Gå til innhold

Muslimer kastet av passasjerfly i USA


Tabris

Anbefalte innlegg

Vel. Jeg tror ikke muslimene ville tatt avstand til et muslimsk styre i et vestlig land.

Hva med opprørene i midtøsten der folkemengden ønsker seg demokrati?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pussig, jeg har nemlig hørt muslimer fordømme slikt. Men de var kanskje ikke rettroende de da.

Kan ikke ha vært det, ellers ville de ikke kritisert profeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med opprørene i midtøsten der folkemengden ønsker seg demokrati?

Det gjenstår vel enda å se om det er demokrati de vil ha.

Foreløpig ser jeg ikke annet enn at de vil kaste de nåværende herskerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du påstår at ALLE muslimer er for barneekteskap?

Poenget mitt var at det er ganske absurd å generalisere en hel religion ut i fra en relativt liten gruppes handlinger. Det er ekstremistene og terroristene som er farlige, ikke alle andre. Det å gå kledd i arabiske klær er ikke ensbetydende med å sympatisere med Osama. (Det ville i såfall vært en ganske farlig antakelse, og sier indirekte at en person kledd i vestlige klær ikke trenger å sjekkes like godt i sikkerhetskontrollen.)

Alle muslimer er ikke terrorister. Det er heller ikke alle terrorister som er muslimer.

Ikke fordi noen muslimer gjør det i dag, men fordi profeten deres gjorde det.

Du kan jo ta deg en titt hva profeten deres sto for her:

http://www.thereligionofpeace.com/Pages/WWMD.htm

Så kan vi snakkes etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer enn halvparten av de siste innleggene under aktuelt handler om muslimer. Jeg må medgi at jeg har bidratt litt selv, og det er jo greit at vi debatteres, men det finnes jo andre aktuelle temaer som ikke er direkte relatert til muslimer.

Så fort VG slår opp en overfallsvoldtekt springer folk til forumene (spesielt vgd, de har dedikert et gigantisk subforum bare til rasistiske ytringer mot innvandrere) og spyr ut edder og galle mot muslimene. Er det uro i Midtøsten kommer det titalls innlegg om de 'fæle' muslimene. Hører aldri om tilsvarende demonisering av nordmenn som gjør ekle ting (målt i antall innlegg i hvert fall).

Er klar over at skogbrannen i Flekkefjord ikke er like engasjerende, men hvis en som annengenerasjonsinnvandrer titter på en debatt virker det som om dere - men noen få unntak - mener at vi er direkte ondskapsfulle, forhåndsprogrammerte roboter, og det virker polariserende. Jeg tror helt bestemt at politikerne må ta en del av skylden, nordmenn er i utgangspunktet ikke rasistiske og Norge er et av de beste landene i verden å være muslim i (faktisk bedre enn alle muslimske land). Jeg tror at en skulle ha stilt større krav fra dag 1, snillisme skaper mistro blant de innfødte. Det ville også gjort at nordmennene ikke hadde gått rundt med like sterke ønsker om assimilering.

Endret av Abdullah
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva med opprørene i midtøsten der folkemengden ønsker seg demokrati?

Det er vel fortsatt muslimer som styrer...til og med antakelig enda mere fundamentalistiske enn tidligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskjellen er at muslimer blir lært opp til at dette er greit. I og med at Mohammed gjorde det, han hadde en 9 år gammel jente han lå å pulte på. Og han gjorde en hel del andre helspekket ting.

Gjorde Jesus dette kanskje?

Kanskje ikke Jesus (det skulle ikke forundret meg!) men faren, Josef.

Maria var antagelig 12-14 år da hun ble gravid.

I noen (alle??) muslimske land kan du gifte deg den dagen du får mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Universitet er fremdeles en norsk skole ikke sant? Og visst TS har en master i Islam syns jeg hun bør begynne å se på begge sidene av religionen.

Jeg er ikke ute etter å kverulere, langt der ifra. Jeg biter meg bare merke i at hun forsvarer Islam så veldig, uten i det hele tatt nevne at det står endel ting i Koranen som overhodet ikke er greit. Deriblant dette med at muslimer læres opp til å se ned på ikke - muslimer, at de skal skape terrorfrykt og en masse andre ting som kan få en til å reagere.

Kan du vennligst vise til hvilen sure i Koranen som sier at muslimer skal skape terrorfrykt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at en 'negativ' identitet er farlig. Leser man bare dritt om seg og sine, kan det fort skje man faktisk identifiserer seg med ekstremister.

Hvor mange her har egentlig opplevd diskriminering i real life?

Man skal heller ikke stikke problemene under en stol.

Da far kom til Norge på 70-tallet snakket man om pakistanere (ref. skjellsordet pakkis), nå for tiden er alle bare muslimer. Selv om man i utgangspunktet er ganske sekulær, blir man drevet over til de mer religiøse grupper som ofte utnytter fremmedgjøringen.

Endret av Abdullah
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer enn halvparten av de siste innleggene under aktuelt handler om muslimer. Jeg må medgi at jeg har bidratt litt selv, og det er jo greit at vi debatteres, men det finnes jo andre aktuelle temaer som ikke er direkte relatert til muslimer.

Så fort VG slår opp en overfallsvoldtekt springer folk til forumene (spesielt vgd, de har dedikert et gigantisk subforum bare til rasistiske ytringer mot innvandrere) og spyr ut edder og galle mot muslimene. Er det uro i Midtøsten kommer det titalls innlegg om de 'fæle' muslimene. Hører aldri om tilsvarende demonisering av nordmenn som gjør ekle ting (målt i antall innlegg i hvert fall).

Er klar over at skogbrannen i Flekkefjord ikke er like engasjerende, men hvis en som annengenerasjonsinnvandrer titter på en debatt virker det som om dere - men noen få unntak - mener at vi er direkte ondskapsfulle, forhåndsprogrammerte roboter, og det virker polariserende. Jeg tror helt bestemt at politikerne må ta en del av skylden, nordmenn er i utgangspunktet ikke rasistiske og Norge er et av de beste landene i verden å være muslim i (faktisk bedre enn alle muslimske land). Jeg tror at en skulle ha stilt større krav fra dag 1, snillisme skaper mistro blant de innfødte. Det ville også gjort at nordmennene ikke hadde gått rundt med like sterke ønsker om assimilering.

Hehe, vi elsker å hate muslimer!

Jeg tror det er tildels media som har skylden for dette, pluss en generell frykt for det ukjente, som de fleste av oss har.

Noen av mine ansatte er muslimer, jeg har ikke annet enn godt å si om dem. Det er selvsagt noen diskusjoner omkring kvinnesyn og hvordan kvinner kler seg i norge, og etter en tid forstår de hvordan vi tenker og tilpasser seg det.

Vi kan alle gjøre vårt, f eks invitere dem på kaffe i hagen når de går forbi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Universitet er fremdeles en norsk skole ikke sant? Og visst TS har en master i Islam syns jeg hun bør begynne å se på begge sidene av religionen.

Jeg er ikke ute etter å kverulere, langt der ifra. Jeg biter meg bare merke i at hun forsvarer Islam så veldig, uten i det hele tatt nevne at det står endel ting i Koranen som overhodet ikke er greit. Deriblant dette med at muslimer læres opp til å se ned på ikke - muslimer, at de skal skape terrorfrykt og en masse andre ting som kan få en til å reagere.

Jeg hadde aldri i verden trodd at jeg skulle forsvare Tabris, siden jeg for en stor del er temmelig uenig med henne. Men Tabris forsvarer ikke islam, hun er derimot saklig og slår ned på grove generaliseringer og overforenklinger i fremstillingen av islam og muslimer. Det faller ofte folk tungt for brystet, men man kan ikke anklage damen for annet enn å være saklig, og velformulert. Og ærlig talt: Det er temmelig tåpelig å tro at alle muslimer etterlever alle vers som står i koranen til punkt og prikke. Du kan ikke plukke frem et versom om å så frykt i fienden, og så tolke det som at alle muslimer har som mål å drive terror over alt. Det blir virkelig for latterlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg tror at en 'negativ' identitet er farlig. Leser man bare dritt om seg og sine, kan det fort skje man faktisk identifiserer seg med ekstremister.

Hvor mange her har egentlig opplevd diskriminering i real life?

Man skal heller ikke stikke problemene under en stol.

Da far kom til Norge på 70-tallet snakket man om pakistanere (ref. skjellsordet pakkis), nå for tiden er alle bare muslimer. Selv om man i utgangspunktet er ganske sekulær, blir man drevet over til de mer religiøse grupper som ofte utnytter fremmedgjøringen.

Tror ikke noe på at unge muslimskee menn har det så ille i vesten at de av den grunn MÅ verve seg til ekstreme grupper...

Jeg hørte om unge muslimske menn oppvokst i Norge og Norden som vervet seg først før 3-4 år siden, tidligere hadde jeg ikke engang tenkt tanken. Men synes det er bra at dette kommer mere og mere fram i lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hehe, vi elsker å hate muslimer!

Jeg tror det er tildels media som har skylden for dette, pluss en generell frykt for det ukjente, som de fleste av oss har.

Noen av mine ansatte er muslimer, jeg har ikke annet enn godt å si om dem. Det er selvsagt noen diskusjoner omkring kvinnesyn og hvordan kvinner kler seg i norge, og etter en tid forstår de hvordan vi tenker og tilpasser seg det.

Vi kan alle gjøre vårt, f eks invitere dem på kaffe i hagen når de går forbi.

Vel, hvordan vet du hva de tenker i sitt eget hjem?

Det er da også ganske nytt at så mange unge muslimske jenter bruker hijab og burka, og det blir stadig mere utbredt. OG flere og flere unge muslimske menn får skjegfg (noe som nesnten kan se litt komisk ut..)Klart man da reagerer! Du må være blind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ofte somaliere. og de er jo enda lavere på den sosiale rangstigen i Norge enn f.eks pakistanere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører aldri om tilsvarende demonisering av nordmenn som gjør ekle ting (målt i antall innlegg i hvert fall).

Det er relativt fort gjort å diskutere en avskyelig handling utført av et enkeltmenneske. Det er noe annet å diskutere utallige avskyelige handlinger utført av mange mennesker, som bruker samme religion som årsak til handlingene, og deri legger en trussel om hva flere kan vente seg.

Det er også noe ganske annet å diskutere avskyelige handlinger utført av mennesker med holdninger som representerer en religiøs og kulturell bakgrunn felles for milliarder av mennesker, enn å diskutere avskyelige handlinger utført av en person med holdninger som som kun representerer ham selv.

Apropos overfallsvoldtektene du refererer til, så er det interessant å merke seg at det er påfallende få muslimer som tar aktivt avstand og ytrer seg negativt om det. Tvert imot får man høre fra muslimsk hold at norske jenter har seg selv å takke slik som de kler og oppfører seg. Ikke overraskende, ettersom islam har klare regler for kvinners påkledning og oppførsel.

Det forundrer meg at du finner det merkelig med mye debatt rundt slikt, i et vestlig land med vestlige verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er ofte somaliere. og de er jo enda lavere på den sosiale rangstigen i Norge enn f.eks pakistanere.

Joda, det er (var) vel det. Han var forresten en finne, som først fortalte meg om dette. Og han var ekstremt opptatt av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan du vennligst vise til hvilen sure i Koranen som sier at muslimer skal skape terrorfrykt?

Du har ikke lest mye i koranen du? Til og med Islamnet.no skriver om det. Dog de har ikke den samme definisjonen av terror som vi har.

Det blir veldig dumt å bare ta ut sitater fra koranen, selv om jeg helt sikker kunne sendt deg noen linker på det, men jeg mener de da er tatt ut av sin sammenheng. Så jeg foreslår du kikker litt og søker etter det om du er interessert i det.

Believers, take neither Jews nor Christians for your friends." (Surah 5:51) (Ikke så mye med terror å gjøre, men det er jo de som får gjennomgå)

Slay them wherever you find them...Idolatry is worse than carnage...Fight against them until idolatry is no more and God's religion reigns supreme." (Surah 2:190-)

"If you do not fight, He will punish you sternly, and replace you by other men." (Surah 9:37-)

And it just goes ON and ON.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri i verden trodd at jeg skulle forsvare Tabris, siden jeg for en stor del er temmelig uenig med henne. Men Tabris forsvarer ikke islam, hun er derimot saklig og slår ned på grove generaliseringer og overforenklinger i fremstillingen av islam og muslimer. Det faller ofte folk tungt for brystet, men man kan ikke anklage damen for annet enn å være saklig, og velformulert. Og ærlig talt: Det er temmelig tåpelig å tro at alle muslimer etterlever alle vers som står i koranen til punkt og prikke. Du kan ikke plukke frem et versom om å så frykt i fienden, og så tolke det som at alle muslimer har som mål å drive terror over alt. Det blir virkelig for latterlig.

Jeg gjorde heller ikke det, jeg spurte henne hvilken kjennskap hun hadde til det. Og det var igrunn ikke meningen du skulle svare overhodet. Jeg ser hun er saklig og velformulert. Og jeg er ikke der at jeg tror alle følger Koranen til punkt og prikke, da hadde verken du eller jeg vært der vi er nå. Jeg kritiserer verken henne, deg eller Islam. Jeg stiller kun spørsmål.

