Gå til innhold

Katt i bånd


fruBeist

Anbefalte innlegg

Hvis du kunne velge mellom å dø, eller å bli innestengt et sted hvor du blir oppvartet 24/7, hva hadde du valgt?

:roll:

Og du mener at ditt tilfelle gjelder alle?

Hva er grunnene til at katter skal gå i bånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du kunne velge mellom å dø, eller å bli innestengt et sted hvor du blir oppvartet 24/7, hva hadde du valgt?

Da er jo spørsmålet - hva om valget er mellom å bli innestengt et sted hvor du blir oppvartet 24/7 og å være fri til å komme og gå som du vil, men fortsatt bli oppvartet 24/7? I de tilfeller hvor man faktisk har det valget, er det ikke da bedre å unngå at man stenger katten inne 24/7? I de tilfeller hvor alternativet ikke avliving, men at katten får en annen eier som bor slik til at katten kan få utfylle de behov den har.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du mener at ditt tilfelle gjelder alle?

Hva er grunnene til at katter skal gå i bånd?

Vel, det er allerede slik at det dessverre finnes langt fler katter, enn det finnes gode hjem til dem. Derfor mener jeg at det mye bedre at katter kan få et godt hjem og bli elsket av noen som virkelig bryr seg, på tross av at de da kanskje må være innekatter, enn at de skal luske rundt i bakgater, blir torturert av folk som hater katter, havne i kebabkjøttet, bli overkjørt på E6 etc etc.

Dette er ikke noe unikt i min katts tilfelle, slik er det for alle.

La oss benytte oss av alle de gode hjemmene som finnes, om de nå da er i et strøk hvor det ikke passer for katten å gå ute, viser jo faktisk eieren bare seg mer ansvarlig ved å holde katten inne og se til at innetilværelsen blir så god som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ansvarlig katte-"eier" går ikke tur med katten slik en hunde-eier går tur med sin hund.

En katte-"eier" (den som eies av katten) lærer ganske raskt at det er katten og ikke mennesket som styrer hvor turen går, hvor lenge de er ute, hvor laaaaaang snoren er, og hvor lang tid det tar.

Man må forberede seg på at det uten problemer fint kan ta en goood halvtimes venting ved et musehull, og at det er utrolig hvor mange meter snor som trenges for å slå kloen i en trost :fnise:

Dette er ikke under noen omstendigheter engang i nærheten av å likne på dyremishandling.

For mennesket er det derimot en sjelden sjanse til å få et innblikk i kattens fantastiske verden :)

Jeg lurer på hvor dere egentlig bor, dere som snakker om disse lange båndene, musehullene osv. Hvis dette er rett utenfor huset, burde det vel ikke være så vanskelig å slippe katten ut alene? Eller er det helt harmonisk mellom hagene til naboene der hvor dere bor? Grønne skoger midt i hagen med musehull og diverse? Helt perfekt for katter, uten å forstyrre en sjel?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor dere egentlig bor, dere som snakker om disse lange båndene, musehullene osv. Hvis dette er rett utenfor huset, burde det vel ikke være så vanskelig å slippe katten ut alene? Eller er det helt harmonisk mellom hagene til naboene der hvor dere bor? Grønne skoger midt i hagen med musehull og diverse? Helt perfekt for katter, uten å forstyrre en sjel?

Her er det helt perfekt med jorder og skoger, hvis man ser bort ifra E6 som er ca 700 meter unna, og bikkjene som går løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er allerede slik at det dessverre finnes langt fler katter, enn det finnes gode hjem til dem. Derfor mener jeg at det mye bedre at katter kan få et godt hjem og bli elsket av noen som virkelig bryr seg, på tross av at de da kanskje må være innekatter, enn at de skal luske rundt i bakgater, blir torturert av folk som hater katter, havne i kebabkjøttet, bli overkjørt på E6 etc etc.

Dette er ikke noe unikt i min katts tilfelle, slik er det for alle.

La oss benytte oss av alle de gode hjemmene som finnes, om de nå da er i et strøk hvor det ikke passer for katten å gå ute, viser jo faktisk eieren bare seg mer ansvarlig ved å holde katten inne og se til at innetilværelsen blir så god som mulig.

Jeg er enig i villkattebestanden og behover innenfor problemene på det området. Jeg jobber faktisk i dyrebeskyttelsen og er aktiv når det gjelder slike katteproblemer.

Men snakker vi ikke om huskatter her? Hvorfor mener du at alle katter burde gå i bånd?

At det kan skje ulykker er ikke et argument. Katter er ikke et leketøy, de er selvstendige dyr.

-

Nei altså. Nå er det kveld og jeg har gjort mitt i denne debatten. Huskatter som har et fint hjem med ansvarsfulle eiere som har mulighet til å slippe dem løse og ta forhåndsregel får min applaus i denne debatten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i villkattebestanden og behover innenfor problemene på det området. Jeg jobber faktisk i dyrebeskyttelsen og er aktiv når det gjelder slike katteproblemer.

Men snakker vi ikke om huskatter her? Hvorfor mener du at alle katter burde gå i bånd?

At det kan skje ulykker er ikke et argument. Katter er ikke et leketøy, de er selvstendige dyr.

-

Nei altså. Nå er det kveld og jeg har gjort mitt i denne debatten. Huskatter som har et fint hjem med ansvarsfulle eiere som har mulighet til å slippe dem løse og ta forhåndsregel får min applaus i denne debatten.

Jeg har aldri sagt at de som har mulighet ikke skal slippe kattene sine fritt, hvor fikk du det fra? Jeg bare forsvarer min påstand om at det ikke nødvendigvis er dyreplageri med katt i bånd.

Jeg snakker om det skrikende behovet for gode hjem til alle katter, og da bør man også ta med de menneskene som bor upraktisk til, men som likevel vil være glad i og ta vare på katten i beregningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at de som har mulighet ikke skal slippe kattene sine fritt, hvor fikk du det fra? Jeg bare forsvarer min påstand om at det ikke nødvendigvis er dyreplageri med katt i bånd.

Jeg snakker om det skrikende behovet for gode hjem til alle katter, og da bør man også ta med de menneskene som bor upraktisk til, men som likevel vil være glad i og ta vare på katten i beregningen.

Nå handler ikke hele denne tråden om deg og din situasjon. Det er da mange sider her hvor du har kommet med dine innspill på andres innspill, som må forklare seg igjen på dine påstander. Jeg ser ikke mange her som mener at katter i spesielle situasjoner ikke skal kunne få spesiell behandling som dens eier sikkert fint klarer å ordne selv. Jeg ser mange her som foretrekker at katten ikke skal gå i bånd og at katten deres ikke vil gå i bånd. Men slike innspill mater ikke akkurat du. Men det er jo fint at du endelig forteller meg at katten egentlig trives best uten bånd når det er det en kan gi den!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå handler ikke hele denne tråden om deg og din situasjon. Det er da mange sider her hvor du har kommet med dine innspill på andres innspill, som må forklare seg igjen på dine påstander. Jeg ser ikke mange her som mener at katter i spesielle situasjoner ikke skal kunne få spesiell behandling som dens eier sikkert fint klarer å ordne selv. Jeg ser mange her som foretrekker at katten ikke skal gå i bånd og at katten deres ikke vil gå i bånd. Men slike innspill mater ikke akkurat du. Men det er jo fint at du endelig forteller meg at katten egentlig trives best uten bånd når det er det en kan gi den!

Det innlegget du siterte der var skrevet på et generelt grunnlag, ikke for noe prekært i min eller min katts situasjon.

Og som sagt, jeg sa heller aldri at ikke de som kan tilby katten å gå ut ikke skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når husdyr mangler en av sine viktigste sanser ser jeg jo problemet med å slippe den løs. Eier sørger for å gjøre tilværelsen så naturlig og praktisk som mulig og legger forholdene til rette for den type katt. Uansett husdyr er det eier som har ansvar med å se etter behovet.

Når det gjelder hjemløse er det såpass mange katter som trenger husly - noen forhold må bli begrenset for villkatten slik at den er hjemme hos noen som gjerne vil ha den på fanget og gi katten omsorg/mat, istedet for at katten fryser ute i kulda halve året. Alternativet er enkelt i dette tilfellet.

Så er det folk som har mulighet til å ha katten ute på ansvarlig vis også. Og de vil ikke ha katten sin i bånd/innekatt, da de ser at tilværelsen til katten sin kan være ute i det fri uten problemer!

Man må nesten være kattens stemme uansett.

Endret av AnneBonny
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal vi ikke forsvare oss selv. Vi skal snakke for katten.

Når husdyr mangler en av sine viktigste sanser ser jeg jo problemet med å slippe den løs. Eier sørger for å gjøre tilværelsen så naturlig og praktisk som mulig og legger forholdene til rette for den type katt. Uansett husdyr er det eier som har ansvar med å se etter behovet.

Når det gjelder hjemløse er det såpass mange katter som trenger husly - noen forhold må bli begrenset for villkatten slik at den er hjemme hos noen som gjerne vil ha den på fanget og gi katten omsorg/mat, istedet for at katten fryser ute i kulda halve året. Alternativet er enkelt i dette tilfellet.

