AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #41 Skrevet 15. mai 2011 Jeg hadde veldig mange bunader å velge mellom, har slekt over hele Vestlandet. De jeg vurderte mest, som også er mest brukt i familien, er Hardangerbunad, Nordhordalandsbunad, Sunnfjordsbunad, Fanabunad, Askøybunad og Bergensbunad. Jeg valgte Bergensbunad, siden det er der jeg er fra, og det stedet jeg føler mest tilknytning til. Selv om det er fint å velge bunad utifra hvor slekten er fra, syns jeg det er viktigst å velge en man selv føler mes tilknytning til.
Gjest Cosette Skrevet 15. mai 2011 #42 Skrevet 15. mai 2011 Jeg må innrømme at jeg stusser litt over hvordan folk velger bunader. De fleste kan vel oppdrive slektstilhørighet til veldig mange ulike steder i landet, uten at det vil si at man i realiteten har noen særlig tilknytning. Med logikken enkelte bruker, kunne jeg i teorien ha valgt Tromsbunaden, da jeg har en bestemor derfra. Det er en veldig fin bunad. Men det ville imidlertid bli absurd i mine øyne, da jeg er født og oppvokst på Vestlandet, hovedsaklig i Hardanger. Det er i Hardanger jeg har foreldre og alle besteforeldre (min bestemor fra Troms giftet seg med en harding). Jeg har vært i Troms to ganger.. Selvsagt velger jeg Hardangerbunaden. Eller kanskje jeg heller burde valgt en bunad fra Nord-Trøndelag.. Jeg er jo tross alt én åttededels trønder gjennom min avdøde oldemor - og jeg har kjørt igjennom fylket! Jeg kunne valgt Bergensbunaden med rimelig god samvittighet - jeg er født der, bodde der da jeg var liten, mamma vokste delvis opp der, mormor er derfra, og jeg har en god del slekt der. Men tilknytningen er ikke like stor som til Hardanger, så da var det et enkelt valg - selv om Bergensbunaden er helt nydelig. Jeg skjønner at for noen blir det vanskeligere - man har gjerne veldig spredt familie, er vokst opp på mange ulike steder etc etc. Men jeg synes allikevel prinsippet om størst tilknytning bør være gjeldende om man skal velge seg bunad (kan bli litt annerledes om man arver). De fleste har ett område de kommer "mer" fra enn andre områder, enten gjennom at størstedelen av slekten er derfra, man er født og oppvokst der etc. Bunaden er et symbol for tilhørighet i mine øyne - og det blir veldig kjedelig for oss som har bunader fra hjemstedene våre om det blir mer og mer slik at Siri fra Oslo skal velge seg bunad fra Hardanger eller Telemark "fordi den er så fin og ekstra nasjonalromantisk" og hun hadde tross alt en oldemor som var født i Kinsarvik eller Vinje. 2
SmallTalk Skrevet 15. mai 2011 #43 Skrevet 15. mai 2011 (endret) Personlig så må jeg si at jeg er litt lei av alle de "hellige" bunadstradisjonene som finnes, og alle de håpløse reglene som "bunadsmafiaen" kommer opp med. Jeg har nær slekt fra to steder i landet. Ene siden av familien kommer fra Rogaland, andre siden av familien er fra Buskerud. Dvs at jeg kan velge mellom Buskerud- eller Rogalandsbunad. Skulle jeg valgt etter stedet jeg er oppvokst på, så skulle jeg valgt Buskerudbunad. Skulle jeg valgt etter stedet familien til mamma kommer fra så skulle jeg valgt bunad eller stakk fra et sted i Buskerud. Skulle jeg valgte etter slekta til pappa, så skulle jeg valgt Rogalandsbunad. For min del så er valget enkelt når det gjelder bunad. Eneste av bunadene jeg synes er fin er Rogalandsbunaden, med svart skjørt og mintgrønn brokade på overdelen, så da blir det den dersom jeg noen gang skulle finne på å kjøpe bunad. Og da med sølv tilhørende bunadene fra stedet mamma kommer fra og uten hodeplagg, sjal eller forkle ettersom jeg ikke vil se ut som ei gammal kjærring. Jeg hadde vel gitt bunadsmafiaen infarkt dersom de hadde sett meg da... Endret 15. mai 2011 av SmallTalk 1
Gjest Cosette Skrevet 15. mai 2011 #44 Skrevet 15. mai 2011 Personlig så må jeg si at jeg er litt lei av alle de "hellige" bunadstradisjonene som finnes, og alle de håpløse reglene som "bunadsmafiaen" kommer opp med. Jeg har nær slekt fra to steder i landet. Ene siden av familien kommer fra Rogaland, andre siden av familien er fra Buskerud. Dvs at jeg kan velge mellom Buskerud- eller Rogalandsbunad. Skulle jeg valgt etter stedet jeg er oppvokst på, så skulle jeg valgt Buskerudbunad. Skulle jeg valgt etter stedet familien til mamma kommer fra så skulle jeg valgt bunad eller stakk fra et sted i Buskerud. Skulle jeg valgte etter slekta til pappa, så skulle jeg valgt Rogalandsbunad. For min del så er valget enkelt når det gjelder bunad. Eneste av bunadene jeg synes er fin er Rogalandsbunaden, med svart skjørt og mintgrønn brokade på overdelen, så da blir det den dersom jeg noen gang skulle finne på å kjøpe bunad. Og da med sølv tilhørende bunadene fra stedet mamma kommer fra og uten hodeplagg, sjal eller forkle ettersom jeg ikke vil se ut som ei gammal kjærring. Jeg hadde vel gitt bunadsmafiaen infarkt dersom de hadde sett meg da... Altså Buskerud-sølv til en Rogalandsbunad..? Og uten forkle? Hjelpes. Jaja, du er eksentrisk, det skal du ha Etter min mening er enkelte tradisjoner fine å holde på. Noen regler er det greit å ha. Jeg er ikke så fanatisk at jeg får champagnen i halsen hvis noen bruker nylonstrømper under bunaden, men å begynne å trikse og mikse med vidt forskjellige bunader og i tillegg droppe viktige deler av drakten, det synes jeg blir trist, rett og slett. For øvrig er det min påstand at om man ser kjerring ut i bunad, så er det noe mer enn selve bunaden det er noe i veien med. Da bærer man den rett og slett ikke bra nok. Jeg har til dags dato aldri sett en ung kvinne i bunad se ut som ei gammal røy, så lenge hun bærer den med rett rygg og ellers ser ungdommelig ut. 3
SmallTalk Skrevet 15. mai 2011 #45 Skrevet 15. mai 2011 Altså Buskerud-sølv til en Rogalandsbunad..? Og uten forkle? Hjelpes. Jaja, du er eksentrisk, det skal du ha Etter min mening er enkelte tradisjoner fine å holde på. Noen regler er det greit å ha. Jeg er ikke så fanatisk at jeg får champagnen i halsen hvis noen bruker nylonstrømper under bunaden, men å begynne å trikse og mikse med vidt forskjellige bunader og i tillegg droppe viktige deler av drakten, det synes jeg blir trist, rett og slett. For øvrig er det min påstand at om man ser kjerring ut i bunad, så er det noe mer enn selve bunaden det er noe i veien med. Da bærer man den rett og slett ikke bra nok. Jeg har til dags dato aldri sett en ung kvinne i bunad se ut som ei gammal røy, så lenge hun bærer den med rett rygg og ellers ser ungdommelig ut. Nei, ikke Buskerudsølv. Sølv til en annen bunad fra et sted i Buskerud. Eksentrisk eller ikke, det å bruke feil sølv til feil bunad er faktisk lov ifølge "bunadsmafiaen" så lenge det er snakk om arvegods. Gjenbruk er visst vel og bra, selv om det er betyr feil sølv til feil bunad. Og ja, jeg synes man ser kjærringaktig ut med hodeplagg, sjal og forkle. I min familie så har faktisk ingen av de med Rogalandsbunad noen av disse tingene, selv ikke de som bor i Rogaland.
Ma03 Skrevet 15. mai 2011 #46 Skrevet 15. mai 2011 Jeg er selv født og oppvokst i Romsdal, men begge foreldrene mine er fra Nordmøre, og der føler jeg også tilknytning. Derfor har jeg valgt Nordmørsbunad og har ikke fått noen reaksjoner på valget Synes også den er finere enn Bolsøybunaden (romsdal) Men jeg synes en bør ha litt tilhørighet til stedet man velger bunad i fra!
Forgetmenot Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #47 Skrevet 15. mai 2011 Hmm... Merker jeg er mye strengere mot meg selv enn med andre. Kanskje fordi jeg vet at dersom jeg ville møtt bare èn person i løpet av livet mitt som sa at jeg ikke kunne hatt den bunaden ville hatt da, ville jeg tatt det veldig hardt inn over meg. Derfor lurer jeg på hva folk mener, men det er visst veldig spredte meninger!
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #48 Skrevet 15. mai 2011 Jeg har en bunad jeg har ingen som helst geografisk eller slektsmessig tilhørighet til. Men jeg har en helt enorm, nesten magisk tilhørighet til selve bunaden. Jeg er rett og slett forelsket. Den er det fineste jeg eier og jeg stråler når jeg har den på. (og nei, det er verken telemarksbunad eller setesdalbunad- men en bunad ganske mange syns er den minst pene, faktisk). Alt falt på plass da jeg så en jente løpe forbi huset mitt i en slik bunad for tre år siden. Sjekket med bunadsrådet før jeg kjøpte den- de sa at man ikke nødvendigvis måtte ha noen tradisjonell stedsmessig tilhørighet, men at en emosjonell tilhørighet er en grunn så vel som andre. "Aberet" er at man må regne med å få spørsmål, og å måtte forklare seg for folk med mer gammeldagse holdninger. Og det gjør meg ingenting. Skjønner at dette er sårt for noen, og det respekterer jeg- men forventer toleranse i retur. Jeg føler mer at jeg er fra Norge, og har på meg en nasjonaldrakt.
Gjest boblebrus Skrevet 15. mai 2011 #49 Skrevet 15. mai 2011 Jeg har en folkedrakt (ikke "ordentlig" bunad, siden den er designet av en kar på 20-tallet), og den har tilknytning til morssiden min, eller...der oldemoren min kom fra. Jeg fikk den til konfirmasjonen og kunne velge blant flere, og valgte den jeg synest var penest, selv om jeg i ettertid ser at jeg kanskje burde ha valgt romeriksbunad eller oslodrakt, siden det er der jeg/foreldrene mine er oppvokst. Men drakten min er pen den, og jeg pleier å få masse komplimenter for den
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #50 Skrevet 15. mai 2011 Hvorfor kan ikke de som ikke vil velge noe fra et sted de har tilknytning bare velge seg en festdrakt i stedet? En bunad er faktisk et symbol på tilhørighet, uansett hvilke personlige meninger man har. Når man ser en person i trønderbunad tenker man at "der kommer en trønder". Det er jo hele poenget med at det finnes bunader som tilhører de forskjellige stedene. Hvis ikke kunne vi like greit bare hatt et utvalg med "norgesdrakter". 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #51 Skrevet 15. mai 2011 Jeg har beltestakk fra Telemark, de siste årene kjent som Oslo3-bunaden, og har sterk tilknytning til både bunaden og området den er fra. På 17. mai i Oslo får jeg masse stygge blikk fra folk i andre bunader som antar at jeg er enda en av de fine fruene som ikke har tilknytning til den. Jeg tror ikke de som kjøper den "fordi den er så fin" skjønner hva de gjør med omdømmet til drakten. 3
Forgetmenot Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #52 Skrevet 15. mai 2011 Hvorfor kan ikke de som ikke vil velge noe fra et sted de har tilknytning bare velge seg en festdrakt i stedet? En bunad er faktisk et symbol på tilhørighet, uansett hvilke personlige meninger man har. Når man ser en person i trønderbunad tenker man at "der kommer en trønder". Det er jo hele poenget med at det finnes bunader som tilhører de forskjellige stedene. Hvis ikke kunne vi like greit bare hatt et utvalg med "norgesdrakter". Festdrakt blir nok uaktuell for meg. Jeg har da like stor rett til å bære bunad, selv om jeg har litt tilhørighet til forskjellige steder! Festdraktene er jo "egenkomponerte" eller noe som kan minne om kopier av en ordentlig bunad.
cena Skrevet 15. mai 2011 #53 Skrevet 15. mai 2011 Det er egentlig ikke noen bestemte regler for bunad (?) Du kan rett og slett ha akkurat den DU vil. Jeg har Røros drakten fordi jeg har tilknytting dit Mange av mine venner har bunader fra plasser de overhode ikke har NOEN tilknytting til Velg og vrak !
