Gå til innhold

Når man går fra hverandre med barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg bare lurer på noe.. En venninne av meg og samboeren har bestemt seg for å gå fra hverandre. De har et barn sammen. Sånn det ser ut nå så skal de ha 50/50.

Har de krav på noen endret skatteklasse eller noe sånt?

Hvordan må fordelingen være for at man får ekstra barnetrygd og endret skatteklasse og sånne greier? Da tenker jeg på % fordeling.

Begge to jobber og har grei lønn, men hun kommer til å slite. Det er usikkert om han vil ha nok tid til barnet så det er mulig at det ikke blir 50/50 likevel, selv om det er ståa akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, for å få endret skatteklasse, ekstra barnetrygd osv. må én av dem ha barnet vesentlig mer , det tolkes som regel til 60/40-deling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for å få endret skatteklasse, ekstra barnetrygd osv. må én av dem ha barnet vesentlig mer , det tolkes som regel til 60/40-deling.

Dette er helt feil. Ved 50/50-deling så vil de få skatteklasse 2 annethvert år. Husker ikke helt hvordan det var med barnetrygden så her får andre fylle ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt feil. Ved 50/50-deling så vil de få skatteklasse 2 annethvert år. Husker ikke helt hvordan det var med barnetrygden så her får andre fylle ut.

Skatteklasse 2 annenhvert år, eller til den som de mener skal ha den. Poenget er at det kun er en som får skatteklasse 2 hvert år :)

I tillegg så kommer det en ekstra barnetrygd inn i bildet. Enten ved at de deler den hver måned, eller mottar den annenhvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som det er blitt skrevet tidl. ved 50/50, blir forsørgeransvaret delt, barnetrygda delt, og dermed skatteklasse2 annenhvert år. I snitt utgjør det ca 10-12 tusen kr pr år. Ved godt samarbeidsklima er ikke dette noe probl. Andre subsidier og tilskudd, kan dere evt bli enige om. værre blir det når ene parten ikke vil ha 50/50 fordeling. Da står som regel står mora sterkest. 40/ 60 er en vanlig fordeling, men da må faren bet bidrag + mor får forsørgeransvar + skatteklasse 2. Det er en Fordel om dere bor i samme by/evt område. Men den husk viktigst av alt; hva er barnets beste. Alt avhengig også av barnets alder...ALLE sier at en for all del må unngå å krangle åpenlyst foran barna, og snakke stygt om den andre parten. Ikke bruk barna til å skyve foran dere... vet det er lettere sagt enn gjort, men det er helt avgjørende.. er selv skilt og har ei nydelig jente på 3 som vi har 50/50, og samarbeidet fungere helt ok. Så snakker av erfaring + kunnskap. lykke til.

vannm75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen :) Jeg setter pris på at noen tar seg bryet med å forklare litt, det er utrolig vanskelig å forstå noe av det som står på NAV.

Dette gjelder altså venninnen min. Hun og samboeren har et godt forhold, men kjærligheten er der bare ikke lengre og de har prøvd alt det de har kunnet. De skilles som venner og kommer nok til å bo i nærheten av hverandre da de ikke ønsker at barnet skal måtte bryte opp med barnehage og nærmiljø osv. Det er litt av grunnen til at det kan bli økonomisk trangt fordi det har blitt et populært område og der er ganske stive priser. Så nå skal de altså eige hver sitt istedet for sammen. Og det blir jo dyrere..

Men kommer det en ekstra barnetrygd eller blir barnetrygden delt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei..

Jeg bare lurer på noe.. En venninne av meg og samboeren har bestemt seg for å gå fra hverandre. De har et barn sammen. Sånn det ser ut nå så skal de ha 50/50.

Har de krav på noen endret skatteklasse eller noe sånt?

Hvordan må fordelingen være for at man får ekstra barnetrygd og endret skatteklasse og sånne greier? Da tenker jeg på % fordeling.

Begge to jobber og har grei lønn, men hun kommer til å slite. Det er usikkert om han vil ha nok tid til barnet så det er mulig at det ikke blir 50/50 likevel, selv om det er ståa akkurat nå.

