Gå til innhold

Katt i bånd


fruBeist

Anbefalte innlegg

Det er vi som skal sørge for at katten, og andre kjæledyr, har et godt liv. Det er ikke de som skal måtte tilpasse seg et uegnet hjem, men vi som skal sørge for at alt ligger til rette for at de har det bra hos oss. Bor man slik til at man må ha katten i bånd ute bør man faktisk heller la være å ha katt. Å ha kjæledyr er ingen menneskerett, vi bør være såpass uegoistiske at vi setter dyrets behov for et best mulig miljø høyere enn vårt ønske om å ha kjæledyr.

Jeg er helt enig i dette :)

Det er et stort ansvar å ha dyr, og man må sette seg inn i hva dyret trenger. Kan man ikke gi dette til det, bør man se etter et annet dyr, som har behov man kan tilfredsstille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er helt idiotisk med sånt prinsipprytteri mot katter i bånd! Som flere skriver i denne tråden, er det mange katter som har det bra i bånd. Synes de som sier de er i mot katter i bånd uansett, burde komme på banen og svare for seg!! Hva mener dere om de eksemplene som er nevnt her? Er det dyreplageri å bruke bånd for og venne katten til en ny plass? Er det dyreplageri å bruke bånd når katten er på ferie en fremmed plass? Er det dyreplageri å ha bånd på en døv/ svaksynt katt i stedenfor å slippe den løs å risikere at den blir mat for løshunder eller annet?

Det er idiotisk å bare si at en er imot noe uten og klare å se at det finnes tilfeller da bånd er helt ok, også for katten!

Jeg skrev nå i mitt første innlegg at det sikkert finnes unntak hvor bånd kan være ok, men at jeg på generelt grunnlag mener det er en uting. Jeg har også skrevet hvorfor jeg mener det, så jeg kan ikke se at jeg skal trenge å "svare for meg".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i dette :)

Det er et stort ansvar å ha dyr, og man må sette seg inn i hva dyret trenger. Kan man ikke gi dette til det, bør man se etter et annet dyr, som har behov man kan tilfredsstille.

Så når katten min bruker 90% av den våkne tiden sin på å male, kose og styre på¨stativet sitt med krok på halen, så er hun misfornøyd?

Dette vet jo tydeligvis du og andre bastante anti-innekatt-mennesker.

Hun er omplasseringskatt, men siden jeg plager henne sånn hadde hun kanskje hatt det bedre om hun fremdeles hadde bodd på kattehuset på omplasseringen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg ønsker ikke i denne saken å dele min mening... MEN... Hva synes dere om døve katter, katter som mangler den viktigste sansen.

Bør de få vandre fritt uansett?

Bør de avlives?

Kan de få et verdig katteliv med langt bånd, og en eier som passer på?

Du er part i saken, LissiN :fnise:

en døv katt kan utmerket godt leve et aldeles fullverdig katteliv, men enkelte forholdsregler kan være nødvendige å ta.

Disse vil avhenge av de omgivelser katten bor under.

Det vil ikke ta spesielt lang tid før man merker at en eller flere av ungene i et kull er uten hørsel, selv om de alle på det tidspunkt har blå øyne og alle kan være snøhvite i pelsen.

Da blir valget å bestemme om denne/disse skal starte tilværelsen som innkatt(er).

Bor man nært veier med mye trafikk så ville jeg nok vurdert en innetilværelse med turer i sele og snor, i alle fall temporært.

Bor man landlig til, med lite trafikk og lang avstand til hovedveier så ville jeg nok ikke betenkt meg så lenge. Dyr med et handicap (syn, hørsel, bevegelse) benytter de sansene de har nærmest til grensen av det utrolige. Klart katten(e) skulle være med ut ! Det er like morsomt for en døv katt å fange mus og fugler, og det er ingenting som sier at de ikke blir like gode jegere ;)

Personlig ser jeg like liten grunn til å dømme en frisk, men døv, katt til døden for sitt handicap som jeg gjør med å dømme et hørselshemmet menneske til døden for sitt handicap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nabolaget mitt er det masse katter som går løse, og nesten ingen trafikk. Men én stakkars katt ser jeg stadig i bånd- og refleksvest. Tenker han blir mobba av de andre kattene...

On topic: helt greit hvis det er masse skummel trafikk eller andre faktorer med i bildet, litt latterlig som i eksempelet ovenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så når katten min bruker 90% av den våkne tiden sin på å male, kose og styre på¨stativet sitt med krok på halen, så er hun misfornøyd?

Dette vet jo tydeligvis du og andre bastante anti-innekatt-mennesker.

Hun er omplasseringskatt, men siden jeg plager henne sånn hadde hun kanskje hatt det bedre om hun fremdeles hadde bodd på kattehuset på omplasseringen da?

