Teriyaki Skrevet 8. mai 2011 #41 Skrevet 8. mai 2011 Hva var grunnen da? Kan ikke se at du nevner noe grunn, jeg da men. Tror hun mener at hun hadde/har sosail angst. Og det blir forøvrig noe annet. Jeg forstår godt at folk med sosial angst ikke orker slike dager som 17. mai, men nå tror jeg nok at flertallet som ikke liker 17. mai, ikke liker det av andre grunner enn sosial angst.
Mixelite Skrevet 8. mai 2011 #42 Skrevet 8. mai 2011 Barna på barneskolen her må faktisk ha "gyldig grunn" for å slippe å gå i tog sammen med klassen. Det kommer skriv fra skolen om dette hvert år. Gyldig grunn har man om man er korpsmedlem (men da går man jo i toget uansett), bortreist, syk eller skadet. Jeg aner ikke om de regner med 17.mai blant de 190 skoledagene. Deltagelise i toget på 17. mai er ikke obligatorisk lenger, så sånn sett kan ikke skolen kreve noen gyldig grunn for å ikke delta. Noe annet er at det burde være vanlig høflighet å si fra om man ikke kommer, for det er tross alt andre som bruker av tiden sin for å ledsage i toget. Kjipt å være ledsager hvis man ikke har noen å ledsage ;-)
Gjest MorAase Skrevet 8. mai 2011 #43 Skrevet 8. mai 2011 Jeg misstenker at mye av grunnen til at dagens barn ikke går med glede i tog er late foreldre. Foreldre som ikke føler stoltehet av å ha norsk pass. Foreldre som ikke ønsker å være en del av de gode sidene innen norsk kultur og kulturhistorie.
kakemonsteret Skrevet 8. mai 2011 #44 Skrevet 8. mai 2011 Deltagelise i toget på 17. mai er ikke obligatorisk lenger, så sånn sett kan ikke skolen kreve noen gyldig grunn for å ikke delta. Noe annet er at det burde være vanlig høflighet å si fra om man ikke kommer, for det er tross alt andre som bruker av tiden sin for å ledsage i toget. Kjipt å være ledsager hvis man ikke har noen å ledsage ;-) Det var senest i fjor vi fikk et sånt skriv. Regner med vi får et nytt i uka som kommer. Hver klasse (21 stk) har egen fane som elevene har laget. Foreldrekontaktene har ansvaret for å gå sammen med klassen. Den klassen med fullt oppmøte som går finest i rette rekker blir premiert på skolen dagen etter. Så hvis man "skulker" toget, så ødelegger man faktisk for resten av klassen.
kakemonsteret Skrevet 8. mai 2011 #45 Skrevet 8. mai 2011 Jeg misstenker at mye av grunnen til at dagens barn ikke går med glede i tog er late foreldre. Foreldre som ikke føler stoltehet av å ha norsk pass. Foreldre som ikke ønsker å være en del av de gode sidene innen norsk kultur og kulturhistorie. Ikke bare late foreldre, med også foreldre som overfører sine egne negative holdninger overfor 17.mai til barna sine. 3
aprilslankeren Skrevet 8. mai 2011 #46 Skrevet 8. mai 2011 Jeg gremmes og skjemmes av mennesker som nekter å feire vår frihet. Hvilket offer det må være å gå i noen minutter for å vise at en er glad for å bo i ett fritt land. Ungdommen i dag, skal bare ha og aldri yte. Jeg skjemmes! Jeg er ikke skoleungdom lengre, men jeg har ALDRI gått i tog, jeg elsker å se andre flagg og kulturer i toget. Jeg har ingen planer om å tvinge mine unger til å gå i tog. Hva skal vi feire? Frihet?? ja klart det, men kan man se seg rundt å være stolt av å være Nordmann når man ser all dritten i landet? Eldre som sulter, osv.
