Gå til innhold

Hva planter dere i krukker og kasser på verandaen?


Lizzee

Anbefalte innlegg

Tiden er nesten inne for å plante i krukker og kasser på verandaen.

Jeg er i år litt i tvil om hva jeg skal ha - derfor er det moro å få høre litt om hva andre planter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

En stor, lav krukke smekkfull av flatpersille, sitrontimian, oregano og gressløk, - og en gul ranukel midt i krukken for å friske opp litt :)

En stor krukke med 3 stk flittig lise (hvit, rosa og lilla).

En lav, stor krukke med kattemynte.

En stor krukke med klasetomater.

En medium stor krukke med spanske margeritter

En ekstra stor krukke med søyleepletre, kina nelliker og hengelobelia.

En ekstra stor krukke med patio viktoria plommetre, blå- og hvite karpaterklokker og hengelobelia.

Og så er det to krukker av størrelse medium som ikke har fått beboere ennå. Tenker på en knall orange gerbera i hver av dem :)

... og det var alt :fnise:

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

*Abonnere*

Jeg har tenkt å ha klasetomater, persille, basilikum, dill i et hjørne. Og så vil jeg ha diverse blomster på leveggen. Jeg har liten erfaring med dette, men blomster må en jo ha synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Får jeg dele et basilikum-tips ?

Jeg elsker basilikum i salater, i varm mat, i kald mat, på pizza, i supper osv. osv. Den er en av mine absolutte favoritter (både standrd grønn og litt "sprek" blodbøk-rød.

Men, de små røverene er vanskelige å ha med å gjøre, spesielt ute har jeg erfart. De er tørste, men de vil absolutt ikke ha vann på seg, - det vil de aller nådigst ha på skålen. Får de vannet ovenfra, på bladene, så blir de nærmest "fornærmet" og bladene blir brune og takker for seg, Får de for lite vann på skålen sin så tørker de ut, og får de litt mer enn de ønsker seg så blir de brune og takker for seg.... *himler med øynene*

Tips: sett gjerne krukker med basilikum ute :) -, men skjerm dem for regn, og degg for dem nærmest på daglig basis ;)

Lurer på hvordan i alle dager basilikumen overlever i sine opprinnelige hjemland :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Tro hvordan det skal gå med basilikum i Bergen? Sukk ...

Jeg får gjøre et forsøk. :)

Og ja basilikum er godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Litt tak over pleier gjøre nytten :)

Ells får vi lage en "pressgruppe" her vest og presse frem fukt-impregnert basilikum. For er det noe vi kan her vestpå så er det å impregnere mot fukt ! :fnise:

:sjenert: Og så glemte jeg den store krukken min med rød mini-rhododendron, og en medium/liten krukke med en staude som jeg ikke kan huske navn på, men den blomstrer nå, små og hvite blomster på 4 -5 cm stilk og den ser nesten ut som en sildre av noe slag. Har hatt den i... 8 år må det bli... vært med på to flyttinger. En liten tøffing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Jeg har ikke så stor balkong, og må la det være igjen plass til mors godstol og vinglass. :)

Ka skal en snakke om når en ikkje kan snakke om ødelag basilikum? Butinox, mot ødelagt Basilikum ... eller der omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden er nesten inne for å plante i krukker og kasser på verandaen.

Jeg er i år litt i tvil om hva jeg skal ha - derfor er det moro å få høre litt om hva andre planter.

Helt like, og grønne blader med hvite blomster :)

Jeg er av den typen som elsker farger, men også "stilrent" og hvitt. Så selv om jeg blir fascinert over blomster i alle nydelige farger har jeg gått for like og hvite i år. Ble kjempefint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt like, og grønne blader med hvite blomster :)

Jeg er av den typen som elsker farger, men også "stilrent" og hvitt. Så selv om jeg blir fascinert over blomster i alle nydelige farger har jeg gått for like og hvite i år. Ble kjempefint :)

Hva heter planten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mikako

Hittil har jeg en stor krukke med gressløk og to krukker med jordbærplanter :)

Jordbærkrukkene ser slik ut, og jeg får lass til 9 planter i hver krukke :)

Og jeg får masse inspirasjon fra denne tråden til å plante mer! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bodd i huset i 14 år og ambisjonsnivået har nok sunket litt med årene - men vi har en stor og gammel hage med masse gamle vekster - så det er mer enn nok å holde styr på der. Men i krukker på terasse har jeg urter - cherrytomater og ruccolasalat. Av blomster holder jeg meg til pelargonia i alle mulige farger som settes sammen i store og små krukker. De holder gjennom hele sommeren hvis en er flink med vanning og det å knipe av visne blomster etc - og det er et flott fargeskue når de blomstrer skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg har ikke så stor balkong, og må la det være igjen plass til mors godstol og vinglass. :)

:Nikke:

Viktig, viktig og veldig riktig

Ka skal en snakke om når en ikkje kan snakke om ødelag basilikum? Butinox, mot ødelagt Basilikum ... eller der omkring.

:fnise:

Men... *lys idé* dersom mor har et lite bord som hun setter vinglasset på, så kan basilikumen flytte inn under bordet. Da har den tak over hodet :happy:

Edit: rettet skrivefeil

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Åååh jeg har dummet meg skikkelig ut i år!

Har aldri fått til å gro noe som helst før, jeg ender alltid opp med å på en eller annen måte ta livet av hele avlingen før de blir noe av, så i år tenkte jeg å safe.

Plantet like godt 30 solsikker i den tro at var jeg heldig så kom kanskje èn til å bli noe av... jeg har nå 24 solsikker og jeg klarer ikke å kvitte meg med noen av dem. Hva skal jeg gjøre om de blir to meter? Da blir det jo som å bo i en jungel her, jeg har bare plass til èn på verandaen!

Ellers så plantet jeg også dill, persille og gressløk, men de døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et hjørne på terrassen hvor jeg har min lille "kjøkkenhage" - en sinkbalje med plukksalat og ruccula, en terracottakrukke med reddiker, en potte med busktomat. Ellers har jeg sinkbøtter med diverse urter, har to forskjellige urter i hver bøtte. I år blir det flatpersille, mynte, koriander, gressløk, dill, timian, oregano og basilikum. Sommerblomster har jeg ikke plantet enda, bortsett fra en krukke med hvite og lilla stemorsblomster og en krukke med lavendel. Skal fylle to verandakasser (slike som henger på gelenderet), en hengeampel og to vegghengte kurver. I tillegg pleier jeg å plante i to sinkbøtter som står i trappa ned til hagen... Pleier å gå i surfina, hvite margeritter, hengelobelia, løyntnantshjerter og hagehortensia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to store krukker ved trappen opp til huset, en med ynde og en med hortensiabusk. Lavendel utenfor døra. I hagen har jeg en stor krukke med hosta, en med bambus, en med lavendel og en julerose. Dessuten oregano, timian, eplemynte, gressløk, bladpersille og rosmarin. Tilsvarende på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er krukkene.

Mens i verandakassene har jeg stemor og spanske margeritta. :)

Skal plante mer etterhvert, men ikke kommet lengere ennå :)

Endret av Sweetpea25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

her er det blomkarse for alle penga. det er store deler av sommer-dietten til både meg og kaninene. massiv blomstring uannsett hvor hardt jeg plukker til mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også gi et tips om Basilikum: Ikke sett dem ut enda! De kan ikke fordra kalde temperaturer, og nattetemperaturen er foreløpig ikke stabil nok til at det ikke blir for kaldt for plantene. Blir det for kaldt så visner bladene og planta dør.

Her blir det roser og stemorsblomster i krukkene ute. Mulig det blir noen lobeliaer også. :)

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh jeg har dummet meg skikkelig ut i år!

Har aldri fått til å gro noe som helst før, jeg ender alltid opp med å på en eller annen måte ta livet av hele avlingen før de blir noe av, så i år tenkte jeg å safe.

Plantet like godt 30 solsikker i den tro at var jeg heldig så kom kanskje èn til å bli noe av... jeg har nå 24 solsikker og jeg klarer ikke å kvitte meg med noen av dem. Hva skal jeg gjøre om de blir to meter? Da blir det jo som å bo i en jungel her, jeg har bare plass til èn på verandaen!

Ellers så plantet jeg også dill, persille og gressløk, men de døde.

Klipper av de du ikke vil ha når de blir passe store og lager en diger bukett av dem til å pynte opp med inne? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker
Klipper av de du ikke vil ha når de blir passe store og lager en diger bukett av dem til å pynte opp med inne? :)

Det er en god idè:)

Hovedproblemet nå er vel egentlig at jeg har de stående i is-bokser, de er bare 4 cm høye, og jeg har ikke 24 store potter jeg kan plante de over i, de er så himla dyre her jeg bor. Kan jeg kanskje plante dem over i ti-litersbøtter? Det funker det om jeg lager hull i bunnen til drenering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...