Gå til innhold

Stoltenberg nektet kongen å dele ut krigskorset


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest nobilian

Sentimentalt pisspreik. Kongen er en fullstendig utdatert skikkelse, som ikke har noen innflytelse på militære satsninger eller strategier. Å la en slik figur lede denne sermonien virker bare tilslørende og ikke minst patetisk.

***

Tøs.

For en som hele veien har sittet her hjemme på berget er det kanskje sentimentalt pisspreik, men for en som har risikert sitt eget liv og sin egen fysiske og psykiske helse for å tjene landet (nei, alle er ikke ute etter pengene), er det faktisk ikke det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stomperud

De som har tjenestegjort i utlandet eller deltatt på skarpe oppdrag her hjemme skjønner best betydningen og symbolikken av at Kongen deler ut slike æresbevisninger. I dette tilfellet deler resten av befolkningen samt opposisjonen på stortinget oppfatningen av at Stoltenberg handlet feil.

Man kan lese i avisene idag at Stoltenberg til en viss grad unnskylder seg.....men i alle intervjuer igår brukte han ord som : arbeidsfordeling og ny ordning....(som unnskyldning for at Kongen ikke deltok).

Det er svært merkelig at Stoltenberg ikke skjønner betydningen i symbolikken rundt utdeling av æresbevisninger. Det er en merkelig arroganse over statsministeren som jeg personlig ikke liker.

Kongen er den øverste befalingsmann i landet, og det burde Stoltenberg absolutt respektert i dette tilfellet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4116754.ece

sitat :

Åtte år etter at Haakon ble valgt til norsk konge ble venstremannen Gunnar Knudsen statsminister. Den nye regjeringen hadde et program som innebar flere begrensninger av kongemakten. I Tor Bomann-Larsen bok «Vintertronen» fra 2006 fikk det norske folk for første gang vite hvor dyp konflikten mellom konge og regjering var.

Bomann-Larsen forteller om hvordan Kong Olav noen uker etter farens død i 1957 åpnet et helt spesielt brev. Det var forseglet av tre segl og påskrevet at det bare kunne åpnes på kongens forlangende. Brevet inneholder en gjennomgang av krisen og kong Haakon skriver at kontrakten mellom kongen og Norge var brutt.

Effektiv trussel

Statsministeren og Venstre ville ta fra kongen retten til å legge ned veto ved grunnlovsendringer, retten til å foreslå sin etterfølger om det ikke fantes en arving, retten til å åpne og avslutte Stortingets forhandlinger og ordensvesenet skulle avskaffes.

Ordensvesenet var omdiskutert i tiden rundt unionsoppløsningen. Mange oppfattet ordener som en rest av adelsskapet Norge allerede hadde avskaffet. Kongen så det annerledes. Han ville føle seg satt på sidelinjen i samvær med kolleger dersom han ikke kunne gi offisielle ordener.

I det forseglede brevet skriver Haakon om hvor vanskelig avgjørelsen var. Han beklaget at sønnen Olav ikke var eldre og kunne delta i avgjørelsen.

Trusselen om abdikasjon var effektiv. Han tapte én av kampene, den om veto, men vant de andre.

sitat slutt .

heheh satt i sammenheng blir jo ikke dette bra , Er Jens litt historieløs ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10093502

Hvor det fremgår at kongen skal dele ut krigskorset heretter, siden Stoltenberg fikk så mye negativ presse av denne saken.

Det burde han tenkt på før han gjorde det. Visstnok skal det ikke ha manglet på advarsler før han bestemte seg.

Men kriteriene for tildeling av krigskorset, endres. Nå er det byråkrater i Forsvarsdepartementets embetsverk som skal ta stilling til om det skal deles ut. De er støttet av en ekstern gruppe på fem personer, hvorav 4 sivilister og bare èn offiser.

Det virker umiddelbart urimelig: Krig er for de militære å drive med, og det burde gjelde for utmerkelser for innsatsen i krig, også.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at Stoltenberg tar til fornuft.

Neste gang blir det Kongen som står for utdelingen.

