Gå til innhold

Når man går fra hverandre med barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hvorfor er du så opptatt av den barnetrygda egentlig? Den er jo forholdsvis lav i utgangspunktet og det er ikke den som skal berge økonomien, for å si det slik. Hvis mor sliter økonomisk i dette tilfellet, bør jo paret få til en ordning hvor hun får litt ekstra. f,eks 40 - 60% med dobbel barnetrygd, skatteklasse 2 og evt bidrag. Det viktigste er jo at begge har råd til å bo og oppfostre barn. Hvis mors økonomi bedres etterhvert, vil jo behovet for bidrag reduseres og man kan komme fram til andre avtaler:)

Typisk mor sliter økonomisk? Far da, er ikke så farlig,,,,,, for en inntistilling

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det som er sagt her (ref min uthevelse) er veldig viktig. Det er IKKE nødvendig å praktisere 50/50 for å ha delt bosted/felles omsorg.

Denne regelen er faktisk endret nå (1.7.2010). Endringen av loven medfører at det er såkalt "meldeplikt" ved flytting. Samværsforelder skal dermed få tid på seg til å kunne stoppe flyttingen av barnet såfremt bostedsforelder ikke kan bevise at flyttingen er "barnets beste". Hvis det ikke kan bevises at det er barnets beste å flytte (miste nærmiljø med skole og venner og miste kontakt med samværsforelder, etc) så kan det medføre at bostedsforelder mister omsorgen til samværsforelder om dette er barnets beste (f.eks. om samværsforelder viser mer samarbeidsvilje til barnets beste).

Denne meldingen er bare å melde til samværsforelder at en flytter inne 6 uker, det er kun hvis samværforelder sender saken i rettsystemet flyttingen kan stoppes.

Så dette er kun en "papirbestemmelse" for å kunne stoppe flytting.

Det er en forening som heter aleneforeldreforeningen som fikk stort gjennomslag ved siste endringen i barneloven 1.7.2010.De argumenterte med at stort sett alle fedre potensiselle voldforbrytere, som hindrer mor i flytte i sikkerhet.Er uholdbart at slike argumentasjoner får slikt gjennomslag. Høringen kan bl.a. leses på regjerningens nettside. Det var faktisk politiske partier som gikk inn for at foreldre ikke kunne flytte lang fra hverandre ved samlivsbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å gjøre ting litt klarere her.

50/50 kan praktiseres på mange ulike måter. Har man delt bosted, "flytter" barnet på papiret mellom mor og far sin adresse annethvert år. Da kan den som har barnet boende hos seg få skatteklasse 2 og en ekstra barnetrygd. Dette gjelder kun hvis man bor alene og ikke har delt bolig med en annen voksen i mer enn 1 år.

Hvis man ikke praktiserer delt bosted, får den som har barnet registrert på sin adresse, skatteklasse 2 og en ekstra barnetrygd, dog da hvis vedkommende bor alene og ikke har delt bolig med en annen voksen i mer enn et år.

Man får ikke støndad til barnetilsyn ved 50/50 løsning, da man må ha barnet vestentlig mer enn den andre parten.

Det kan bli aktuelt med bidrag, hvis den ene parten tjener mer enn den andre parten.

Ved 50/50 deles kostnadene med bhg/SFO, klær, sko osv. Det vanlige er at man har en garderobe for barnet hver.

Det er dyrere for bidragsyter å ha 50/50 enn å ha 60/40, fordi ved 60/40 får bidragsmottaker stønad til barnetilsyn, og BM må også dekke klær, bhg/SFO osv.

Det er kun 1 dag som skiller 50/50 og 60/40, og det utgjør en stor forskjell for BM økonomisk hvis man sliter litt i utgangspunktet og BY ikke ønsker å betale noe ekstra enn det NAV fastsetter. Dette vet jeg alt om, fordi jeg sitter i dens situasjonen selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg skal prøve å gjøre ting litt klarere her.

50/50 kan praktiseres på mange ulike måter. Har man delt bosted, "flytter" barnet på papiret mellom mor og far sin adresse annethvert år. Da kan den som har barnet boende hos seg få skatteklasse 2 og en ekstra barnetrygd. Dette gjelder kun hvis man bor alene og ikke har delt bolig med en annen voksen i mer enn 1 år.

Hvis man ikke praktiserer delt bosted, får den som har barnet registrert på sin adresse, skatteklasse 2 og en ekstra barnetrygd, dog da hvis vedkommende bor alene og ikke har delt bolig med en annen voksen i mer enn et år.

Man får ikke støndad til barnetilsyn ved 50/50 løsning, da man må ha barnet vestentlig mer enn den andre parten.

Det kan bli aktuelt med bidrag, hvis den ene parten tjener mer enn den andre parten.

Ved 50/50 deles kostnadene med bhg/SFO, klær, sko osv. Det vanlige er at man har en garderobe for barnet hver.

Det er dyrere for bidragsyter å ha 50/50 enn å ha 60/40, fordi ved 60/40 får bidragsmottaker stønad til barnetilsyn, og BM må også dekke klær, bhg/SFO osv.

Det er kun 1 dag som skiller 50/50 og 60/40, og det utgjør en stor forskjell for BM økonomisk hvis man sliter litt i utgangspunktet og BY ikke ønsker å betale noe ekstra enn det NAV fastsetter. Dette vet jeg alt om, fordi jeg sitter i dens situasjonen selv.

Det var i grunnen mye som var bra fortalt her men med et noe personlig preg av å favorisere BM. Noe vestlig er uteglemt ang. delt bosted sin store fordel. Da kan ikke bostedfordelder ta med barn og flytte så lett som ved samvær,dette er særs vikitg poeng.

Det ang.ulemper med 50/50 ovs. er ikke helt slik som beskrevet. En kan ha 50/50 samvær, det er som vanlig samvær.Da gjelder vanlige regler for dette. En kan ha delt bosted 50/50 da er det kun dobbel barnetrygd som utbetales fra trygdesystem.

Det du skriver er det er lønnsomt å ha barn mer, dvs ikka at begge fordeldre skal ha barn like mye. Alt dette pga. her mors økonomi.Dette er holdninger som ikke mange kvinner innrømmer,de protesterer villt mot slike utsagn mot de, men her gjør du det indirekte. Velges delt bosted skal eks, sfo betaling deles på. Da fungerer egentlig foreldre under samme system som om de bodde sammen bortsett fra barnetrygden.Det er vanligvis ikke bidrag heller. Har en derimot 50/50 samvær er det vanlige samværsregler med bidrag. Da står BM taker for alle de samme utgifter som ved mindre samvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er seff helt i mot at bostedsforeldre skal kunne flytte uten at det får konsekvenser. Jeg kan ikke se at jeg har ikke favorisert noen, hverken mor eller far her. Forklarer bare reglene slik de er. Bidragsreglene slik de er i dag, er veldig urettferdig for begge parter. De er blitt bedre, men det er mye som gjenstår før de faktisk gjenspeiler virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

En viktig ting som ville gjort livet lettere for skilte foreldre er lavere boskostnader og det evige jaget om skal ha.......... skal ha......... hele tiden, alle klarer seg uten dyr ferie og dyrt utstyr. En må slutte og leve som før da en hadde 2 inntekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg glemte å presisere en ting: ved 50/50 samvær, kan bidragskalkulatoren på NAV brukes, men ved 50/50 omsorg skal alle utgiftene deles 50/50. Bidrag kan forekomme med store forskjeller i inntekt.

Min eks ønsker nemlig 50/50 omsorg, men har sendt inn krav til NAV for fastsetting av bidrag samt at det er jeg som betaler SFO plassen, hans del blir dekket opp av bidraget. Så han har misforstått hvordan reglene fungerer.

Det blir vel ny runde med helvete når han overtar SFO regningen fra høsten..... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...