Gjest Cosette Skrevet 15. mai 2011 #54 Skrevet 15. mai 2011 Jeg har beltestakk fra Telemark, de siste årene kjent som Oslo3-bunaden, og har sterk tilknytning til både bunaden og området den er fra. På 17. mai i Oslo får jeg masse stygge blikk fra folk i andre bunader som antar at jeg er enda en av de fine fruene som ikke har tilknytning til den. Jeg tror ikke de som kjøper den "fordi den er så fin" skjønner hva de gjør med omdømmet til drakten. Nettopp. Når folk velger helt etter eget forgodtbefinnende, utvikler det seg "trender" blant bunadene. Plutselig er én av bunadene som har vært veldig populær "ut". Det må jo være veldig kjipt for dem som har brukt tredve tusen på en bunad fra hjemstedet sitt at den plutselig blir dårlig ansett. Jeg er helt for å være utradisjonell på andre områder, men akkurat når det gjelder bunader synes jeg det bør handle om reell tilhørighet. Ellers mister det mye av magien og poenget, egentlig. 5
Ethereal Skrevet 15. mai 2011 #55 Skrevet 15. mai 2011 Jeg kan ikke fatte hvorfor noen skal velge bunad frs et annet sted enn hvor DE SELV vokste opp. Min bunad er en Telemarksbunad, arvet fra min bestemor. Selv har jeg vokst opp i Telemark.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #56 Skrevet 15. mai 2011 Det er egentlig ikke noen bestemte regler for bunad (?) Du kan rett og slett ha akkurat den DU vil. Jeg har Røros drakten fordi jeg har tilknytting dit Mange av mine venner har bunader fra plasser de overhode ikke har NOEN tilknytting til Velg og vrak ! Det er ingen tekst i lovverket om hvilken bunad man skal ha nei, men det er lange tradisjoner for at man har bunad fra der man kommer fra eller der man gifter seg til. Full sympati til dere ekte telemarkinger som ikke får ha bunaden deres i fred. Skjønner ikke dere som tenker "velg og vrak" at bunaden da mister sin symbolverdi? At den da ikke lenger viser hvor man kommer fra, noe som mange er stolte av og gleder seg over å vise fram når de har på seg bunaden sin. 3
Gjest BettyBoop28 Skrevet 15. mai 2011 #57 Skrevet 15. mai 2011 Nå er det snart 17. mai igjen, HURRA!!! Jeg skulle ønske jeg hadde bunad, og har lenge tenkt på å skaffe meg en. Men jeg vet ikke helt reglene for hvilke steder man kan velge mellom. Kan man kun velge fra slekten fra fars side, og i så fall hvor langt tilbake? I gamle dager hadde de vel bunad fra den plassen de bodde, eventuelt arvet. Men nå er det så vanlig å flytte rundt, jeg kommer ikke til å bo her jeg bor nå så veldig mye lenger. Jeg lurer veldig på om det er lov til å ha bunad fra det stedet man er født, selv om man ikke har annen slekt derfra (bodde der til jeg var to-tre år, så jeg husker ikke såmye. Men jeg har vært der mange ganger siden). Er det noen formelle eller uformelle "regler" (alt er jo for så vidt "lov")? Har noen meninger angående dette? Ønsker kritiske og konstruktive tilbakemeldinger. Gjerne fortell om din bunad og hvorfor du har akkurat denne. Tror ikke det er så strengt lengre jeg. Velg den du føler mest tilknytning til
Meadow Skrevet 16. mai 2011 #58 Skrevet 16. mai 2011 Jeg har beltestakk fra Telemark, de siste årene kjent som Oslo3-bunaden, og har sterk tilknytning til både bunaden og området den er fra. På 17. mai i Oslo får jeg masse stygge blikk fra folk i andre bunader som antar at jeg er enda en av de fine fruene som ikke har tilknytning til den. Jeg tror ikke de som kjøper den "fordi den er så fin" skjønner hva de gjør med omdømmet til drakten. Skjønner at det ødelegger. Jeg synes absolutt at bunad skal vise tilhørighet til stedet bunaden kommer fra, og jeg synes at det hovedsakelig skal bety at man enten har vokst opp eller bodd på dette stedet i mange år, jamfør trønder i trønderbunad, eller at man har mye slekt et sted slik at man derfor har tilknytning på den måten. Jeg synes ikke det holder at "oldemor kom fra Hardanger", når man aldri har møtt denne personen eller engang vært der. Men kusinene mine valgte likevel Hardangerbunaden på dette grunnlaget, selvom de har bodd et annet sted hele livet. Tullete og nesten litt respektløst ovenfor dem som faktisk kommer derfra. Selv har jeg en gammel, arvet bunad fra stedet jeg er fra. Jeg er stolt av den, selv om den kanskje ikke er den vakreste bunaden i landet. Men den viser hvor jeg er i fra, og det er jeg glad for å kunne vise. Må nevne en ting til som irriterer meg litt når jeg er i gang, og det er hvordan bunader tydeligvis endrer seg med tiden. Min gamle bunad har ikke noe forkle, ikke sølvbelte, ikke spesielle strømper, ikke cape, ikke sjal eller noe stæsj. Kun skjorte, bunad, lue og enkel sølje foran. Så når jeg med min gamle bunad står ved siden av noen som har kjøpt helt ny fra samme sted, så ser de jo rimelig forskjellige ut. Jeg kunne sikkert kjøpt dette stæsjet jeg også og "oppgradert" bunaden min sånn sett, men det var jo ikke sånn "originalt", så da skjønner jeg ikke helt poenget. Men klart, gullsmeder og husfliden etc tjener jo mye penger på å lage alt dette tilbehøret.
Grønt blad Skrevet 16. mai 2011 #59 Skrevet 16. mai 2011 Nå synes jeg du er urimelig. Bunaden Märtha bærer er arvet fra Kronprinsesse Mätha (Kong Olavs hustru og mor til Kong Harald). Aris fars familie kommer fra Nordmøre og han valgte den bunaden for å minnes sin bestefar han ikke fikk kontakt med før bare få uker før han døde. Mari Maurstad har arvet flere av sine bunader og har aldri påstått at hun har familiær tilknytning til alle sammen. Hun samler også på gammelt bunadstilbehør. Det er det absolutt ikke noe galt i. For noen historier. Ja, Kronprinsesse fikk en Telemarks-bunad, men hun fikk også en Ørskogabunad. Jeg tipper at Märtha føler seg mer tilknyttet til Asker enn til Telemark og Ørskog til sammen. Og for alt jeg vet fikk Kronprinsesse Märtha også en askerbunad. Märtha valgte like fullt en bunad fra Telemark. En søt historie den om Ari Behn, men jeg tipper likevel at han føler en mye sterkere tilknytning til Østfold enn Nordmøre. Men jeg vet at damene som laget bunaden hans var superstolte da han stilte i nordmørsbunad i bryllupet til kronprinsparet. Det er jo hyggelig. Jeg har aldri skrevet eller ment at Mari Maurstad har påstått hun har tilknytning til områdene bunadene hennes er fra. Jeg er også klar over at hun elsker bunader, at det er en hobby for henne og at hun samler. Like fullt synes jeg det er dumt at hun bruker (BRUKER, ikke bare har i skapet) bunader fra områder som hun ikke føler tilknytning til. Lille troll... :gjeiper: ------------------------------------------------------------------- Jeg er en av de som mener at man ikke bør velge bunader fra områder man ikke føler tilknytning til (arv er litt anderledes). Har du bodd store deler av livet Jeg synes heller ikke at man bør bruke feil sølv, nylonstrømper, lakksko til bunaden eller masse ekstrasølv (f.eks. kniv på kvinnebunaden og beltelås midt på beltet på telemarksbunaden (kun pynt, og har ingen funksjon). Må si jeg fikk litt sjokk da jeg var innom husfliden i Oslo for å kjøpe knestrømper til bunaden, og alt de hadde var nylonstrømper. En annen opplevelse hadde jeg da jeg skulle ha ny veskelås til bunaden min. De hadde ikke noe sølv til min bunad, men mente at jeg kunne bruke en veskelås fra "nabobunaden", det til tross for at de to veskelåsene er svært ulike. Jeg går ikke rundt og dømmer noen som har valgt "utradisjonelt", men synes det er synd at ikke en gang Husfliden bryr seg om å følge tradisjoner og råd fra Bunadrådet.
Gjest Lottiplott Skrevet 16. mai 2011 #60 Skrevet 16. mai 2011 Jeg har flyttet mye, men har bodd fast i en by siden jeg var seks år, selv om pappa flyttet ennå mer rundt. Jeg hadde tenkt å velge kystbunaden, men det var så lang ventetid. Da valgte jeg vestfoldbunaden, siden det er her jeg har bodd lengst. Jeg har ingen familie her som jeg er nært knyttet til, men jeg følte jeg hadde mest tilhørighet her. Det er to typer av den, så jeg valgte den minst vanlige, og som bonus, er det den eldste "originale" vestfoldbunaden. Jeg er veldig glad jeg valgte den, den kommer i tre farger, og til nå har jeg kun sett max tre andre i samme bunad "per 17 mai".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå