Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Tigress
Skrevet

Festdrakt blir nok uaktuell for meg. Jeg har da like stor rett til å bære bunad, selv om jeg har litt tilhørighet til forskjellige steder! Festdraktene er jo "egenkomponerte" eller noe som kan minne om kopier av en ordentlig bunad.

Bunadane er jo også konstruerte greier, då, send ein varm takk til Hulda Garborg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Likevel er det ekstra spesielt med bunad :hjerter:

Skal følge nøye med i morgen hvor nøye folk egentlig er på alle disse bunadsreglene..

Skrevet

Gratulerer med dagen, Norge!!! :flagg:

• 1 måned senere...
Skrevet

Folk har mange forskjellige grunner for å velge bunad.

Og jeg synes man skal være litt forsiktige med å si hva som er korrekt grunnlag for valg av bunad.

Jeg har 8 forskjellige bunader/drakter å velge i mellom hvis man går etter biologisk opphav fra mors/farssiden. Ingen av de synes jeg er fine. :snurt:

jeg skal love dere at bruker jeg 20000 - 40000 på en bunad så skal jeg jaggu meg synes den er fin :fnise:

Jeg har en bestemor som ikke er min biologiske bestemor. Hun giftet seg med min bestefar da moren min var tenåring. I alle henseender er hun bestemor for meg. Hun har stilt masse opp i barndommen og har på alle måter fyllt rollen som bestemor selvom jeg også har hatt mine biologiske besteforeldre i livet mitt.

Hun er i fra Telemark og hele hennes slekt er derifra.

Jeg har kun vært i Telemark 3-4 ganger når jeg var liten.

Så min personlige tilknytning til stedet er liten hvis vi ser vekk i fra bestemoren min sin tilknytning.

Når jeg luftet for min (ikkebiologiske)bestemor om at jeg likte Beltestakken og gjerne ville ha den, ble hun helt stille og tårene begynte å renne. For henne var mitt valg om Beltestakk ett bevis på at hun i alle år hadde vært min bestemor og ikke en "stebestemor". Jeg har aldri sett henne så rørt før.

Mitt valg av å gå til anskaffelse av Beltestakken har ingen basis i stedstilknytning...har som sagt bare vært der 3-4 ganger. Har ikke engang vært i Sommarland i Bø :fnise:

Mitt valg er av to grunner.: 1. Beære min bestemor på ett meget personlig og følelsesmessig plan 2.Jeg liker den !

HVis dette ikke er grunner nok for bunadsmafiaen så synd for dem...Dette er gode nok grunner for MEG !

:klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er bunadsmafiaen? Hvilke kriterier må oppfylles for å bli definert som medlem av bunadsmafiaen?

• 3 måneder senere...
Skrevet

Vi har ingen spesiell tradisjon, men har bunad fra Romerike, da jeg både er født og oppvokst der, og både mamma og pappa sin side er fra forskjellige steder på Romerike. Så noe annet var helt unaturlig, den er jo fin også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...