Gå til innhold

Grenser

Steinar40

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Med mindre man har et åpent forhold, så er trofasthet et must, sier jeg.

Ja, og grunnen til at du tar med det er fordi du kan være interessert i et åpent forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Nei, motsatt. Det sier seg selv at dersom man er i et forhold og har det samme verdisynet, så er man trofaste. Den eneste grunnen til ikke å være trofast, er om man er i et åpent forhold. Da har man andre seksuelle grenser enn folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når forholdet ikke fungerer lenger så er det jo kanskje allerede for sent.

Derfor er det mye bedre å vite hvor grensene går på forhånd.

Og det er ingen som dør av å vite dette ;)

Men nå har man jo et sett normer og sosiale skjema som sier noe om hvor grensene normalt går i et forhold. De fleste reagerer negativt hvis man får høre om noen som er utro, de fleste tenker for en idiot om en person som kjefter høylytt på kjæresten, det er masse sånne kotymer som sier noe om hva man kan vente seg i et forhold. Og jeg tror at for de fleste så ligger dette i ryggmargen og er ikke noe man nødvendigvis må prate om på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har man jo et sett normer og sosiale skjema som sier noe om hvor grensene normalt går i et forhold. De fleste reagerer negativt hvis man får høre om noen som er utro, de fleste tenker for en idiot om en person som kjefter høylytt på kjæresten, det er masse sånne kotymer som sier noe om hva man kan vente seg i et forhold. Og jeg tror at for de fleste så ligger dette i ryggmargen og er ikke noe man nødvendigvis må prate om på forhånd.

Etter min mening er det dumt å tro når man kan vite.

Sånt blir et bare misforståelser av.

Og har man pratet om det så finnes det ingen unnskyldninger etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg setter ingen grenser. Jeg tar utgangspunkt i at jeg har funnet en såpass oppegående fyr at han klarer å sette sine egene grenser. Jeg velger også å tro at han er trofast inntill det motsatte er bevist. Det viktigste er at han er åpen og ærlig og ikke går rundt og skjuler ting for meg. Det å diskutere grenser i et parforhold er alt for tidlig før forholdet i det hele tatt har starter. Du bør fokusere på hvordan finne deg en partner Steinar, i stedenfor å være så opphengt i hvordan du skal kue den stakkaren du eventuellt ender opp med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KateW

Etter min mening er det dumt å tro når man kan vite.

Sånt blir et bare misforståelser av.

Og har man pratet om det så finnes det ingen unnskyldninger etterpå.

Så du vil stille på en førstedate, med en smørbrødliste over grenser du forlanger kvinnen du er på date med skal følge? Og du tror det vil virke? Har du prøvd dette før?

De fleste oppegående mennesker klarer å komme til enighet uten å kreve ting som sier seg selv i et forhold.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommeloven fungerer vel sånn ca greit også for kjærlighetsforhold - kommunikasjon, hensyn, empati og gjensidig respekt tar seg vel sånn ca av resten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemommeloven fungerer vel sånn ca greit også for kjærlighetsforhold - kommunikasjon, hensyn, empati og gjensidig respekt tar seg vel sånn ca av resten.

Ja, kardemommeloven fungerer sikkert bra den, hvis bare begge parter er interessert i å implementere den.

Men det vet man aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Når man er singel så kan man gjøre akkurat det man selv vil uavhengig av andre.

Her er jeg slett ikke enig med deg. Uansett om man er singel, skal man vise respekt og hensynsfullhet overfor andre mennesker. Du kan ikke ture frem akkurat som du lyster.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg er helt enig med deg. Under normale omstendigheter selvfølgelig.

Paret skal ordne opp privat og seg imellom. På kammerset.

Men å få kvinnfolk til å forstå dette tror jeg vi bare kan gi opp ;)

Det beste vi kan håpe på er nok å finne ei som respekterer det.

Du har så ufyselige, foraktfulle meninger om kvinner, at jeg fatter ikke hva du skal med en kvinne. Du bærer sannelig ditt navn med rette, Steinar. Du hadde passet til å leve i steinalderen, slepe en kvinne etter håret og slengt henne inn i hulen. For å si det med dagens språk, holde henne innesperret i huset ditt hvor du kunne herse med henne som du lystet. Du er ingen MANN i ordets rette forstand. Du er ynkelig!

Endret av Belladonna
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kardemommeloven fungerer sikkert bra den, hvis bare begge parter er interessert i å implementere den.

Men det vet man aldri.

Hva er poenget med denne kommentaren...? :vetikke:

Spurte ikke du etter mine grenser i et parforhold? Du fikk dem. Hvem av oss lever i et velfungerende parforhold tror du? (NB - trick question)og hvem av oss vet dermed hva som fungerer?

Endret av Suzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passing by

Jeg tror en stor del av cluet til å få et godt og velfungerende forhold er å finne en person som har de samme grensene som deg, for å sette grenser som partneren føler er ubehagelige eller ulogiske eller urettferdige, vil bare føre til bitterhet i det lange løp, og være med på å bryte ned forholdet.

Ja, det tror jeg også. Hvis man blir sammen med en person som ikke har de samme verdiene som en selv så tror jeg at det blir vanskelig. Grensene må være naturlige for begge to og ikke noe man trenger å tvinge en av dem med på for at det skal bli et forhold.

Gjensidig respekt, kommunikasjon, hensyn og empati som Suzy sier, er en viktig del av et velfungerende forhold. Man skal ikke skade andre men forøvrig gjøre som man vil. Likevel kan man noen ganger få seg ubehagelige overraskelser, noen kommer ikke før man har vært sammen noen år. Alt går ikke an å forutse og forsikre seg mot, man må bare ta en sjanse på at det er rett valg eller forbli evig singel siden det ikke følger garanti med noe her i livet. Vi kan lage lange lister men om det er nok vil kun tiden vise. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det tror jeg også. Hvis man blir sammen med en person som ikke har de samme verdiene som en selv så tror jeg at det blir vanskelig. Grensene må være naturlige for begge to og ikke noe man trenger å tvinge en av dem med på for at det skal bli et forhold.

Gjensidig respekt, kommunikasjon, hensyn og empati som Suzy sier, er en viktig del av et velfungerende forhold. Man skal ikke skade andre men forøvrig gjøre som man vil. Likevel kan man noen ganger få seg ubehagelige overraskelser, noen kommer ikke før man har vært sammen noen år. Alt går ikke an å forutse og forsikre seg mot, man må bare ta en sjanse på at det er rett valg eller forbli evig singel siden det ikke følger garanti med noe her i livet. Vi kan lage lange lister men om det er nok vil kun tiden vise. :)

Helt enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det vet man aldri.

Har du så lite tro på egen dømmekraft, Steinar, at du synes det er en overhengende stor sannsynlighet for at du finner deg et naut av en kjæreste?

Hvis man ikke har samme verdisyn i utgangspunktet, slik at en haug med grenser er det som må til for at forholdet skal fungere, er det ikke like greit å kutte båndene og finne noen andre?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har i hvertfall skjønt at jeg fortsatt er singel :smoke: hehe

Dessuten har jeg skjønt at kvinner er mennesker. Noe som blant annet betyr at de er egoistiske og først og fremst er ute etter fordeler til seg og sitt.

Mange er dessuten bortskjemte og kravstore i dagens samfunn. Og visse er heller ikke helt riktig koblet i hue - dessverre.

Men misforstå meg rett; jeg påstår absolutt IKKE at mannfolk er noe som helst bedre enn kvinner i så måte. Det er bare det at i akkurat denne sammenheng (parforhold) så har andre mannfolk ingen direkte relevans for meg personlig.

Endret av MissStiles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du så lite tro på egen dømmekraft, Steinar, at du synes det er en overhengende stor sannsynlighet for at du finner deg et naut av en kjæreste?

Hvis man ikke har samme verdisyn i utgangspunktet, slik at en haug med grenser er det som må til for at forholdet skal fungere, er det ikke like greit å kutte båndene og finne noen andre?

Vel, jeg må nok bare innrømme at jeg ikke helt stoler på min dømmekraft på akkurat dette området.

Dessuten liker jeg veldig dårlig at det ikke finnes noen langsiktig forutsigbarhet. Det hjelper altså ikke med bare hva jeg selv vil. En annens vilje blir fort et problem for en selv.

Jeg tenker da først og fremst på alle samlivsbrudd og hvilke store upraktiske konsekvenser dette medfører for en selv.

Ellers er verdier og grenser to sider av samme sak.

Med andre ord medfører alltid en verdi en øvre og en nedre grense for hva som vil være tillatt. Ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er verdier og grenser to sider av samme sak.

Med andre ord medfører alltid en verdi en øvre og en nedre grense for hva som vil være tillatt. Ikke sant?

Ja, det er det jeg mener. Har man noenlunde samme verdisyn til å begynne med, så trenger man ikke sette opp en lang liste med grenser, for disse ligger latent i det felles verdisynet fra begynnelsen av.

Altså, ikke noe stort behov for uttalte grenser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håpløs

At man har blitt enige om grenser på forhånd sier ingen ting om man kan stole på hverandre. En person som er utro vil neppe opplyse om dette på forhånd. Det beste lokkemiddelet du kan bruke for å beholde en partner et nok frie tøyler og tillit. Jeg synes det er alt for tidlig å bekymre seg for slike ting før man i det hele tatt har møtt noen partner. Merkelig problemstilling fra en som er singel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke greit at han er utro, det er ikke greit at han begynner å forsømme sin personlige hygiene, og det er ikke greit at han spiller onlinespill ala World of Warcraft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...