Gå til innhold

Forsvar av masteroppgaven/muntlig eksamen


Pingting

Anbefalte innlegg

Gratulerer så mye!!! :hoppe:

Gud, det må være deilig å være HELT ferdig!!! :sjokk:

Jeg skal opp neste onsdag og har ikke åpnet verken oppgaven eller noen av pensumbøkene... Blææææ. Får vel kanskje sette i gang nå snart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer, Tabris! :klappe:

Skal opp på tirsdag, kjenner eksaminatoren godt og vedkommende er som person ikke noen jeg respekterer (av ulike grunner), men er dyktig innenfor akkurat det jeg har skrevet om, faktisk hadde jeg lenge tenkt å spørre h*n om å være veileder. Også kommer det noen fra UiB som sensor som jeg ikke vet noenting om.

Går igjennom oppgaven nå i disse dager og fy søren så irritert jeg blir på teite små skrivefeil og uklare formuleringer! På den annen side vet jeg jo at uansett hvor mange ganger jeg hadde lest igjennom før levering hadde jeg neppe sett dem, man ser seg jo litt blind på egen arbeid. Nå har den jo fått ligge i en måned uten at jeg har ofret den en tanke... :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne masteren har virkelig satt sine spor hos meg, både psykisk og fysisk. I tillegg til stressymptomer som muskelsmerter i brystet og generell uro i kroppen har jeg nå fått utslett på armene! Er det mulig... :fnise: Er helt sikker på at det kommer av stress. Har aldri reagert på denne måten før, men har heller aldri vært oppe til en eksamen som betyr så mye eller jobba med noe så stort over så lang tid. Godt jeg er ferdig om 24 timer, så kroppen kan få lov til å bli seg selv igjen :)

Endret av KatteLatte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke, vil ikke, vil ikke!!! :cry3::bond:

Hva har du skrevet om? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan jeg ikke fortelle, da ville det vært veldig lett å finne ut hvem denne brukeren tilhører :) Et smalt tema, men kan jo si så mye som at den har en pedagogisk vinkling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne masteren har virkelig satt sine spor hos meg, både psykisk og fysisk. I tillegg til stressymptomer som muskelsmerter i brystet og generell uro i kroppen har jeg nå fått utslett på armene! Er det mulig... :fnise: Er helt sikker på at det kommer av stress. Har aldri reagert på denne måten før, men har heller aldri vært oppe til en eksamen som betyr så mye eller jobba med noe så stort over så lang tid. Godt jeg er ferdig om 24 timer, så kroppen kan få lov til å bli seg selv igjen :)

Åh, stakkars pus ;) Kjenner meg igjen ja. Selv om jeg ikke har noe utslett, har nattesøvnen ikke vært den samme de siste nettene nei... Godt vi er ferdige snart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, stakkars pus ;) Kjenner meg igjen ja. Selv om jeg ikke har noe utslett, har nattesøvnen ikke vært den samme de siste nettene nei... Godt vi er ferdige snart!!!

Ja, det skal bli så godt! Lurer på hva jeg kommer til å føle når jeg har fått karakteren i morgen. Forhåpentligvis noe bedre enn den tomheten jeg følte da jeg hadde levert oppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, så heldig du er som er ferdig i morgen allerede! Jeg må vente helt til onsdag. Og nervene begynner å ta av, kjenner jeg... Blir deilig å blir HELT ferdig med den.

Og ja, lurer selv på hvordan jeg kommer til å reagere når jeg får karrakter. Vi får den før muntligen, for å være på den sikre siden at de klarer å sette oss helt ut :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, lurer selv på hvordan jeg kommer til å reagere når jeg får karrakter. Vi får den før muntligen, for å være på den sikre siden at de klarer å sette oss helt ut :gjeiper:

Det var det snakk om at vi også skulle få, men jeg er usikker på om det ble sånn likevel. Kanskje det går an å be om å ikke få vite noe før man er helt ferdig? Det kan nok sette oss ut, ja. Blir det en god karakter ville jeg vært redd for å ikke kunne klare å forsvare den, og hadde det blitt en dårlig ville jeg mista alt mot og gjort en halvgod presentasjon, tror jeg.

Lykke til på onsdag! Jeg kan skrive et innlegg i morgen om hvordan det var, hvis jeg rekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjør gjerne det! Jeg lurer veldig på hvordan det foregår. Hvor mye spørsmål får man på andre ting enn det som er beskrevet i oppgaven (f.eks. kunne XX teori brukes i din oppgave, på hvilken måte osv), hvilke type spm. får man i det hele tatt..

Jeg har tenkt litt på dette med karakter selv. Jeg tror jeg vil vite karakteren på forhånd, for da vet jeg hvilket nivå jeg må legge meg nå. Får man dårlig karakter, kan man prøve å forbedre den ved muntligen (men hvor stor er egentlig sjansen for det?), får man bra karakter, skal det mye til å gå ned, men likevel må man også forsvare oppgave på et høyt nivå. Nei, jeg tror jeg vil vite karakteren før jeg begynner :)

Uansett, MASSE lykke til i morgen!!! :heiajente:

Endret av MsLeela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i morgen, KatteLatte!! Håper du får sove noenlunde ordentlig i natt, så du i det minste er så uthvilt som man kan være. Det går nok bra - og i morgen har du en mastergrad! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for lykkeønskninger! Nå er det overstått, og det gikk veldig bra! Jeg fikk B :) Eksaminasjonen var en fin opplevelse, jeg hadde en utrolig søt dame til sensor! Kan fortelle mer i morgen, nå er det :natti:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lykkeønskninger! Nå er det overstått, og det gikk veldig bra! Jeg fikk B :) Eksaminasjonen var en fin opplevelse, jeg hadde en utrolig søt dame til sensor! Kan fortelle mer i morgen, nå er det :natti:

GRATULERER!!! :kaklehone::hoppe::hoppendeglad::roser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått lest gjennom hele oppgaven min grunndig for første gang siden jeg leverte den. En blandet opplevelse må jeg si. Så kjipt er det å se småting som burde vært annerledes, som man ikke får gjort noe med... Men samtidig fant jeg ingen store ting, som faktisk betyr noe, som burde vært annerledes. Sitter nå med en følelse av å ha levert en "logisk" oppgave :gjeiper: Men ser også ting som kunne vært gjort bedre...

Jaja. Vi bare få det overstått nå (men det er fortsatt 1 dag til min muntliges eksamen)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har jeg fått lest gjennom hele oppgaven min grunndig for første gang siden jeg leverte den. En blandet opplevelse må jeg si. Så kjipt er det å se småting som burde vært annerledes, som man ikke får gjort noe med... Men samtidig fant jeg ingen store ting, som faktisk betyr noe, som burde vært annerledes. Sitter nå med en følelse av å ha levert en "logisk" oppgave :gjeiper: Men ser også ting som kunne vært gjort bedre...

Jaja. Vi bare få det overstått nå (men det er fortsatt 1 dag til min muntliges eksamen)...

Hvis du har sett ting som kunne vært gjort bedre er det lurt å si dette med én gang, før sensor rekker å spørre deg om det. Jeg gjorde det på et par punkter, og da sa sensor etterpå at "jeg skulle spørre deg og det og det, men den diskusjonen har du allerede parkert". Ellers tror jeg også det er lurt å se flere sider av en sak, fordeler og ulemper ved å gjøre tingene på forskjellige måter. Det er vel de råda jeg kommer på i farta... Masse lykke til i morgen!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et fast system jeg bruker på muntlig eksamen, det har jeg gjort fra 9.klasse, gjennom vgs og universitet til hovedfagsoppgave.

Selve oppgaven forberedte jeg ikke annet enn at jeg reflekterte rundt hvordan jeg hadde gått frem, hva som fungerte og hva jeg i ettertid kunne tenkt meg å gjøre anderledes. Jeg fikk ikke noen detaljspørsmål fra oppgaven under eksamen heller, kun "hvorfor gjorde du sånn" type spørsmål.

Til muntligpensumet så hadde jeg en del sider i en fagbok, og en bunke artikler. Jeg pleier å lese igjennom temaene godt og ta notater først. Så skriver jeg opp highlights av hvert tema på kort (A6). Kortene pugger jeg, så jeg har noen gjennomtenkte fraser å starte med. Der er det også stikkord som jeg har å snakke rundt. Jeg er nemlig ikke god til å tenkte kreativt veldig fort under en muntlig eksamen :)

Før eller etter kortene har jeg også gjort et lite analysearbeid for å relatere temaene til hverandre. Hva er forskjeller og likheter, f.eks. flere av artiklene hadde teorier om samme fenomen.

Jeg brukte 7 dager a 12 timer til å forberede meg til eksamen. Jeg liker å ha intensive leseperioder før eksamen, så jeg kommer godt innunder huden på stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...