Gå til innhold

Forsvar av masteroppgaven/muntlig eksamen


Pingting

Anbefalte innlegg

Masteroppgaven er levert, og eksamensansten begynner å snike seg på. Siden jeg laget en tråd om å skrive oppgaven, så tenkte jeg kanskje det var greit med en tråd om hva man gjør etterpå også.

Jeg skal innrømme at jeg er helt vannvittig nervøs. Jeg synes at jeg er fryktelig treig og til tider dårlig til å uttrykke meg muntlig, jeg synes jeg er mye flinkere skriftlig. Jeg er også flink til å være litt for kritisk til mitt eget arbeid.

Eksamen er ikke før 24. juni, men jeg tenker at det sikkert er lurt å tenke litt på den jevnt og trutt. Så langt har jeg lest litt i den, og prøver å finne svakheter og slikt. Og argumentasjon for hvorfor jeg har gjort som jeg har gjort, det kan være greit å ha et par "ferdige" fraser tror jeg.

Ellers er jeg litt usikker på om det er noe annet jeg burde gjøre. Og hvordan det er lurt å forberede seg mentalt. Dere som er eller har vært i samme situasjon - har dere noen lure tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her vil jeg gjerne følge med. Jeg har tatt meg fri etter innlevering, men må snart begynne å forberede meg til muntlig - men vet ikke helt hvordan. Jeg skal lese meg litt opp på de viktigste teoriene jeg har brukt i oppgaven, så jeg har de friskt i minne. Kanskje også se litt på metode. Jeg burde selvsagt også lese gjennom oppgaven, men merker jeg har en liten sperre mot det akkurat nå - vil ikke se feilene jeg ikke har fått med meg. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er med her og! Jeg har med hensikt latt oppgaven ligge en stund, slik at jeg kan se på den med friske øyne om en liten stund. Vi har ikke fått dato for muntlig ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet flere kommafeil i min. :snurt:

Huff, jeg er så redd for å få spørsmål om ting jeg (kanskje) "burde" vite, jeg da. Mon tro hvor ærlig man burde være på hva man ikke kan? En masteroppgave kan jo som regel være relevant for ganske mange temaer, og jeg regner med at sensor ikke tror man har innsikt i absolutt alle disse. Men det føles litt sært å skulle si at "nei, det der kan jeg ikke så mye om" som en begrunnelse på hvorfor man ikke har trukket det inn... Samtidig så blir det kanskje litt teit å skulle finne på en eller annen argumentasjon/bortforklaring på hvorfor det ikke er med som man egentlig ikke kan stå for.

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les igjennom oppgaven flere ganger og sørg for at sentrale teorier sitter godt!! Sjekk metodedelen grundig og ser du svakheter så trekk det frem og foreslå hva du kunne gjort annerledes.

I en oppgave gjør du alltid valg - og fravalg. Hvis du vet om stoff/teori som du kunne ha tatt med - så argumenter for valg/fravalg med utgangspunkt i problemstillingen.

Det viktige er at du har oppgaven under huden. Jeg vet det er gørrkjedelig å lese den etter at man har levert - men den kan faktisk gi deg nye innspill og tanker som du kan få bruk for på muntlig.

Kommafeil er ingen katastrofe, men er selvsagt irriterende å oppdage. Det viktigste er at alle referanser er med og at alt det andre tekniske er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hva du har valgt bort har du vel allerede begrunnet problemstillingen din? Noen ganger tar man med fravalg (takk for ordet) også i problemstilling/innledning, kanskje spesielt hvis det hadde vært gode alternative metoder eller teorier. Dersom du får et slikt spørsmål og ikke kan så mye om den teorien de spør om kan du kanskje ganske raskt heller forsvare de metodene du har brukt...

