SmallTalk Skrevet 13. mai 2011 #41 Skrevet 13. mai 2011 (endret) Tror det er slik at kvinner over 30 som ikke har barn kan riskere å bli innkalt for å avtjene verneplikt. Ja, i Sivilforsvaret. (Og dette er ikke det samme som forsvaret). Man går omtrent personlig konkurs i løpet av den tiden man er pliktig til å være med på kursing dersom man skulle være så uheldig å bli tvunget inn. Arbeidsgiver betaler vanligvis ikke lønn i løpet av denne tiden (nor man normalt sett får deler av når man er i militærtjeneste), og ytelsen er vel på en hundrings eller noe i døgnet. Jeg tror jeg hadde meldt utestasjonering og flytting fra landet umiddelbart dersom jeg hadde blitt kalt inn i på noe sånt tull. Endret 13. mai 2011 av SmallTalk
Fluffe Skrevet 13. mai 2011 #42 Skrevet 13. mai 2011 Er det verre enn å bli straffet for at vi tilfeldigvis er født som gutter mener du? Er det mer forkastelig å straffe dere for et personlig valg dere gjør og har ansvar for enn å straffe oss for noe vi ikke kan noe for? Nå har det seg slik at en eller annen mod har slått sammen to tråder,for innlegget mitt lå under en annen tråd som handlet om barneløse som er 30 år inn i militæret..
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #43 Skrevet 13. mai 2011 Vel, JEG avtjente min verneplikt fordi jeg mente at det var det rette å gjøre. Jeg mente at vi trenger et forsvar, og jeg mente, og mener, at et forsvar bestående av et tverrsnitt av befolkningen er bra i fht å bevare demokratiet, fordi det ikke fjerner militæret fra det sivile samfunnet i samme grad som et forsvar basert på verving gjør. Endelig mener jeg at verneplikt er bra fordi det gir alle (eller iallfall alle som er villige til å delta) innsikt i våpenbruk, og visse basale kunnskaper om våpen. Og systemet med heimevern sørger også for at store deler av befolkningen er under våpen og rustet for strid til en hver tid. Det er bra beredskapsmessig. De som ikke har moral, er de som gjerne vil leve under den tryggheten som et forsvar gir, men som ikke er villige til å bidra til det, ikke engang med et år av sin dyrebare tid. Jeg unntar pasifister og sånne fra dette, siden de faktisk er mot hele ideen om et forsvar og heller vil dø enn å drepe. Merk at argumentasjonen din er fylt med "fordel." Jeg bruker andre, dersom det er fordelaktig for meg. Jeg bruker andre, dersom jeg kan få millitæret til å bli mer kontrollert av befolkningen. Sikkert fordelaktig, er det moralsk? Er det virkelig så mye mer moralsk, enn å bruke folk til sin egen fordel - uten å delta?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #44 Skrevet 13. mai 2011 Det som står her om sivilforsvaret stemmer ikke i det hele tatt. Tidligere var det slik at man ble innkalt når man nærmet seg 30 og fortsatt var barnløs. Slik er det ikke lengre. Nå blir både kvinner og menn, fra begynnelsen 20-årene og ut i 30-prene, innkalt til sivilforsvaret. Om man har barn eller ikke har ingenting å si, man kan bli innkalt selv om man har barn. Jeg er en av de "heldige" som har havnet i dette systemet, og da jeg var på grunnkurset så var det flere som var under 25, og i tillegg var det mange som hadde opptil flere barn. Det gjaldt forsåvidt både guttene og jentene. Havner du i rullene deres er det nært sagt umulig å komme seg ut igjen, så sant man ikke "stryker" på intervjuet og helsesjekken man må gjennom. Når det gjelder lønn når man er på 3 ukers kurset så er det en del som får det fra arbeidsgiver (en god del har det i tariffavtalen sin, hvertfall halvparten av de jeg var på kurs med fikk lønn fra arbeidsgiver). Alle får en liten dagslønn (husker ikke hvor mye det var, men tror det var snakk om 150 kr dagen eller noe slikt), og de som ikke fikk lønn fra arbeidsgiver fikk en kompensasjon, men ikke like stor som ordinær lønn hadde vært. Et minusprosjekt blir det for de fleste uansett, jeg dro hjem i helgene og det fikk jeg ingen kompensasjon for så alle dagpengene mine og litt til gikk i hjemtransport.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #45 Skrevet 13. mai 2011 Det som står her om sivilforsvaret stemmer ikke i det hele tatt. Tidligere var det slik at man ble innkalt når man nærmet seg 30 og fortsatt var barnløs. Slik er det ikke lengre. Nå blir både kvinner og menn, fra begynnelsen 20-årene og ut i 30-prene, innkalt til sivilforsvaret. Om man har barn eller ikke har ingenting å si, man kan bli innkalt selv om man har barn. Jeg er en av de "heldige" som har havnet i dette systemet, og da jeg var på grunnkurset så var det flere som var under 25, og i tillegg var det mange som hadde opptil flere barn. Det gjaldt forsåvidt både guttene og jentene. Havner du i rullene deres er det nært sagt umulig å komme seg ut igjen, så sant man ikke "stryker" på intervjuet og helsesjekken man må gjennom. Når det gjelder lønn når man er på 3 ukers kurset så er det en del som får det fra arbeidsgiver (en god del har det i tariffavtalen sin, hvertfall halvparten av de jeg var på kurs med fikk lønn fra arbeidsgiver). Alle får en liten dagslønn (husker ikke hvor mye det var, men tror det var snakk om 150 kr dagen eller noe slikt), og de som ikke fikk lønn fra arbeidsgiver fikk en kompensasjon, men ikke like stor som ordinær lønn hadde vært. Et minusprosjekt blir det for de fleste uansett, jeg dro hjem i helgene og det fikk jeg ingen kompensasjon for så alle dagpengene mine og litt til gikk i hjemtransport.
Mann 42 Skrevet 13. mai 2011 #46 Skrevet 13. mai 2011 Merk at argumentasjonen din er fylt med "fordel." Jeg bruker andre, dersom det er fordelaktig for meg. Jeg bruker andre, dersom jeg kan få millitæret til å bli mer kontrollert av befolkningen. Sikkert fordelaktig, er det moralsk? Er det virkelig så mye mer moralsk, enn å bruke folk til sin egen fordel - uten å delta? Vet ikke riktig hva du mener med det siste spørsmålet ditt. Var det f.eks i fht et vervet forsvar, eller et forsvar basert på almen verneplikt. Begge deler kan man jo argumentere for. Og går man for et vervet forsvar, så er et legitimt å ikke ville delta. Annet enn gjennom å betale soldatene en anstendig lønn, selvsagt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå