Antlers Skrevet 12. mai 2011 #21 Skrevet 12. mai 2011 Jeg har ikke lyst på barn, skal jeg bli straffet for ett personlig valg? Nei vet du hva..grenser for idioti. Ja, det er rimelig sykt. Hvordan skal man gjøre det med faste utgifter? Eller hva om man har dyr som er avhengig av en? Får klump i magen av å tenke på at jeg kan bli innkalt, jeg - og det hjelper ikke akkurat med ordlyden i denne artikkelen: Sivil lydighet TRONDHEIM (Dagbladet): Staten bestemte at Vera (33) og Randi (43) skulle trene med vinkelsliper, aggregat og motorsag. Hvert år må 1500 kvinner inn i Sivilforsvaret. Neste gang kan det bli deg. http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/10/03/410014.html
Kamikatze Skrevet 13. mai 2011 #22 Skrevet 13. mai 2011 (endret) Er det? Jeg har aldri blitt innkalt, og jeg kjenner ingen kvinner som har blitt innkalt. Men jeg vet om kvinner som fivillig blir med.De rødgrønne innførte generell sesjon for kvinner i år (eller var det ifjor?). Aner ikke fra når det tar til å gjelde. Da blir jeg helt svak i knærne. Det blir du av fire timer springmarsj, også. Jeg har ikke lyst på barn, skal jeg bli straffet for ett personlig valg? Nei vet du hva..grenser for idioti.Verneplikten er ingen straff, men en plikt. Hvorfor skal samfunnet la deg nyte godene, og skli makeligere gjennom livet enn alle andre? Tjenestefritaket er ingen belønning for folk som formerer seg, men en lettelse i den byrden det er å fø opp en ny generasjon med krigere. [...] Hvordan skal man gjøre det med faste utgifter? Eller hva om man har dyr som er avhengig av en? [...] Du får 150 kr dagen (eller noe sånt), og dekket husleia hvis du har bodd der du bor i mer enn fire måneder. Det er også endel andre faste utgifter som dekkes, blant annet boliglån, forsikring fastavgift telefon/internett osv. Alt dette behovsprøves, og noe av det dekkes opp til en bestemt beløpsgrense. Du får ikke dekket noe på forbrukslån, billån, kredittkortkjøp etc. Derfor kan det være lurt å sy alle lån og kredittkjøp inn i boliglånet i god tid før du skal tjenestegjøre. Tar du utdannelse i forsvaret, får du ca 60 kr ekstra pr dag, istedenfor dimmegodtgjørelse. Bikkja og hybelkaninene må du få noen til passe mens du er inne. Der er det ikke noe å hente. Det finnes alltid en løsning, om du er litt kreativ. Endret 13. mai 2011 av Kamikatze
Gjest Fikira Skrevet 13. mai 2011 #23 Skrevet 13. mai 2011 Blir man innkalt, så blir man innkalt. Mannfolka blir jo innkalt, så ser ikke hvorfor kvinnfolkene skal slippe unna ? Men syns det skulle skjedd samme tid som med de fleste menn, når de er 18.. tidlig 20årene.
Larsern Skrevet 13. mai 2011 #24 Skrevet 13. mai 2011 Jeg mener at verken gutter/menn eller jenter/kvinner som ikke har lyst skal være nødt til å avtjene verneplikt. Det finnes antageligvis nok av folk som har lyst. Nok til å fylle opp stillingene som budsjettet tillater, men langt fra nok til å holde et effektivt forsvar. Hvem vet, kanskje har verneplikten og forsvaret utspilt sin rolle i Norge. Dersom man skal ha et noenlunde oppegående forsvar så hadde jeg gjerne sett at verneplikten opprettholdes, førstegangstjeneste for gutter og sivil plikthelsetjeneste (stort behov for dette i Norge nå når eldrebølgen står for døren) for jenter. De av guttene som ikke anses skikket til militær tjeneste, enten pga evner eller personlig overbevisning kan bistå jentene, og de av jentene som består opptakskravene har rett til å søke opptak til førstegangstjeneste på lik linje med guttene. Den økonomiske kompensasjonen kan være noenlunde lik og relativt beskjeden, la oss si 150kr/dag. I tillegg skal denne arbeidserfaringen selvsagt gi alderspoeng i forhold til senere utdanning og praksis. Her slår man flere fluer i en smekk, man gir sysselsetting og arbeidserfaring til unge og man får flere hender i arbeid innen helsesektoren, for en billig penge.
eksospalme Skrevet 13. mai 2011 #25 Skrevet 13. mai 2011 Ser ikke store poenget med å tvinge kvinner inn i forsvaret. Synes heller de som utfører en tjeneste for landet burde få en akseptabel lønn og bedre fritidstilbud. Jeg koste meg i forsvaret, men ble veldig skuffet over fritidstilbudet og fraværet av kurs (noe de skryter så av i sine brosjyrer). Var plassert på en avsides base der de ikke hadde noen kurs eller velferd.
Gjest Anuket Skrevet 13. mai 2011 #26 Skrevet 13. mai 2011 Mener å huske at en kommenterte at jenter født i 89 kunne bli kalt inn til sesjon, en del fra 92 kullet (bekjentes yngre søstre) har blitt kalt inn til sesjon, men bare et par skal gjennom førstegangs tjenesten. Ja er det likestilling, så er det likestilling. Men det hadde kanskje vært mer logisk å gjøre dette når jentene er like gamle som guttene, blir jo litt dumt å komme der som 30 åring blant en haug 18/19 åringer.. Jeg hadde ikke kommet inn uansett jeg matallergier så det holder og skjev ryggrad som ikke tåler for mye belastning
Gjest Pantherinae Skrevet 13. mai 2011 #27 Skrevet 13. mai 2011 Jeg synes både jentene og guttene skal få slippe om man absolutt ikke vil. Hvor mye nytte gjør man egentlig om man blir tvunget inn i et slikt opplegg, og virkelig IKKE ønsker å være der? Mener det samme om sivilforsvaret. Ble faktisk overrasket da jeg så i linken lengre opp at man ikke får økonomisk godtgjørelse for de tre ukene det tar! Er da ikke alle som har råd til å ta seg tre uker fri uten lønn. Eller mulighet for den saks skyld. Så man ble bøtelagt for å ikke møte opp, noen som vet hvor mye en bot eventuelt vil komme på?
Anglofil Skrevet 13. mai 2011 #28 Skrevet 13. mai 2011 Jeg synes det bare er rett og rimelig at kvinner blir innkalt, rett skal strengt tatt være rett. MEN, jeg synes man kanskje bør prioritere de som faktisk vil inn, både av jenter og gutter. Det var flere jenter og gutter som jeg kjenner som ville inn, men som ikke fikk mulighet, de innkalte da andre tilfeldige i stedet for. Det synes jeg er synd. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #29 Skrevet 13. mai 2011 Jeg er født i 89 og fikk innkalling da jeg var på den riktige alderen. Men det var helt frivillig.
Chiyo Skrevet 13. mai 2011 #30 Skrevet 13. mai 2011 (endret) Jeg er født i 89 og fikk innkalling da jeg var på den riktige alderen. Men det var helt frivillig. Meg også. Jeg fikk innkalling til sesjon, men hvis jeg ikke ville dra skulle jeg bare ignorere brevet og ikke sende slippen tilbake. btw. Jeg er født i 90. Endret 13. mai 2011 av Chiyo
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #31 Skrevet 13. mai 2011 Jeg er for likestilling også i forhold til forsvaret ja! Så så lenge det er plikt for gutta, bør det også være plikt for jentene. MEN, og det er ett stort men!! Det burde være i samme aldersgruppe! Kall inn jentene når de er like gamle som gutta, hva i alle dager skal være grunnen for å kalle inn gutta som 19 men vente til 30 for jenter? tåpelig. Det ER mye lettere å gjøre sin plikt før man er godt inne i livet med økonomi som man faktisk er avhengig av og endel andre ting som ikke lenger er lette å bare la være hos foreldrene. Jeg er selv over 30 og uten barn, ikke søren om jeg hadde hatt råd eller sjans til å være borte fra pliktene og økonomien min idag, slik jeg ville hatt når jeg var 19. Så ja til LIK verne-ordning (så for diskusjonen om det skal være plikt eller valg være en annen) for begge kjønn. Tror det er slik at kvinner over 30 som ikke har barn kan riskere å bli innkalt for å avtjene verneplikt. Blir man innkalt, så blir man innkalt. Mannfolka blir jo innkalt, så ser ikke hvorfor kvinnfolkene skal slippe unna ? Men syns det skulle skjedd samme tid som med de fleste menn, når de er 18.. tidlig 20årene.
KårnflakeKid Skrevet 13. mai 2011 #32 Skrevet 13. mai 2011 Jeg syns det er helt greit med slavehold, så lenge jeg tjener på det. Jeg syns unge fra de er 19 til de blir 23, skulle tvinges til å jobbe 4 år på gamlehjem. La oss si du er håndverker og tjener 500k i året, da får staten 32% av lønna di, og 25% av det du bruker på norske varer,(og litt mindre i matmoms). Da kan vi regne ut hvor mye man tjener på å la folk få ha frihet. Å lønne soldater og hjelpepleiere, samt hjemmesykepleie er dyrt, dessuten er jobb på gamlehjem psykisk og fysisk belastende. Av den grunn er det samfunnsøkonomisk gunstig å bruke ungdom til dette, men man bør bare bruke ungdom som har lavtlønnsyrker (eller som ikke tar en utdannelse som vil gi dem så høy lønn at de betaler mer i skatt enn det vil koste å ansette soldater.) Staten kan styre lengden på utdannelsen etter hvor mange hjemme og vanlige hjelpepleiere det til enhver tid er behov for. Dersom vi økte pliktarbeidstiden til 6 år, så kunne alle sykepleierene blitt utdannet i samme løpet, omtrent som man tok trailerlappen i forsvaret. På den måten ville man spart inn utdannelseskroner for sykepleien. Man ville også hatt bedre kontroll over sykepleierlønna og kostnadene dette påførte samfunnet. Soldater er dyrt å ha, for det er til vanlig i fredstider ubrukelig arbeidskraft. MEN man kunne utnyttet soldattida mer effektivt; det kunne inngått i håndverkerutdannelsen. Dersom man fikk en grunnutdanning ala vk1 og vk2 på vgs, så kunne staten fått billige håndverkere til å pusse opp og gjøre arbeider på offentlige bygninger som de kunne fått like billig som polakker. På slutten skulle alle vernepliktige være tvunget til å gjøre lærlingetjenester hos en rørlegger, elektriker eller snekker, for på den måten får håndverkermestrene mer overskudd, og kan betale mer skatt. Det blir som med turnustjenesten for leger, det er allmennlegene som vegrer seg mest mot at den forsvinner, da allmennleger tjener økonomisk på å ha turnusleger, om de har muligheter for å få nok pasienter.
Mann 42 Skrevet 13. mai 2011 #33 Skrevet 13. mai 2011 Jeg tok meg litt tid til å lese på Ottar sin nettside helt tilfeldig da jeg leste dette: Verneplikt for kvinner. Nå er det jammen meg på tide! http://kvinnegruppa-ottar.no/no/index.php?option=com_content&view=article&id=248:verneplikt-for-kvinner-na-er-det-jammen-meg-pa-tide&catid=927&Itemid=83 Hva syns dere om dette. Vil dere ha verneplikt også, siden vi vil likestilles med menn? Artig program, det der. De vil ha almen verneplikt, ikke fordi det er rettferdig, eller fordi kvinner kan, men fordi militæret er for farlig til å overlates til en machodyrkende, våpenelskende kultur av mannfolk... Merkelig hvordan du kan se på et menneske og konstatere at de er enige med deg, men av gale grunner. Det er nesten som å se en pedofil donere til redd barna, fordi han tenker at da blir det flere barn å voldta. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #34 Skrevet 13. mai 2011 Skjønner ikke at folk er så kyniske at de kan se seg selv i speilet når de godtar verneplikt. Det er vel med verneplikten som med alt annet her i livet. Alle har en pris, og de fleste trygghetshøner er svært så billige. Ta fra folk eiendomsrett over egen kropp, for å forsvare et politisk system mot potensielle utfordrende systemer og mennesker. Verneplikten består grunnet den konservative innstillingen mennesker har, og at alle alderstrinn profitterer på å holde 19-åringer som slaver. Vi er svært primitive. Som Mohyeldeen sier, vi er et skittent folk. Vi eier ikke moral.
Mann 42 Skrevet 13. mai 2011 #35 Skrevet 13. mai 2011 Skjønner ikke at folk er så kyniske at de kan se seg selv i speilet når de godtar verneplikt. Det er vel med verneplikten som med alt annet her i livet. Alle har en pris, og de fleste trygghetshøner er svært så billige. Ta fra folk eiendomsrett over egen kropp, for å forsvare et politisk system mot potensielle utfordrende systemer og mennesker. Verneplikten består grunnet den konservative innstillingen mennesker har, og at alle alderstrinn profitterer på å holde 19-åringer som slaver. Vi er svært primitive. Som Mohyeldeen sier, vi er et skittent folk. Vi eier ikke moral. Vel, JEG avtjente min verneplikt fordi jeg mente at det var det rette å gjøre. Jeg mente at vi trenger et forsvar, og jeg mente, og mener, at et forsvar bestående av et tverrsnitt av befolkningen er bra i fht å bevare demokratiet, fordi det ikke fjerner militæret fra det sivile samfunnet i samme grad som et forsvar basert på verving gjør. Endelig mener jeg at verneplikt er bra fordi det gir alle (eller iallfall alle som er villige til å delta) innsikt i våpenbruk, og visse basale kunnskaper om våpen. Og systemet med heimevern sørger også for at store deler av befolkningen er under våpen og rustet for strid til en hver tid. Det er bra beredskapsmessig. De som ikke har moral, er de som gjerne vil leve under den tryggheten som et forsvar gir, men som ikke er villige til å bidra til det, ikke engang med et år av sin dyrebare tid. Jeg unntar pasifister og sånne fra dette, siden de faktisk er mot hele ideen om et forsvar og heller vil dø enn å drepe.
Vargen Skrevet 13. mai 2011 #36 Skrevet 13. mai 2011 Jeg synes egentlig også det er på tide å vurdere lik verneplikt for kvinner og menn. Likestilling bør gå begge veier, synes jeg! Nå skal det sies at Forsvaret i dag ikke har bruk for hele årskullene, fordi Forsvaret er blitt såpass lite. Men man burde velge ut de best egnede og mest motiverte 19-åringene av begge kjønn til førstegangstjeneste. Jeg tror vi trenger et Forsvar også i fremtiden, og at det bør bestå av de som er best egnet for det. Men man burde sannsynligvis se på lønn osv under tjenesten, for at de som tjenestegjør ikke havner så enormt på "etterskudd" i forhold til de som ikke gjør det. Militær hilsen fra Vargen, som har gjort førstegangstjeneste i Hæren, og nå er soldat i Heimevernet.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #37 Skrevet 13. mai 2011 Jeg mener at verken gutter/menn eller jenter/kvinner som ikke har lyst skal være nødt til å avtjene verneplikt. Det finnes antageligvis nok av folk som har lyst. Hvordan kan det da være verneplikt hvis det er lysten det kommer an på?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #38 Skrevet 13. mai 2011 Jeg har ikke lyst på barn, skal jeg bli straffet for ett personlig valg? Nei vet du hva..grenser for idioti. Er det verre enn å bli straffet for at vi tilfeldigvis er født som gutter mener du? Er det mer forkastelig å straffe dere for et personlig valg dere gjør og har ansvar for enn å straffe oss for noe vi ikke kan noe for?
SmallTalk Skrevet 13. mai 2011 #39 Skrevet 13. mai 2011 Det er verneplikt for kvinner. Nei, det er møteplikt på sesjon. (Med mindre du har noe helt annet enn militær verneplikt i tankene, da...)
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #40 Skrevet 13. mai 2011 Hvordan kan det da være verneplikt hvis det er lysten det kommer an på? Semantikk. Hadde man innført endringer slik at kun de som hadde lyst måtte være i militæret, hadde vi såklart funnet et nytt/annet ord for det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå