Suzy Skrevet 12. mai 2011 #21 Skrevet 12. mai 2011 Jeg er født og oppvokst i Østerdalen. Min mor er det samme, mens hennes mor igjen har sterk tilknytning til Gudbransdalen. Bestefaren min er fra Bærum, men faren min har røtter på Hedemarken. Jeg kunne med god samvittighet valgt Grafferdrakt, Gudbrandsdalens festbunad, 1700-talls kvinnebunad fra Gudbrandsdalen, Damask-kjol, kvinnebunad fra Gudbrandsdalen,Bærumsbunad, Østerdalsbunad, Hedmarksbunad 55, Hedmarksbunad 85 og Rekonstruert kvinnebunad fra hedemarken. .. Og jeg valgte den jeg syns var penest og passet meg best - nemlig den aller siste.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #22 Skrevet 12. mai 2011 Jeg har valgt Nordmørsbunaden fordi det er der min far kommer fra. Alle slektningene mine bor på Nordmøre og jeg har vært der alle feriene sidenjeg ble født. Selv om vi har bodd et annet sted mesteparten av livet så føler jeg meg som en Nordmøring og er stolt av røttene mine der. Derfor er jeg veldig stolt av å kunne vise hvor jeg kommer fra når jeg tar på meg bunaden min. Jeg må innrømme at jeg syns hadde blitt litt fornærma om jeg traff en eller annen oslofrue som hadde ikledd seg Nordmørsbunaden bare fordi "den var fin". Denne klesdrakten betyr noe for meg, den har synbolverdi, og denne symbolverdien vannes ut dersom bunaden skal begynne å bli brukt av hvem som helst som kommer overalt. Det kommer nok ikke til å skje med min bunad da, fordi jeg vet de fleste syns den er litt kjedelig, men jeg har sympati med alle dere ekte telemarkinger der ute. En telemarksbunad sier jo ikke lenger "se jeg kommer fra telemark" så mye som "se jeg kommer fra Oslo vest". I alle fall hvis du ser den på Carl Johan. 1
Morea Skrevet 12. mai 2011 #23 Skrevet 12. mai 2011 For meg var det veldig viktig å velge en bunad fra et område som min familie hadde tilknytning til. Kunne valgt trønderbunad og Rindalsbunad, men valgte Nordmørsbunad fordi det er der jeg vokste opp og mamma og bestemor har den samme. Er veldig glad i den! Fødested hadde ikke funket for meg for jeg ble bare født i den byen, på en annen kant av landet fordi foreldrene mine studerte der. Bodde vel der i to år.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2011 #24 Skrevet 12. mai 2011 Jeg har nordlandsbunad av grønn type fordi jeg kommer fra innlandet. De fleste fra samme tettsted som meg har blå bunad. Jeg synes det blir litt feil, selv om mange av dem har foreldre fra blant annet kysten i trøndelag (men da kunne de heller hatt en bunad fra trøndelag), fordi de da velger den blå "fordi den er penest". (Selv arvet jeg min (med alt av sølv, samt sko,) så den blir litt ekstra spesiell for meg. ) Synes derfor at folk som velger bunader de bare syns er pene, uten å ha noen som helst tilknytning til stedet bunaden er fra, heller kunne kjøpt seg en fin kjole eller to. Dersom du har flere alternativer, ts, så syns jeg du skal velge den du syns er penest, passer best til deg, og føles "riktig" (f.eks. at moren din har den).. Lykke til med valget.
Grønt blad Skrevet 13. mai 2011 #25 Skrevet 13. mai 2011 (endret) Jeg synes at man skal føle tilknytning til det området man velger bunad fra. Jeg valgte bunad fra området jeg bodde fram til jeg var tolv. Sparte på sølv og stoffer til bunaden fra jeg var seks, og det var aldri snakk om at jeg skulle velge bunad fra det området jeg flyttet til, selv om det er regnet som en av de peneste bunadene. Akkurat der er nok jeg uenig, siden jeg mener at min bunad er finest (men det mener vel de fleste?). For meg blir det helt feil å velge etter hva man synes er fint, for så å begrunne det med at mor/far eller eldre slekt kommer derfra, uten at man selv føler sterk tilknytning til stedet. I likhet med Anonym Bruker tidligere i tråden blir jeg litt fornærma om jeg møter noen med "min" bunad, som kun har den fordi den er fin. F.eks. Märtha har vel telemarksbunaden, og jeg kan ikke helt skjønne at hun føler sterk tilknytning til Telemark (er vel Sonjas far som kommer fra Telemark). Ari har herrebunad fra Nordmøre, og jeg lurer også på hvor mye tid han har tilbrakt der oppe. Begge bunadene er nydelige, men føler likevel det er litt feil. Verste eksempelet er vel Mari Maurstad, som har åtte (hvis ikke flere?) bunader. Endret 13. mai 2011 av Grønt blad
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #26 Skrevet 13. mai 2011 F.eks. Märtha har vel telemarksbunaden, og jeg kan ikke helt skjønne at hun føler sterk tilknytning til Telemark (er vel Sonjas far som kommer fra Telemark). Ari har herrebunad fra Nordmøre, og jeg lurer også på hvor mye tid han har tilbrakt der oppe. Begge bunadene er nydelige, men føler likevel det er litt feil. Verste eksempelet er vel Mari Maurstad, som har åtte (hvis ikke flere?) bunader. Nå synes jeg du er urimelig. Bunaden Märtha bærer er arvet fra Kronprinsesse Mätha (Kong Olavs hustru og mor til Kong Harald). Aris fars familie kommer fra Nordmøre og han valgte den bunaden for å minnes sin bestefar han ikke fikk kontakt med før bare få uker før han døde. Mari Maurstad har arvet flere av sine bunader og har aldri påstått at hun har familiær tilknytning til alle sammen. Hun samler også på gammelt bunadstilbehør. Det er det absolutt ikke noe galt i. 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #27 Skrevet 13. mai 2011 Man kan velge den bunaden man vil, men fra gammelt av fikk man bunad fra mor sitt barndommsted har jeg hørt Jeg har valgt en bunad fra min bestemors hjemsted, fordi den passet kroppen min så mye bedre enn den jeg egentlig sogner til
Forgetmenot Skrevet 13. mai 2011 Forfatter #28 Skrevet 13. mai 2011 - "En telemarksbunad sier jo ikke lenger "se jeg kommer fra telemark" så mye som "se jeg kommer fra Oslo vest"" Nei, det er sant... Men det er vel mange her i Norge som føler sterk tilknytning til Norge, men ikke til en spesiell del av det, og velger derretter. Jeg synes det er greit for de som gjør det, men jeg tror jeg hadde følt meg litt utilpass. Men det er så vanskelig å vite hvilken del av Norge jeg har mest tilhørighet til. Og hva legger dere i uttrykket "kommer fra"?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2011 #29 Skrevet 13. mai 2011 Jeg syns man kan velge den bunaden man vil så lenge man har en eller annen tilknytning til det stedet man velger(enten bodd der, tilbrakt mye tid der eller har familie slekt der), men det ville da blitt tullete om man velger en bunad fra et sted man ikke har tilknytning til eller har satt sin fot... Jeg har bodd på forskjellige steder på øst og vestlandet, og har ikke helt røtter, så skjønner godt de som ikke føler tilknytning til noe sted. Selv har jeg bunad fra der bestefar og mamma er ifra(oppland)og her har jeg vokst opp store deler av barndommen. Kunne tenke meg en bunad fra der bestemor er ifra(telemark)men her har jeg ikke bodd, bare vært på ferie/gjennomreise, men jeg var veldig nær bestemoren min. Jeg kan tenke meg mange vil bli missunnelige på meg om jeg kommer med en nydelig telemarksbunad, og vil nok spørre meg ut om tilknytningen min. Jeg kunne også hatt en bunad der pappa er ifra(vestlandet), og her vokste jeg også opp. I mitt tilfelle ville det da blitt tullete om jeg valgte en bunad fra sørlandet eller fra midt-norge eller nordlandet, siden jeg ikke har slekt på sørlandet og har bare feriert der, og jeg har vært på tur i midt-norge, men aldri satt min fot i nordlandet.