Jeg har heller ikke skrevet noen ting som helst om det du anklager meg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du har ikke lest mye i koranen du? Til og med Islamnet.no skriver om det. Dog de har ikke den samme definisjonen av terror som vi har.

Det blir veldig dumt å bare ta ut sitater fra koranen, selv om jeg helt sikker kunne sendt deg noen linker på det, men jeg mener de da er tatt ut av sin sammenheng. Så jeg foreslår du kikker litt og søker etter det om du er interessert i det.

Believers, take neither Jews nor Christians for your friends." (Surah 5:51) (Ikke så mye med terror å gjøre, men det er jo de som får gjennomgå)

Slay them wherever you find them...Idolatry is worse than carnage...Fight against them until idolatry is no more and God's religion reigns supreme." (Surah 2:190-)

"If you do not fight, He will punish you sternly, and replace you by other men." (Surah 9:37-)

And it just goes ON and ON.

Det sier vel sitt til at man tolker verden ut fra sin egen oppfatning og at man derfor ikke skal tro at andre tenker som en selv! Noe som meget klokelig også har blitt påpekt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Universitet er fremdeles en norsk skole ikke sant? Og visst TS har en master i Islam syns jeg hun bør begynne å se på begge sidene av religionen.

Jeg er ikke ute etter å kverulere, langt der ifra. Jeg biter meg bare merke i at hun forsvarer Islam så veldig, uten i det hele tatt nevne at det står endel ting i Koranen som overhodet ikke er greit. Deriblant dette med at muslimer læres opp til å se ned på ikke - muslimer, at de skal skape terrorfrykt og en masse andre ting som kan få en til å reagere.

Jeg holder på å avslutte en master i religion (ikke master i islam), det er fem år på et norsk universitet. :)

Islam er ikke mitt spesialfelt på noen måte, men jeg kan nok om det til å vite at det finnes mange ulike tolkninger og versjoner av islam: islam i afrikanske stammer, hvor det er blandet inn en stor dose hverdagsmagi, islam i Saudi-Arabia som er svært konservativ og kvinneundertrykkende, islam i Europa som rangerer fra svært konservativt (for de som ønsker å isolere seg fra det nye samfunnet de har blitt en del av) til svært liberalt, hvor man kan snakke om "kulturmuslimer" på samme måte som man har "kulturkristne" i Norge. Dvs at man er vokst opp i en kultur gjennomsyret av den religionen, og hvor man kanskje også føler en vag tilhørighet til troen og følger de vanligste skikkene (f.eks nordmenn som ikke er aktivt kristne, men som døper barna sine og gifter seg i kirken), uten å ellers være religiøst aktiv.

Det står mye "rart" i Koranen, absolutt. Men på samme måte som kristne generelt ikke holder slaver selv om det står i Bibelen, så er det heller ikke alle muslimer som tolker alt i Koranen bokstavlig. Ei heller skal man det, for å virkelig kunne uttale seg om hva som faktisk står i en hellig tekst og hva det betyr, så krever det teologisk kjennskap til religionen, dogmene og teksten. Jeg er ikke en ekspert på islamsk teologi, og det er det vel ytterst få nordmenn som uttaler seg svært så bastant om hva islam "er" heller.

Jeg forsvarer ikke islam på generelt grunnlag, jeg er selv ikke religiøs. Det jeg som regel alltid ender opp med å gjøre i debatter som dette er å forsøke å nyansere påstandene som kommer, siden det ofte kommer mange bastante generaliseringer om muslimer og islam som enten er direkte feilaktige eller altfor ensidige og generaliserende. Så jeg er ikke ute etter å være en islamsk apologet, men etter å få nyansert og saklig kritikk på bordet.

Mann42: Tusen takk for dine fine ord, det er sjelden vi har en slik tone, ja. ;)

Edit: Når det gjelder surer ut av sammenheng, så kan jeg ta for meg et eksempel som nevnes her:

"Slay them wherever you find them...Idolatry is worse than carnage...Fight against them until idolatry is no more and God's religion reigns supreme." (Surah 2:190-)"

Hvis man leser denne i sammenheng, så ser man at dette er hva Mohammed sier til sine etterfølgere i en konkret historisk situasjon hvor de er i krig med kristne. Ergo er dette sagt i en krigssituasjon, og er ikke nødvendigvis å regne som en generell oppfordring. (Abduallah kan eventuelt korrigere meg her hvis jeg tar feil).

Endret av Tabris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...