Gjest Reproductivist Skrevet 8. mai 2011 #47 Skrevet 8. mai 2011 Har en sønn(12 år) som hater å gå i 17. mai tog. Men han har alltid gjort det, men det er fordi alle andre i klassen gjør det. De aller fleste tror jeg iallefall, uten at jeg helt har oversikten der. Ingen spesiell grunn, men han sier at han ikke skjønner hva som er vitsen med å gå sammen i rekke med en masse mennesker som glor på han.( og de andre selvsagt) Noe inni meg sier at det bare er noe barn MÅ delta i, men er det virkelig slik ? Hva hadde dere tenkt om foreldre som sier at barna deres slipper å gå i 17. maitog ? Jeg tror ikke jeg hadde brydd meg så mye om hva andre foreldre gjør eller vil gjøre...eller hva sier dere??? Nei, er ikke påkrevd. De kan ikke gjøre noe særlig med det uansett om man nekter. Jeg gikk ikke i 17.mai tog med skolen og tok avgjørelsen selv uten å snakke med foreldrene mine. Skolen prøver å lure folk med at vaksiner er påkrevd også. Man kommer unna hvis man vil og tør. Synes grunnloven ikke er noe særlig å feire heller fordi den ikke brukes lenger, er teit og jeg heller vil at norge og sverige fortsatt skulle ha vært i union.
Mixelite Skrevet 8. mai 2011 #48 Skrevet 8. mai 2011 Det var senest i fjor vi fikk et sånt skriv. Regner med vi får et nytt i uka som kommer. Hver klasse (21 stk) har egen fane som elevene har laget. Foreldrekontaktene har ansvaret for å gå sammen med klassen. Den klassen med fullt oppmøte som går finest i rette rekker blir premiert på skolen dagen etter. Så hvis man "skulker" toget, så ødelegger man faktisk for resten av klassen. Det gjør man. -men skolen kan ikke kreve at de deltar. Jeg vet ikke hva jeg synes om premieringen. Vi hadde en veldig liten klasse. De gikk vakkert i tog og alt med seg og det ble diskutert om de skulle vinne, men de tapte fordi det var så få som deltok. De eneste som var fraværende gikk lenger fremme og deltok i korpset. Vanskelig å få flere når klassen er liten, med mindre man låner av noen andre ;-)
Gjest Dagny Skrevet 9. mai 2011 #49 Skrevet 9. mai 2011 Tror hun mener at hun hadde/har sosail angst. Og det blir forøvrig noe annet. Jeg forstår godt at folk med sosial angst ikke orker slike dager som 17. mai, men nå tror jeg nok at flertallet som ikke liker 17. mai, ikke liker det av andre grunner enn sosial angst. Problemet er bare at når det gjelder barn så er det ikke så lett å vite hva den virkelige grunnen er. Barn klarer ikke like lett å se sammenhengen mange mennesker, bråk og usikkerhet i forbindelse med ubehageligheten de føler denne dagen. Derfor er det lettere for dem å bare si at de absolutt ikke vil gå i toget. Derfor hadde jeg vært rimelig lydhør om barnet mitt sa dette, siden jeg vet hvor grusomt det er å kjenne sterk angst over ting som alle andre koser seg med. det er mange som overhodet ikke trives i situasjoner som allment anses som "koselige" og "morsomme".
Gjest Dagny Skrevet 9. mai 2011 #50 Skrevet 9. mai 2011 Det var senest i fjor vi fikk et sånt skriv. Regner med vi får et nytt i uka som kommer. Hver klasse (21 stk) har egen fane som elevene har laget. Foreldrekontaktene har ansvaret for å gå sammen med klassen. Den klassen med fullt oppmøte som går finest i rette rekker blir premiert på skolen dagen etter. Så hvis man "skulker" toget, så ødelegger man faktisk for resten av klassen. En slik premiering syns jeg virkelig ikke noe om! Jeg vet at de på sønnens skole skal få en premie den dagen alle barna klarer alle ordene på diktaten. Min sønn er en av de som omtrent alltid har et ord feil. Altså kan man si at han ødelegger for hele klassen. Pr idag ser han heldigvis ikke dette selv, men det blir en rimelig lei situasjon den dagen barnet selv og resten av klassen innser hvem som "ødelegger". Og som jeg skrev i forrige innlegg så er det faktisk mange barn som syns det blir altfor mange inntrykk på en dag som 17.mai og rett og slett syns dagen er grusom. Spesielt det å gå i toget. Syns ikke de skal tvinges om de føler sterk angst i en slik situasjon.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #51 Skrevet 9. mai 2011 Det beste virkemiddelet mot angst er jo å trene på å være i situasjoner som man ikke trives i. Jeg tror at foreldre som lar barna sine slippe unna bursdager, 17. mai osv gjør sine barn en bjørnetjeneste og forsterker deres angst. Som barn er man langt mer tilpasningsdyktig og har en bedre evne enn voksne til å finne seg til rette selv når forholdene ikke er optimale. Så hvorfor skjerme barna fra de "skrekkelige" folkemengdene og lydene? Om barnet har en alvorlig diagnose (fysisk eller psykisk) så forstår jeg, men det gjelder kun et ytterst lite mindretall. De aller fleste barn med snev av sosial angst har bare godt av å presse seg litt og være nødt til å utfordre seg selv. Foreldre som skal beskytte barna for alt de ikke synes er 100% gøy skaper tapere. Veldig trist.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #52 Skrevet 9. mai 2011 MorAase, jeg er enig med deg i at 17. mai-toget er en kjempefin tradisjon, og det er kjempemorsomt å se på alle de fine, glade ungene som går og synger og veiver med flagget. Men - det er ikke like morsomt når man ser at en av ungene ikke vil være der, og mistrives skikkelig. Jeg synes 17. mai-tog er en fin tradisjon de som vil bør delta i, og for at den skal fortsette å være fin, bør den være 100% frivillig. Jeg er kjempeglad i Norge og synes 17. mai er kjempekoselig, men da jeg var unge mislikte jeg store folkemengder og følte meg utilpass med masse støy og bråk rundt meg, langt fra det jeg følte var trygt. Denne uroen bunnet seg i sosial angst fant jeg ut senere, men allikevel, 17. mai hadde blitt en mye finere dag for meg hvis jeg hadde fått lov til å nyte den på sidelinjen. Hvorfor i alle dager skal en 12-åring "mistrives skikkelig" med å gå i tog? Jeg skjønner virkelig ikke hva det kan handle om, annet enn at det kan være "kjedelig" eller "slitsomt"... Og kjedelig og slitsomt er virkelig bare nykker av en guttunge på 12 år. Med mindre ungen har sosial angst eller fysiske hindringer som gjør det vanskelig å gå i tog, synes jeg ungen skal skjerpe seg. Faktisk. 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #53 Skrevet 9. mai 2011 Problemet er bare at når det gjelder barn så er det ikke så lett å vite hva den virkelige grunnen er. Barn klarer ikke like lett å se sammenhengen mange mennesker, bråk og usikkerhet i forbindelse med ubehageligheten de føler denne dagen. Derfor er det lettere for dem å bare si at de absolutt ikke vil gå i toget. Derfor hadde jeg vært rimelig lydhør om barnet mitt sa dette, siden jeg vet hvor grusomt det er å kjenne sterk angst over ting som alle andre koser seg med. det er mange som overhodet ikke trives i situasjoner som allment anses som "koselige" og "morsomme". Tja. Jeg vil påstå at de fleste foreldre kjenner 12-åringene sine godt nok til å vite om ungen har et problem med mange mennesker og bråk. Dersom 12-åringen har "sterk angst" over ting som alle andre koser seg med, så tror jeg foreldrene vet det. 1
Gjest gurimalla Skrevet 9. mai 2011 #54 Skrevet 9. mai 2011 (endret) Synes grunnloven ikke er noe særlig å feire heller fordi den ikke brukes lenger, er teit og jeg heller vil at norge og sverige fortsatt skulle ha vært i union. Brukes ikke Grunnloven lenger? Hvor har du det fra? Hvorfor er Grunnloven teit? Har du problem med ytringsfriheten, eller er det bestemmelsen om forbud mot tortur du ikke liker? Tror forresten Sverige har nesten like "teit" så det er ingen grunn til å lengte etter union... Endret 9. mai 2011 av gurimalla 3
Gjest Reproductivist Skrevet 9. mai 2011 #55 Skrevet 9. mai 2011 Brukes ikke Grunnloven lenger? Hvor har du det fra? Hvorfor er Grunnloven teit? Har du problem med ytringsfriheten, eller er det bestemmelsen om forbud mot tortur du ikke liker? Tror forresten Sverige har nesten like "teit" så det er ingen grunn til å lengte etter union... Den er endret på. F eks har ikke kongen makt lenger og det er ikke tredeling av makta i praksis. Vil ha kongedømme der kongen har makt og bruker den. Vi har ikke ytringsfrihet pga grunnloven, og det står bare noe sånt som det bør være ytringsfrihet. Det betyr antagelig ingenting juridisk. Ville ha bevart unionen pga kongemakta. Er så dårlig skrivi også og ikke engang på norsk så vanlige folk ikke skjønner bæret.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #56 Skrevet 9. mai 2011 Den er endret på. F eks har ikke kongen makt lenger og det er ikke tredeling av makta i praksis. Vil ha kongedømme der kongen har makt og bruker den. Vi har ikke ytringsfrihet pga grunnloven, og det står bare noe sånt som det bør være ytringsfrihet. Det betyr antagelig ingenting juridisk. Ville ha bevart unionen pga kongemakta. Er så dårlig skrivi også og ikke engang på norsk så vanlige folk ikke skjønner bæret. Vanlige folk, i betydning deg...? Grunnloven er og blir den høyeste rettskilden i Norge. Andre bestemmelser som evt. måtte komme i strid med den, må vike. Grunnloven er dessuten selve symbolet på norsk uavhengighet, og jeg synes det er fryktelig synd at så mange ikke forstår å sette pris på akkurat det. Isolert sett høres det ikke ut som verdens undergang å la ungene slippe å gå i barnetoget hvis de ikke ønsker/gidder/whatever, men i det store og hele synes jeg dagens foreldre skylder både Riksforsamlingen på Eidsvoll, Kong Haakon, Gutta på skauen, alle som kjemper og har kjempet for ytringsfrihet, norsk suverenitet, retten til å gå i miniskjørt og rape etter å ha styrtet en øl og ellers alle der ute i verden som føler undertrykkelse på kroppen hver jævlige dag å stryke det jævla flagget og gå på rekke etter korpset den halvtimen det hele varer. 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #57 Skrevet 9. mai 2011 Uff, stakkars barn som "må" gå i ett tog. Har selv korpsbarn, å de er ute å marsjerer fra kl 07.00 til kl 16.00 på 17 mai. Ellers går hele mai mnd til marsjtrening, så jeg har ingen medlidenhet med de som ikke gidder å gå i ett tog på 17. mai. 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2011 #58 Skrevet 9. mai 2011 å stryke det jævla flagget og be ungene gå på rekke etter korpset den halvtimen det hele varer. Skulle det jo stå... Ikke for det, jeg går i 17. maitog selv, jeg, sammen med en haug andre foreldre, helt bakerst. Det plager meg ikke nevneverdig. Faktisk synes jeg det er innmari koselig, og kjenner langt inni margen hvor glad jeg er i landet mitt og hvor heldig jeg føler meg som er født akkurat her. God følelse som jeg unner flere å kjenne på! 2
Teriyaki Skrevet 9. mai 2011 #59 Skrevet 9. mai 2011 (endret) Problemet er bare at når det gjelder barn så er det ikke så lett å vite hva den virkelige grunnen er. Barn klarer ikke like lett å se sammenhengen mange mennesker, bråk og usikkerhet i forbindelse med ubehageligheten de føler denne dagen. Derfor er det lettere for dem å bare si at de absolutt ikke vil gå i toget. Derfor hadde jeg vært rimelig lydhør om barnet mitt sa dette, siden jeg vet hvor grusomt det er å kjenne sterk angst over ting som alle andre koser seg med. det er mange som overhodet ikke trives i situasjoner som allment anses som "koselige" og "morsomme". Jeg mener nå at en foreldrer bør kjenne barnet sitt såppass at man klarer å se om barnet føler seg direkte utilpass og ukomfortabel, viser tendenser til angst, eller barnet ikke vil fordi det er "såå kjeeedelig". Kroppsspråk er veldig tydelig, og noe man som foreldre bør kunne klare å lese på sin egen unge. Dessuten bør man tenke seg om i hvilken grad man skal skjerme barnet. Angsten kan fort forsterkes av at man slipper alle ting som kan oppleves ubehagelig. Blir så klart en vurderingssak, og 17. mai er vel ikke første stedet å begynne, men at et barn med sosial angst har behov for sosial trening er det vel ingen tvil om. Endret 9. mai 2011 av Teriyaki
Gjest Reproductivist Skrevet 9. mai 2011 #60 Skrevet 9. mai 2011 (endret) [9201754'] dagens foreldre skylder både Riksforsamlingen på Eidsvoll, Kong Haakon, Gutta på skauen, alle som kjemper og har kjempet for ytringsfrihet, norsk suverenitet, retten til å gå i miniskjørt og rape etter å ha styrtet en øl og ellers alle der ute i verden som føler undertrykkelse på kroppen hver jævlige dag å stryke det jævla flagget og gå på rekke etter korpset den halvtimen det hele varer. Endret 9. mai 2011 av Reproductivist
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå