Gå til innhold

Katt i bånd


fruBeist

Anbefalte innlegg

Å JA, kastrering / sterilisering burde vært påbudt! Det fødes alt for mange katter rundt omkring, det er ikke nok gode mennesker til å ta seg av alle.

Skaffer man seg en katt så må man TA ANSVAR og kastrere/sterilisere katten, hvis ikke man gjør det så må man selv ta ansvar for evt. kattunger og selv gi de skikkelige og kjærlige hjem!

Kjenner jeg koker inni meg når jeg tenker på alle de katteeierne der ute som rett og slett gir blanke F og ikke tar ansvar!

Katter er ikke "bruk og kast" men individer med følelser, som fortjener et verdig liv!!

Hadde jeg kunnet plusse deg 1000 ganger på det innlegget så hadde jeg gjort det! Så totalt 100% enig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har våre to puser som innekatter. Hun minste ville ikke egnet seg som utekatt, det er hun for usikker og forsiktig for, men vår eldste kunne nok tenkt seg å få gå fritt ute. Men pga vi bor i 4.etasje i en blokk og er omringet av bilveier lar vi de ikke gå ute uten bånd.

Om vinteren er de kun inne, og det virker det som de synes er helt greit. Om sommeren tar vi de med ut i bånd, det liker hun eldste veldig godt, og hun kunne nok tenkt seg å være mer ute. Mens hun minste synes det er litt skummelt, og holder seg rett ved oss, og om vi sitter oss ned så kommer hun opp på fanget å bli liggende der.

Bånd er helt greit på katter så lenge de finner seg i det mener jeg. Det er ikke alle steder det egner seg å la katten gå fritt ute, og da er det bedre å bruke bånd.

Den eneste grunnen til at de finner seg i det, er fordi de ikke vet annet. Fordi dere ikke har vist de mulighetene som er naturlig for dem. Man kan fint sperre inne små barn hele livet også, vettu - og de tror at det skal være sånn, fordi det er det eneste de kjenner til.

Noen katter er mer egnet til livet ute, og omvendt. Sånn som jeg skrev: Vår minste egner seg ikke til å være ute aleine. Katter er forskjellige akkurat som oss mennesker.

For noe tull. Når har katten din fått muligheten til å teste ut utelivet (som er det som er naturlig) når dere bor i blokk og ikke slipper den ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som de som forfekter at katter fint kan leve et fullverdig katteliv i bånd, heller burde hatt en hund.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste grunnen til at de finner seg i det, er fordi de ikke vet annet. Fordi dere ikke har vist de mulighetene som er naturlig for dem. Man kan fint sperre inne små barn hele livet også, vettu - og de tror at det skal være sånn, fordi det er det eneste de kjenner til.

For noe tull. Når har katten din fått muligheten til å teste ut utelivet (som er det som er naturlig) når dere bor i blokk og ikke slipper den ut?

Vi har hatt de ute maaaange ganger i bånd, flere forskjellige steder, og hun minste holder seg rett ved oss, står av og til på to bein opp etter oss for hun vil opp, og om vi setter oss ned så kommer hun opp på fanget. Hun synes det er skummelt.. Hun er ganske usikker på nye ting, og skvetter lett, sånn har hun alltid vært (hun er mindre usikker nå enn når vi fikk henne).

Katter er forskjellige akkurat som oss mennesker.. Jeg jobber innenfor dyrevernet, og der er det en katt som ble kastet ut av eierne, men gikk ikke lengrer enn gangen i blokken, der ble han i en uke, da hadde flere prøvd å slippe han ut men han ville ikke. Han vil fremdeles ikke gå ut.. Han er en innekatt, det er vår minste også.. Vår eldste derrimot kunne tenkt seg å gå ute aleine. Men det lar seg ikke gjøre her vi bor nå.. Da blir det kun i bånd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke verre å ha katt i bånd enn å ha innekatt.

Ingen av delene er "verre". Kommer jo helt an på hvordan alle de andre trivselsfaktorene i kattens liv er, det. Jeg har innekatter selv og mine har det langt bedre enn veldig mange andres utekatter. Men nå har jeg jo også tilrettelagt litt ekstra for mine og, nettopp for at de skal ha det bra. Ingenting er sort-hvitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Syntes katter kun skal gå i bånd de første ukene i sitt "nye" hus, også er det av med selene og ut alene.

Min katt og noen andre katte-eiere som jeg vet av gjorde dette, og da vil vanligvis pus holde seg mer i nærheten av huset sitt. Og ikke gå milevis unna :)

Men syntes at før man slipper pus ut alene, burde man kastrere/sterilisere katten!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...