Gå til innhold

17.mai tog

Fremhevede innlegg

Gjest Fikira
Skrevet

Det er mye tull skolen driver med som burde vært enten fjernet eller blitt 100% frivillig. Tenker da på f.eks Operasjon dagsverk, andre innsamlinger, skidag o.l. Det er ikke alle som deler disse interessene, og envher må få lov å selv bestemme hva dem er interesert i. Jeg mener at man bør få slike ting inn ett slags valgfag slik at man selv kan velge det man vil disse dagene. F.eks at dem som vil kan velge badeland istedetfor skidag.

Badeland vs skitur pengemessig er ikke sammenlignbart. De har jo ett budsjett de må følge.

Men å kunne takke nei til slike ting utenfor skoletid, syns jeg bør være lov.

17 Mai er 100% frivillig fra lærere, barn og foreldre. Ingen som får betalt.

Videoannonse
Annonse
Gjest MorAase
Skrevet

Jeg gikk ikke i 17 Mai tog da jeg var liten. Jeg tror jeg gikk en gang mens jeg gikk på barneskolen.

Jeg husker at jeg fikk masse stygge kommentarer fra noen jenter i klassen fordi at de mente at alle MÅTTE gå i tog. men foreldrene mine har aldri oppmuntret meg til å gå. Det var liksom mitt valg om jeg ville det. Ingen kan tvinge barna til å gå i tog om de ikke vil. Det er tross alt en fri dag, og om de voksen syns at det er så viktig med tog, kan de få ræva i gir og gå selv og så kan barna stå på sidelinjen å vinke.

Du bør tenke nøye over hvorfor 17 mai er en fridag.

Gjest Fikira
Skrevet

Er han helt norsk, eller har han en bakgrunn som gjør det unaturlig å sette pris på å bo i ett fritt land?

Du er patriot tenker jeg?

Det går an å sette pris på at man bor i Norge, men samtidig synes at å gå i tog er dønn kjedelig. Jeg går ikke i tog, har ikke gått i tog siden barneskolen. Jeg er vel kanskje en norgeshater jeg da....fysj, ekle norge med ekle parader, ekle landet med ekle menneskene...fysjom! *spytte på flagget*

Evt så liker jeg bare ikke gå i tog. Enkelt og greit.

• Liker 3
Gjest MorAase
Skrevet

Du er patriot tenker jeg?

Det går an å sette pris på at man bor i Norge, men samtidig synes at å gå i tog er dønn kjedelig. Jeg går ikke i tog, har ikke gått i tog siden barneskolen. Jeg er vel kanskje en norgeshater jeg da....fysj, ekle norge med ekle parader, ekle landet med ekle menneskene...fysjom! *spytte på flagget*

Evt så liker jeg bare ikke gå i tog. Enkelt og greit.

Barnetoget er en av de viktigste kulturelle institusjoner vi har i Norge som skiller oss positivt fra andre nasjoner. Med de rette ord og tanker vil det mest stridige barn sette pris på å markere en fri nasjon ved å gå i tog. Å bytte ut barnetoget mer millitærparade, slik som andre land markerer seg med, ville vert en forringing av den norske kulturidentitet.

• Liker 3
Gjest Fikira
Skrevet

Ingenting koselig med ett barnetog fullt av unger som ikke vil være der heller.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

MorAase, jeg er enig med deg i at 17. mai-toget er en kjempefin tradisjon, og det er kjempemorsomt å se på alle de fine, glade ungene som går og synger og veiver med flagget. Men - det er ikke like morsomt når man ser at en av ungene ikke vil være der, og mistrives skikkelig. Jeg synes 17. mai-tog er en fin tradisjon de som vil bør delta i, og for at den skal fortsette å være fin, bør den være 100% frivillig.

Jeg er kjempeglad i Norge og synes 17. mai er kjempekoselig, men da jeg var unge mislikte jeg store folkemengder og følte meg utilpass med masse støy og bråk rundt meg, langt fra det jeg følte var trygt. Denne uroen bunnet seg i sosial angst fant jeg ut senere, men allikevel, 17. mai hadde blitt en mye finere dag for meg hvis jeg hadde fått lov til å nyte den på sidelinjen.