Du har en veldig aggressiv debattstil.

Nei, katten din har det sikkert bedre enn man kunne drømme om. Likevel må du ikke glemme at katter ikke er skapt for å leve i et så begrenset areal som et hus; de har behov for et ganske stort territorium - og det territoriumet får hun ikke beveget seg naturlig i med bånd uansett hvor mye du springer med henne på jordene. Jeg sier ikke at du er en dyremishandler, jeg sier at katter har instinkter som ikke forsvinner selv om området ikke er egnet til å ha utekatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

En ansvarlig katte-"eier" går ikke tur med katten slik en hunde-eier går tur med sin hund.

En katte-"eier" (den som eies av katten) lærer ganske raskt at det er katten og ikke mennesket som styrer hvor turen går, hvor lenge de er ute, hvor laaaaaang snoren er, og hvor lang tid det tar.

Man må forberede seg på at det uten problemer fint kan ta en goood halvtimes venting ved et musehull, og at det er utrolig hvor mange meter snor som trenges for å slå kloen i en trost :fnise:

Dette er ikke under noen omstendigheter engang i nærheten av å likne på dyremishandling.

For mennesket er det derimot en sjelden sjanse til å få et innblikk i kattens fantastiske verden :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er HELT greit om man tar katten i bånd første dagen ute et nytt sted for å bli kjent. Å mene noe annet er mildt sagt overhysterisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mennesket er det derimot en sjelden sjanse til å få et innblikk i kattens fantastiske verden :)

Så absolutt! :jepp: Det er utrolig hva skogen har å by på om man (som katten) tar seg tid til å sitte rolig å se! Skal si jeg skvatt da det ekornet hun hadde holdt under oppsikt en god slump minutter plutselig nærmet seg nysgjerrig bare 50-100 cm fra oss i dag! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en veldig aggressiv debattstil.

Nei, katten din har det sikkert bedre enn man kunne drømme om. Likevel må du ikke glemme at katter ikke er skapt for å leve i et så begrenset areal som et hus; de har behov for et ganske stort territorium - og det territoriumet får hun ikke beveget seg naturlig i med bånd uansett hvor mye du springer med henne på jordene. Jeg sier ikke at du er en dyremishandler, jeg sier at katter har instinkter som ikke forsvinner selv om området ikke er egnet til å ha utekatt.

Selvfølgelig hadde hun hatt det bedre som hun fikk løpe fritt ute, men når omstendighetene ikke er der, blir hun hverken plaget eller har det vondt fordi om hun ikke har den friheten. Da er det bedre at hun har det bra som hun har det, og faktisk lever!

Jeg og andre katteeiere som har valgt å ha innekatt pga omstendighetene av bosituasjon er ikke dermed sagt dårlige eiere. Det er langt bedre at katten får et godt liv som innekatt, enn mange av alternativene som dessverre er relativt makabre i mange tilfeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Skal si jeg skvatt da det ekornet hun hadde holdt under oppsikt en god slump minutter plutselig nærmet seg nysgjerrig bare 50-100 cm fra oss i dag! :fnise:

Å jeg tror deg. Og jeg ser det inne i hodet mitt :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig hadde hun hatt det bedre som hun fikk løpe fritt ute, men når omstendighetene ikke er der, blir hun hverken plaget eller har det vondt fordi om hun ikke har den friheten. Da er det bedre at hun har det bra som hun har det, og faktisk lever!

Jeg og andre katteeiere som har valgt å ha innekatt pga omstendighetene av bosituasjon er ikke dermed sagt dårlige eiere. Det er langt bedre at katten får et godt liv som innekatt, enn mange av alternativene som dessverre er relativt makabre i mange tilfeller.

Det er jeg enig i, og det var ikke meningen å angripe noen her inne heller. Kun å si meg enig i at det ikke er dyrene som skal måtte tilpasse seg oss, men omvendt så godt det lar seg gjøre. Det virker som du tar oppgaven din som matmor ganske alvorlig, så pusejenta di har sikkert en drømmetilværelse. Særlig med tanke på at hun har vært omplasseringskatt og dermed kunne gått en ganske annen skjebne i møte.

Det virker heller ikke som du er en av dem som har anskaffet deg katt uten å tenke gjennom hva du kan tilby den heller.

Endret av chikako
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis katter skal stå i bånd fordi de er en plage for andre så må jammen folk sette ungene sine i bånd også!

Den dagen naboen unger kommer inn her hver gang vi åpner døren, og ungen tisser på stolene våre, den dagen skal jeg be naboen ta bedre vare på ungene sine. Om ungene må i bånd for at de skal holde seg unna, så får naboen sette de i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at katten din protesterer vilt er nok fordi den ikke har vennet seg til det fra den var liten. Hadde den gjort det (og det ble gjort på rette måten), ville det ikke være noe problem i det hele tatt.

Når det er sagt, er jeg hjertens enig i at katter er lykkeligst når de får løpe fritt. Pusina mi er ute fritt og herjer og jakter 10-12 timer i døgnet og det kunne jeg aldri ha tatt fra henne! Det kan gå måneder mellom hver gang det er nødvendig å ha på henne selen, men jeg er likevel sjeleglad for at hun er vant til det!

De må jo også venne seg til å være i bur for å bli fraktet til veterinær o.s.v, men det er jo ikke dermed sagt at en katten bor i buret sitt. Jeg har forresten sett mange nok eksempler på katter som ikke har vennet seg til å være i bur, og hvilke problemer det fører med seg når katten blir skadet eller syk..

I mitt tilfelle prøvde jeg faktisk å venne katten min til bånd fra han var bitteliten, men han vred og bar seg voldsomt hver gang jeg prøvde å ta selen på. Han kan heller ikke gå med halsbånd, da går det maks 2-3 dager så har han klart å vrenge seg ut av det.

Når det er sagt, så er jeg ikke motstander av å bruke bånd når det er snakk om å venne seg til et nytt sted, men det er ingen god permanent løsning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen naboen unger kommer inn her hver gang vi åpner døren, og ungen tisser på stolene våre, den dagen skal jeg be naboen ta bedre vare på ungene sine. Om ungene må i bånd for at de skal holde seg unna, så får naboen sette de i bånd.

Hvis du syns det er så fælt å ha katter i nabolaget, så får du se å flytte til et sted langt bort fra både mennesker og (hus)dyr. Men skal du på død og liv bo i boligområder, får du bare akseptere at katter lusker rundt i hagen din.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du syns det er så fælt å ha katter i nabolaget, så får du se å flytte til et sted langt bort fra både mennesker og (hus)dyr. Men skal du på død og liv bo i boligområder, får du bare akseptere at katter lusker rundt i hagen din.

For det første så er det ikke tillatt med utekatter her, så jeg har bosatt meg et sted hvor det ikke skal være katter. For det andre så plager det meg ikke at kattene lusker rundt i hagen min, men jeg vil ikke ha de inne hos meg. Å anskaffe seg katt er et valg man tar. Jeg har valgt å ikke anskaffe meg katt. Da vil jeg heller ikke ha katt inne hos meg. Jeg vil heller ikke oppleve at katta har pisset på stolen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler virkelig ikke at folk her burde forsvare sitt ståsted om at katter ikke burde gå i bånd. Du som mener at alle katter burde gå i bånd er den som burde forklare ditt ståsted på dette skikkelig. Det er du som kommer med en ny påstand!

At katten din er innekatt hjelper ikke. Eller at din katt sitter og koser seg med at du henger etter den på jakt.

Katten ville likt seg bedre uten deg når den jakter. Dessuten kan jeg ikke skjønne hvor du sitter mens den jakter og skremmer vekk fugler med lukta og nærværet ditt.

Ikke snakk om din egen katt med spesielle behov fordi den er døv. Dette gjelder ikke de fleste huskatter i Norge. Og du som bor et sted katten ikke får lov/kan gå ute: Det gjelder ikke de fleste katteeiere. De fleste katteeiere skaffer seg ikke katt i et område kattens behov ikke blir tilfredstilte.

For normalen idag er: Utekatt som går for seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke dyreplageri å ha katt selv om katten ikke kan gå fritt ute.

Mener du altså at det er greit å ha et begrenset liv så lenge man ikke vet om bedre? Gjelder dette kun dyr eller kan man gjøre det med mennesker også? Kan jeg holde barna mine inne i huset og nekte dem omgang med noe annet menneske eller uteliv så lenge jeg sørger for at dette er et liv de har kjent helt fra fødselen og derfor ikke vet hva de går glipp av?

At katten aldri har smakt total frihet og kun kjent et liv i bånd gjør det ikke noe bedre. Katter er selvstendige vesener som trenger frihet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du altså at det er greit å ha et begrenset liv så lenge man ikke vet om bedre? Gjelder dette kun dyr eller kan man gjøre det med mennesker også? Kan jeg holde barna mine inne i huset og nekte dem omgang med noe annet menneske eller uteliv så lenge jeg sørger for at dette er et liv de har kjent helt fra fødselen og derfor ikke vet hva de går glipp av?

At katten aldri har smakt total frihet og kun kjent et liv i bånd gjør det ikke noe bedre. Katter er selvstendige vesener som trenger frihet.

Hvis du kunne velge mellom å dø, eller å bli innestengt et sted hvor du blir oppvartet 24/7, hva hadde du valgt?

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...