Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser oftere en hund enn en katt jeg. Hunder er jo overalt og på de fleste steder. Hvis katter begynner å gå i bånd, kommer de til å være overalt (sentrum, jobb og mye oftere på buss osv).

Jeg har faktisk angst for hunder og synes det er mange hundeeiere som driter i at folk faktisk kan være redde for hunden.

De er i sentrum mens katten er i buskene. Ja, da velger jeg heller å ha katten uten bånd. - jeg har forresten bare en gullfisk som heter Gul.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser oftere en hund enn en katt jeg. Hunder er jo overalt og på de fleste steder. Hvis katter begynner å gå i bånd, kommer de til å være overalt (sentrum, jobb og mye oftere på buss osv).

Jeg har faktisk angst for hunder og synes det er mange hundeeiere som driter i at folk faktisk kan være redde for hunden.

De er i sentrum mens katten er i buskene. Ja, da velger jeg heller å ha katten uten bånd. - jeg har forresten bare en gullfisk som heter Gul.

Da så.........

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt poeng. Men med fare for å få debatten utenfor sitt tema, synes jeg at det hadde vært rart om alt som bringer angst frem i mennesker blir dullet med og fjernet. Da mener jeg at folk som har opplevd en fæl episode med hund, ikke skal kunne kjefte på hundeeiere som går forbi deg med en snill og flink hund fordi du er redd og har angst for hunder. Har du blitt bitt av en hund? Folk har angst for mennesker og biler også og det er jo mange hverdagslige ting en får angst av pga opplevelser. Visse ting kan en ikke fjerne, og den angsten man ikke kan fjerne må man ta tak i. Problemet er at det blir litt meget å ta hensyn til alt som bringer frem angst. En må gjøre noe med seg selv og jobbe med angsten og få proff hjelp.

Hilsen tidligere anonym.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at det første en må prioritere når en vil ha katt eller andre dyr er at forholdene ligger til rette for at dyret har det bra og kan leve ut instinktene sine så nært som mulig. Slik jeg ser det, så bør kjæledyr få leve et så tilnærmet naturlig liv som mulig, så lenge de er tillatt som husdyr.

Dvs, at at alle dyr kan ikke gå hvor de vil og gjøre hva de vil hele tiden. Men vi SKAL legge forholdene til rette slik at de får et så naturlig liv så praktisk som mulig.

Katten må kunne få gå ut og utforske. Hunder burde ha et sted hvor de kan løpe fritt (tilgang til fjell eller andre steder hunder har lov til å løpe litt fritt). Det er stor forskjell på katter og hunder. Hunder er mye mer temmet enn katten, og har dermed større grunnlag i årerekker for å tåle det å gå i bånd. Katter er villere og mer selvstendige dyr som er antisosiale og trenger fred til å utforske, uten en mennesklig dust som står der og stimulerer katten. Mens hunder er flokkdyr og elsker å bli stimulert av både andre hunder og mennesker.

For meg virker det litt hårreisende at man sammenligner katt i bånd med sosiale normer i menneskesamfunnet. Katten er et dyr, ikke en firbent kosebamse (selvom han godt kan se sånn ut) som vet at sniffing i hagen din er en verre ting enn at katten bare eksisterer. Klarer du ikke å se at en katt går fritt rundt om kring vil jeg si at du har et problem med å skjønne det naturlige i samfunnet generelt.

Katten lever ut i fra egne instinkter og egne sosiale leveregler slik kattnen er. Eller er det greit å ha katten i bånd fordi det er mulig? (les første setningene i innlegget mitt).

Bånd på katt i små mengder, gjerne når du vet at katten din må ha det slik for å tilpasse seg et nytt område legger jeg meg ikke opp i.

Jeg synes generelt det er en stor uting å ha katten i bånd.

Enig. Har selv katt og skulle ofte ønske jeg kunne ha den i bånd som en hund, for å ha mer kontroll på at han ikke løper under biler eller skader seg. Men katten min elsker å løpe fritt ute, og det er helt umulig å få på ham noe bånd - da protesterer han vilt (noe han har god grunn til)! Det er godt mulig at disse kattene deres som går i bånd syns det er helt OK, men de fleste hadde nok vært mye lykkeligere dersom de fikk gå fritt.

• Liker 3
Skrevet

Jeg går ute med innekatten min i bånd, om det hjelper deg noe :Nikke:

Når det er sagt er det ikke rart hundeierene går med hundene sine i bånd, er det ikek flott, så slipper vi å ha de store stygge beistene luskende rundt i buskene uten bånd? :biggrin:

Gjest Fikira
Skrevet

At kattene går rundt og herjer for seg selv plager ingen, den er man jo enige om.