• Liker 3
Gjest MorAase
Skrevet

Jeg gremmes og skjemmes av mennesker som nekter å feire vår frihet. Hvilket offer det må være å gå i noen minutter for å vise at en er glad for å bo i ett fritt land. Ungdommen i dag, skal bare ha og aldri yte. Jeg skjemmes!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, Norge er et fritt land. Dermed kan alle velge selv om og hvordan de vil feire nasjonaldagen. Selv hater jeg korpsmusikk og menneskemengder, og holder meg innendørs den dagen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke dratt et skrikende og sparkende barn med til 17. mai-toget, men jeg ville oppfordret sterkt. For meg er det stor forskjell på de to.

Jeg kan fortelle flere titalls historier om forskjellige barn som uttrykker at 17. mai-tog er kjedelig, har ikke lyst, vil gjøre hva som helst annet osv. Men når de først er i toget så smiler og ler de sammen med vennene sine og har det gøy. Etterpå kan de også si at "æsj, det var bare kjedelig, til neste år skal jeg IKKE gå i tog". Men så viser det seg ofte at de i ettertid minnes 17.mai-togene på en positiv måte.

Derfor synes jeg at man ikke skal la barna bestemme helt selv uten å prøve å overtale dem først. Mange barn sier jo også at de ikke vil i bursdag, at de ikke vil på fotballtrening, at de ikke vil besøke bestemor, at de ikke vil være med på tur i skogen eller at de ikke vil være med på butikken. Likevel må de fleste være med på slike ting, og jeg tror at dette er en viktig del av oppveksten. Noen ganger må man "tvinges" (som nevnt ikke sparkende og skrikende) til å gjøre ting man ikke har lyst, og så kan man oppleve det som verdifullt senere.

At enkelte familier velger å ikke feire 17. mai er helt greit det altså. Jeg tenker bare at "tog er kjedelig" ikke er godt nok argument for å slippe i min bok.

• Liker 2
Gjest imli
Skrevet

Trudde dei fleste ungar likte å gå i tog, eg? Her gjekk me i alle fall i tog med stor glede heile barneskulen, og dei fleste gjekk i tog på ungdomsskulen og. Varierar vel kanskje frå plass til plass.

Eg tykkjer i alle fall at ungane bør gå i tog så lenge dei går på barneskulen.

AnonymBruker
Skrevet

Trudde dei fleste ungar likte å gå i tog, eg? Her gjekk me i alle fall i tog med stor glede heile barneskulen, og dei fleste gjekk i tog på ungdomsskulen og. Varierar vel kanskje frå plass til plass.

Eg tykkjer i alle fall at ungane bør gå i tog så lenge dei går på barneskulen.

De fleste, kanskje, men ikke alle. Synes du virkelig de sistnevnte bør tvinges til å gå i tog?!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gremmes og skjemmes av mennesker som nekter å feire vår frihet. Hvilket offer det må være å gå i noen minutter for å vise at en er glad for å bo i ett fritt land. Ungdommen i dag, skal bare ha og aldri yte. Jeg skjemmes!

Jeg er ingen ungdom, og såvidt jeg husker gikk det mer enn bare noen minutter å gå i tog. Jeg tvinger ikke deg til å gjøre noe du ikke vil.

Gjest imli
Skrevet

De fleste, kanskje, men ikke alle. Synes du virkelig de sistnevnte bør tvinges til å gå i tog?!

Tja. Kjem vel litt an på kvifor dei ikkje likar det. Har inntrykk av at grunnen ofte er latskap, og då er ikkje sympatien min særleg stor, gitt.

• Liker 2
Gjest Muimmi
Skrevet

Mitt barn skal få velge selv i år. Ifjor ble han mer eller mindre tvunget, det føltes ikke bra. Han hater store folkemengder og mye lyd, så 17.mai er en veldig slitsom dag for han. Da vil vi redusere noe av stresset hans. Han er forresten 7 år da.

Når barna ikke vil fordi det er kjedelig hadde jeg oppfordret til å gå, men absolutt ikke tvunget!

• Liker 1
Skrevet

Barna på barneskolen her må faktisk ha "gyldig grunn" for å slippe å gå i tog sammen med klassen. Det kommer skriv fra skolen om dette hvert år. Gyldig grunn har man om man er korpsmedlem (men da går man jo i toget uansett), bortreist, syk eller skadet.

Jeg aner ikke om de regner med 17.mai blant de 190 skoledagene.

Gjest Fikira
Skrevet

Barna på barneskolen her må faktisk ha "gyldig grunn" for å slippe å gå i tog sammen med klassen. Det kommer skriv fra skolen om dette hvert år. Gyldig grunn har man om man er korpsmedlem (men da går man jo i toget uansett), bortreist, syk eller skadet.

Jeg aner ikke om de regner med 17.mai blant de 190 skoledagene.

Det gjør de ikke her oppi kalde nord hvertfall.

AnonymBruker
Skrevet

Tja. Kjem vel litt an på kvifor dei ikkje likar det. Har inntrykk av at grunnen ofte er latskap, og då er ikkje sympatien min særleg stor, gitt.

Da jeg var 9 år og ikke ville gå i tog var den eneste grunnen jeg klarte å komme på at jeg rett og slett bare ikke hadde lyst. Jeg skjønte ikke da sammenhengen med 17. mai-tog, store folkemengder, bråk og lysten til å være hjemme i stedet. Foreldrene mine trodde jeg var lat, men det var jeg altså ikke.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er mye tull skolen driver med som burde vært enten fjernet eller blitt 100% frivillig. Tenker da på f.eks Operasjon dagsverk, andre innsamlinger, skidag o.l. Det er ikke alle som deler disse interessene, og envher må få lov å selv bestemme hva dem er interesert i. Jeg mener at man bør få slike ting inn ett slags valgfag slik at man selv kan velge det man vil disse dagene. F.eks at dem som vil kan velge badeland istedetfor skidag.

OD er, og har alltid vært frivillig. De som ikke deltar får eget opplegg på skolen, men siden som regel er et kjedelig opplegg, så sier det seg selv at de fleste velger å delta.

Og jeg mener at visse ting skal man bevare, selv om ikke alle liker de forskjellige tradisjonene.

Selv elsker jeg, og har alltid elsket 17. mai og alt som følger med. Det er en kjempefin dag hvor folk samles i gatene, roper hurra og er glade! I tillegg er alle så fint kledd! :) Hvis man skulle sluttet å feire 17. mai sånn som vi gjør i dag, så ville det rett og slett vært trist.

Jeg mener at barna skal delta i toget fram til ungdomsskolen. Etter det bør de være store nok til å velge selv.

For å være ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor det er så mange som missliker de ulike tradisjonene. Tenk så traust livet, og året hadde vært om vi ikke hadde alle de forskjellige feiringene som vi har? :) Synes folk kan se det positive i ting i stedet for å klage over stresset og bråket.

Ingenting koselig med ett barnetog fullt av unger som ikke vil være der heller.

Nå tror jeg flertallet av barn liker å gå i 17. maitog. Det gjorde i alle fall alle i klassen min da jeg var liten, og det samme gjør blant annet lillesøsteren min på åtte år. Og det er faktisk kjempekoselig å se på! :)

Synes rett og slett det er trist/dumt at det finnes så mange som er så negativ til en så flott tradisjon.

Føler meg nesten gammel her jeg sitter og forsvarer 17.mai og tradisjoner, men jeg har alltid vært en person som setter slike ting utrolig høyt, og som gleder meg til å sette ut flagget og ta på meg bunaden hvert år :sjenert:

Endret av Teriyaki
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 9 år og ikke ville gå i tog var den eneste grunnen jeg klarte å komme på at jeg rett og slett bare ikke hadde lyst. Jeg skjønte ikke da sammenhengen med 17. mai-tog, store folkemengder, bråk og lysten til å være hjemme i stedet. Foreldrene mine trodde jeg var lat, men det var jeg altså ikke.

Hva var grunnen da? Kan ikke se at du nevner noe grunn, jeg da men.

AnonymBruker
Skrevet

Uavhengig av guttens grunner så lurer jeg på hva dere voksne gjør for at han skal synes at det er litt mer stas?

Følger dere han ned til toget, er dere i byen og vinker til han når han går forbi, møtes dere etterpå og feks kjøper is og koser dere sammen?

Hvis det kun blir sånn at dere følger han ned til toget og leverer han, for deretter å hente han og dra hjem så skjønner jeg godt at han ikke vil gå!

Det er noe med rammene man legger rundt det for at det skal bli gøy og for at barnet skal skjønne hvorfor man går i tog, osv. Har han ingen venner som også går? Her i gården er det hvertfall slik at det er endel av morroa; at man er flere venner, både gutter og jenter som går sammen med fine klær og flagg.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...