AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #21 Skrevet 10. mai 2011 Siden det er hans komfermasjon,syntes jeg også han skal bestemme hvem som får komme. Når det gjelder penger og gaver syntes jeg det blir feil at slik i det heletatt blir nevnt. "får jeg ikke komme,får du heller ikke gave" syntes ikke det er noe mindre barnslig. Seriøst? Skal han bare få lov til å være så slem mot stemor uten at det får konsekvenser? 3
Fluffe Skrevet 10. mai 2011 #22 Skrevet 10. mai 2011 Seriøst? Skal han bare få lov til å være så slem mot stemor uten at det får konsekvenser? Høres mere ut som folk vil ødlegge komfirmasjonen hans...kanskje bare droppe hele greia?
aprilslankeren Skrevet 10. mai 2011 Forfatter #23 Skrevet 10. mai 2011 Siden det er hans komfermasjon,syntes jeg også han skal bestemme hvem som får komme. Når det gjelder penger og gaver syntes jeg det blir feil at slik i det heletatt blir nevnt. "får jeg ikke komme,får du heller ikke gave" syntes ikke det er noe mindre barnslig. Så da syntes du at jeg skal være med på gildet økonomisk men ikke selskapet???
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #24 Skrevet 10. mai 2011 Siden det er hans komfermasjon,syntes jeg også han skal bestemme hvem som får komme. Når det gjelder penger og gaver syntes jeg det blir feil at slik i det heletatt blir nevnt. "får jeg ikke komme,får du heller ikke gave" syntes ikke det er noe mindre barnslig. Pleier du å gi gaver (og da store gaver som det mest sannsynlig er snakk om her) til folk du ikke blir invitert til? Det pleier ikke jeg. Og der jeg ikke blir invitert er det fordi jeg er for langt uti slekta/vennekretsen sånn at mange andre står før meg i køen. Det er helt greit, og da sender jeg kanskje et kort og en liten oppmerksomhet. Hvis det er en anledning der det skulle vært en selvfølge at jeg skulle vært invitert, men så er det noen som bare ikke vil ha meg der, da ville jeg heller ikke gitt gave. Det får da være måte på hvor mye dørmatte man skal leke. Typisk holdning som i "stemor skal vaske klær, rydde, lage middag, hjelpe med lekser, gi lommepenger, gi gaver og ellers stå på pinne for alle, men hun skal aldri kreve noe tilbake." Jeg vil synes det er dårlig oppdragelse om man lar gutten slippe unna med dette. Skal han lære at han kan behandle alle som han vil og likevel så skal alle stille opp for han? 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #25 Skrevet 10. mai 2011 Høres mere ut som folk vil ødlegge komfirmasjonen hans...kanskje bare droppe hele greia? Jeg synes det høres mer ut som at folk ikke lar seg tråkke på av en bortskjemt fjortis. Gutten har ikke vondt av å lære seg å ta konsekvensen av sine handlinger. 5
mac84 Skrevet 10. mai 2011 #26 Skrevet 10. mai 2011 Seriøst? Skal han bare få lov til å være så slem mot stemor uten at det får konsekvenser? Har du ikke merket at mange her på KG mener at stemødre skal gi, gi og gi, men ikke forvente å få noe tilbake... Synes TS gjør helt rett i å si at hun ikke ønsker å bidra til noe ifm stesønns konfirmasjon så lenge stesønnen ikke kan gi en god grunn for hvorfor han ikke vil ha henne der.. 2
Knitcat Skrevet 10. mai 2011 #27 Skrevet 10. mai 2011 Jeg skjønner deg godt, ts. Min stesønn skal konfirmeres om et par år og jeg tar det som en selvfølge at jeg skal være med. Det er ingen uenigheter eller komplikasjoner mellom oss voksne (far, mor, nye partnere, andre familiemedlemmer), så jeg kan ikke se noen grunn til at jeg skulle stenges ute. Og om han hadde en god grunn (la oss si at bestemor nekter å komme hvis jeg kommer) så hadde jeg forventet en forklaring og en beklagelse av noe slag. Såpass forventer jeg av en konfirmant. Hadde det bare vært et "vil ikke ha deg der" uten noen grunn hadde min reaksjon blitt: - Ingen økonomiske bidrag fra meg til konfirmasjonsselskapet. - Ingen praktiske bidrag til konfirmasjonsselskapet. - Ingen gave fra meg. (Far og jeg har felles økonomi. Det ville betydd at far måtte gitt en mye mindre gave enn om vi ga sammen.) - Ingen penger fra meg etterpå heller, inntil jeg hadde fått en begrunnelse og en beklagelse. - Ingen hyggelige aktiviteter sammen med meg, inntil jeg hadde fått en begrunnelse og en beklagelse. Han er gammel nok til å vite at handlinger får konsekvenser. Og vet han det ikke ennå så er det på tide å lære det. Helt enig med deg! Hvorfor er mor ikke mer på banen her? Synes hun virkelig at det er greit, at gutten skaper splid og sårer folk som er glad i ham og vil hans beste? Hvis en bestemor nekter å komme i selskap med eks-svigersønnens nye partner, håper jeg virkelig at datteren setter ned foten her, for det er en problemstilling barnet overhodet ikke trenger å forholde seg til.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #28 Skrevet 10. mai 2011 Så da syntes du at jeg skal være med på gildet økonomisk men ikke selskapet??? Tydeligvis så mener h*n det. Å, hvis du er riktig heldig så skal du være glad hvis far tar med en doggy-bag med matrester til deg
aprilslankeren Skrevet 10. mai 2011 Forfatter #29 Skrevet 10. mai 2011 Høres mere ut som folk vil ødlegge komfirmasjonen hans...kanskje bare droppe hele greia? Jeg har brukt forbindelser på jobben for at han skulle få det lokalet han ville, jeg har brukt mye av min tid på å støtte han rundt det valget han tok, mtp at det er kun han som har valgt kirke komf av alle de som har vært komirmanter i familien hans før. Jeg har hjulpet han å lage innbydelser, funnet dress, betalt dressen. Så ja jeg er skikkelig ute for å ødelegge. Nei jeg er ingen dørmatte for han lengre. Han ber flere gjester enn de andre kusinene og fetterne for da får han mere penger. Så ja jeg er en konfimantselskapsødelegger. 5
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #30 Skrevet 10. mai 2011 Høres mere ut som folk vil ødlegge komfirmasjonen hans...kanskje bare droppe hele greia? Ja, da synes jeg heller de skal droppe hele greia. Hadde det vært min sønn så hadde han fått et ultimatum: Stemor er med (evt en veldig! god grunn til hvorfor hun ikke skal) eller ingen konfirmasjon. 9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #31 Skrevet 10. mai 2011 Høres mere ut som folk vil ødlegge komfirmasjonen hans...kanskje bare droppe hele greia? Hvordan i all verden ser du at noen vil ødelegge konfirmasjonen hans? 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #32 Skrevet 10. mai 2011 Jeg har brukt forbindelser på jobben for at han skulle få det lokalet han ville, jeg har brukt mye av min tid på å støtte han rundt det valget han tok, mtp at det er kun han som har valgt kirke komf av alle de som har vært komirmanter i familien hans før. Jeg har hjulpet han å lage innbydelser, funnet dress, betalt dressen. Så ja jeg er skikkelig ute for å ødelegge. Nei jeg er ingen dørmatte for han lengre. Han ber flere gjester enn de andre kusinene og fetterne for da får han mere penger. Så ja jeg er en konfimantselskapsødelegger. Virker som om du har gjort mer enn nok for stesønnen din ts. Ikke la deg tråkke mer på, men la gutten lære at hans avgjørelser får konsekvenser. Sånn er det bare å ta voksenavgjørelser. 8
Gjest Lena Skrevet 10. mai 2011 #33 Skrevet 10. mai 2011 Jeg kan igrunn skjønne at du er såret.. men jeg tenker på en måte at hvor lenge du har vært stemoren til denne gutten. Det er så klart en veldig stor forskjell på om du har vært stemoren hans i mange år enn f.eks et par måneder. Men også må du jo tenke på at det er tross alt guttens dag. Jeg synes du skal respektere valget til gutten den ene dagen og heller la være å komme i konfirmasjonen hans. Og det at du sa at du ikke ville gi presang til han synes jeg i grunn er litt dumt. du behøver jo ikke gi 6000kr i gave heller, men litt er bedre enn ingenting. Hvis du ikke gir han noe i det hele tatt fordi du ikke respekterer valget hans tror jeg han kommer til å bli litt lei seg eller om situasjonen mellom dere ikke er helt bra fra før. Lykke til, gutten er ennå ung
Lady in blue Skrevet 10. mai 2011 #34 Skrevet 10. mai 2011 Jeg kan igrunn skjønne at du er såret.. men jeg tenker på en måte at hvor lenge du har vært stemoren til denne gutten. Det er så klart en veldig stor forskjell på om du har vært stemoren hans i mange år enn f.eks et par måneder. Men også må du jo tenke på at det er tross alt guttens dag. Jeg synes du skal respektere valget til gutten den ene dagen og heller la være å komme i konfirmasjonen hans. Og det at du sa at du ikke ville gi presang til han synes jeg i grunn er litt dumt. du behøver jo ikke gi 6000kr i gave heller, men litt er bedre enn ingenting. Hvis du ikke gir han noe i det hele tatt fordi du ikke respekterer valget hans tror jeg han kommer til å bli litt lei seg eller om situasjonen mellom dere ikke er helt bra fra før. Lykke til, gutten er ennå ung Så stemor er god nok til å gi gutten penger og hjelpe han med konfirmasjonsforberedelser, men ikke til å komme i selskapet? Jeg ville ikke behandlet naboen min så dårlig engang. Jeg er enig i at det ikke er så naturlig at fars kjæreste er med dersom forholdet er så ferskt at hun knapt kjenner konfirmanten, men her er det snakk om en stemor som bor sammen med gutten og har bidratt masse både i forhold til konfirmasjon og andre ting. Da synes jeg det er rett og slett frekt å ikke invitere henne i konfirmasjonen uten en særdeles god grunn. 9
Løvetanten Skrevet 10. mai 2011 #35 Skrevet 10. mai 2011 Jeg synes overhodet ikke at gutten selv skal få velge siden det er hans konfirmasjon. Det er jo helt på jordet. Vi lærer jo ungene våre helt fra de er små at man skal ikke holde noen utenfor, og det er jo derfor man inviterer alle jentene eller alle guttene i klassen i bursdagsselskap. Og man oppfordrer til å leke med alle og ikke la en stå utenfor. Jeg synes at mor og far har sviktet her ved å la guttungen få lov til å potensielt ødelegge en veldig viktig relasjon i livet sitt. Man skal respektere andres meninger, men man skal likeledes respektere andres følelser. Slik som forholdet stemor/stesønn her fremstilles så kan jeg ikke tenke meg at stemor ville ha ødelagt dagen hans med å være der. Han kan jo ikke engang redegjøre for hvorfor hun ikke får komme! Men han på sin side får lov til å "ødelegge" forholdet til sin stemor ved å utelate henne og tråkke på hennes følelser. Så lenge han ikke betaler kalaset fra egen lomme og har en svingende god grunn til å holde stemor utenfor, så han han etter min mening ingenting han skulle ha sagt mht gjestelisten. Dette er en familiebegivenhet, og det er naturlig at nærmeste familie samles. Jeg holder 100% med stemor her og er i tillegg veldig forundret over at han har fått lov til dette av foreldrene sine. Det er et kjempesvik. 9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2011 #36 Skrevet 10. mai 2011 Jeg kan igrunn skjønne at du er såret.. men jeg tenker på en måte at hvor lenge du har vært stemoren til denne gutten. Det er så klart en veldig stor forskjell på om du har vært stemoren hans i mange år enn f.eks et par måneder. Men også må du jo tenke på at det er tross alt guttens dag. Jeg synes du skal respektere valget til gutten den ene dagen og heller la være å komme i konfirmasjonen hans. Og det at du sa at du ikke ville gi presang til han synes jeg i grunn er litt dumt. du behøver jo ikke gi 6000kr i gave heller, men litt er bedre enn ingenting. Hvis du ikke gir han noe i det hele tatt fordi du ikke respekterer valget hans tror jeg han kommer til å bli litt lei seg eller om situasjonen mellom dere ikke er helt bra fra før. Lykke til, gutten er ennå ung Les hele tråden, eller ihvertfall ts sine innlegg før du svarer. 1
LukaFrost Skrevet 10. mai 2011 #37 Skrevet 10. mai 2011 Jeg er helt enig med TS. Skru igjen pengekrana. Gutten må bestemme seg for om han vil være barn eller voksen. Begge deler går ikke. 5
aprilslankeren Skrevet 10. mai 2011 Forfatter #38 Skrevet 10. mai 2011 Jeg kan igrunn skjønne at du er såret.. men jeg tenker på en måte at hvor lenge du har vært stemoren til denne gutten. Det er så klart en veldig stor forskjell på om du har vært stemoren hans i mange år enn f.eks et par måneder. Men også må du jo tenke på at det er tross alt guttens dag. Jeg synes du skal respektere valget til gutten den ene dagen og heller la være å komme i konfirmasjonen hans. Og det at du sa at du ikke ville gi presang til han synes jeg i grunn er litt dumt. du behøver jo ikke gi 6000kr i gave heller, men litt er bedre enn ingenting. Hvis du ikke gir han noe i det hele tatt fordi du ikke respekterer valget hans tror jeg han kommer til å bli litt lei seg eller om situasjonen mellom dere ikke er helt bra fra før. Lykke til, gutten er ennå ung Jeg kom inn i livet hans for noen år siden. Jeg er god nok når det gjelder penger, og det å få ting, men ikke å delta på den store dagen hans. Jeg sa til han og moren at han får 500 kroner ikke mer, det er det jeg gir til andre konfirmanter.
aprilslankeren Skrevet 10. mai 2011 Forfatter #39 Skrevet 10. mai 2011 Okay. Jeg har fått en pm her inne om at jeg er ondskapsfull. Jeg er det nok i manges øyne.Men jeg føler at han ser på meg som en pengemaskin. I ettermiddag kom han med bilde av en pc til 23 000 kroner,. den han fikk av meg i desember er plutselig ikke god nok. Gjett om han ble paff da faren hans sa nei. NEI sa han med store bokstaver. Ikke spørr henne om mer, ikke be om noe mer. 11
Fluffe Skrevet 10. mai 2011 #40 Skrevet 10. mai 2011 (endret) Tydeligvis så mener h*n det. Å, hvis du er riktig heldig så skal du være glad hvis far tar med en doggy-bag med matrester til deg Veldig fint om dere ikke antyder noe som ikke er sakt. Poenget er at det er komfermanten som bestemmer hvem som skal komme. Men jeg syntes det høres frekt ut å si man ikke skal gi gave(man kunne bare droppet det uten å si noe) Men jeg gidder ikke å delta mere i tråden med folk som finner på ting som ikke er sakt.. Endret 10. mai 2011 av mirandaa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå