Gå til innhold

Verneplikt for kvinner

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok meg litt tid til å lese på Ottar sin nettside helt tilfeldig da jeg leste dette: Verneplikt for kvinner. Nå er det jammen meg på tide!

http://kvinnegruppa-ottar.no/no/index.php?option=com_content&view=article&id=248:verneplikt-for-kvinner-na-er-det-jammen-meg-pa-tide&catid=927&Itemid=83

Hva syns dere om dette. Vil dere ha verneplikt også, siden vi vil likestilles med menn?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg syns denne likestillingen blir dratt litt langt. Vi er faktisk menn og kvinner. Den dagen det blir verneplikt for kvinner, er den dagen menn kan bli gravide og føde...

Men jeg er for at de kvinnene som VIL, skal ha verneplikt, og de mennene som ABSOLUTT IKKE VIL(og har en god grunn), skal slippe verneplikt. Det vil uansett bli en jevn fordeling.

Sånn føler jeg om saken.

Endret av meridian
  • Liker 3
Skrevet

Det er verneplikt for kvinner.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke lyst å dra i noe militæret. Jeg kler ikke kamuflasje mønster og military boots. :daane:

• Liker 3
Skrevet

Jeg har avtjent verneplikten selv og syntes alle jenter som har sjans burde gjøre det samme, en opplevelse for livet. :)

• Liker 1
Skrevet

Hva mener du? Jeg fikk velge om jeg ville eller ikke.

Skrevet

Er det?

Jeg har aldri blitt innkalt, og jeg kjenner ingen kvinner som har blitt innkalt.

Men jeg vet om kvinner som fivillig blir med.

Skrevet

Dessuten er det så strengt i militæret. Jeg liker ikke regler. Jeg liker å rote og sove lenge. Og jeg nekter å si "Sersjant, mening Chiyo stiller spørsmål" hver gang jeg vil spør om noe. Jeg mener hello military people why so serious?

:fnise:

Jeg hadde vært den første til å stryke med i en krig.

AnonymBruker
Skrevet

Typisk kvinner. De vil ha likestilling. Men når det kommer til de negative sidene vi de ha unntak...

Skrevet

Typisk kvinner. De vil ha likestilling. Men når det kommer til de negative sidene vi de ha unntak...

Yup. That's females for ya. Jeg syns vi er fascinerende vesener. :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Tror det er slik at kvinner over 30 som ikke har barn kan riskere å bli innkalt for å avtjene verneplikt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dessuten er det så strengt i militæret. Jeg liker ikke regler. Jeg liker å rote og sove lenge. Og jeg nekter å si "Sersjant, mening Chiyo stiller spørsmål" hver gang jeg vil spør om noe. Jeg mener hello military people why so serious?

:fnise:

Jeg hadde vært den første til å stryke med i en krig.

Tror du de kommer til å kalel deg vesla i militære? Hvordan vil du føle deg da?

Skrevet

Men ingen MÅ avtjene verneplikt. Det er det samme for gutta, ingen må, det er jo bare å late som om man hører litt dårlig eller noe tilsvarende så slipper de unna.

Skrevet

Tror det er slik at kvinner over 30 som ikke har barn kan riskere å bli innkalt for å avtjene verneplikt.

Men jeg trodde hele poenget var at man vil ha ungdommen inn i militæret jeg. Jeg mener tenkt deg en 34 år gammel kvinne som må gå i militæret med 19 åringer. Er ikke det litt unfair da? Og dessuten folk over 30 har et liv det har begynt på. Yngre mennesker er akkurat ferdig med skolen og har egentlig ikke noe karriere.

• Liker 1
Skrevet

Tror du de kommer til å kalel deg vesla i militære? Hvordan vil du føle deg da?

:rodmer: Da blir jeg helt svak i knærne. :fnise:

Skrevet

Oi, jeg ble nettopp 30, og har ingen barn ... men syns det er frekt at de kaller inn kvinner i 30-årene som ikke har barn ... det er da bare unge gutter på 20 som er der?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at verken gutter/menn eller jenter/kvinner som ikke har lyst skal være nødt til å avtjene verneplikt. Det finnes antageligvis nok av folk som har lyst.

• Liker 2
Skrevet

Men jeg trodde hele poenget var at man vil ha ungdommen inn i militæret jeg. Jeg mener tenkt deg en 34 år gammel kvinne som må gå i militæret med 19 åringer. Er ikke det litt unfair da? Og dessuten folk over 30 har et liv det har begynt på. Yngre mennesker er akkurat ferdig med skolen og har egentlig ikke noe karriere.

Vi uten barn har tydeligvis ikke noe liv, da. Om jeg får innkalling om et års tid så tror jeg de må ta med brekkjern for å få meg løs fra dørkarmen. Jeg skal IKKE være med frivillig, i alle fall. Nå kan dette være en myte for alt jeg vet, men jeg har hørt at det er snakk om et slags kurs i regi av sivilforsvaret som man deltar på sammen med de andre "barnløse uten noe liv". Det er ikke snakk om helvetesuke og full krig med ansiktsmaling og AG3, men mer sårstell og redningsaksjoner og denslags.

Jeg mener det bør være et valg man selv tar, uavhengig av alder og kjønn.

• Liker 1
Skrevet
Kvinner i Norge har i dag tvungen verneplikt i Sivilforsvaret. Etter sivilforsvarsloven av 1953 blir kvinner utskrevet til vanlig tjeneste. Det foretas vanligvis en selektiv utskrivning av barnløse kvinner mellom 28 og 30 år. Noe prinsipp om frivillighet gjelder ikke, verneplikten er absolutt med mindre en har født barn. Sivilforsvaret er nært bundet sammen med det militære forsvaret. I tilfelle krig vil Sivilforsvaret kunne settes under militær kommando i særlige situasjoner.

I det militære forsvaret er det i dag ikke tvungen verneplikt for kvinner. I 1976 kom Stortingsmelding nr. 62 om "Kvinnetjenesten i forsvaret". Denne har medført at kvinner kan få yrkesopplæring og ansettelse i det militære med militær status og tittel i ikke-stridende enheter. Kvinner har dermed også fått en såkalt "begrenset vernerett", det vil si at de kan inngå frivillig i militær opplæring.

http://mediabase1.uib.no/paxlex/alfabetet/k/k20.html

Skrevet

Jeg har ikke lyst på barn, skal jeg bli straffet for ett personlig valg? Nei vet du hva..grenser for idioti.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...