Forgetmenot Skrevet 14. mai 2011 Forfatter #30 Skrevet 14. mai 2011 Veldig gode innlegg, folkens, det er bare å fortsette;) Men jeg må spørre en gang til: HVA LEGGER DERE I UTTRYKKET "KOMMER FRA"?
Lumê Skrevet 14. mai 2011 #31 Skrevet 14. mai 2011 Jeg er født og oppvokst i et tettsted i Nordland, begge mine foreldre er født og oppvokst i samme tettsted, og jeg valgte den blå Nordlandsbunaden. Min slekt på morssiden har alle sammen den blå nordlandsbunaden, så det føltes veldig naturlig for meg. Og selvsagt synes jeg den er den fineste bunaden
Gjest Tigress Skrevet 14. mai 2011 #32 Skrevet 14. mai 2011 Eg ville sett opp ei liste over dei eg "kan ha", og så ville eg vald den eg likte best. Sjølv har eg arva bunad etter farmor, den har eg aldri brukt, for den passer til mor mi. Mor mi har ein gudbrandsdalsbunad av ein eller annan grunn, fordi han er ganske enkel og billig, trur eg, og den brukar eg, for den passar til meg. Skulle eg vald fritt ville eg nok vald bunad frå heimplassen min, om eg ikkje hadde kjøpt meg eit skikkeleg feitt hjulsett i staden. Eg er ikkje bunadsfrelst, som de skjønar. Dei er ok, men likar vel eigentleg litt for godt å pynte meg til å trivest i bunad, ein kjem liksom ikkje heilt unna budeiepreget, synest eg.
Glynis Skrevet 14. mai 2011 #33 Skrevet 14. mai 2011 (endret) Jeg er født og oppvokst i Bærum, men skal jeg ha bunad (som jeg ønsker meg, men ikke har råd til) vil jeg ha en av Telemarksbunadene. Jeg synes de er mye finere enn Bærumsbunaden, og jeg har en "gyldig grunn" og ettersom pappas slekt opprinnelig er fra Telemark. For meg er det grunn nok. Når du sier 'pappas slekt opprinnelig er fra Telemark', hva mener du egentlig da? Oldeforeldre? Endret 14. mai 2011 av Glynis 1
Gjest Miia Skrevet 14. mai 2011 #34 Skrevet 14. mai 2011 Når det gjelder uttrykket "kommer fra", så tenker jeg på det området man har bodd mesteparten av oppveksten. Enkelt og greit. Nå skal det sies at jeg kun har bodd to steder i barndommen og det var to år vs. 20 år, så det er kanskje ikke så rart det er ukomplisert for meg. 1
Vulpes Skrevet 15. mai 2011 #35 Skrevet 15. mai 2011 Når du sier 'pappas slekt opprinnelig er fra Telemark', hva mener du egentlig da? Oldeforeldre? Litt usikker faktisk. Men det er nå et sted i Telemark med vårt etternavn, samt en gård. Hvordan det, hva tenkte du på?
Glynis Skrevet 15. mai 2011 #36 Skrevet 15. mai 2011 (endret) Litt usikker faktisk. Men det er nå et sted i Telemark med vårt etternavn, samt en gård. Hvordan det, hva tenkte du på? Dette er jo en tråd for bunadspolitiet (som jeg anser meg som en del av), så jeg bare lurte på om du faktisk hadde 'rett' på Telemarksbunad eller om du velger det fordi du synes det er fint. Jeg har en oldemor fra Sverige, men valser ikke rundt i svensk folkedrakt av den grunn, da jeg ikke har noen personlig tilknytning til det. Jeg ville i hvert fall aldri hatt en drakt der jeg ikke engang kunne forklare familietilhørigheten hvis noen spurte. Endret 15. mai 2011 av Glynis
Gjest Tigress Skrevet 15. mai 2011 #37 Skrevet 15. mai 2011 Ein kjem vel frå den staden der ein er vaksen opp. Har ein budd fleire stader så blir det jo verre, då må ein jo berre kjenne på det, då. Eg budde dei første 19 åra på same plassen rett utanfor Oslo, så her er eg frå. Det er vel ikkje så vanskeleg. Men eg synest folk må få velje sjølv kor dei får bunaden frå, det kjem jo an på kva ein kjenner på sjølv. Familienamnet mitt er frå Sogn, og eg kunne ha funne på å velje ein sognebunad for å heidre farfar min. Eg har jo farmor sin bunad, den er frå heimplassen hennar, også på Vestlandet, også ein stad eg berre såvidt har vore. Eg var veldig glad i mormora mi, og då eg var liten var vi alltid i heimkommunen hennar, hjå tanta mi, og det var fantastiske sumarferiar - så eg kunne jo vald bunad derfrå. Likevel ville eg nok kjøpt bunad (om eg skulle gjort det, eg tviler sterkt på at eg hadde kjøpt bunad eigentleg, eg er ikkje så frelst) frå her eg er vaksen opp. Mannen min skal ha bunad, og han er veldig i tvil - han er vaksen opp litt her og der, og ville vel gjerne hatt bunad frå der mora kjem frå, men der har dei ingen bunad! Så då blir det faktisk litt vanskeleg...
