Gå til innhold

Stoltenberg nektet kongen å dele ut krigskorset


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er var dette riktig oppførsel av statsministeren?

La oss si det slik; Det styrker ikke akkurat mitt inntrykk av den maktkåte jævelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann på 45

I følge Dagbladet bekrefter flere uavhengige kilder at kong Harald ønsket å dele ut krigskorset under seremonien 8. mai, men statsminister Stoltenberg hindret ham.

Er var dette riktig oppførsel av statsministeren?

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7626300

Jeg er sikker på at de som fikk medaljen ville heller ha den overlevert av STASMINISTEREN enn Kongen, eller not.

Jeg kan vanskelig tenke meg en rolle der Kongen har en mer selvsagt deltakelse enn å dele ut medaljer og ordener.

Pussig eller at han var syk før 8. mai, så frisk 8. mai og syk dagen etter da han avlyste sin deltakelse på et arrangement med færre journalister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

***

Kan vanskelig tenke meg en seremoni hvor kongens deltakelse er mer selvsagt.

Ille at Jens vil slå politisk mynt på en slik viktig sak, godt å se at det bakfyrer så det monner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aria.

Jeg skjønner ikke hvorfor Stoltenberg gjorde dette? Og ikke gidde å forklare det i ettertid heller...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Ser at 95-96% mener at dette var kongens oppgave og ikke statsministerens. Det er svært sjelden at det er en så unison oppfatning om noe og et meget tydelig tegn.

Hvorfor er det slik?

En årsak er vel at kongen er sermonimesteren fremfor noen.

En annen er vel at kongen er tett knyttet til forsvaret. Soldater sverger

ed mot kongen og fedrelandet. På alle militærforlegninger er det bilder

av kongen men ikke av statsministeren.

Kongen oppfattes vel mere som et symbol for hele landet, d.v.s. både det politiske styre, det offentlige Norge men også næringsliv, foreninger, kirke og kultur og folket generelt. Statsministeren er landets styrende men assosieres også lett med regjeringpartiene.

Som soldat er jeg villig til å ofte mitt liv for Norge. Vårt politiske system er en del av det men ikke alt. Hvis jeg på vegne av min far fikk en medalje fra statsministeren så føler jeg at det ville bli opplevd som en redusert basis i forhold om kongen gjorde det. Det har ikke noe med hvilket partier som sitter i regjeringsposisjon. Jeg ville følt det samme uansett hvilket part det gjaldt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig.

Er ikke Kongen formelt sett øverstkommanderende for de militære styrkene?

Jeg mener at det skal stå i grunnloven et eller annet sted?

Og om ikke øverstkommanderende er rette mann til å dele ut medaljer av denne sorten, hvem er det DA?

Onde tunger vil ha det til at Stoltenberg ikke engang har avtjent førstegangstjeneste. Det står riktig nok i bioen hans på denne siden at han avtjente den i 1979-80, mens han studerte økonmomi ved universitetet i Oslo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

En konstitusjonell tabbe av en smådesperat statsminister som sårt trenger oppslutning.

Pinlig er vel dekkende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke en gang forstå at statsministeren har myndighet til å nekte Kongen noe som er så åpenbart Kongens rolle?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rett og slett ikke ord! :kjefte: Dette er selvsagt Kongens rolle, og det er i tillegg en sak som ligger han nært personlig. Ingen forklaring kan dekke over for regjeringens udugelighet i denne saken. Krigskorset skal deles ut av Kongen, og ikke en maktkåt statsminister. Stoltenberg burde skamme seg over denne episoden!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Dagbladet bekrefter flere uavhengige kilder at kong Harald ønsket å dele ut krigskorset under seremonien 8. mai, men statsminister Stoltenberg hindret ham.

Er var dette riktig oppførsel av statsministeren?

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7626300

Ja. Det er Jens som er statssjef, ikke Harald. Det må fyren etterhvert forstå!

Jeg blir helt dårlig av dette patetiske sutreoppslaget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke en gang forstå at statsministeren har myndighet til å nekte Kongen noe som er så åpenbart Kongens rolle?

Det tror jeg henger mye sammen med at kongehuset generelt er påpasselige med å ikke lage bråk. Og om kongen skulle insistert på å delta ved seremonien, mot statsministerens ønske, tror jeg det ville blitt en pussig forestilling.

Dette er nok noe både kongen og statsministeren håpet ville gli over av seg selv. Men så har "noen" snakket med pressen (som noen alltid gjør) og ballen har begynt å rulle.

Men såpass burde jo en smart politiker klart å forutse. Det gjorde han ikke, og nå står han med lang nese. Han burde nok latt Kongen gjøre greia si, til alles tilfredshet, heller en å markere revir på denne tåpelige måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nobilian

Ja. Det er Jens som er statssjef, ikke Harald. Det må fyren etterhvert forstå!

Jeg blir helt dårlig av dette patetiske sutreoppslaget.

***

Lurt.

Medaljen deles ut "på vegne av Kongen", ikke på vegne av statsledelsen.

For det første, en soldat vil oppleve det som en større ære å få medaljen av kongen, som også er hærsjef, enn å få det av en spirrevipp som såvidt har vært i militæret. Kongen og hæren har en sammenflettet historie, men har du ikke vært på brakka vet du selvsagt ikke noe om det.

For det andre, vår konge har tradisjonelt engasjert seg i veteranene, mens statsministeren tradisjonelt ikke har gjort det.

For det tredje, at Jens har skvisa ut kongen og forsøkt å holde det unna media, gjør det åpenbart at han selv skjønner at dette er skammelig.

For det fjerde, når 95% av spurte mener dette er kongens jobb, og mange av de spurte nok sikkert også er mot kongehuset, bør det være åpenbart at Jens har driti på draget.

Den politiske gevinsten han håpet å få av dette "økte fokuset på veteranene", blir nok ikke helt som planlagt. Å nekte soldatene æren av å møte Kongen, er ikke å hedre dem mer, det er å hedre dem mindre - og å gjøre dem til politiske symboler. Jeg er ganske sikker på at det ikke er en eneste sjel som er villig til å dø for "Jens og Fedreland", mens det faktisk er flere som er villige til å dø for "Konge og Fedreland".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja. Det er Jens som er statssjef, ikke Harald. Det må fyren etterhvert forstå!

Jeg blir helt dårlig av dette patetiske sutreoppslaget.

Jens representerer regjeringspartiene mens kongen representerer hele Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det er Jens som er statssjef, ikke Harald. Det må fyren etterhvert forstå!

Jeg blir helt dårlig av dette patetiske sutreoppslaget.

Nå er det Kong Harald V som er Norges Stats Hoverhode ikke Stoltenberg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

La oss si det slik; Det styrker ikke akkurat mitt inntrykk av den maktkåte jævelen.

Alle politikere er maktkåte

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer egentlig litt mer følelse med folkesjelen fra en demokratisk valgt statsleder. Utrolig at ingen i partiet eller på Stortinget har hintet frempå om at dette kanskje ikke blir tatt så vel i mot.

Merker jeg blir ganske så irritert av å lese slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer egentlig litt mer følelse med folkesjelen fra en demokratisk valgt statsleder. Utrolig at ingen i partiet eller på Stortinget har hintet frempå om at dette kanskje ikke blir tatt så vel i mot.

Merker jeg blir ganske så irritert av å lese slikt.

Definitivt. Kanskje Jens er i ferd med å miste bakkekontakten? Kanskje han omgir seg med litt for mange mennesker som sier "Ja, herr statsminister", i stedet for "Det høres ikke ut som en spesielt god idè", der det kunne være være relevant.

Hva faen er det forresten som gjør HAM så egnet til å dekorere veteraner fra Afghanistan? Ikke har han noen interesse av det militære, ikke har han gjort noe for veteraner noen gang (Tvert imot, han har presedert over et system som IKKE ivaretar dem, selv etter at de har gitt både helsa og vettet i tjeneste for Norge, NATO og/eller FN) Og han har så vidt jeg skjønner ikke avtjent verneplikta sjøl. Dessuten er fyren en gammal raddis som "nesten" ble arrestert for å kaste stein på den amerikanske ambassaden. Kompisene hans ble bura inn, men de hadde jo ikke Thorvald Stoltenberg til pappa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SnakeOil

Stoltenberg og mange av AP-svinene på tinget er direkte etterkommere av landssvikerne som rømte landet som rotter i 1940, ikke glem det.

Skinner jo også tydelig gjennom hvor Kjakan Sønsteby, dekorert "krigshelt" og AP-mann, egentlig står, når han som 95-åring velger å ikke fordømme denne fornærmelsen som statsministeren stod for.

- Han uttaler at han "merket at kongen ikke var der".

Jommen litt av en helt, Sønsteby, dine tre kors var en politisk utmerkelse, Oslo-gjengen gjorde ikke brøkdelen av det Osval gruppa gjorde, men de var kommunister, så ingen medaljer til dem nei....

Skyggene fra Aprildagene i 1940 henger dessverre fremdeles tungt over dette pottitlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...