Så er det folk som har mulighet til å ha katten ute på ansvarlig vis også. Og de vil ikke ha katten sin i bånd/innekatt, da de ser at tilværelsen til katten sin kan være ute i det fri uten problemer!

Man må nesten være kattens stemme uansett.

Godt sagt! :) + til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg lurer på hvor dere egentlig bor, dere som snakker om disse lange båndene, musehullene osv. Hvis dette er rett utenfor huset, burde det vel ikke være så vanskelig å slippe katten ut alene? Eller er det helt harmonisk mellom hagene til naboene der hvor dere bor? Grønne skoger midt i hagen med musehull og diverse? Helt perfekt for katter, uten å forstyrre en sjel?

Vet om flere byer som har en slik grønn "skog" svært nær sentrum jeg.

Majorstuen - Frognerparken

Stavanger - Bjergstedparken

Nygårdsparken - Bergen

Det er ikke helt usannsynlig at gatene som omkranser flere av disse grønne "skogene" kan være "litt" trafikkerte ?

Og hver av dem som eies av en katt må gjøre vurderinger og avveininger om hva som - på lang sikt - vil være best for det enkelte individ.

Minner forøvrig forsikitg om at villkatter finnes ikke i Norge. Den nærmeste lokasjonen (enn så lenge) er i Skottland, og også der i en svært begrenset og rydningstruet bestand.

Forvillede og hjemløse katter derimot.... der bokstavelig talt flyter det over her på berget.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har våre to puser som innekatter. Hun minste ville ikke egnet seg som utekatt, det er hun for usikker og forsiktig for, men vår eldste kunne nok tenkt seg å få gå fritt ute. Men pga vi bor i 4.etasje i en blokk og er omringet av bilveier lar vi de ikke gå ute uten bånd.

Om vinteren er de kun inne, og det virker det som de synes er helt greit. Om sommeren tar vi de med ut i bånd, det liker hun eldste veldig godt, og hun kunne nok tenkt seg å være mer ute. Mens hun minste synes det er litt skummelt, og holder seg rett ved oss, og om vi sitter oss ned så kommer hun opp på fanget å bli liggende der.

Bånd er helt greit på katter så lenge de finner seg i det mener jeg. Det er ikke alle steder det egner seg å la katten gå fritt ute, og da er det bedre å bruke bånd.

Noen katter er mer egnet til livet ute, og omvendt. Sånn som jeg skrev: Vår minste egner seg ikke til å være ute aleine. Katter er forskjellige akkurat som oss mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første så er det ikke tillatt med utekatter her, så jeg har bosatt meg et sted hvor det ikke skal være katter. For det andre så plager det meg ikke at kattene lusker rundt i hagen min, men jeg vil ikke ha de inne hos meg. Å anskaffe seg katt er et valg man tar. Jeg har valgt å ikke anskaffe meg katt. Da vil jeg heller ikke ha katt inne hos meg. Jeg vil heller ikke oppleve at katta har pisset på stolen min.

Selv om det ikke skulle være tillatt med utekatter der du bor, så kan du uansett ikke se bort fra hjemløse katter, som ofte forekommer i boligstrøk.

Hvis du ikke vil ha kattene inne hos deg, så får du la være å slippe dem inn, og holde dørene lukket. Det er da vel ikke noe større problem enn det? Hvis du absolutt skal ha dørene og vinduene på vidt gap, får du heller akseptere at katter sniker seg inn.

Om kattene tisser på stolen din, så får du ta den inn da vel. Evt spraye den med lukter som katter holder seg langt unna.

Slutt å klage, og gjør heller noe med problemet!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke skulle være tillatt med utekatter der du bor, så kan du uansett ikke se bort fra hjemløse katter, som ofte forekommer i boligstrøk.

Hvis du ikke vil ha kattene inne hos deg, så får du la være å slippe dem inn, og holde dørene lukket. Det er da vel ikke noe større problem enn det? Hvis du absolutt skal ha dørene og vinduene på vidt gap, får du heller akseptere at katter sniker seg inn.

Om kattene tisser på stolen din, så får du ta den inn da vel. Evt spraye den med lukter som katter holder seg langt unna.

Slutt å klage, og gjør heller noe med problemet!

Klarer du ikke å se problemet med at en katt kommer inn vinduet og tisser på en stol inne? Man er da i sin fulle rett til å ha vinduene sine åpen uten å måtte være redd for at nabokatta kommer og tisser ned interiøret ditt.

Jeg hadde ikke likt det om nabokattene kom inn og tissa inne hos meg, og likt enda mindre om mine katter skulle kommet inn til naboen og tissa på stolene der. Nå er forøvrig begge kattene mine kastrert og hjemmekjær, de går ikke langt og er sjelden ute lenge av gangen. De fleste naboene vet hvem kattene våre er, og vi hadde nok fått høre det om en av de hadde funnet på noe spik.

Som Kråkesaks skrev, hun har valgt å ikke anskaffe seg katt. Hvorfor må hun "gjøre noe" med at naboene eventuelt har katt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Jeg forsøkte å lære katten min å gå i bånd, men han trivdes ikke, så jeg ga opp. Dere må skjønne at katter har utviklet seg i en helt annen retning enn hunden, og er, i motsetning til bikkja, fremdeles et ganske vilt dyr i både utseende og natur. Åpenbart mange anti-kattefolk som åpner kjeften sin her.

Hunden har blitt brukt som et hjelpemiddel i år og dag og har jobbet tett i tett med mennesker gjennom mange år. Katten har ikke gjort noe annet enn å fange mus uten noen form for opplæring fra mennesker, så det å forvente at de skal gå i bånd på samme måte som bikkjer er helt latterlig. Selvsagt kan det læres om det gjøres fra ganske tidlig alder, men siden det er et selvstendig dyr er det en helvetes jobb. De kan aldri bli som hunder og har andre behov, rett og slett.

Jeg har kastrert min katt og vaksinerer han, samt passer på at naboenes sandkasser ikke blir brukt som et toalett fra hans side. Noe mer enn det kan dere dessverre ikke forvente. Flere av naboene mine har katter i tillegg, så de kan ikke akkurat peke på meg om noe går galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BabyBlue

Lag heller en regel om at alle katter skal kastreres (spesielt om dere bor i boliglag), så blir dere kvitt mye av plagene. Katteurin lukter ganske lite så lenge katten er kastrert, tro det eller ei =)

Dumt at ingen har tenkt på det før egentlig, for de kattene som fører til størst plager er de som streifer, slåss, markerer og parrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er allerede slik at det dessverre finnes langt fler katter, enn det finnes gode hjem til dem. Derfor mener jeg at det mye bedre at katter kan få et godt hjem og bli elsket av noen som virkelig bryr seg, på tross av at de da kanskje må være innekatter, enn at de skal luske rundt i bakgater, blir torturert av folk som hater katter, havne i kebabkjøttet, bli overkjørt på E6 etc etc.

Dette er ikke noe unikt i min katts tilfelle, slik er det for alle.

La oss benytte oss av alle de gode hjemmene som finnes, om de nå da er i et strøk hvor det ikke passer for katten å gå ute, viser jo faktisk eieren bare seg mer ansvarlig ved å holde katten inne og se til at innetilværelsen blir så god som mulig.

Helt enig med deg! Kattebestanden er mye høyere enn gode mennesker til å ta seg av de! Kattene våres er bortskjemt på alle måter bortsett fra at de ikke får gå fritt ute. De er familiemedlemmer og elsket hos oss, selv om de ikke får gå ute.

Med tid og stunder så flytter vi til et bedre sted hvor forhåpentligvis det er trygt for katten vår å gå ut (det er kun en av de som vil gå ut). Hun som vil gå ut er snart 3 år gammel, og har trivdes som innekatt hele tiden, det er kun nå i det siste hun har gitt inntrykk av at hun kunne tenkt seg å være mer ute.. Selvfølgelig skulle vi ønske hun kunne fått viljen sin, men det er ikke verdt risikoen her som vi bor nå..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag heller en regel om at alle katter skal kastreres (spesielt om dere bor i boliglag), så blir dere kvitt mye av plagene. Katteurin lukter ganske lite så lenge katten er kastrert, tro det eller ei =)

Dumt at ingen har tenkt på det før egentlig, for de kattene som fører til størst plager er de som streifer, slåss, markerer og parrer seg.

Så enig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å JA, kastrering / sterilisering burde vært påbudt! Det fødes alt for mange katter rundt omkring, det er ikke nok gode mennesker til å ta seg av alle.

Skaffer man seg en katt så må man TA ANSVAR og kastrere/sterilisere katten, hvis ikke man gjør det så må man selv ta ansvar for evt. kattunger og selv gi de skikkelige og kjærlige hjem!

Kjenner jeg koker inni meg når jeg tenker på alle de katteeierne der ute som rett og slett gir blanke F og ikke tar ansvar!

Katter er ikke "bruk og kast" men individer med følelser, som fortjener et verdig liv!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...