Men når kattene gang på gang kommer å tisser ned døra til noen og graver opp og basjer i blomsterbedene, da blir det jo et problem.

De fleste hunderaser har også behov for å løpe fritt iløpet av dagen, men du skal se det blir ramaskrik om man slepper de løs, selv om de fleste av de tusler for seg selv.

Skrevet

De fleste hunderaser har også behov for å løpe fritt iløpet av dagen, men du skal se det blir ramaskrik om man slepper de løs, selv om de fleste av de tusler for seg selv.

Jeg mener de fleste hunder bør få lov til å være løse svært ofte, det betyr ikke at man slipper dem løs i gaten uten oppsyn og kontroll. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vi som skal sørge for at katten, og andre kjæledyr, har et godt liv. Det er ikke de som skal måtte tilpasse seg et uegnet hjem, men vi som skal sørge for at alt ligger til rette for at de har det bra hos oss. Bor man slik til at man må ha katten i bånd ute bør man faktisk heller la være å ha katt. Å ha kjæledyr er ingen menneskerett, vi bør være såpass uegoistiske at vi setter dyrets behov for et best mulig miljø høyere enn vårt ønske om å ha kjæledyr.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

At kattene går rundt og herjer for seg selv plager ingen, den er man jo enige om.

Men når kattene gang på gang kommer å tisser ned døra til noen og graver opp og basjer i blomsterbedene, da blir det jo et problem.

At kattene tisser rundtomkring har ikke så mye å gjøre med at de går løs. Problemet er at de ikke er kastrert. Kasterte katter har ikke det markeringsbehovet og vil derfor ikke gjøre det.

Hadde alle vært flinkere til å kastrere, merke og vaskinere kattene sine, så hadde det ikke vært så stort problem at de gikk løse. Jeg mener det burde vært påbudt.

• Liker 4
Skrevet

Det er vi som skal sørge for at katten, og andre kjæledyr, har et godt liv. Det er ikke de som skal måtte tilpasse seg et uegnet hjem, men vi som skal sørge for at alt ligger til rette for at de har det bra hos oss. Bor man slik til at man må ha katten i bånd ute bør man faktisk heller la være å ha katt. Å ha kjæledyr er ingen menneskerett, vi bør være såpass uegoistiske at vi setter dyrets behov for et best mulig miljø høyere enn vårt ønske om å ha kjæledyr.

Jeg er så enig, så enig.

AnonymBruker
Skrevet

Gang på gang må en fortelle at du faktisk kan kontakte katteeier om du har et slikt problem, med kattepiss eller lignende. Om du har et blomsterbed med kattebæsj, finnes det flere forslag rundt om kring som eier sikkert er med på å hjelpe deg med.

Nå er jeg dritt lei av å høre om akkurat dette. Jeg har svart så mange ganger skikkelig, rolig, korrekt og fint!

Og nå har jeg tenkt til å forsvare kattens vesen:

For folk må begynne å tilpasse seg med at husdyret-katten er et fantastisk dyr som fortjener et bedre rykte enn det pissryktet du slenger ut.

Vi katteeiere gjør søren meg alt vi kan for å forklare i ydmykhet. Om du har et katteproblem, kontakt eier, dyrebeskyttelsen, støtt arbeidet med å få ned villkattbesanden! ellers kan du holde munn og slutte med klaginga! Folk der ute gjør søren meg alt man kan.

Hva vet du om arbeidet med å få ned villkattebestanden? Hva gjør DU får å få gjort noe med det? Eller er det bedre å bare sitte å klage?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nevnt at hunden burde ha spillerom til å bli sluppet løs. Det er opp til deg som hundeeier å sørge for at hunden din får sine behov dekt. Hunder er ikke det samme som en katt, da. De er forskjellige på godt og vondt. Katten går løs, hunden er stort sett hvor som helst.

Skrevet

Enig. Har selv katt og skulle ofte ønske jeg kunne ha den i bånd som en hund, for å ha mer kontroll på at han ikke løper under biler eller skader seg. Men katten min elsker å løpe fritt ute, og det er helt umulig å få på ham noe bånd - da protesterer han vilt (noe han har god grunn til)! Det er godt mulig at disse kattene deres som går i bånd syns det er helt OK, men de fleste hadde nok vært mye lykkeligere dersom de fikk gå fritt.

Det at katten din protesterer vilt er nok fordi den ikke har vennet seg til det fra den var liten. Hadde den gjort det (og det ble gjort på rette måten), ville det ikke være noe problem i det hele tatt.

Når det er sagt, er jeg hjertens enig i at katter er lykkeligst når de får løpe fritt. Pusina mi er ute fritt og herjer og jakter 10-12 timer i døgnet og det kunne jeg aldri ha tatt fra henne! Det kan gå måneder mellom hver gang det er nødvendig å ha på henne selen, men jeg er likevel sjeleglad for at hun er vant til det!

De må jo også venne seg til å være i bur for å bli fraktet til veterinær o.s.v, men det er jo ikke dermed sagt at en katten bor i buret sitt. Jeg har forresten sett mange nok eksempler på katter som ikke har vennet seg til å være i bur, og hvilke problemer det fører med seg når katten blir skadet eller syk..

Skrevet

Jeg ønsker ikke i denne saken å dele min mening... MEN... Hva synes dere om døve katter, katter som mangler den viktigste sansen.

Bør de få vandre fritt uansett?

Bør de avlives?

Kan de få et verdig katteliv med langt bånd, og en eier som passer på?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker ikke i denne saken å dele min mening... MEN... Hva synes dere om døve katter, katter som mangler den viktigste sansen.

Bør de avlives?

Det er opp til katteeier å sørge for at katten får et verdig liv og får tilfredsstilt sine behov på best mulig måte. En katteeier med en døv katt burde få tilfredstilt sine behov så langt det rekker- og katteeier sørger sikkert for det på mange måter. Om den er døv er det jo en lammet katt som ikke har mulighet til å verken høre bil eller andre farer. Skjønner ikke hvorfor en må si det, egentlig.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er opp til katteeier å sørge for at katten får et verdig liv og får tilfredsstilt sine behov på best mulig måte. En katteeier med en døv katt burde få tilfredstilt sine behov så langt det rekker- og katteeier sørger sikkert for det på mange måter. Om den er døv er det jo en lammet katt som ikke har mulighet til å verken høre bil eller andre farer. Skjønner ikke hvorfor en må si det, egentlig.

Nå mente jeg jo ikke at katteeier burde få ilfredstilt sine behov i denne sammenheng, jeg mente at katteeier burde sørge for at katten får det.

Av og til blir formuleringen helt feil. :fnise:

Skrevet

Bør de avlives?

Hva synes du er et katteliv for en katt som ikke er døv? - Burde den settes i bånd?

Hva synes du eier burde gjøre om katten er døv? - Burde den avlives?

AnonymBruker
Skrevet

Bør de avlives?

Jeg kjenner en lykkelig, døv pusefrøken på 16 år. Kan ikke tenke meg at eieren hennes ville avlivet henne kun pga manglende hørsel. Denne pusen er mest inne, men også ute i hagen og lever et fullverdig liv, dog uten hørsel.

Hadde det vært min pus så hadde jeg ikke hatt en døv pus frittgående ute, men nå er ikke jeg mot innekatter heller da. Dvs å ha innekatter fra de er små, og "omvende" de når de er eldre tror jeg ofte kan være vanskelig.

Skrevet

Kattejenta mi trives godt i bånd hun. Jakter og fanger til og med mus og rotter mens hun er i bånd. Vi løper på jordet og leker og herjer. Kom nettopp inn fra en times tur nå. Hun går med halen i rett til værs med en lite krok på og koser seg som bare det. Fikk tilogmed nesten tak i et ekorn som drev og ertet oss i dag.

Så nei, jeg vil ikek si jeg plager jenta mi fordi om hun må ha på seg bånd. Her i nabolaget er det mye hunder som løper fritt (deriblandt den blodtørstige border collien til huseier), så jeg tar rett og slett ikke sjansen på å ha henne fritt ute. Tror ikke hun tar noen skade, og spesielt ikke når vi tar oss tid til å gå ut med henne. Stiller seg ved døra og mjauer når hun vil ut. Står rolig og venter mens vi setter på sæla, og stryker seg om beina mine mens jeg får på sko. Hun koser seg masse hun :)

Omplasseringskatt er hun også, så om hun var vant til sæle når jeg fikk henne aner jeg ikke, men hun har aldri protestert.

Nei, det er ikke dyreplageri å ha katt selv om katten ikke kan gå fritt ute.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt idiotisk med sånt prinsipprytteri mot katter i bånd! Som flere skriver i denne tråden, er det mange katter som har det bra i bånd. Synes de som sier de er i mot katter i bånd uansett, burde komme på banen og svare for seg!! Hva mener dere om de eksemplene som er nevnt her? Er det dyreplageri å bruke bånd for og venne katten til en ny plass? Er det dyreplageri å bruke bånd når katten er på ferie en fremmed plass? Er det dyreplageri å ha bånd på en døv/ svaksynt katt i stedenfor å slippe den løs å risikere at den blir mat for løshunder eller annet?

Det er idiotisk å bare si at en er imot noe uten og klare å se at det finnes tilfeller da bånd er helt ok, også for katten!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...