Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg syns ikke vi burde ha militæret i det hele tatt. Det står i bibelen at man ikke skal drepe. At Norge bidrar til dette ved å lære opp folk til mord er en skam. Sivile liv går alltid tapt uansett.

Det står mye rart i bibelen. Paragrafen om å ikke slå i hjel, blir brutt gjentatte ganger, og jeg kan ikke riktig skjønne NÅR man ikke skal drepe.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det står mye rart i bibelen. Paragrafen om å ikke slå i hjel, blir brutt gjentatte ganger, og jeg kan ikke riktig skjønne NÅR man ikke skal drepe.

Jepp, har aldri lest bibelen heller... Selv om jeg er kristen :sjenert:

Skrevet

Det gamle testamentet er vel særdeles lite relevant for å vurdere kristen etikk, jfr. den gamle og den nye pakt, og det er heller ikke snakk om "paragrafer". Det gamle testamentet er et åpenbaringsverk, ikke en "gjør alt som står her, ellers kommer gud til å straffe deg"-bok, slik som f.eks. koranen.

Men...off topic.

Skrevet

Det gamle testamentet er vel særdeles lite relevant for å vurdere kristen etikk, jfr. den gamle og den nye pakt, og det er heller ikke snakk om "paragrafer". Det gamle testamentet er et åpenbaringsverk, ikke en "gjør alt som står her, ellers kommer gud til å straffe deg"-bok, slik som f.eks. koranen.

Men...off topic.

DNT er vel heller ikke så mye mer relevant?

Skrevet

Jeg kjenner ingen jenter som har dratt i militæret kun for å pule rundt. De jentene jeg kjenner, har dratt fordi de var eventyrlystne, har en utdanningsplan eller vil gjøre noe annerledes et år.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg dro i militæret i fjorhøst, men pga dårlig syn og hypermobile ledd ble jeg sendt hjem igjen :( Jeg sier ja til kvinner i militæret!

AnonymBruker
Skrevet

Feltmadrassmyten tror jeg ikke på.

Jeg var selv i en bataljon med rundt 150 soldater, og det var vel 10 jenter.

3 fikk seg kjæreste. Resten av oss hadde ikke sex. Det ville ikke falt meg inn engang, nettopp fordi jeg ville bli respektert.

Jeg husker at det var ei jente fra en annen bataljon som var ganske vulgær. Men hvorfor en slik feltmadrassmyte blir til har nok mer med disse enkeltpersonene som stikker seg sånn ut, og at man ikke legger like merke til at resten "oppfører seg".

Forøvrig opplevde jeg det som at de fleste jentene gjorde en god jobb, nettopp fordi de ville bli sett på som en av gutta.

Det var to ting jeg ikke fikk til i løpet av tjenesten (og dette var to fysiske ting), men de fleste guttene hadde også et par ting de ikke klarte. Det ene var å lade en 12,7. Jeg hadde nok rett og slett ikke den riktige muskelmassen, men dette var jo så klart noe jeg trente meg opp til. Det var verre med de guttene som grein fordi de ville hjem til mamma, la seg ned og ikke gadd å fullføre ting eller hyperventilerte fordi de ville slippe å gå videre på øvelse.

Jeg var en av få som fikk skarpskyttermerke, jeg fullførte alle løp (15 km som en av de beste), mitt lag ble det beste i troppen

Og egentlig var jeg ikke i særlig god form på forhånd heller, jeg var bare mer motivert enn mange av guttene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å si hvorfor jeg dro.

Jeg hadde venner som hadde likt Forsvaret ekstremt godt, så jeg ble nok litt smittet av basillen. Når du hele tiden får høre hvor spennende det er uten at folk regner med at du skal få oppleve det samme, så får du selvfølgelig lyst.

Jeg hadde lyst på et friår til å tenke på hva jeg skulle gjøre videre.

Jeg hadde lyst til å flytte på meg.

Jeg hadde lyst til å ta noen ekstra fag uten å måtte være i en deltidsjobb jeg mistrivdes i.

Jeg følte at vennegjengen hadde falt litt fra hverandre, og hadde lyst til å komme meg litt bort.

Jeg hadde lyst til å være G.I. Jane.

Jeg hadde lyst til å bevise noe både for meg selv og andre.

Jeg var eventyrlysten.

Jeg fikk tatt opp fag, dekket deler av sertifikatet, noen svært gode venner som nå er blant mine beste venner, diverse kurs, et bra tjenestebevis, beredskapskontrakt og jeg fikk virkelig testet meg selv og troen på meg selv. Fikk se at jeg dugde. Det var helt klart tøft i perioder, men når jeg ser tilbake på det, var det et av de beste årene i mitt liv, i forhold til at jeg fikk mye mer selvtillit.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i en kampavdeling i hæren hvor vi hadde endel jenter. De fleste forsvant etter 3 måneder (for de som ikke vet det, når jenter går inn i forsvaret kan de fritt dra hjem igjen før det har gått 3 måneder), men det var noen som ble igjen. Disse jentene var tøffe, men på ingen måte "mandige". Mitt inntrykk var at de ble respektert, og den ene ble til og med nestlagsleder og korporal.

Broren min var på grensen. Der var det også noen jenter, og de var også i følge ham flinke og godt likt.

Jeg diskuterte noen ganger kvinner i forsvaret sammen med eldre befal, og de var stort sett veldig positive til å ha jenter der. To forhold ble gjerne trukket fram: For det første gjør utenlandssatsingen det ønskelig å ha kvinner i forsvaret, fordi det gjør det enklere å kommunisere med kvinner i sivilbefolkningen i de landene man har utenlandsoppdrag. For det andre blir miljøet blant de inne til førstegangstjeneste bedre, spesielt ble det fremhevet at kvinnelig tilstedeværelse gjorde guttene mindre barnslige.

Slik så jeg det også. De useriøse dro hjem ganske fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...