Vulpes Skrevet 15. mai 2011 #38 Skrevet 15. mai 2011 Dette er jo en tråd for bunadspolitiet (som jeg anser meg som en del av), så jeg bare lurte på om du faktisk hadde 'rett' på Telemarksbunad eller om du velger det fordi du synes det er fint. Jeg har en oldemor fra Sverige, men valser ikke rundt i svensk folkedrakt av den grunn, da jeg ikke har noen personlig tilknytning til det. Jeg ville i hvert fall aldri hatt en drakt der jeg ikke engang kunne forklare familietilhørigheten hvis noen spurte. Ja, men da er det jo så enkelt at du velger en bunad fra der du er oppvokst, og jeg velger Telemarksbunaden. Så er vi begge fornøyde, for hva bunadspolitiet mener bryr jeg meg heller lite om når alt kommer til alt og jeg skal velge bunad Bærumsbunaden er essuten så lite fin at om jeg må ha den, og kun den, velger jeg heller ingen bunad. Og det er litt trist for en som elsker bunader og nasjonaldagen vår. Så er det bare det å få råd til bunad da... Vet ikke om den dagen noen gang kommer, haha.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #39 Skrevet 15. mai 2011 I utgangspunktet tenker jeg at det er naturlig å velge bunad fra det området man føler mest tilknytning til/er vokst opp/har endel familie. Jeg valgte ikke helt slik - dvs; nesten. Jeg kjøpte bunaden for egne penger, og følte derfor det var viktig at jeg synes den var fin - og at den satt ok på kroppen min. Jeg hadde ingen tilknytning til en spesiell landsdel utover der jeg selv er vokst opp(familien er overalt fra) - og vi er en familie med svært lite tradisjoner. I tillegg følte jeg veldig lite tilhørighet til min egen familie av ulike grunner. Forhørte meg endel om dette på husfliden, og de sa at med dagens familier som gjerne var skilt/nye inngifte/halvsøsken/hyppigere flytting, så var det mange som egentlig ikke hadde noen spesiell tilhørighet - og de på husfliden mente at "reglene" var langt friere i dag nettopp pga dette. Så jeg endte med en bunad fra min landsdel - men ikke mitt fylke. Jeg føler større tilhørighet til min by og resten av nabofylket enn jeg gjør til hele mitt fylke utover byen min. Fylkesgrensen er jo 10 minutter fra der jeg er vokst opp, og det har lenge vært snakk om sammenslåing av fylkene så jeg gjorde det enkelt og tok den jeg faktisk hadde lyst på og synes var helt spesiell fra min landsdel. Men det er klart - det blir jo mange spørsmål om bunaden, da - og om jeg har mye familie fra stedsnavnet. Men jeg må innrømme at akkurat Setesdalsbunaden har jeg stusset litt på at noen med ingen tilhørighet har valgt siden den er veldig spesiell, og liksom har veldig lange tradisjoner og historie.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 15. mai 2011 #40 Skrevet 15. mai 2011 Jeg sliter også litt med å velge bunad. Jeg har ingen slekt i norge og aldri bodd mere enn noen år på samme sted. Tenkte i utgangspunktet på bunad fra her jeg bor nå siden lillesøsteren min ble født her, men selv har jeg ingen følelser for stedet. Kan jeg i utgangspunktet velge fritt da, plukke en fra en av stedene jeg har bodd?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå