Gå til innhold

17.mai tog

Fremhevede innlegg

Gjest gurimalla
Skrevet

Den er endret på. F eks har ikke kongen makt lenger og det er ikke tredeling av makta i praksis. Vil ha kongedømme der kongen har makt og bruker den. Vi har ikke ytringsfrihet pga grunnloven, og det står bare noe sånt som det bør være ytringsfrihet. Det betyr antagelig ingenting juridisk. Ville ha bevart unionen pga kongemakta. Er så dårlig skrivi også og ikke engang på norsk så vanlige folk ikke skjønner bæret.

Grunnloven betyr ingenting juridisk? Du kan ikke så mye om jus du skjønner jeg.

Det er helt greit å være motstander av dagens Grunnlov og 17. maifeiringen. Ironisk nok er du beskyttet av Grunnloven...

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Synes grunnloven ikke er noe særlig å feire heller fordi den ikke brukes lenger, er teit og jeg heller vil at norge og sverige fortsatt skulle ha vært i union.

Kjære vene, den er i bruk døgnet rundt over hele landet. Så da vet du det.

Bør = skal i grunnslovterminologi.

Endret av Donpedro
  • Liker 2
Gjest imli
Skrevet

Da jeg var 9 år og ikke ville gå i tog var den eneste grunnen jeg klarte å komme på at jeg rett og slett bare ikke hadde lyst. Jeg skjønte ikke da sammenhengen med 17. mai-tog, store folkemengder, bråk og lysten til å være hjemme i stedet. Foreldrene mine trodde jeg var lat, men det var jeg altså ikke.

No såg du kanskje at eg skreiv at det dreide seg om latskap hos dei fleste, ikkje alle. Sjølv om "har bare ikkje lyst" er vel det same som "gidder ikkje" ;)

Tror hun mener at hun hadde/har sosail angst.

Og det blir forøvrig noe annet. Jeg forstår godt at folk med sosial angst ikke orker slike dager som 17. mai, men nå tror jeg nok at flertallet som ikke liker 17. mai, ikke liker det av andre grunner enn sosial angst.

"Sosial angst" er eit omgrep som brukast altfor mykje - rett ut misbrukast. Sosial angst er ein psykisk lidelse - å "berre" vere sjenert eller litt ukomfortabel i folkemengder er IKKJE sosial angst. Dessutan trur eg svært få ungar har sosial angst, i ordets rette forstand.

Jeg misstenker at mye av grunnen til at dagens barn ikke går med glede i tog er late foreldre. Foreldre som ikke føler stoltehet av å ha norsk pass. Foreldre som ikke ønsker å være en del av de gode sidene innen norsk kultur og kulturhistorie.

Dessverre... Og desse foreldras haldningar smittar jo over på avkommet.

Jeg er ikke skoleungdom lengre, men jeg har ALDRI gått i tog, jeg elsker å se andre flagg og kulturer i toget. Jeg har ingen planer om å tvinge mine unger til å gå i tog. Hva skal vi feire? Frihet?? ja klart det, men kan man se seg rundt å være stolt av å være Nordmann når man ser all dritten i landet? Eldre som sulter, osv.

:overrasket:

Det er vel slike haldningar som dine som gjer at eg ikkje alltid er stolt over å vere nordmann! "All dritten i landet"? Ærleg talt. Ingen land er perfekte, men Noreg er eit av verdas beste land å bu i. Viss ikkje du meiner at det er noko å feire, er du rett og slett bortskjemt, uvitande og utakknemleg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble mobbet på skolen og 17 mai toget betydde for meg flere timer med mobbing uten at læreren så det. Sjeleglad da jeg slapp :)

• Liker 1
Gjest imli
Skrevet

Jeg ble mobbet på skolen og 17 mai toget betydde for meg flere timer med mobbing uten at læreren så det. Sjeleglad da jeg slapp :)

Ditt tilfelle er jo eit døme på når det er greit å slippe å gå i tog.

Gjest Fikira
Skrevet

Ditt tilfelle er jo eit døme på når det er greit å slippe å gå i tog.

Men hvordan vet du om ungen din blir mobbet. Er ikke alle som sier ifra.

Så ungen kan nekte å gå i tog fordi de har angst, redd for å bli mobbet eller så er de bare late...hvordan skal man vite hvilken unge som er hva, er ikke alltid så lett å vite.

Skrevet

Jeg ble tvunget til å gå i tog hver 17. mai fra 1-10. klasse og det var et mareritt.

Hyl, skrik og skrål over alt, fløyter på alle kanter som tutet så høyt at ørene danset polka i flere dager etterpå, regnvær omtrent hver eneste 17. mai og når dagen endelig var over, var man så sliten at man gikk i koma.

Aldri om min datter skal tvinges til å gå i tog om hun ikke vil!

Skrevet

Jeg syns det er utrolig at noen kan la andre barn mobbe et barn. Jeg skjønner ikke hvorfor ingen griper inn ... det er bra du slapp å gå i tog da :klem:

Jeg har bare hatt gode erfaringer med 17.mai tog, men så var det ingen som mobbet på skolen min. Det ble ikke akseptert, og det ble slått hardt ned på. Dessuten har foredrene alt å si. På skolen min var det vel oppegående og resurssterke foreldre, mens på skoler der det mobbes er det vel en del sløve foreldre... :nei:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er utrolig at noen kan la andre barn mobbe et barn. Jeg skjønner ikke hvorfor ingen griper inn ... det er bra du slapp å gå i tog da :klem:

Jeg har bare hatt gode erfaringer med 17.mai tog, men så var det ingen som mobbet på skolen min. Det ble ikke akseptert, og det ble slått hardt ned på. Dessuten har foredrene alt å si. På skolen min var det vel oppegående og resurssterke foreldre, mens på skoler der det mobbes er det vel en del sløve foreldre... :nei:

Det finnes ikke noe sånt som skoler uten mobbing. Den verste mobbingen er den som er usynlig. Ingen ser det, ingen sier ifra og derfor kan heller ingen gjøre noe med det. At du ikke mobbet eller ikke ble mobbet betyr ikke at ingen andre ble utsatt for det.

En del typer mobbing er så godt som umulig å få øye på, fordi det skjer i det skjulte med blikk, kroppsspråk og ord som kun sies når barna vet at ingen voksne er i nærheten.

Det er i overkant naivt å tro at all mobbing er synlig og "bare å gjøre noe med det". Barn kan mobbes rett framfor dine egne øyne i dag uten at du vet det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg finner det litt ironisk at folk vil feire at Norge er et fritt land ved å tvinge barn til å gå i tog...

• Liker 5
Gjest Fikira
Skrevet

Jeg finner det litt ironisk at folk vil feire at Norge er et fritt land ved å tvinge barn til å gå i tog...

Zing!

AnonymBruker
Skrevet

17. mai er snart det eneste vi har igjen som er norsk. Når muslimene tar over får vi andre tradisjoner, å da trenger vi ikke lenger tenke på hva vi skal ha på oss, for det blir burka det :ninja:

Nytt flagg får vi sikkert også.

Takk og farvel til :flagg:

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du har selvfølgelig helt rett.

La oss feire vårt frie Norge ved at alle er helt fri på 17.mai.

La ungene sove så lenge de vil, man kan jo ikke tvinge dem til å stå opp når de ikke vil.

La ungene spise hva de vil, man kan jo ikke tvinge dem til å spise grovbrød og grønnsaker når de ikke vil.

La ungene være ute så lenge de vil, man kan jo ikke tvinge dem til å komme hjem når de ikke vil.

La ungene gå nakne ute, man kan jo ikke tvinge dem til å ha på seg klær om de ikke vil.

La ungene være frekke og ufine, man kan jo ikke tvinge dem til å være høflige og greie hvis de ikke vil.

God 17. mai!

• Liker 7
Skrevet

Jeg ble tvunget til å gå i tog hver 17. mai fra 1-10. klasse og det var et mareritt.

Hyl, skrik og skrål over alt, fløyter på alle kanter som tutet så høyt at ørene danset polka i flere dager etterpå, regnvær omtrent hver eneste 17. mai og når dagen endelig var over, var man så sliten at man gikk i koma.

Aldri om min datter skal tvinges til å gå i tog om hun ikke vil!

Å, fy faen! Jeg skjønner at det der må ha vært jævlig traumatisk for deg. Tenk å la ungen sin gjennomgå noe så grusomt! Jeg finner ikke ord! Håper tiden har leget de verste sårene, og at du greier å stå med løftet hode og rak rygg i dag. :troest:

Det er vel nettopp det at disse bortskjemte ungejævlene må tvinges til noe sånt som er en smule ironisk, er det ikke?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Å, fy faen! Jeg skjønner at det der må ha vært jævlig traumatisk for deg. Tenk å la ungen sin gjennomgå noe så grusomt! Jeg finner ikke ord! Håper tiden har leget de verste sårene, og at du greier å stå med løftet hode og rak rygg i dag. :troest:

Det er vel nettopp det at disse bortskjemte ungejævlene må tvinges til noe sånt som er en smule ironisk, er det ikke?

Dagens barn skal tydelig vokse opp innpakket i bomull, å det skal ikke forventes noe av de.

Den oppvoksende generasjonen skal bli noen jyplinger som ikke kan løfte en finger for fellesskapet, de skal bare ha.

Jeg sier bare stakkars de når de en dag skal ut i den store verden, når de skal begynne å jobbe, skaffe seg bolig, barn osv... da må de bare akseptere at det stilles forventninger og krav til oss alle.

• Liker 3
Skrevet

Ungene mine skal gå i barnehagetoget i år. De gleder seg, og da gleder jeg meg over det.

Den dagen barna gir uttrykk for at de ikke vil gå, så skal jeg høre på dem, og finne ut hvorfor. Har de en grei grunn, så skal de selvsagt få slippe.

Jeg tviler på at skolen kan tvinge oss til å la barna gå i toget. Det vil være en selvfølge å gi beskjed hvis man ikke deltar.

Det kan jo være gode grunner for å ikke delta i barnetoget der man bor. F.eks at man reiser og besøker besteforeldre denne dagen? Kansje en tur til Oslo og se på Norges største barnetog?

Jeg er glad i Norge, og stort sett stolt av å være norsk. Alikevel tror jeg ikke at deltagelse på 17. mai er det som gjør deg til nordmann.

Men jeg blir skeptisk når jeg oppfatter at du er en skam for nasjonen når du ikke deltar.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hva dere ville sagt om alle landets korpsbarn nektet å gå i tog denne dagen. Det ville blitt en ganske stusselig 17. mai...

Å nei, de går ikke i korps ene og alene for å få lov til å marsjere denne ene dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg ikke ville et år på barneskolen, læreren sa jeg da måtte søke fri fordi det var jo egentlig vanlig skoledag(tror dette var et år det var på en lørdag faktisk), men jeg fikk mamma til å skrive melding om at jeg hadde vondt i foten - det var jo delvis sant! :fnise: uheldigvis gikk jeg glipp av det som kanskje kunne vært det morsomste 17. mattoget.. fikk nemlig høre alt jeg hadde gått glipp av fra bestevenninnene mine noen timer senere! :ler: Nå som jeg går på ungdomskolen har ingen kontroll på om jeg er med eller ikke! :)

Skjønner han godt, jeg ser ikke helt poenget meg å gå på "fremvisning" i bunaden min, i forfærdelig vonde sko, over brostein i en saueflokk gjennom oslo... men det er jo litt stemning da!

Synes han kan få slippe - hvertfall en gang..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...