Som første anonym bruker som besvarte ditt innlegg sier, så er det slik at om begge foreldrene skal få barnetrygd må barna bo "vesentlig ?" mer hos den ene enn den andre. I praksis vil dette som oftest si en fordeling på 8 dager en uke og 6 dager neste uke. Dermed vil barna få litt mer tid hos mor eller far, avhengig av hvem de bor hos og at de blir "skilt" 2 dager pr uke. For de fleste barn er dette bare en positiv opplevelse ettersom de da får følelsen av å være enebarn 1 dag/uke og fordi de fleste barn ofte binder seg mer til den ene forelderen enn det den andre gjør. Og det er ikke sånn at barn altid binder seg mest til mor. Mange av jentene her inne har opplevd å være "pappajenter" med best kontakt med sin far.

Dessuten vil en slik fordeling gi mor mer fritid og far mer ansvar i forhold til den fordelingen politikerene har truet barna til å akseptere fram til nå.

Hvis foreldrene ikke får ny samboer tilsier en slik 8/6 fordeling iløpet av 2 uker at begge foreldrene får dobbel barnetrygd om de ikke får ny samboer.

Løsningen tilsier også at "foreldrene betaler bidrag til hverandre", noe som medfører at sden som tjener minst får et lite bidrag fra den som tjener mest. Dette gjøres for at det ikke skal bli kjempestor forskjell for barnet, mellom det å bo hos den ene framfor den andre.

Løsningen gir med andre ord BEGGE foreldrene rettigheter som aleneforelder, og begge foreldrene kan søke på de samme støtteordningene (utdannelse, bostøtte, etc) som andre aleneforeldre, samtidig som bidragsordningen opprettholdes.

Det medfører også mer samarbeid mellom foreldrene.

Forøvrig ser jeg i en del andre diskusjoner forskjellige begreper som "foreldrene praktiserer del forelderett", etc (men ikke i denne tråden). Det er ingenting som heter "delt foreldrett". Det finnes imidlertid delt foreldreansvar som automatisk deles ut til alle foreldre som var samboende på det tidspunktet barnet ble født, eller ved å signere et papir. Delt foreldreansvar er ikke noe annet enn at en kan kreve å få vite hvilke sykdommer, etc barnet lider av om det skjer et samlivsbrudd, men også at ikke den ene forelderen kan kreve nytt etternavn på barnet, etc. dette med foreldreansvar har forøvrig endrt seg ganske mye de 10 siste årene slik at det er stadig mindre grunn til å nekte far dette.

Delt omsorg er noe helt annet og betyr at foreldrenes rettigheter er likt fordelt etter et samlivsbrudd. Det betyr også at barnets vilje vil bli avgjørende i større grad enn om det ble praktisert eneomsorg.

Far (tt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvis det er snakk om ett barn får de skatteklasse 2 (og barnebidrag og barnetrygd) annethvert år. Jeg vet at noen bekjente praktiserer dette på en måte som gjør at bidragsmottager betaler bidtragsyter tilbake hvert år slik at ikke forskjellen mellom å være bidragsmottager og bidragsyter blir for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, ts her! Tusen takk for at dere svarer. :smilyblomst:

Jeg må ærlig innrømme at jeg fremdeles ikke helt skjønner dette med barnetrygda.. :sjenert:

Det kan vel ikke stemme at begge foreldrene får dobbel barnetrygd av at mor har barnet 8 dager og far 6? eller skal man da bytte på det? Det kan nå se ut som at mor skal ha barnet 8 dager og far 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Takk for svar alle sammen :) Jeg setter pris på at noen tar seg bryet med å forklare litt, det er utrolig vanskelig å forstå noe av det som står på NAV.

Dette gjelder altså venninnen min. Hun og samboeren har et godt forhold, men kjærligheten er der bare ikke lengre og de har prøvd alt det de har kunnet. De skilles som venner og kommer nok til å bo i nærheten av hverandre da de ikke ønsker at barnet skal måtte bryte opp med barnehage og nærmiljø osv. Det er litt av grunnen til at det kan bli økonomisk trangt fordi det har blitt et populært område og der er ganske stive priser. Så nå skal de altså eige hver sitt istedet for sammen. Og det blir jo dyrere..

Men kommer det en ekstra barnetrygd eller blir barnetrygden delt?

Barntrygden følger dens om har bsorent på sin adr. Det kan også avtales annet hos nav, det er opptil foreldre. Blir de ikke enige følger den den adr,tilbarnet. Bytter barnet adr.annet hvert år på delt bosted, må en også endre den som mottar barnetrygd hos nav.

Delt bsoted er mange som velger, og siden foreldre her er innstilt på på å sammarbeide og bo nært hverandre er det et godt utgangspunkt. Delt bosted kan godt være 60/40, det trenger ikke være 50/50. Jeg ville hatt delt bosted med hovedgrunn i at da kan ikke den forelder med bosted ta med barnet og flytte innen Norge. Har en bosted og samværsforelder kan bostedsforleder gjøre dette, det er helt hårreisdende slik det er i dag. Den andre kan protestere og gå til rettsak.Håper denne regelen med flytting blir endret, det er en sak for stortinget. Det skaper krig mellom foreldre om den ene flytter langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei igjen, ts her! Tusen takk for at dere svarer. :smilyblomst:

Jeg må ærlig innrømme at jeg fremdeles ikke helt skjønner dette med barnetrygda.. :sjenert:

Det kan vel ikke stemme at begge foreldrene får dobbel barnetrygd av at mor har barnet 8 dager og far 6? eller skal man da bytte på det? Det kan nå se ut som at mor skal ha barnet 8 dager og far 6.

Totalt en ektra barnetrygd ved et barn. Er det 2 barn og foreldre har bosted på hvert sitt barn blir det dobbel barnetrygd på begge.Bosted 2 eller flere barn hos den forelder gir kun en ektra barnetrygd for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Barntrygden følger dens om har bsorent på sin adr. Det kan også avtales annet hos nav, det er opptil foreldre. Blir de ikke enige følger den den adr,tilbarnet. Bytter barnet adr.annet hvert år på delt bosted, må en også endre den som mottar barnetrygd hos nav.

Delt bsoted er mange som velger, og siden foreldre her er innstilt på på å sammarbeide og bo nært hverandre er det et godt utgangspunkt. Delt bosted kan godt være 60/40, det trenger ikke være 50/50.

Det som er sagt her (ref min uthevelse) er veldig viktig. Det er IKKE nødvendig å praktisere 50/50 for å ha delt bosted/felles omsorg.

Jeg ville hatt delt bosted med hovedgrunn i at da kan ikke den forelder med bosted ta med barnet og flytte innen Norge. Har en bosted og samværsforelder kan bostedsforleder gjøre dette, det er helt hårreisdende slik det er i dag. Den andre kan protestere og gå til rettsak.Håper denne regelen med flytting blir endret, det er en sak for stortinget. Det skaper krig mellom foreldre om den ene flytter langt.

Denne regelen er faktisk endret nå (1.7.2010). Endringen av loven medfører at det er såkalt "meldeplikt" ved flytting. Samværsforelder skal dermed få tid på seg til å kunne stoppe flyttingen av barnet såfremt bostedsforelder ikke kan bevise at flyttingen er "barnets beste". Hvis det ikke kan bevises at det er barnets beste å flytte (miste nærmiljø med skole og venner og miste kontakt med samværsforelder, etc) så kan det medføre at bostedsforelder mister omsorgen til samværsforelder om dette er barnets beste (f.eks. om samværsforelder viser mer samarbeidsvilje til barnets beste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Totalt en ektra barnetrygd ved et barn. Er det 2 barn og foreldre har bosted på hvert sitt barn blir det dobbel barnetrygd på begge.Bosted 2 eller flere barn hos den forelder gir kun en ektra barnetrygd for alle.

Ja dette med "dobbel barnetrygd" kan skape mange misforståelser.

Egentlig er begrepet "Dobbel barnetrygd" misvisende. Det som virkelig skjer er at det er snakk om en ekstra barnetrygd. Om det er 1 barn blir det 2 barnetrygder. Pm det er 2 barn blir det 3 barnetrygder og om det er 3 barn blir det 4 barnetrygder. Dette er antal barnetrygder for hver enkelt aleneforsørger (om forelder har samboer blir det IKKE ekstra barnetrygd).

Men hvis begge foreldrene bor alene vil begge få ekstra barnetrygd om de har minst et barn hver boende hos seg.

Om far har ett barn får han barnetrygd for 2. Om mor har 2 barn får hun barnetrygd for 3.

Men om det bare er snakk om ett barn som skal praktisere delt omsorg ("50/50") så må foreldrene ha barnet boende hos seg annethvert år fordi datasystemene til NAV ikke klarer å håndtere tilfeller der barn krever å få like mye samvær med begge foreldrene.

Eksempel om far har samber ogh ikke mo0r og det er snakk om et barn:

Mor har omsorgen annethvert år og får barnetrygd for 2 dette året.

Neste år har far omsorgen og han får barnetrygd for bare ett barn fordi han har samboer.

Det året forelder har barnet boende hos seg får denne forelderen også barnebidrag fra den andre forelderen + redusert skatt ihht skatteklasse 2 (ca 750,- i redusert skatt pr mnd) det året barnet har bostedsadresse hos denne forelderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. barnetrygd så er riktig at man får dobbelt barnetrygd hvis man har ett barn. Men denne barnetrygden blir delt mellom begge foreldrene, altså får man en barnetrygd hver. Hvis den ene får samboer så vil barnetrygden redusrers til kun en halv barnetrygd etter 12 mnd. for den som får samboer.

Skatteklasse 2 kan foreldene få annent hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. barnetrygd så er riktig at man får dobbelt barnetrygd hvis man har ett barn. Men denne barnetrygden blir delt mellom begge foreldrene, altså får man en barnetrygd hver. Hvis den ene får samboer så vil barnetrygden redusrers til kun en halv barnetrygd etter 12 mnd. for den som får samboer.

Skatteklasse 2 kan foreldene få annent hvert år.

Du bidrar jo her til å opprettholde en misforståelse. Man får barnetrygd for et barn mer enn man faktisk har som enslig forsørger. At det tilfeldigvis blir "dobbelt" gjelder kun når man har et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du bidrar jo her til å opprettholde en misforståelse. Man får barnetrygd for et barn mer enn man faktisk har som enslig forsørger. At det tilfeldigvis blir "dobbelt" gjelder kun når man har et barn.

Hvis du leste det jeg skrev så skrev jeg at man får dobbel barnetrygd hvis man har ett barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leste det jeg skrev så skrev jeg at man får dobbel barnetrygd hvis man har ett barn.

Hvorfor i satan har du plutselig blitt et vanlig medlem????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i satan har du plutselig blitt et vanlig medlem????

Fordi jeg har sluttet som moderator ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei igjen, ts her! Tusen takk for at dere svarer. :smilyblomst:

Jeg må ærlig innrømme at jeg fremdeles ikke helt skjønner dette med barnetrygda.. :sjenert:

Det kan vel ikke stemme at begge foreldrene får dobbel barnetrygd av at mor har barnet 8 dager og far 6? eller skal man da bytte på det? Det kan nå se ut som at mor skal ha barnet 8 dager og far 6.

Hvorfor er du så opptatt av den barnetrygda egentlig? Den er jo forholdsvis lav i utgangspunktet og det er ikke den som skal berge økonomien, for å si det slik. Hvis mor sliter økonomisk i dette tilfellet, bør jo paret få til en ordning hvor hun får litt ekstra. f,eks 40 - 60% med dobbel barnetrygd, skatteklasse 2 og evt bidrag. Det viktigste er jo at begge har råd til å bo og oppfostre barn. Hvis mors økonomi bedres etterhvert, vil jo behovet for bidrag reduseres og man kan komme fram til andre avtaler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...