Jeg gjør det også bedre skriftlig enn muntlig, blir lettere usikker og klarer ikke tenke like klart når jeg blir stilt spørsmål muntlig, og "hører ikke" hva jeg selv sier. Men det hjelper tross alt å kunne stoffet godt, gjerne ha snakket med andre om det - presenter oppgaven din for noen, f eks? Du kan jo også høre om noen har tid til å lese (gjennom) oppgaven din og stille deg spørsmål. Jeg leste en semesteroppgave (masternivå) samboern min har skrevet, og selv om det er innen et fagområde jeg ikke kan noe om, var det relativt lett å følge trådene, forstå hva som var brukt som bakgrunn, og oppdage svakheter den som har skrevet oppgaven kanskje ikke har rukket å bli bevisst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen her som har tenkt å kontakte Masterbloggen for å publisere et innlegg om oppgaven? Jeg har vært i kontakt med de, og vi skal samarbeide om å skrive en tekst med utgangspunkt i oppgaven. Veldig spennende, og med tanke på at jeg aldri har skrevet et leserinnlegg før, er jeg litt nervøs :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med! Jeg er med! :)

Har fortsatt ikke fått dato for muntlig, så jeg har rett og slett tatt meg mental ferie.

Var faktisk på blindern i dag og hentet oppgaven min (gratis versonene fra UIO). Må si oppgaven min ble veldig pen :), men jeg (som alle andre sikkert) har også funnet flere småfeil. Men de gidder jeg ikke å bry meg om, kjenner jeg...

Gruer meg masse til muntlig jeg og. Er også mye flinkere til å formulere meg skriftlig og redd for å bli spurt om andre teorier, metoder som jeg ikke har brukt i oppgave. Er jo godt på overtid, så jeg husker nesten ingenting fra kursene jeg har hatt før... Blææææ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. masterbloggen så tør jeg ikke engang tenke på å publisere noe som har med oppgaven å gjøre før jeg har fått karakter på den. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier her på huset at man må være forberedt på å få kritiske spørsmål, og at man i 50% av tilfellene bør svare ærlig og "forsvare", mens man i de resterende 50% bør legge seg helt flat. Jeg vet ikke helt hva det innebærer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å legge seg flat tar jeg som å være ydmyk. Det er jo viktig å forstå at selv om man har hatt mange sider å skrive på, så kan man likevel ikke ta med alt. Det er viktig å være ydmyk, og ikke fremstå som en verdensmester som ikke gjorde noen valg som også kunne vært tatt på en annen måte. Slikt er det jo med alle artikler, det er jo det "implications, limitations & discussion" paragrafen er til for, for å kritisere seg selv.

Å oppføre seg som en verdensmester og kunne komme med et klinkende klart svar hver eneste gang uten å ta høyde for at det kunne vært gjort på andre måter, tror jeg ikke alltid gir fordeler. Det blir litt som jobbintervju. Selg deg selv, men ikke overselg.

Jeg hadde også lest meg opp mer om metode, for å virkelig ha klart hva forskjellene er. Hvorfor brukte jeg denne metoden og ikke denne f.eks? jo fordi applikasjonen av denne gjorde at ..blabla. Hadde jeg brukt denne så hadde resultatene kanskje vært blabla osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på her jeg også!

Skal forsvare oppgaven om to uker... Har skrevet innenfor historie, og leser akkurat nå på tema som ligger litt utenfor selve oppgaven, men som er relevant for perioden jeg har undersøkt. Jeg har fått vite hvem som er intern og ekstern sensor og har googlet dem for å sjekke hva som er deres fagfelt. Ingen av dem har arbeidet innenfor fagfeltet som jeg har, men noe av det de har arbeidet med ligger innenfor rammene av min oppgave, så jeg kommer nok til å fokusere en del på temaer som jeg vet at sensorene er opptatt av.

Så et spørsmål til dere andre som har levert: Jeg sliter fremdeles, halvannen uke etter innlevering, med trøtthet, hårtap og dårlig mage (på grunn av langvarig stress), er det andre som har det slik? Begynner å bli rimelig lei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på her jeg også!

Skal forsvare oppgaven om to uker... Har skrevet innenfor historie, og leser akkurat nå på tema som ligger litt utenfor selve oppgaven, men som er relevant for perioden jeg har undersøkt. Jeg har fått vite hvem som er intern og ekstern sensor og har googlet dem for å sjekke hva som er deres fagfelt. Ingen av dem har arbeidet innenfor fagfeltet som jeg har, men noe av det de har arbeidet med ligger innenfor rammene av min oppgave, så jeg kommer nok til å fokusere en del på temaer som jeg vet at sensorene er opptatt av.

Så et spørsmål til dere andre som har levert: Jeg sliter fremdeles, halvannen uke etter innlevering, med trøtthet, hårtap og dårlig mage (på grunn av langvarig stress), er det andre som har det slik? Begynner å bli rimelig lei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De sier her på huset at man må være forberedt på å få kritiske spørsmål, og at man i 50% av tilfellene bør svare ærlig og "forsvare", mens man i de resterende 50% bør legge seg helt flat. Jeg vet ikke helt hva det innebærer...

Jeg har bare forsvart oppgave på bachelornivå, og da tror jeg at med å "legge seg flat" mente de at en bør ha innsikt i hva som er faktiske svakheter i oppgaven. Gjerne ting en har blitt oppmerksom på etter at oppgaven er levert og en kan se på den med litt nye øyne? Eller i hvor stor/liten grad en har greid å følge metodene en tar utgangspunkt i, og litt hvordan resultatet ville blitt annerledes om en hadde valgt en annen metode, hvis det er relevant da... Husker det i hvert fall var slike ting jeg ble spurt om.

Det å forsvare er vel i stor grad å kunne begrunne godt hvorfor en valgte den framgangsmåten en gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått datoen for min lokale dommedag. 22 juni skal jeg i ilden. Sjekket ut sensorene og ser at jeg kommer ikke til å slippe billig unna. Begge to er forskrere (kvantitativ metode) og begge to har en fot innenfor fagfeltet min... Så nå gruer jeg meg faktisk ganske mye :overrasket: Bææææ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal den 16. Den interne sensoren er en jeg ikke helt har sansen for, fordi jeg har alltid syntes han var så vag og abstrakt når han ga tilbakemeldinger. Den eksterne kjenner jeg ikke til, men etter å ha sjekket litt opp ser jeg at hun er delvis innenfor mitt felt. Men ingen av sensorene er helt innenfor det jeg skriver om. Så kanskje fokusere mest på der vi overlapper?

Dette klarer vi! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skal også i ilden den 22. juni. Den interne sensoren er ei dame jeg har veldig sansen for. Hun har vært min eksterne sensor de gangene jeg var oppe til muntlig på bachelor, da studerte jeg i Bergen. Hun er real, og klarer å skape en god atmosfære. Den eksterne sensoren er min favorittprofessor fra Bergen, som var min veileder på bacheloroppgaven! :hoppe:

Men det blir ikke enkelt av den grunn, selv om stemningen kan forventes å være god. Dette er dyktige folk, med et sterkt bullshit-filter! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også i ilden den 22. juni. Den interne sensoren er ei dame jeg har veldig sansen for. Hun har vært min eksterne sensor de gangene jeg var oppe til muntlig på bachelor, da studerte jeg i Bergen. Hun er real, og klarer å skape en god atmosfære. Den eksterne sensoren er min favorittprofessor fra Bergen, som var min veileder på bacheloroppgaven! :hoppe:

Men det blir ikke enkelt av den grunn, selv om stemningen kan forventes å være god. Dette er dyktige folk, med et sterkt bullshit-filter! ;)

Så heldig du er som kjenner begge sensorene!!! En ting er at de er strenge og kan faget sitt, men en annen ting er at man ikke kjenner de som personer og ikke aner hvordan de vil få stemningen til å være. Har de sans for humor, er de superpirkete eller vil de heller konsentrere seg om det store bilde... Jaja, det er bare å forberede seg og gjøre sitt beste. Mer får man ikke gjort... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er jeg ferdig med muntlig forsvar av oppgaven... Det gikk middels. Eller selve muntligen gikk veldig greit, men det var ikke noe jeg kunne gjøre for å forbedre karakteren, den var klar på forhånd! Akkurat nå er jeg litt skuffet, med tanke på alt arbeidet jeg har lagt i den, men om et par dager er jeg nok ganske fornøyd egentlig!

Lykke til dere som skal opp til muntlig snart! Husk at det er du som er ekspert på emnet ditt, så briljer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i de andre som har sagt at man må kunne argumentere godt for de valgene man har tatt og ikke tatt mht metode, teorier, materiale osv. Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...