Gå til innhold

Forsvar av masteroppgaven/muntlig eksamen


Pingting

Anbefalte innlegg

Lykke til!

Og gratulerer til alle som er ferdige. :)

Min er på fredag. Og jeg har kombinert nerver og manglende tiltakslyst. Resultat: har kommet meg til lesesalen, men sitter på KG. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trodde jeg var aller sist, men tydeligvis ikke. Lykke til Ping! Bare litt igjen.

Meanwhile kan jeg fortelle om min skrekkooplevelsen. Det viste seg at sensorene var meget uenige i måten jeg, i samarbeid med min veilederen la opp analysen min. De mente at jeg burde hatt med mer drøfting om hvordan ting kunne være, ikke bare hvordan jeg valgte å gjøre det. Jeg kan faktisk si meg enig med dem. Probelmet er bare at alt dette kuttet jeg ut, fordi veilederen min syntes det ble for rotete og ikke "up to the point". Så hadde jeg gjort oppgaven på min måte, så hadde jeg faktisk fått bedre karakter, enn det jeg fikk.

Heldigvis for meg kunne jeg forklare alt dette på muntligen og sensorene hadde forståelse for at jeg valgte å kutte ut deler av analysen pga råd fra veileder. Så det gikk nå bra til slutt.

Men jeg kjenner likevel at jeg sitter med en bitter følelse av at jeg kunne ha gjort det bedre, hvis jeg hadde gjort det mer på min måte. Men men... hva kan man gjøre med det nå?! Bare feire at man er ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vel overstått! :klemmer:

Skjønner godt at du blir litt bitter for sånt, ja. Er litt redd for at det samme skal skje meg - men som du sier så er det ikke noe å gjøre med. Du var jo i det minste inne på det da, er vel nesten verre med en dum feil man ikke en gang har reflektert over? Tror jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte er det jo det. Man får kanskje litt mer forståelse for at en veilieder gjør en dårlig jobb, enn at du er sløv selv. Men ettersmaken er nok surere når du vet at feilen ikke skyldes deg direkte. Hadde jeg selv gjort en feil, hadde jeg hatt det lettere for å akseptere en dårligere karrakter. Men når jeg gjorde ting slik disse sensorene egentlig ville ha det, men veilederen min ba meg om å fjerne det pga kosmetiske ting, er det litt bitrere...

Men men... Det er nok noe som skjer mange, kan jeg tenke meg. Man får ikke tilfredstilt alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Våknet alt for tidlig uten sjans til å sovne igjen. Det resulterte ihvertfall i en lang dusj og en bedre frokost. Er nervøs som fy, men nå er det vel ikke annet å gjøre enn å la det stå til!

Ble forresten litt overrasket av den interne sensoren min. Satt alene på PC-salen på instituttet da han plutselig kom inn og lurte på om det var meg som skulle ha eksamen på fredag. Jeg pep frem et "ja". Så da satt han seg og lurte på om jeg visste hvordan det foregår, og om det er noe jeg lurer på. Og pratet litt generelt om hva det er lurt å gjøre og å ikke gjøre.

Det var jaggu ikke verst! Synes det var ganske kult gjort av ham, egentlig. Og selv om jeg egentlig synes han er litt skummel, så sier alle at han er streng på det faglige - men hyggelig mot folk. Virker som om det stemmer. *puh*

Også bildegoogla jeg den eksterne sensoren min i går, fordi jeg synes det er mindre skummelt når jeg vet hvordan folk ser ut. :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På en måte er det jo det. Man får kanskje litt mer forståelse for at en veilieder gjør en dårlig jobb, enn at du er sløv selv. Men ettersmaken er nok surere når du vet at feilen ikke skyldes deg direkte. Hadde jeg selv gjort en feil, hadde jeg hatt det lettere for å akseptere en dårligere karrakter. Men når jeg gjorde ting slik disse sensorene egentlig ville ha det, men veilederen min ba meg om å fjerne det pga kosmetiske ting, er det litt bitrere...

Men men... Det er nok noe som skjer mange, kan jeg tenke meg. Man får ikke tilfredstilt alle.

Kan gjerne si at sensorene er også veldig forskjellige, det er noen som foretrekker "to the point", mens andre vil ha mer begrunnelse for gitte valg - så av og til har man bare uflaks hvis veilederen har sagt én ting og sensor synes noe annet.

Forskjellige fag (og til og med studieprogrammer innen samme fagfelt) har jo litt forskjellige tradisjoner med tanke på hvor mye vekt man skal legge på slike ting, og det kan alltid bare hende at folk er ikke helt enige.

Vanligvis er forresten dette noe man da diskuterer på muntlig, og har man da gode begrunnelser for valgt vinkling, er det ikke utslagsgivende på selve karakteren :)

(det spørs jo da om man kan endre karakter med muntlig, det kan man hos oss og det hender at noen går en hakk oppover grunnet kjempebra muntlig)

Har selv sittet på alle sidene av bordet (dvs som student, som veileder og som sensor), så kjenner alt for godt hvordan det er.

Dermed - hjertelige gratulasjoner til alle som er ferdige og lykkeønsker til dere som snart-snart er ferdige. :roser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(det spørs jo da om man kan endre karakter med muntlig, det kan man hos oss og det hender at noen går en hakk oppover grunnet kjempebra muntlig)

Absolutt mulig å klatre en karakter på muntlig - jeg klarte det, og det er jeg stolt av! Da veit jeg at jeg har gjort mitt absolutt beste! :)

Bortsett fra faglige ting synes jeg det også er viktig å utstråle selvsikkerhet. Et fast håndtrykk, se sensor i øynene hele tiden, både når du hilser og når du snakker, ikke snakk før du har tenkt deg om og smil - da tror jeg sensor vil tenke at du er trygg, fordi du kan det du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lykkeønskninger. Desverre gikk det ikke så bra som forventet. :sukk:

(det ble en C)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle - du er ferdig! Du er arkeolog!!! GRATULERER SÅ MYE! :hoppendeglad::hoppe::duskedame:

Blir det sushi til feiringa? :)

Endret av KatteLatte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det sushi til feiringa? :)

:overrasket: Hvordan visste du det!?

...åja, det er jo meg det er snakk om. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer alle sammen!!! Nå er vel ALLE ferdige, utslitte og fornøyde!? :roser: Det har vært fantastisk å ha dere i prosessen! Så takk for at du lagde tråden, Ping :):helen:

(en liten digresjon. Det er absolutt mulig å gå opp en karrakter. Det gjorde heldigvis jeg, fordi jeg forklarte hva jeg faktisk har gjort, selv om det ikke kom fram i oppgaven. Jeg klarte også besvare en del spørsmål som gjorde at de fikk oppklare en del ting.

Og nå er skuffelsen så å si glemt og jeg er bare superfornøyd med å gjøre ferdig masteren min med fulltidsjobb og det hele...:) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Noen andre enn meg som skal forsvare oppgaven sin snart?

Jeg holder på å gå i oppløsning både av nervøsitet og av at jeg er så lei av alt sammen nå.

Tviler på at dette går bra. Klarer ikke å konsentrere meg, men prøver å snekre sammen presentasjonen av oppgaven. Usikker på hvor detaljert jeg skal være, og sitter generelt med en vond klump i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...