Svært uheldig at fokus nå har blitt dratt bort fra de viktigste i denne saken, de tre som utviste bragdene og som mottok Krigskorset.

All heder og ære til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Godt at Stoltenberg tar til fornuft.

Neste gang blir det Kongen som står for utdelingen.

Svært uheldig at fokus nå har blitt dratt bort fra de viktigste i denne saken, de tre som utviste bragdene og som mottok Krigskorset.

All heder og ære til dem.

De er visst invitert til audiens på Slottet sånn som jeg forstår, og får møte Kongen i sammenheng med at de fikk sin utmerkelse.

Tror nok Jens har undervurdert den betydningen Kongen har for norske soldater, ja...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tror Stoltenberg innbilder seg selv at det er han som er statsoverhode

Det er jo konstitusjonelt demokrati og det er regjeringen som sender soldater ut i krig, og ikke Kongen.Så da mente vel Jens at det var regjeringen og den norske stat som skulle hedre dem, uavhengig av Kongen.

Han vil ha veteran-dag, i stedet for frigjøringsdag også, så jeg tror han går i utakt på flere punkter.

Ikke f... om Jens får ta fra meg den historiske Frigjøringsdagen og be meg hedre veteraner i stedet. Da kan de vel f... ha en separat dag for veteraner. Helt alvorlig ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin

Tror nok Jens har undervurdert den betydningen Kongen har for norske soldater, ja...

Ingen tvil om det

tross alt det heter for Konge og fedreland.

og det er det de fleste soldater sloss for konge og fedreland eller bare fedrelandet men aldri for statsministeren eller regjeringen

det er ihvertfall den efaring jeg har fra min tid i militæret

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin

Det er jo konstitusjonelt demokrati og det er regjeringen som sender soldater ut i krig, og ikke Kongen.Så da mente vel Jens at det var regjeringen og den norske stat som skulle hedre dem, uavhengig av Kongen.

Han vil ha veteran-dag, i stedet for frigjøringsdag også, så jeg tror han går i utakt på flere punkter.

Ikke f... om Jens får ta fra meg den historiske Frigjøringsdagen og be meg hedre veteraner i stedet. Da kan de vel f... ha en separat dag for veteraner. Helt alvorlig ment.

Norge er et konstitusjonelt monarki.

og kongen er statshoverhode. Og kongen er faktisk i teorien sjef for de militærer styrker overhode for Militæret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ingen tvil om det

tross alt det heter for Konge og fedreland.

og det er det de fleste soldater sloss for konge og fedreland eller bare fedrelandet men aldri for statsministeren eller regjeringen

det er ihvertfall den efaring jeg har fra min tid i militæret

Det er nok dette som Jensemann snublet i og gikk på snørra... :sjenert:

Kongen vil alltid være en politisk nøytral samlende figur,og overhode for Hæren, mens regjeringene skifter...

Er nok noen som bestemte seg for hva som vil stå på stemmeseddelen, nå ja...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok noen som bestemte seg for hva som vil stå på stemmeseddelen, nå ja...

Synd det er så lenge til stortingsvalg - da er nok alle flausene og blemmene glemt for folk flest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Dagbladet bekrefter flere uavhengige kilder at kong Harald ønsket å dele ut krigskorset under seremonien 8. mai, men statsminister Stoltenberg hindret ham.

Er var dette riktig oppførsel av statsministeren?

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7626300

Nei, dette var helt gal vurdering av statsministeren. Jeg fikk omtrent litt "forakt" for ham da jeg så ham svare for seg i Stortingets Spørretime. Han måtte jo nesten presses til å si, på en veldig abstrakt og generell måte, at "vi hadde en arbeidsfordeling".

Er det mulig. Jeg synes det var en kjempetabbe. Jeg mener kongen (rollen konge) har en enormt stor symbolmakt. Kongen er "folket" og forsvaret. personer som mottar slike medaljer kjemper for "Konge og fedreland". Det er meget symbolsk og handler om ære og nasjonalfølelse. I så måte bør Jens Stoltenberg holde seg langt unna. Dette er ikke hans bord.

Jeg reagerte også på at statsministeren sa: "Til neste år skal kongen få være med". Noe så teit!

Jeg ville snarere ha sett en avgått statsminister og regjering, og at kongen håndterer alt i sammenheng med slike medaljer selv, der han er sjef for dette!

Jens hører ikke hjemme på den arenaen. Han provoserer meg! Håper han og hans parti forsvinner fra styringsmakten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei, dette var helt gal vurdering av statsministeren. Jeg fikk omtrent litt "forakt" for ham da jeg så ham svare for seg i Stortingets Spørretime. Han måtte jo nesten presses til å si, på en veldig abstrakt og generell måte, at "vi hadde en arbeidsfordeling".

Er det mulig. Jeg synes det var en kjempetabbe. Jeg mener kongen (rollen konge) har en enormt stor symbolmakt. Kongen er "folket" og forsvaret. personer som mottar slike medaljer kjemper for "Konge og fedreland". Det er meget symbolsk og handler om ære og nasjonalfølelse. I så måte bør Jens Stoltenberg holde seg langt unna. Dette er ikke hans bord.

Jeg reagerte også på at statsministeren sa: "Til neste år skal kongen få være med". Noe så teit!

Jeg ville snarere ha sett en avgått statsminister og regjering, og at kongen håndterer alt i sammenheng med slike medaljer selv, der han er sjef for dette!

Jens hører ikke hjemme på den arenaen. Han provoserer meg! Håper han og hans parti forsvinner fra styringsmakten.

Det som irriterer meg et at Jens har kuppet Frigøringsdagen, der nordmenn har markert"Aldri mere krig!" og gjort den til en politisk markering av krigsveteraner fra Afghanistan :kjefte:

Er selv motstander av krig og setter ikke pris på at en historisk dag skal bli tatt fra fredsglade nordmenn, så man kan amerikanisere Norge og forsøke å få gitt Jens en særskilt plass i historiebøkene... :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Det som irriterer meg et at Jens har kuppet Frigøringsdagen, der nordmenn har markert"Aldri mere krig!" og gjort den til en politisk markering av krigsveteraner fra Afghanistan :kjefte:

Er selv motstander av krig og setter ikke pris på at en historisk dag skal bli tatt fra fredsglade nordmenn, så man kan amerikanisere Norge og forsøke å få gitt Jens en særskilt plass i historiebøkene... :frustrert:

Jeg driter for øvrig i om soldater som leser dette blir såret over at jeg ikke vil hedre at det slippes bomber i hodet på sivlie, når jeg kunne flagget for Norges frihet fra nazismen. Jens har ødelagt denne dagen.

Kongen kan gi folk medaljer på andre dager, og jeg kan la være å feire akkurat da, i stedet for å tilskitne Frigjøringsdagen med krigsmarkeringer.

Og Jens kan hode seg langt unna hele greia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

***

Nei, ikke om den som skal dekoreres er i hæren..

Da deles Krigskorset ut av en General. Kongen er general i hæren og luftforsvaret og admiral i marinen, så det ville uansett vært snakk om samme person. Kongen er i tillegg øverste befalingsmann i Det norske forsvaret.

Hvis ikke det er kongen sin oppgave å dele ut hedersmedaljer av denne typen, så er det ingen som burde gjøre det. Og da spesielt ikke en folkevalgt statsminister som gjør alt for å fremme seg selv, og ikke engang har sosiale antenner nok til å skjønne at det er helt feil å gjøre dette til en politisk sak.

Jeg synes følgende kommentar var veldig passende: "Jens spyttet Kongen i ansiktet, men traff hele nasjonen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes følgende kommentar var veldig passende: "Jens spyttet Kongen i ansiktet, men traff hele nasjonen".

Ja faktisk. Jeg synes Stoltenberg har falt så til de grader. Han framstår i ennå større grad enn før som en feig mann, som hører så mye på kommunikasjonsrådgiverne sine, at han har glemt hva integritet og det å virke troverdig betyr.

"Arbeidsfordeling". Det er feil ord når man snakker om Kongen i denne sammenheng.

Virker som om Stoltenberg ikke forstår symbolbetydningen Kongens rolle har i "nasjonen" og i Forsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...