Gå til innhold

Jenter i militæret ..!


cena

Anbefalte innlegg

Wow så mange negative kommentarer angående jenter i militæret.

Selv synes jeg det er flott at jenter vil inn og ser egentlig ingen negative virkninger med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Carleigh-Ann

Jeg syns ikke vi burde ha militæret i det hele tatt. Det står i bibelen at man ikke skal drepe. At Norge bidrar til dette ved å lære opp folk til mord er en skam. Sivile liv går alltid tapt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott med jenter i militæret. Hvorfor skulle det nå bli sett på som noe negativt at de er der?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en kvinneforkjemper, og tror på likestilling. Likestilling betyr ikke at våre roller burde krysse hverandre, vi er skapt forskjellige. Med den selvfølge at vi er like respektert på våre dyktighets områder.

Det er en grunn til at menn er robuste, hardhudet, sterke, bryr seg ikke om de lever møkkete og rotete osv, det er fordi de er skapt for å jakte, beskytte og krige.

Vi er det motsatte av det de er, men vi har våre sterke sider som gjør oss egnet til andre ting, vi er mentalt sterkere, kan gjøre flere ting samtidig, takler sitasjoner bedre, er smidigere osv.

Jeg sier ikke at vi kvinner ikke tilhører i forsvaret, bare ikke i feltet. Det er faktisk mye mer til forsvaret enn det, vi kan være teknikere, psykologer, leger, sykepleiere, den som har ansvaret for taktikk og forsvar osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ser bort fra festtalene og lovordene om hvor bra det er med kvinner i forsvaret, så vet de fleste at kvinner alltid er det svakeste ledd, og at det er et stort irritasjonsmoment at gutta til stadighet må trå til med å bære utstyr osv., og vente på at det svakeste leddet skal kunne henge med.

Derfor burde kun de kvinnene som greide samme opptakskrav få innpass. Det er den samme jobben som skal gjøres, enten du er mann eller kvinne. Vil en kvinne kunne trekke en medsoldat i sikkerhet? Det er en grunn til at vi har de kravene som er! Å senke kravene for menn fordi vi skal få inn mange kvinner, blir helt idiotisk. En skal altså senke standarden i forsvaret for å være politisk korrekt og ha mange kvinner? Forsvaret er svekket nok fra før.

Spoersmaalet er hvorvidt vi i det hele tatt har realistiske fysiske opptakskrav eller ikke? Er det avgjoerende om du loeper 3000m paa 15 eller 16.30 min? Det er for spesielle avdelinger i dag spesielle opptakskrav som er like for begge kjoenn. Det er saavidt meg bekjent ikke snakk om aa endre paa dette.

Hvor mange situasjoner kjenner du til hvor det har vaert livstruende situasjoner og der jentene ikke holdt maal?

Greit nok at jentene (de fleste av dem) er ikke skapt for pulkdrag, men i dagens forsvar er dette faktisk mindre og mindre aktuelt og du kan selvfoelgelig mene akkurat hva du vil om det. At Forsvaret er svekket har nok ingenting med jenter aa gjoere, men er fullt og helt en politisk avgjoerelse. Forsvaret i dag er ikke dimensjonert i det hele tatt for territorielt forsvar av Norge, det er dessverre et faktum.

:kaffekopp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en kvinneforkjemper, og tror på likestilling. Likestilling betyr ikke at våre roller burde krysse hverandre, vi er skapt forskjellige. Med den selvfølge at vi er like respektert på våre dyktighets områder.

Det er en grunn til at menn er robuste, hardhudet, sterke, bryr seg ikke om de lever møkkete og rotete osv, det er fordi de er skapt for å jakte, beskytte og krige.

Vi er det motsatte av det de er, men vi har våre sterke sider som gjør oss egnet til andre ting, vi er mentalt sterkere, kan gjøre flere ting samtidig, takler sitasjoner bedre, er smidigere osv.

Jeg sier ikke at vi kvinner ikke tilhører i forsvaret, bare ikke i feltet. Det er faktisk mye mer til forsvaret enn det, vi kan være teknikere, psykologer, leger, sykepleiere, den som har ansvaret for taktikk og forsvar osv.

Du har sikkert rett i at jenter generellt ikke liker aa vare skitten, dusje hver dag og vaske haar og slikt. Men jeg har ogsaa sett unge jenter som uten problem klarer aa leve i rot og "drit". Det blir taapelig aa generalisere saa bastant som du gjoer. Jeg er av den helt klare oppfattningen at jenter som baade vil og toer kan gjoere en helt utmerket jobb i dagens Forsvar. Vi har kvinnelige flyvere, (deriblandt jagerflyvere), ubaatskipper, kompani og bataljonssjef (sjef HMKG). Kvinner har i dag mulighet for aa soeke seg inn i alle avdelinger og stillinger i Forsvaret, inkludert spesialstyrkene. Fortsatt har ingen kvinne klart opptaket som operatoer til spesialstyrkene, fordi her blir de bedoemt paa samme grunnlag som guttene. Det tjenestegjoer imidlertid jenter i spesialstyrkene, men i stoettefunksjoner som ogsaa er viktige for avdelingene.

:kaffekopp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har sikkert rett i at jenter generellt ikke liker aa vare skitten, dusje hver dag og vaske haar og slikt. Men jeg har ogsaa sett unge jenter som uten problem klarer aa leve i rot og "drit". Det blir taapelig aa generalisere saa bastant som du gjoer.

For det første så snakker du om det som er minst relevant av alt det jeg har sagt.

For det andre så er dette et diskusjonsforum og jeg kommer med min mening akkurat som du kommer med din.

Det er verken tåpelig eller bastant som du påstår, unødvendig å komme med usaklige kommentarer altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så snakker du om det som er minst relevant av alt det jeg har sagt.

For det andre så er dette et diskusjonsforum og jeg kommer med min mening akkurat som du kommer med din.

Det er verken tåpelig eller bastant som du påstår, unødvendig å komme med usaklige kommentarer altså.

"Vi er det motsatte av det de er, men vi har våre sterke sider som gjør oss egnet til andre ting, vi er mentalt sterkere, kan gjøre flere ting samtidig, takler sitasjoner bedre, er smidigere osv.

Jeg sier ikke at vi kvinner ikke tilhører i forsvaret, bare ikke i feltet"

Her kommer du med en rekke genealiseringer som jeg gjerne skulle ha sett deg kommentere ytterligere og gjerne hvordan dette evt kunne brukes. Unnskyld, men paa meg virker dette taapelig og veldig lite gjennomtenkt. Men det er jo min mening om dette da!

:kaffekopp:

Endret av Goggen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å skrive eksamensoppgave om dette, dette er fakta, undersøk det om det om du vil vite mer. Vi kvinner har faktisk sider ved oss som er sterkere enn menn, men det går jo også motsatt... provoserende som dette er for deg så er det fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt å skrive eksamensoppgave om dette, dette er fakta, undersøk det om det om du vil vite mer. Vi kvinner har faktisk sider ved oss som er sterkere enn menn, men det går jo også motsatt... provoserende som dette er for deg så er det fakta.

Det du sier her har ingen relevans for den jobben jentene gjoer i militaeret. Her vil du nok kunne se at forskjellen er mindre enn du tror. Enten du tror det eller ikke saa klarer mange jenter seg godt i felt. Den stoerste forskjellen er at guttene er fysisk sterkere.

:kaffekopp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en kvinneforkjemper, og tror på likestilling. Likestilling betyr ikke at våre roller burde krysse hverandre, vi er skapt forskjellige. Med den selvfølge at vi er like respektert på våre dyktighets områder.

Det er en grunn til at menn er robuste, hardhudet, sterke, bryr seg ikke om de lever møkkete og rotete osv, det er fordi de er skapt for å jakte, beskytte og krige.

Vi er det motsatte av det de er, men vi har våre sterke sider som gjør oss egnet til andre ting, vi er mentalt sterkere, kan gjøre flere ting samtidig, takler sitasjoner bedre, er smidigere osv.

Jeg sier ikke at vi kvinner ikke tilhører i forsvaret, bare ikke i feltet. Det er faktisk mye mer til forsvaret enn det, vi kan være teknikere, psykologer, leger, sykepleiere, den som har ansvaret for taktikk og forsvar osv.

:tommelopp: Spot on.

"Men and women are neither equal nor unequal - they are incomparable" - John Bryant

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anjelika

Jeg har sett noen jenter som har valgt militær fordi de er litt *host* guttegærne?

Målet var å velte seg i et harem av mannfolk, og det gjorde de også.

Men jeg har fra militærgutter hørt mer klaging på at jenter i militæret er så "butch", altså mandige og prøver å være like gode som gutta på alt når de ikke er det.

Tipper det er vanskelig å unnslippe fordommer som jente i militæret, det skal sikkert ikke mer til enn å ligge med en person før du er kjent som hele leirens feltmadrass. Og viser du ingen interesse for noen av dem så blir du vel like fort hele leirens traktorlesbe.

Men folk flest er vel en mellomting mellom disse to tipper jeg, har iallefall noen søte sporty venninner som valgte militæret fordi de liker å utfordre seg selv psykisk og fysisk, ville lære noe nytt, bruke våpen, trene, gå turer, få noen nye venner og erfaringer, få noen ekstrapoeng osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett i at jenter generellt ikke liker aa vare skitten, dusje hver dag og vaske haar og slikt. Men jeg har ogsaa sett unge jenter som uten problem klarer aa leve i rot og "drit". Det blir taapelig aa generalisere saa bastant som du gjoer. Jeg er av den helt klare oppfattningen at jenter som baade vil og toer kan gjoere en helt utmerket jobb i dagens Forsvar. Vi har kvinnelige flyvere, (deriblandt jagerflyvere), ubaatskipper, kompani og bataljonssjef (sjef HMKG). Kvinner har i dag mulighet for aa soeke seg inn i alle avdelinger og stillinger i Forsvaret, inkludert spesialstyrkene. Fortsatt har ingen kvinne klart opptaket som operatoer til spesialstyrkene, fordi her blir de bedoemt paa samme grunnlag som guttene. Det tjenestegjoer imidlertid jenter i spesialstyrkene, men i stoettefunksjoner som ogsaa er viktige for avdelingene.

:kaffekopp:

Jeg har sett en ungdom på krykker løpe raskere enn en med to friske ben, det betyr ikke at generaliseringen om at gips og krykker er et er handikap når man løper, er feil. Samme gjelder generaliseringen du kritiserer.

I militæret stiller kvinner med et handikap fra naturens side, nemlig fysikken, men også noe av det mentale. Det er en grunn til at langt flere gutter enn jenter foretrekker voldsfilmer, romantiserer krig og konflikt, (driver med jakt osv), helt fra de er en neve stor. Dette er ikke noe som menn plutselig har fått for seg at definerer mannsrollen, dette er nedarvede egenskaper. Se til naturen (som mennesker er en del av), og du vil finne mye av det samme.

Kvinner kan selvsagt fylle mange av disse rollene, men uansett så stiller menn med et fortrinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett en ungdom på krykker løpe raskere enn en med to friske ben, det betyr ikke at generaliseringen om at gips og krykker er et er handikap når man løper, er feil. Samme gjelder generaliseringen du kritiserer.

I militæret stiller kvinner med et handikap fra naturens side, nemlig fysikken, men også noe av det mentale. Det er en grunn til at langt flere gutter enn jenter foretrekker voldsfilmer, romantiserer krig og konflikt, (driver med jakt osv), helt fra de er en neve stor. Dette er ikke noe som menn plutselig har fått for seg at definerer mannsrollen, dette er nedarvede egenskaper. Se til naturen (som mennesker er en del av), og du vil finne mye av det samme.

Kvinner kan selvsagt fylle mange av disse rollene, men uansett så stiller menn med et fortrinn.

Jeg er selvsagt helt enig i det du nevner og vil aldri paastaa at det ikke er forskjell fra naturens side, men det jeg proever aa faa frem er at jentene har en plass i Forsvaret og at de baade kan og vil gjoere en god jobb.

Naa har det seg jo ogsaa slik at de fleste jentene soeker seg til stoetteavdelingene, selv om det er noen som vil vaere med tropp i kampavdelingene.

:kaffekopp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns ikke vi burde ha militæret i det hele tatt. Det står i bibelen at man ikke skal drepe. At Norge bidrar til dette ved å lære opp folk til mord er en skam. Sivile liv går alltid tapt uansett.

Hvis man snur litt på det så kan du jo tenke hvor mange menneskeliv norske soldater redder for å bli drept av andre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesmadrasser

Traktorlesber

Panserfeminister

De som vil finne seg bare en soldat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesmadrasser

Traktorlesber

Panserfeminister

De som vil finne seg bare en soldat.

Hva med de som ikke vil ´finne seg en soldat´?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesmadrasser

Traktorlesber

Panserfeminister

De som vil finne seg bare en soldat.

Tragisk holdning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...