Forgetmenot Skrevet 11. mai 2011 #1 Skrevet 11. mai 2011 Nå er det snart 17. mai igjen, HURRA!!! Jeg skulle ønske jeg hadde bunad, og har lenge tenkt på å skaffe meg en. Men jeg vet ikke helt reglene for hvilke steder man kan velge mellom. Kan man kun velge fra slekten fra fars side, og i så fall hvor langt tilbake? I gamle dager hadde de vel bunad fra den plassen de bodde, eventuelt arvet. Men nå er det så vanlig å flytte rundt, jeg kommer ikke til å bo her jeg bor nå så veldig mye lenger. Jeg lurer veldig på om det er lov til å ha bunad fra det stedet man er født, selv om man ikke har annen slekt derfra (bodde der til jeg var to-tre år, så jeg husker ikke såmye. Men jeg har vært der mange ganger siden). Er det noen formelle eller uformelle "regler" (alt er jo for så vidt "lov")? Har noen meninger angående dette? Ønsker kritiske og konstruktive tilbakemeldinger. Gjerne fortell om din bunad og hvorfor du har akkurat denne.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2011 #2 Skrevet 11. mai 2011 Jeg synes det er viktigst å eie en bunad til det stedet man føler seg mest knyttet til, uansett hvor man vil bo i ettertid. Føler ikke man seg knyttet til noe sted hadde jeg falt for fødested. Jeg har min bunad fra der jeg er født og oppvokst. Dette stedet vil alltid ha en stor plass i hjertet mitt. 2
Moscato Skrevet 11. mai 2011 #3 Skrevet 11. mai 2011 (endret) Jeg for min del synes ikke det skal ha noe å si om man velger mors eller fars slekt. Vanligvis arver man jo gjerne mors bunad, eller andre kvinnelige slektninger, så at man bare kan velge fra fars side har jeg aldri hørt noen påstå. Men tradisjonelt har nok de fleste bodd der fars slekt kommer fra, og dermed kanskje følt sterkest tilhørighet til det stedet. Selv hadde jeg aldri valgt en bunad som hører til et sted der jeg selv ikke var oppvokst/hadde bodd i mange år, eller som slekten min ikke har tilhørighet til. Jeg har nordfjordbunad, i likhet med hele slekta på morssiden min. Jeg ble født i Oslo, men er oppvokst i Nordfjord. Også min fars slekt er fra samme område, men de har stort sett flytta andre steder og har ikke noen sterk tradisjon for bunad. Bilde av mine søsken og meg i våre bunader (rimelig gammelt bilde, vel å merke): Endret 11. mai 2011 av Moscato 2
DysterPytten Skrevet 11. mai 2011 #4 Skrevet 11. mai 2011 Jeg har bunad fra plassen jeg er ifra, og hvor jeg vokste opp. DET falt naturlig for meg. Jeg har nordlandsbunad, fordi jeg er ifra nordland. Jeg har den blå versjonen, fordi jeg er i fra kysten (ei øy). Så mener du må føle på det selv, hvilken plass du ønsker å "representere" og være stolt av å bære. 2
Colargol Skrevet 11. mai 2011 #5 Skrevet 11. mai 2011 Når jeg skulle få min bunad til konfirmasjonen så var det veldig naturlig å tenke at jeg hadde fem valg 1. Bunaden fra hjemstedet mitt 2. Bunaden fra hjemstedet til mamma. Mormor hadde også denne bunaden. 3. Bunaden fra hjemstedet til pappa. 4. Bunaden fra hjemstedet til farmor (den eneste delen av nær slekt som ikke tilhører de andre tre valgene over) 5. Kystdrakten -siden hele slekta, selv om det er forskjellige deler av landet, har kysttilhørighet. Jeg valgte bunaden fra min mors hjemsted, mest fordi vi da fulgte kvinnene i familien (mormor, mamma, meg og søster + flere av mammas søskenbarn og tanter osv.) Akkurat denne bunaden er også veldig pen og har det tradisjonelle tilbehøret som mange nyere bunader ikke har -med sine regler for hva som kan brukes når og av hvem. Men nå skal det sies at vår slekt, både på mammas og pappas side, har "rot" da, så da blir det kanskje enklere. Ellers så må jeg bare si at så lenge du kan begrunne det med at du føler en tilhørighet til akkurat denne bunaden så tror jeg knapt noen bryr seg i dag -spesielt om du ikke har "rot" noe sted. Ta den du føler deg mest hjemme i -og kanskje se litt på priser om det betyr noe for deg, noen bunader koster jo det dobbelte av andre. Min kom vel opp i 30.000 uten søljer (litt usikker siden vi kjente hun som broderte skjorta f.eks). Enkle bunader koster kanskje helt ned i 17.000-18.000, men en beltestakk fra telemark f.eks kan fort komme opp i 35.000 med tilbehør, uten søljer.
