Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Må bare legge til at hvis det var omvendt. Det vil si at det var en "sykepleier leir" med 90 % kvinner i alder 18-25 år så hadde ingen syntes det hadde vært rart om en mann ville inn å " ha det litt gøy" eller finne seg en kjæreste, for tross alt gutter er gutter! Men når det er snakk om jenter som vil inn i "gutteleir", ja da er dem oppmerksomhetssyke feltmadrasser! :rope:

*Gulp*, det høres jammen ut som du har oppdaget enda en - *grøss* - FORSKJELL! La oss umiddelbart finne fram røde flagg, trampemarsjere og rope slagord i takt til all disse fæle forskjellene er borte.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nettopp.

Ja, menn er bedre enn kvinner.

Nei ?

Vi har bare forskjellige egenskaper.. ..

Menn er langt fra BEDRE enn kvinner.. ..

Du er sikkert ikke rett person til å utale deg om dette, for det høres godt at du kun er ute etter å provosere, og viser at du egentlig ikke har peiling på verken militæret eller kvinner! ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ganske sikker på at den fyren kunne blitt sett på som en useriøs og desperat taper ;)

Tenker dere ikke på at noen faktisk er seriøse ?

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

De jentene jeg kjenner som har vært i militæret har det til felles at de elsker oppmerksomhet fra gutter og flørting. Dessuten må jeg nok si at de er rimelig "løse", dvs har et utsvevende sexliv med stadig ulike og tilfeldige partnere. Kjenner ingen jenter som drar dit pga lærdom og utfordringene, men de finnes nok de også. Syns at jenter som kun vil ha oppmerksomhet fra guttene ødelegger ryktet til jenter i militæret.

Skrevet

jeg skal selv inn på sesjonen neste uke.. reiser ikke dit pga oppmerksomhet. har hatt lyst til og komme inn i militæret i ganske mange år. vil dit for og styrke meg selv både psykisk og fysisk. også har jeg lyst til og utdanne meg i militæret. likte ikke videregående, men seff det var mest pga jentene der. har aldri vært jentete av meg alltid vært en av gutta. om dem flørter med meg og vil bruke meg som feltmadrass så har dem ett problem ikke jeg.. har fått støtte av mange allerede men også mye negativt. mange sier at jeg er jente og kommer aldrig til og klare det men, jeg ber dem bare slutte og prate med meg om dem ikke har noe bedre og si..

• Liker 1
Gjest Gorgonzola
Skrevet

Problemet med jenter i militæret er, som i mange andre settinger i samfunnet, at det blir en slags liksom-leke-likestillings greie. Sannheten er at jenter får være med på moroa på litt andre premisser (de er tross alt jenter) og bare til en viss grad innenfor enkelte ansvarsområder. Det er ikke nødvendigvis jentenes feil at det er slik.

Argumenter som at Israel og USA har en viss andel kvinnelige soldater og offiserer er ikke noe argument, det er like mye liksom-militæret der som her.

Saken er nemlig den at kvinner i militæret skånes fra de skarpe oppdragene. "Noen" har bestemt/funnet ut at siden kvinner, tross alt, er mer verdt enn menn så skal de altså spares for slikt, selv om hele hensikten med et militært forsvar er å ha en beredskap og dermed være i stand til å utføre skarpe oppdrag. Det har sannsynligvis sin forklaring i at ved ekstreme situasjoner, som f.eks. krig så skal kvinner (og barn) skånes. Vi blir tutet ørene fulle gjennom media hvordan de tøffe gutta dreper de slemme gutta slik at sivile skal slippe å lide. Sivile i den konteksten er altså kvinner, barn og gamle menn.

Bottom line så er samfunnsstrukturen slik at dersom vi høvler vekk velferdslaget og tenker oss en situasjon der det handler om å overleve så er det akseptert at menn (i såkalt stridsdyktig alder) kan ofres og være kanonføde. Kvinner skal spares.

Dersom kvinner kunne delta i forsvaret på lik linje med menn og det ikke eksisterte begrensninger slik det er i dag, be my guest. Så lenge det ikke er slik ser jeg ikke poenget med å åpne militærdøra for jenter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom kvinner kunne delta i forsvaret på lik linje med menn og det ikke eksisterte begrensninger slik det er i dag, be my guest. Så lenge det ikke er slik ser jeg ikke poenget med å åpne militærdøra for jenter.

Det er noen ganske få kvinner som faktisk tar på seg slike oppdrag i Norge, TMBN har noen og de har deltatt i skarpe operasjoner i Afghanistan og tatt liv.

Ingen kvinner så vidt meg bekjent er med i marinejeger/spesialjeger kommandoen som marinejeger/spesialjeger

Skrevet

jenter har ingenting i militæret å gjøre.

det er et mannsyrke.

jeg ville ikke stolt på at en jente ville forsvart meg i krig.

jeg er jente selv, og har kjæreste i forsvaret som nå er i Afghanistan.. En jente ville ALDRI klart den jobben.

kan dere ikke bare innse at dere er ment for enkle jobber?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i en kampavdeling i hæren hvor vi hadde endel jenter. De fleste forsvant etter 3 måneder (for de som ikke vet det, når jenter går inn i forsvaret kan de fritt dra hjem igjen før det har gått 3 måneder), men det var noen som ble igjen. Disse jentene var tøffe, men på ingen måte "mandige". Mitt inntrykk var at de ble respektert, og den ene ble til og med nestlagsleder og korporal.

Broren min var på grensen. Der var det også noen jenter, og de var også i følge ham flinke og godt likt.

Jeg diskuterte noen ganger kvinner i forsvaret sammen med eldre befal, og de var stort sett veldig positive til å ha jenter der. To forhold ble gjerne trukket fram: For det første gjør utenlandssatsingen det ønskelig å ha kvinner i forsvaret, fordi det gjør det enklere å kommunisere med kvinner i sivilbefolkningen i de landene man har utenlandsoppdrag. For det andre blir miljøet blant de inne til førstegangstjeneste bedre, spesielt ble det fremhevet at kvinnelig tilstedeværelse gjorde guttene mindre barnslige.

• Liker 1
Gjest Anonym
Skrevet

Så lenge kravene ikke er like så er det idiotisk at jenter skal få lov til å komme inn. Hvis meningen med å gå til militæret er bare å få en opplevelse så synes jeg folk kan gjøre noe annet istedet. Militæret er ikke til for at gutter og jenter skal oppleve noe nytt det er til for å faktisk gjøre noe produktivt som f.eks å delta på operasjoner og evt forsvare.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge kravene ikke er like så er det idiotisk at jenter skal få lov til å komme inn. Hvis meningen med å gå til militæret er bare å få en opplevelse så synes jeg folk kan gjøre noe annet istedet. Militæret er ikke til for at gutter og jenter skal oppleve noe nytt det er til for å faktisk gjøre noe produktivt som f.eks å delta på operasjoner og evt forsvare.

Man må ha det klart for seg hva man snakker om. Det er relativt få avdelinger som har fysiske krav i forbindelse med førstegangstjenesten. Omlegging av forsvaret fra å være basert på territorielt forsvar til å fokusere på utelandsoperasjoner gjør også at kravene til å være en god soldat har forandret seg. Spesielt når man gjennomfører fredsbevarende operasjoner vil en stor del av oppdraget være fokusert på kontakt med sivilbefolkningen. For å kunne opprette god kontakt med de sivile i kulturer som gjerne har et annet syn på forholdet mellom menn og kvinner er det helt klart en fordel å ha kvinnelige soldater som vil ha det lettere for å bygge bånd med andre kvinner. Et eksempel som gjerne ble trukket frem når jeg var i forsvaret var informasjonsinnhenting og kroppsvisitering.

Gjest gjest
Skrevet

jenter har ingenting i militæret å gjøre.

det er et mannsyrke.

jeg ville ikke stolt på at en jente ville forsvart meg i krig.

jeg er jente selv, og har kjæreste i forsvaret som nå er i Afghanistan.. En jente ville ALDRI klart den jobben.

kan dere ikke bare innse at dere er ment for enkle jobber?

"Dere" ja... Sier vel mer om deg enn om noe annet.

• Liker 1
Skrevet

Problemet med jenter i militæret er, som i mange andre settinger i samfunnet, at det blir en slags liksom-leke-likestillings greie. Sannheten er at jente

[...]

Godt innlegg.

Vi lever i et samfunn der vi (enn så lenge) har råd til å være politisk korrekte uten at virkeligheten kommer og biter oss i ræva, men heldigvis er (likestillings)teori og praksis fremdeles adskilt i settinger der liv og helse står på spill.

• Liker 1
Skrevet
Problemet med jenter i militæret er, som i mange andre settinger i samfunnet, at det blir en slags liksom-leke-likestillings greie. Sannheten er at jenter får være med på moroa på litt andre premisser (de er tross alt jenter) og bare til en viss grad innenfor enkelte ansvarsområder. Det er ikke nødvendigvis jentenes feil at det er slik.

Argumenter som at Israel og USA har en viss andel kvinnelige soldater og offiserer er ikke noe argument, det er like mye liksom-militæret der som her.

Saken er nemlig den at kvinner i militæret skånes fra de skarpe oppdragene. "Noen" har bestemt/funnet ut at siden kvinner, tross alt, er mer verdt enn menn så skal de altså spares for slikt, selv om hele hensikten med et militært forsvar er å ha en beredskap og dermed være i stand til å utføre skarpe oppdrag. Det har sannsynligvis sin forklaring i at ved ekstreme situasjoner, som f.eks. krig så skal kvinner (og barn) skånes. Vi blir tutet ørene fulle gjennom media hvordan de tøffe gutta dreper de slemme gutta slik at sivile skal slippe å lide. Sivile i den konteksten er altså kvinner, barn og gamle menn.

Bottom line så er samfunnsstrukturen slik at dersom vi høvler vekk velferdslaget og tenker oss en situasjon der det handler om å overleve så er det akseptert at menn (i såkalt stridsdyktig alder) kan ofres og være kanonføde. Kvinner skal spares.

Kjempeinnlegg! Første gang jeg har leita etter dobbelpluss-knappen! :takke:

Skrevet

Der det stilles fysiske minstekrav for å komme inn, så syns jeg virkelig kvinner og menn skulle hatt samme kravene (altså at begge kjønn burde hatt de kravene som menn har nå). Sier seg selv, at dersom noen må bli KVOTERT inn til noe, så er de ikke gode nok til den jobben.

Dersom kvinner hadde hatt samme krav som menn, så hadde jeg ikke hatt noe imot kvinner i militæret. Da ville det naturlig nok vært færre kvinner inne, men de kvinnene som hadde vært der, kunne iallfall gitt det som kreves for å kunne utføre jobben.

Personlig syns jeg faktisk det er flaut å være kvinne med tanke på hele kvoteringssystemet, det er også urettferdig ovenfor menn og de få kvinnene som faktisk er gode nok.

Skrevet

Jenter har kommet for aa bli i Forsvaret. De vil som mange hevder aldri bli like sterke som de godt trente gutta, men de beste jentene er fysisk toeffere en gjennomsittsgutten. Det viktigste for meg er at vi har jenter som vil tjenestegjoere og da faar Forsvaret legge det best mulig til rette for det. En utfordring i dag er noe saa banalt som aa skaffe utstyr som passer jenter.

Vaart Forsvar i dag er ikke lite, det er bittelite og da maa man proeve aa utnytte personellressursene saa optimalt som mulig. Jenter som er motiverte og mener de er fysisk sterke nok, maa gjerne faa proeve seg i kampavdelingene, men flere velger aa bytte avdeling underveis og det er vel helt greit. Rett person paa rett plass.

Det blir for dumt naar man kun bruker argumentet for jenter i Forsvaret at de kan brukes til aa snakke med kvinner i f eks Afghanistan, da blir det litt fordummende etter mitt syn. Vi trenger jentene fordi de representerer en viktig del av den norske befolkningen og derfor vil kunne bidra paa mange viktige omraader. Mange jenter gjoer en helt utmerket jobb, baade som mannskaper og ikke minst som befal. Vi har pr i dag ca 9% kvinneandel og mange av disse baade har tjenestegjort og tjenestegjoer i dag i Afghanistan. Den norske kontigentsjefen er kvinne og den som avloeser henne er ogsaa kvinne. Begge er hoeyt respekterte offiserer.

Forsvaret er saa mye mer enn skimarsjer og baering av tung sekk, selv om dette i gitte situasjoner er viktig. I skarpe situasjoner er det opp til avdelingssjefene aa soerge at sin avdeling er organisert paa en slik maate at den kan loese sitt oppdrag.

De fleste kvinner oensker ikke at det skal vaere lettere fysiske krav for gutter og jenter, de foeler hele tiden at de maa bevise at de ikke ble kvotert inn (befal), men er gode nok. Et spoersmaaal Forsvaret maa stille seg er vel heller hva er godt nok. Hvis det f.eks er godt nok for en jente aa loepe 3000m pa under 16.30 saa er det vel egentlig ogsaa det for guttene!

De fleste jentene som tjenestegjoer i dag er godt respekterte i sin avdeling. Det seksuelle motivet blir for meg for dumt, vi har jaggu hatt nok av menn i militaeret med "fitte paa hjernen", menn har blitt sendt hjem fra utlandet fodi de ikke har klart aa holde buksene sine oppe.

Konklusjonen min er at jenter i militaeret ikke er et problem, men en ressurs. De fleste jobber ikke i kampavdelingene, fordi de har andre fokus, men de som gjoer det gjoer det bra. Jeg vil oppfordre jenter som har lyst til aa oppleve spenning, kameratskap, godt miljoe og ikke minst utvikle seg selv som person, til aa soeke seg inn i militaeret.

:tommelsmil:

• Liker 3
Skrevet

Jenter har kommet for aa bli i Forsvaret.

[...]

Vi trenger jentene fordi de representerer en viktig del av den norske befolkningen og derfor vil kunne bidra paa mange viktige omraader. Mange jenter gjoer en helt utmerket jobb, baade som mannskaper og ikke minst som befal.

[...]

Den norske kontigentsjefen er kvinne og den som avloeser henne er ogsaa kvinne. Begge er hoeyt respekterte offiserer.

[...]

De fleste jentene som tjenestegjoer i dag er godt respekterte i sin avdeling.

[...]

Konklusjonen min er at jenter i militaeret ikke er et problem, men en ressurs.

[...]

Jeg vil oppfordre jenter som har lyst til aa oppleve spenning, kameratskap, godt miljoe og ikke minst utvikle seg selv som person, til aa soeke seg inn i militaeret.

Det er ikke du som lager disse reklamebrosjyrene til Forsvaret, vel?

Skrevet

Det er ikke du som lager disse reklamebrosjyrene til Forsvaret, vel?

Joess, har jeg skjulte talenter? Kanskje jeg skulle vaert rekrutteringsoffiser :takke:

Naa er vel saken slik at jeg har en viss kjenskap til hvordan ting fungerer i dagen militaere og jeg er ofte i kontakt med mange som har mening om dette.

:kaffekopp:

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis vi ser bort fra festtalene og lovordene om hvor bra det er med kvinner i forsvaret, så vet de fleste at kvinner alltid er det svakeste ledd, og at det er et stort irritasjonsmoment at gutta til stadighet må trå til med å bære utstyr osv., og vente på at det svakeste leddet skal kunne henge med.

Derfor burde kun de kvinnene som greide samme opptakskrav få innpass. Det er den samme jobben som skal gjøres, enten du er mann eller kvinne. Vil en kvinne kunne trekke en medsoldat i sikkerhet? Det er en grunn til at vi har de kravene som er! Å senke kravene for menn fordi vi skal få inn mange kvinner, blir helt idiotisk. En skal altså senke standarden i forsvaret for å være politisk korrekt og ha mange kvinner? Forsvaret er svekket nok fra før.

Gjest Gjest
Skrevet

Jenter har ingenting i militæret å gjøre haha. Wtf? En kort liten stomp med store kaninøyne skal liksom kunne true fienden? Skjerp dere. Kvinner i militæret er bare bortkastet amunisjon og mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...