornalen?


Redbull

Anbefalte innlegg

Litt of topic, men hvordan fikk du tak i journalen? Den kunne jeg også tenkt meg å hatt. Min altå.

Jeg fikk journalen tilsendt automatisk (aner ikke om det er vanlig praksis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk med meg journalen hjem fra sykehuset jeg, etter at vi hadde gått gjennom den der sammen med JM før hjemreise, trodde det var vanlig :klo:

Endret av Jesse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt of topic, men hvordan fikk du tak i journalen? Den kunne jeg også tenkt meg å hatt. Min altå.

Jeg fikk utlevert kopi av journalen ved utskrivningssamtalen etter begge fødslene mine. Uten å spørre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er interessant. Jeg revnet også mye under fødselen, men fødselslegene ville ikke fortelle meg hvor mye. Jeg ble sydd lenge (de ville ikke si antall sting, "vi har ikke tid til å telle") og jeg hadde ingen følelse i eller kontroll på endetarmen i flere uker etter fødselen. Da jordmor gikk gjennom fødselsjournalen på barselavdelingen et par dager etter fødselen, fikk jeg ingen svar på noe, der sto det bare om barnets apgar-score, og om fødselens forløp, at barnet ikke ville komme ut, og bruken av tang, etc.

Da jeg kom til fastlegen etter et par mnd, fikk jeg en HELT annen historie, han viste meg på skjermen at det sto at det hadde vært en problematisk forløsning og en høy grad av revning, og legen sa at dette var en tøff påkjenning for kroppen. Jeg kunne ha grått over lettelsen av å endelig få bekreftet at noe ikke var helt som det skulle.

Så jeg lurer på om det finnes flere journaler - i allefall i mitt tilfelle var det to.

Men, TS, hvis det er graden av ruptur i din journal som ikke stemmer, og som hindrer deg fra å få et KS som jeg vil tro du har all grunn til å kvalifisere for, så må det vel gå an å få rettet opp i dette? Det må jo finnes en historikk av den operasjonen etter fødselen et eller annet sted...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke dere siste har fått med dere hele journalen, kun epikrisen fra siste innleggelse. Epikrisen er et "oppsummeringsskriv" som også sendes til fastlege etter enhver innleggelse. Det er bare en liten del av journalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok ikke dere siste har fått med dere hele journalen, kun epikrisen fra siste innleggelse. Epikrisen er et "oppsummeringsskriv" som også sendes til fastlege etter enhver innleggelse. Det er bare en liten del av journalen.

Oj.. Jeg vil gjerne lese hele journalen min.. Jeg fikk nemlig bare epikrisen.. Varierer det kanskje fra sykehus til sykehus om man får den automatisk eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj.. Jeg vil gjerne lese hele journalen min.. Jeg fikk nemlig bare epikrisen.. Varierer det kanskje fra sykehus til sykehus om man får den automatisk eller ikke?

Det varierer nok fra avdeling til avdeling hvorvidt pasienten får med seg epikrisen ved utreise. Egentlig bør enhver pasient ha med seg et kort resyme fra innleggelsen, mest som bekreftelse på at man faktisk har vært innlagt. Men skal innleggelsen følges opp med snarlig kontroll hos feks fastlege, hjemmesykepleie, blodprøver, medisinendringer el, så skal pasienten ha dette med seg skriftlig når de reiser.

Jeg jobber på en medisinsk avdeling, og her får sikekrt 90% av alle pasientene med seg epikrisen ved utreise. Ved kirurgisk avdeling vet jeg det er langt færre. Hvordan det er fra føde-barsel, vet jeg faktisk ikke. Men fastlege/gynekolog skal jo ha epikrise til du kommer til kontroll ved 6 uker.

Skal du ha kopi av journal, kan du skrive et brev til den avdelingen det gjelder, og skrive: "anmoder om å få utlevert kopi av journal fra innleggelse i tidsrommet mellom .......". Da er sykehuset forpliktet til å sende deg denne (inkludert giro for jobben :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer nok fra avdeling til avdeling hvorvidt pasienten får med seg epikrisen ved utreise. Egentlig bør enhver pasient ha med seg et kort resyme fra innleggelsen, mest som bekreftelse på at man faktisk har vært innlagt. Men skal innleggelsen følges opp med snarlig kontroll hos feks fastlege, hjemmesykepleie, blodprøver, medisinendringer el, så skal pasienten ha dette med seg skriftlig når de reiser.

Jeg jobber på en medisinsk avdeling, og her får sikekrt 90% av alle pasientene med seg epikrisen ved utreise. Ved kirurgisk avdeling vet jeg det er langt færre. Hvordan det er fra føde-barsel, vet jeg faktisk ikke. Men fastlege/gynekolog skal jo ha epikrise til du kommer til kontroll ved 6 uker.

Skal du ha kopi av journal, kan du skrive et brev til den avdelingen det gjelder, og skrive: "anmoder om å få utlevert kopi av journal fra innleggelse i tidsrommet mellom .......". Da er sykehuset forpliktet til å sende deg denne (inkludert giro for jobben :sjenert: )

Tusen takk! Det tror jeg at jeg skal gjøre.. Er en del ting jeg lurer på nemlig.. Epikrisen er jo ikke veldig informativ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk med meg det skrivet som jordmor noterte på underveis under fødselen (var borte å smugtittet litt når hun var ute, så vet at det var den :ler:) med alt fra jeg ringte første gangen til jenta mi var født, med fødselspartogram med detaljer om hele fødselsforløpet, og diverse om ruptur, smertelindring, blødninger, diverse om barnet osv.. men de har kanskje en mer detaljert journal i tillegg? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk med meg det skrivet som jordmor noterte på underveis under fødselen (var borte å smugtittet litt når hun var ute, så vet at det var den :ler:) med alt fra jeg ringte første gangen til jenta mi var født, med fødselspartogram med detaljer om hele fødselsforløpet, og diverse om ruptur, smertelindring, blødninger, diverse om barnet osv.. men de har kanskje en mer detaljert journal i tillegg? :klo:

Det partogrammet fikk jeg også, men kan ikke si at jeg forstår så veeeldig mye.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba om å få tilsendt kopi av journalen, da jeg glemte å be om kopi mens jeg var innlagt. Kopien inneholdt partogrammet (skjemaet over fødsel), sykepleierjournal og legejournal for hele oppholdet. Veldig morsomt å lese spesielt sykepleiernes notater fra de 6 dagene.

Epikrisen må ha vært slurvete, og virker som det gikk forskjellig til helsestasjon og fastlege. Helsestasjonen hadde ikke fått beskjed om at jeg fikk svangerskapsforgiftning i sin rapport, helsestasjonslegen ristet bare på hodet da jeg nevnte det tilfeldig, og begynte å skrive inn.

Fastlegen sa jeg ikke hadde hatt svangerskapsforgiftning, for det sto ikke i epikrisen min, derimot hadde jeg hatt Hellp-syndrom. Som jeg i ettertid har lest meg til er en variant av SF. Det synes jeg nesten fastlegen burde visst.. Jeg skjønner fastleger ikke kan vite alt i hele verden, men det er vel grunnleggende vil jeg tro. Hvis ikke, så burde epikrisen vært tydelig på dette i sin formulering overfor fastlegen, hva HELLP er for noe mystisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod ingenting om at barnet ikke ville ut, at jeg ikke hadde pressrier eller at hun ble tatt med vakum her heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Emo Fisk

Det sto på epikrisen min revningsgrad, og hvordan jenta kom ut etc, men bare det mest nødvendige. Den fikk jeg automatisk når jeg skulle dra. Syns det er leit AB #25 at du ikke svar på spørsmålene dine, trodde de var pliktige å svare deg skikkelig på alt. Litt kjipt om du faktisk må innhente journalen for å få vite revningsgraden din..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Det sto på epikrisen min revningsgrad, og hvordan jenta kom ut etc, men bare det mest nødvendige. Den fikk jeg automatisk når jeg skulle dra. Syns det er leit AB #25 at du ikke svar på spørsmålene dine, trodde de var pliktige å svare deg skikkelig på alt. Litt kjipt om du faktisk må innhente journalen for å få vite revningsgraden din..

Sånne svar fikk jeg også. Da legen sydde meg så spurte jeg hvor mye jeg hadde revnet så svarte han bare "det trenger du ikke vite, men du skal vite det at du revnet "rette" veien". Jordmor svarte heller ikke på spørsmålet da hun sydde sine sting. Fastlegen min sa "oi, du hadde sydd mye, men heldigvis var det innvendig" da han sjekket stingene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emo Fisk

Syns de legene høres ut som tullinger. Jeg fikk vite nøyaktig antall sting, og hvilke retninger de var i.. Syns sånne svar som dere beskriver er veldig "ovenfra og ned"-svar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns de legene høres ut som tullinger. Jeg fikk vite nøyaktig antall sting, og hvilke retninger de var i.. Syns sånne svar som dere beskriver er veldig "ovenfra og ned"-svar.

Helt enig. Alt skal liksom være så rosenrødt rundt en fødsel og eventuelle rifter skal man liksom ikke bry seg med.. Man føler jo seg bare som dritt når man spør og ikke får et seriøst svar.

Husker jeg spurte ved første fødselen min om jeg hadde rivnet mye, og jordmoren bare svarte "neeeida, pfft" eller noe i den duren. Og jeg skjønte jo ikke da hvorfor jeg hadde så h*elvetes vondt når jeg skulle sitte, på do, dusje osv.. Trodde jo det var noe alvorlig gale ettersom jeg "neeeeida, ikke hadde rivnet mye i det hele tatt!".... :roll: Var jo ikke forberedt. Husker jeg ved utreise satt der med en klump i halsen for jeg hadde seriøst angst for å gjøre nr 2 og måtte bare ta det opp med utskrevende jordmor, og først da fikk jeg vite graden av rift.

Man har krav på å få vite hva som har skjedd. Rifter i underlivet er, selvom det er noe jordmødre og leger ser daglig, temmelig traumatisk for den det gjelder. Spesielt store, dype rifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er noen spørsmål om hva interne sphincter er og:

I endetarmen har du 2 sphinctere. En viljestyrt (den ytterste) og en ikke viljestyrt (den innerste)

Når du må bæsje så er det fordi bæsj presser på den innerste spinchteren og du får via ditt nervesystem beskjed om at du må gå på do. Når du setter deg på do gir du beskjed til den nederste sphincteren om at den kan slappe av og da kan du altså bæsje.

Så... Når du har hatt 3c ruptur så betyr det at du har revnet fra huden mellom vagina (og kan også være inniver i vagina) til helt inn til innerste sphincter, men du har ikke revnet i vevet inni analen innefor den innerste sphincter. see?

De kan derfor ha kalt det en total ruptur (for at du skulle få vite at det var "ille"), men rent teoretisk er det ikke det. Jeg mener at grad 3c er en meget god grunn til å kunne få KS, men det avhenger av sykehuset og deres policy. Kjemp på hvis det er det du vil ha! :jepp: grad c gir nemlig fysiologisk grunnlag nok til å ikke skulle føde igjen fordi du har svekket vev og da større grunn til å få en "ekte" total ruptur. :tristbla:

Når man revner vevet inni analen hender det ofte at det oppstår fistula som er "passager" hvor det ikke skal være åpninger. f.eks mellom vagina og anus eller fra anus og ut i perineum.. osv...

Håper det ordner seg for deg Redbull! :jepp:

PS: ikke ta kommentarer du ikke liker til deg, bare overse de! Er ikke alltid de er ment ille, men da slipper du hvertfall å tenke noe over det! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har krav på å få vite hva som har skjedd. Rifter i underlivet er, selvom det er noe jordmødre og leger ser daglig, temmelig traumatisk for den det gjelder. Spesielt store, dype rifter.

VELDIG enig her summerJoy!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...