Forgetmenot Skrevet 12. mai 2011 Forfatter #6 Skrevet 12. mai 2011 Takk for svar! Jeg føler sterk tilhørighet til HELE Norge, ikke til en spesiell del av det. Det gjør det litt vanskelig, kanskje jeg skulle vente noen år, og tenke på det. Føler det er lite vits å ha en bunad dersom man tenker eller ønsker at man egentlig burde hatt en annen. Men gjerne forsett å fortelle om deres meninger og bunader!
Gjest Purple Haze Skrevet 12. mai 2011 #7 Skrevet 12. mai 2011 Skal man følge "bunadreglene" bør man velge bunad fra plassen man selv kommer fra, eventuelt mors tilhørighet så langt tilbake i generasjonene man ønsker. Det har i alle fall jeg lært. Selv har jeg bunaden fra plassen hvor jeg er født og oppvokst, selv om jeg kunne valgt en annen fra min mors side av familien. Det var mest naturlig for meg. Når det er sagt, syns jeg ikke det er rett om man f.eks velger Hardangerdrakten eller en annen veldig spesiell bunad om man ikke har tilhørighet på de plassene overhodet. I mine øyne blir det feil overfor dem som faktisk er derfra og bærer drakten av den grunn. 2
Gjest Miia Skrevet 12. mai 2011 #8 Skrevet 12. mai 2011 Jeg har bunad fra området jeg er oppvokst. Det var det eneste naturlige for meg. Kunne velge mellom to som er veldig vanlige der, og da valgte jeg rett og slett den jeg synes var finest. Kanskje ikke så rart.
sequin Skrevet 12. mai 2011 #9 Skrevet 12. mai 2011 I min familietradisjon velger man bunad fra fars slekt eller stedet man kommer fra. Jeg valgte fra fars slekt og endte opp med en vakker festdrakt fra Valdres, som forøvrig er det stedet jeg føler mest tilhørighet mtp at jeg har brukt mye tid på hytta der oppe, og fordi jeg har flyttet mange steder.
Gjesten Skrevet 12. mai 2011 #10 Skrevet 12. mai 2011 Jeg har fra stedet der jeg selv er født og oppvokst. Her er også min mor født og oppvokst. Da jeg skulle få bunad var det naturlig at jeg valgte den eller den fra stedet far er fra, for hele hans side av familien har bunad derfra. Det er mange forskjellige formeninger om hvordan man skal velge bunad, men selv synes jeg det er viktig å velge fra det stedet som føles riktig, ikke bare det stedet som har fines bunad som du kan finne en eller annen fjærn tilhørighet til. Bunaden skal liksom vise noe, det blir litt tullete (synes jeg) hvis du ikke er ordentlig knyttet til den. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #11 Skrevet 12. mai 2011 Jeg synes det blir for dumt å finne ut hva man kan velge blant, og deretter velge den fineste av dem. Ta den du føler mest tilhørighet til. Hvis det ikke er en bunad du føler slik tilhørighet til så kan du kanskje la være å få deg bunad.
sequin Skrevet 12. mai 2011 #12 Skrevet 12. mai 2011 I min familietradisjon velger man bunad fra fars slekt eller stedet man kommer fra. Jeg valgte fra fars slekt og endte opp med en vakker festdrakt fra Valdres, som forøvrig er det stedet jeg føler mest tilhørighet mtp at jeg har brukt mye tid på hytta der oppe, og fordi jeg har flyttet mange steder. I familien min er det også fars side av familien som betaler bunaden som konfirmasjonsgave, det er også tradisjon hos oss. Dessuten hadde jeg syns det så meget latterlit ut på familiebildet om alle hadde bunader fra samme sted, også skulle jeg stått der i noe helt annet som f.eks en hardangerbunad bare fordi jeg syns den var fin.
Vulpes Skrevet 12. mai 2011 #13 Skrevet 12. mai 2011 Jeg er født og oppvokst i Bærum, men skal jeg ha bunad (som jeg ønsker meg, men ikke har råd til) vil jeg ha en av Telemarksbunadene. Jeg synes de er mye finere enn Bærumsbunaden, og jeg har en "gyldig grunn" og ettersom pappas slekt opprinnelig er fra Telemark. For meg er det grunn nok.
Forgetmenot Skrevet 12. mai 2011 Forfatter #14 Skrevet 12. mai 2011 Hmm... Hvor kommer man egentlig fra, da? Fødested, barndomssted bosted eller hva? Jeg kommer jo fra Norge, med røtter og forbindelse med forskjellige steder. Skal jeg ikke kunne velge en bunad fordi jeg ikke føler noen spesiell tilhørighet til kun ett spesielt sted? Jeg er jo 100% norsk!
Tropic Skrevet 12. mai 2011 #15 Skrevet 12. mai 2011 Takk for svar! Jeg føler sterk tilhørighet til HELE Norge, ikke til en spesiell del av det. Det gjør det litt vanskelig, kanskje jeg skulle vente noen år, og tenke på det. Føler det er lite vits å ha en bunad dersom man tenker eller ønsker at man egentlig burde hatt en annen. Men gjerne forsett å fortelle om deres meninger og bunader! Finn ut hvilken bunader du har tilknytning til: Der du bor, der din mor er fra og der din far er fra, og se på hvilken du synes er finest 1
Tropic Skrevet 12. mai 2011 #16 Skrevet 12. mai 2011 Hmm... Hvor kommer man egentlig fra, da? Fødested, barndomssted bosted eller hva? Jeg kommer jo fra Norge, med røtter og forbindelse med forskjellige steder. Skal jeg ikke kunne velge en bunad fordi jeg ikke føler noen spesiell tilhørighet til kun ett spesielt sted? Jeg er jo 100% norsk! Selvfølgelig kan du det! du kan f.eks ha bunad fra byen du bor i
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #17 Skrevet 12. mai 2011 Jeg for min del synes ikke det skal ha noe å si om man velger mors eller fars slekt. Vanligvis arver man jo gjerne mors bunad, eller andre kvinnelige slektninger, så at man bare kan velge fra fars side har jeg aldri hørt noen påstå. Men tradisjonelt har nok de fleste bodd der fars slekt kommer fra, og dermed kanskje følt sterkest tilhørighet til det stedet. Selv hadde jeg aldri valgt en bunad som hører til et sted der jeg selv ikke var oppvokst/hadde bodd i mange år, eller som slekten min ikke har tilhørighet til. Jeg har nordfjordbunad, i likhet med hele slekta på morssiden min. Jeg ble født i Oslo, men er oppvokst i Nordfjord. Også min fars slekt er fra samme område, men de har stort sett flytta andre steder og har ikke noen sterk tradisjon for bunad. Bilde av mine søsken og meg i våre bunader (rimelig gammelt bilde, vel å merke): Stilig bilde! Elsker at guttungen smiler fra øre til øre når han blir løftet etter hodet!
Kelsier Skrevet 12. mai 2011 #18 Skrevet 12. mai 2011 Jeg vet at dette er superforbudt, men så vidt jeg vet har jeg ingen familiær tilknytning til Telemark, annet enn at mamma, pappa og begge søstrene mine har bunad derfra. Mamma syns den var finest og valgt den, og da valgte resten av oss også det når det ble vår tur. Men jeg er fortsatt kjempestolt når jeg går med den, for det er et vakkert stykke nasjonalkunst! 1
Forgetmenot Skrevet 12. mai 2011 Forfatter #19 Skrevet 12. mai 2011 (endret) Det er vel ikke forbudt, akkurat. Jeg får veldig nasjonalfølelse av å se på Erik Werendskiolds bilder av jenter i telemarksbunad (fikk ikke til å legge til bilde). Norlandsbunad blir liksom ikke helt det samme, selv om den er like fin. Aner ikke hvorfor det er sånn, kanskje jeg er litt rar:S Jeg har slekt fra nordland, derfor ville det kanskje vært det mest "naturlige". Men jeg har jo også en slags form for tilknytning til telemark siden jeg er født og har bodd der for en liten stund. Eller teller ikke det...? Endret 12. mai 2011 av Forgetmenot
Gjest Lille-pus Skrevet 12. mai 2011 #20 Skrevet 12. mai 2011 Jeg vet at dette er superforbudt, men så vidt jeg vet har jeg ingen familiær tilknytning til Telemark, annet enn at mamma, pappa og begge søstrene mine har bunad derfra. Mamma syns den var finest og valgt den, og da valgte resten av oss også det når det ble vår tur. Men jeg er fortsatt kjempestolt når jeg går med den, for det er et vakkert stykke nasjonalkunst! Hver sin lyst. Men.... da må du regne med at det kommer folk som meg, som med et stort smil utbryter følgende: Å ! Så hyggelig å se at det er flere Telemarkinger her ! - og som kanskje blitt bittelitt skuffet når man forstår at det bare var "innpakningen" som gav helt feil signaler.... 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå