Gå til innhold

Katt i bånd


fruBeist

Anbefalte innlegg

Etter oppfordring fra Tabris så lager jeg en tråd her for ikke å trekke den andre off topic. Hun skrev i denne tråden at hun synes det er en uting med katt i bånd. Jeg lurer på hvorfor. Min kattunge har gått litt ute i bånd for å bli kjent rundt huset før han fikk gå ute på egenhånd. Var det egentlig en uting?

Kjør debatt!

:catmilk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er en uting er katter som ikke er i bånd. Det er lite som er så irriterende som katter som kommer inn til oss (nabo til katteeier)bare vi åpner døra i 5 minutter. Det er lite som irriterer mer enn at nabokatta har tisset i våre utestoler. Kjempeflott om du har katta i bånd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Jeg svarte først ut i fra den andre tråden, hvor det virket som om det ble sagt at det var en uting å ha pusene i bånd for å gjøre dem kjent. DET mener jeg er helt i orden.

Her svarte jeg at jeg ikke skjønte hvorfor bånd var en uting, men i seg selv synes jo jeg også at det er det. Svarte som sagt ut i fra det andre. Så nå får jeg heller svare generelt..

En katt er et selvstendig dyr, og helt ulikt fra alle dyr. Det trives best med å gå alene, og jeg hadde aldri ville fått meg katt for å ha den i bånd bestandig! Forstår det om situasjonen er slik at man MÅ ha katten i bånd, fordi man bor i blokk f. eks, men ellers skal da en katt få gå fritt.

Det er klart at jeg ikke synes det er greit om naboen min irriterer seg over katten min, men jeg irriterer meg sannelig over mye fra naboens side også! for eksempel babyen som skriker hele tiden...

Endret av Plutseliten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fikira

Skulle vært båndtvang på katter samme som hunder.

Begge er aktive dyr, som trenger å utforske, men er jo fullt mulig å gjøre det i kontrollerte former uten at det går utover naboen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest charella

Selv har jeg katten i bånd ute, rett og slett for vi har en farlig bilvei vedsiden av huset :sukk: og bare tanken på å bare slippe gullet mitt ut uten å vise hun hvor det er trygt å gå først..... nei huff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har katten min i bånd. Mest for hans egen sikkerhet, men også av hensyn til naboer. Jeg blir selv irritert, når andre katter har pissa ned ytterdøra mi. Så jeg ser ingen grunn til å gi mine naboer enda en grunn til å irritere seg.

Nå er jo min pusemann kastrert, og ville neppe markere slik uansett, men jeg kommer nok til å holde han i bånd en god stund enda.

Min gamle pus fikk gå løs, men han gjorde ikke noe ute. Han kom inn for å gå på do. Det hendte seg både titt og ofte at han kom inn døra som stod oppe hele dagen, bare for å gå på do, for deretter å springe ut igjen.

Jeg går turer med pusen min, og ikke bare rundt husveggen, men han liker å gå et par kilometer bortover. Og han er absolutt fornøyd med å gå i band, han har til og med jakta OG fanga ei mus i band. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi bodde i blokk måtte vi ha katten i bånd. Hun hatet det, og var virkelig en ulykkelig pus. Da vi flyttet til et annet sted kunne hun gå løs, da hadde hun det mye bedre. Så jeg tenker at du må se an katten. Er jo ikke noe koselig å tvinge katten til å gå i bånd når den virkelig ikke trives med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjeleglad for at jeg har vennet alle mine katter til å gå i bånd. Det gjør livet enklere og bedre både for meg og pus. Etter flytting og et par ukers tilvenning inne, tar jeg på selen og et laaaangt tau, så pus får snuse litt rundt og gjøre seg kjent før jeg slipper den litt etter litt. Det er en sikkerhet rett og slett. For selv om man er med katten ut, kan det plutselig komme en skummel hund, en bil der man ikke forventer en bil o.s.v, og dermed er pus over alle hauger og en stressende og slitsom leterunde venter...

Hun kan være med på korte helgeturer på fremmede steder uten at hun behøver å være innestengt hele tiden. Det er utrolig hvor godt en liten luftetur gjør for humøret. :)

Kattepass noen dager er mye lettere når reservemor/far kan ta henne med seg ut i sele noen turer.

Blir hun syk så hun må ha medisiner til faste tider, eller skadet så hun må gå med krage (har hendt), får hun likevel nyte utelivet trygt med matmor ved sin side. :)

Blir hun borte "over tiden" sånn at jeg må ut og "hanke henne inn" til natten, slipper jeg å bære henne med meg i allerede opptatte armer. Jeg klipser rett og slett på henne selen og leier henne med meg.

Pusina mi er så vant til å gå i sele at hun knapt merker at hun har den på. Hun har riktignok ikke fanget mus i sele som en over her nevnte, men det har vært hakket før! Hadde matmor vært LITT mer tålmodig under en kveldstur (kvelds-sitt :fnise: ) ved et rikholdig musehull, så hadde det blir utbytte. ;)

Hun har klatret i trær i bånd, vært inne i alskens busker og kratt og snust, jaktet fluer og andre insekter (og frosk!) og hilst på nabokatter- i bånd. Jeg halser etter som best jeg kan, men så langt det er fysisk mulig, så bestemmer hun både retning og tempo.

Det morsomste og søteste er når hun nylig er blitt sluppet løs på et nytt sted og jeg bare følger etter henne. Hvis vi møter noe skummelt, så kommer hun bort til meg og ser lengselsfullt på jakkelomma der hun vet jeg har selen hennes (sånn i tilfelle). Hvis jeg tar den på henne, er det som hun retter ryggen, halen skyter til værs og hun går på modig som en løve! :smilbla:

Slik har jeg gjort det med alle mine katter, og slik gjør jeg det med fosterhjemskattene mine (så sant de ikke er for gamle og sære til å lære seg å bruke sele). Nyttig er det rett og slett! :)

Jeg skjønner at noen kan reagere når de hører "katt i bånd", hvis de da ser for seg en katt som går fot langs veien som en hund. For det er ikke noe liv for pus. Men å kategorisk avvise bånd til katter blir for dumt etter min mening.

Endret av Aurora M.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også brukt bånd på mine katter, for å gjøre dem kjent i nabolaget og hagen. Og da jeg tok med eldstemann (før vi fikk pusefrøkna vår) på ferie, så lot jeg han være inne i to dager, før jeg satte på selen og gikk turer med han. Han er en skikkelig utepus, og hadde blitt dypt ulykkelig som innepus, men disse daglige turene ute gjorde masse med humøret hans. Han satt helt rolig foran døren til alle spenner var på, så var det frem med fleksibåndet, og ut på tur. Han bestemte alltid retning og tempo, og han klatret i trær, undersøkte busker, lekte på stranden, jaget katter og spratt bortover svaberget med meg på slep. Men ingenting slo det å å få slippe båndet etter ca 1,5-2 uker! Da ble det en mye mer fornøyd pus som gikk inn og ut som han ville :rodmer:

Men for kortere perioder synes jeg bånd er helt ok :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis katter skal stå i bånd fordi de er en plage for andre så må jammen folk sette ungene sine i bånd også!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville man sammenlignet en fugl og en fisk?

Eller en hest og en ku?

Hvorfor kan man ikke la små barn ri på en hund?

Hvorfor kan man ikke la katten gå i bånd?

Kan man sette opp telt opp i et tre?

Kan man lage middag ut av poteter?

Kan man gjøre alle fornøyd? NEI.

Katter og hunder er forskjellige dyr. Katter er et liv her som DU må regne med - akkurat som KATTEN er!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis katter skal stå i bånd fordi de er en plage for andre så må jammen folk sette ungene sine i bånd også!

Jeg plages mest av naboer som har hund. Enda jeg elsker hunder. Jeg vet at det er instinktet til hunden og jeg har slått meg til ro med å godta det så lenge det ikke står en hund og bjeffer så lenge at jeg blir bekymret for dyrets helse/liv/situasjon.

Jeg har verken katt eller hund fordi jeg er allergisk. Har ikke falt meg inn å be dem om å ha munnbind på hunden eller andre ting som gjør at hunden ikke kommer med bjeffelyder inn til meg. Eller barnehyl! Hmm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merker at jeg er litt lei av denne debatten her. Jeg bryr meg mer om instinktene til dyret mitt og kattens behov som jeg har lest meg grundig opp om, enn å tenke på folk som ikke klarer å tilpasse seg et samfunn uansett hva det er. Rettigheten mine til å slippe ut katten min og gi han de behovene han trenger for å være en lykkelig katt kommer jeg til å kjempe for med nebb og klør. Og blir det tatt fra meg, kommer jeg ikke til å tilpasse meg naboer like godt i ettertid. Verken hundestøy, ungestøy, høye lyder osv. Neste gang du krangler med samboeren din og har unger kommer det politi på døra di. Ikke slipp ungene dine inn i min hag?. Og jeg kommer til å skrive så mye klaging som det går ann ang temaet på alle forum og aviser. Ja, så vanskelig kommer jeg til å bli.

Katter har nemlig behov som ikke blir tilfredstilt hvis man behandler katten som en hund. Hund har andre ting jeg må takle: bjeffing. Og jeg er faktisk tilpassningsdyktig idag!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bånd er en uting fordi det hemmer kattens bevegelse. En katt er ikke en hund som trives best med å vandre etter eier (det finnes selvsagt unntak). En katt vil helst (og nå snakker jeg generelt) vandre for seg selv på sine runder ute, stoppe litt, snuse litt, jakte litt, døse litt, leke litt, vaske seg litt... alt i eget tempo og til egen tid, uten å ha en eier hengende etter gjennom busk og kratt.

Når det gjelder kattunger synes jeg det er nesten viktigere at de ikke har bånd på. En kattunge er nødt til å hoppe, leke, feilberegne og ramle på snuten gjentatte ganger, nettopp for å lære å kjenne sin egen kropp, sine egne begrensninger og bli kjent med verden der ute og hvordan den fungerer. Det er noe den vanskelig får gjort like utfoldende som den kan gjøre uten bånd.

I tillegg til at jeg synes det er usunt for kattungens utvikling og for den voksne kattens behov, så ser jeg heller ikke nødvendigheten med det. Enkelte ting som endrer eller begrenser kattens utfoldelse må vi jo kanskje ha av og til, men katter lever generelt sett er svært naturlig liv (hvis de får gå ute). Jeg har selv hatt flere kattunger, og har aldri savnet et bånd. Kattemor har ikke bånd på kattungene. For meg blir det svært feil og svært motstridig mot kattens natur - noe som jeg kunne til en viss grad forstått om jeg så nødvendigheten av det (som f.eks med kastrering/sterilisering, som jeg anser som et nødvendig onde). Og det finnes kanskje unntak hvor bånd er en god ting, men generelt sett synes jeg ikke noe om det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottiplott

Da vi fikk katten vår da hun var liten, vente vi henne til å gå i bånd så hun kunne bli kjent i området før hun gikk på egen hånd. Hun fikk også tid til å venne seg til båndet, og ble alltid glad hver gang hun så at vi tok det frem, siden det betydde "tur". Etter en stund lot vi henne gå u t på egen hånd, og det funket flott, siden hun allerede var blit tkjent med nabolaget og de andre kattene. :)

Så katt i bånd = OK, så lenge katten syns det er greit, og det kun er for en kort periode av gangen :)

Bare ikke la katten stå i bånd som en hund står i løpestreng!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så lenge katten ikke plages/får vondt så driter jeg faktisk i om de går i bånd eller ikke. Er katta fornøyd, så er ingenting bedre enn det.

Mine katter har alltid vært løse ute, bæsjer ute osv - men de første dagene når de er små bruker vi bånd slik at de ikke skal stikke av om de blir skremt osv. Så går det gradvis til de får gå på egenhånd. Etter det bruker vi ikke bånd, med mindre vi skal på lang biltur/nye plasser (noe som er svæææært sjelden). Kattene trives og godt er det:)

PS: Godt er det at jeg ikke har naboer som hater katter også! I vårt nabolag har alle katt:P Kjempekoselig:)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt på linje med Tabris her. Katt og hund er ikke to like dyr i forskjellige kropper; de har vilt forskjellige behov. En katt som ikke kan bevege seg fritt vil mistrives. Jeg ser heller ikke nødvendigheten av det. Når man snakker om båndtvang for katt så kan jeg ikke hjelpe for at jeg tviler på at man har særlig erfaring med katt, rett og slett. Dessuten har jeg ennå til gode å finne et bånd til katt som faktisk klarer å holde seg på katten :fnise:

Vi måtte bruke bånd på vår katt i forskjellige perioder, på grunn av diverse reglementer i borettslag og sånt. Katten har klart å komme seg løs fra hvert eneste ett av dem, og det unner jeg ham.

Endret av chikako
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det første en må prioritere når en vil ha katt eller andre dyr er at forholdene ligger til rette for at dyret har det bra og kan leve ut instinktene sine så nært som mulig. Slik jeg ser det, så bør kjæledyr få leve et så tilnærmet naturlig liv som mulig, så lenge de er tillatt som husdyr.

Dvs, at at alle dyr kan ikke gå hvor de vil og gjøre hva de vil hele tiden. Men vi SKAL legge forholdene til rette slik at de får et så naturlig liv så praktisk som mulig.

Katten må kunne få gå ut og utforske. Hunder burde ha et sted hvor de kan løpe fritt (tilgang til fjell eller andre steder hunder har lov til å løpe litt fritt). Det er stor forskjell på katter og hunder. Hunder er mye mer temmet enn katten, og har dermed større grunnlag i årerekker for å tåle det å gå i bånd. Katter er villere og mer selvstendige dyr som er antisosiale og trenger fred til å utforske, uten en mennesklig dust som står der og stimulerer katten. Mens hunder er flokkdyr og elsker å bli stimulert av både andre hunder og mennesker.

For meg virker det litt hårreisende at man sammenligner katt i bånd med sosiale normer i menneskesamfunnet. Katten er et dyr, ikke en firbent kosebamse (selvom han godt kan se sånn ut) som vet at sniffing i hagen din er en verre ting enn at katten bare eksisterer. Klarer du ikke å se at en katt går fritt rundt om kring vil jeg si at du har et problem med å skjønne det naturlige i samfunnet generelt.

Katten lever ut i fra egne instinkter og egne sosiale leveregler slik kattnen er. Eller er det greit å ha katten i bånd fordi det er mulig? (les første setningene i innlegget mitt).

Bånd på katt i små mengder, gjerne når du vet at katten din må ha det slik for å tilpasse seg et nytt område legger jeg meg ikke opp i.

Jeg synes generelt det er en stor uting å ha katten i bånd.

Endret av AnneBonny
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...