Gå til innhold

Kan ikke være seg selv som lærer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet litt som lærer, og i alle tilfellene har jeg følt at jeg ikke 100% kan være meg selv. Jeg føler at man kan ikke dra ut og drikke seg full, snakke om å drikke seg full, at man hører på f.eks Rammstein, at man er sci-fi fan, at man kjører bil som er litt type ungdomsbil, at man laster ned fra nettet, at man kan f.eks ikke ha på seg litt andre typer klær enn "streite" klær. Jeg føler at de fleste lærere er litt sånn streite; går i ballerinasko, har skjerf til pynt, drikker te, kjører stasjonsvogn og ser på Hotell Cæsar.

Jeg følte meg rett og slett "bad" i samtale med andre lærere, enda jeg ser er utrolig snill og gem! Men fordi jeg har visse interesser og er litt spesiell (kanskje?), må jeg "gjemme" meg litt og prøve å få innpass sammen med de andre. Jeg greide f.eks ikke helt engasjere meg i praten på pauserommet om hva de siste deltakerne på Farmen sa eller gjorde, forklare hva jeg egentlig mener med at jeg f.eks laster ned program "NN" fordi jeg ikke har tv (Åssn da, åssn går DET an?) eller prøve å holde det litt skjult hva jeg er opptatt av og liker.

Er det sånn læreryrket er? Er det flere som kjenner seg igjen i den ene eller andre retningen? Er et sånt yrke som læreryrket litt firkanta og om du ikke er litt sånn typisk sosialdemokrat så blir du sett ned på av de andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm... Kan jo være at det bare er du som føler det sånn, at hvis du hadde vært deg selv så hadde det vært helt greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thefainter

Læreryrket er gjennomsyret av galskap, så vær så snill og vær deg selv! Det er MYE bedre enn at du følger galskapen til de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du har "jobbet litt som lærer". Da antar jeg at du ikke er utdannet lærer og egentlig ikke kvalifisert. Det kan hende det er en av grunnen til at du føler det er noe som mangler i samtalen mellom deg og de andre lærerne? Jeg kjenner mange lærere og syns de speiler folk flest. Noen er satte, noen er friskuser, noen er tørre, noen er tøffe, noen er lesbiske, noen er ungkarer, noen har de merkeligste hobbyer, osv. Det viktigste er at man er god i jobben sin og god til å samarbeide og jobbe i team. Er du det tror jeg ikke det er så farlig om du mangler tv eller har en sær hobby eller ikke er sosialdemokrat ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her,

jeg husker f.eks at i praksis var det en lærer som snakket veldig mye med oss som studenter om viktighet av "riktige" klær. F.eks snakket hund om t-skjorter med budskap/bandmotiv, dongeribukser med hull og lignende. Nå er det svært vanlig å gå i hullete/slitte dongebukser (man kjøper de jo sånn) og band-t-skjorter eller t-skjorter med budskap (Nå snakker jeg ikke om helt ekstreme budskap). Skal man virkelig ikke få gå i sine egne klær på jobb som lærer, fordi de ikke er "riktige"....? Skal jeg kjøpe andre klær da, for så å bruke bare på jobb, som ikke stemmer overens med meg som person?

Jeg husker også at en tid jeg jobbet som lærer, så var den en elev i småskolen som gjorde "rock'n'roll-tegnet" (http://bruhn.blogs.com/rants/images/2007/05/16/sat_hand.jpg) og en av mine kollerer KLIKKET på han, hun tok tak i handa hans og ristet han og sa at det der ville hun ALDRI mer se noe av!!!! Og SKJØNNER DU DET?!? Jeg tenkte jeez....."rock'n'roll, er det virkelig ikke lov her i gården.....?"

Jeg antar da at hvis jeg hadde kommet med en t-skjorte med rock'n'roll-tegnet på så hadde jeg da fått hørt det.......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du har "jobbet litt som lærer". Da antar jeg at du ikke er utdannet lærer og egentlig ikke kvalifisert. Det kan hende det er en av grunnen til at du føler det er noe som mangler i samtalen mellom deg og de andre lærerne? Jeg kjenner mange lærere og syns de speiler folk flest. Noen er satte, noen er friskuser, noen er tørre, noen er tøffe, noen er lesbiske, noen er ungkarer, noen har de merkeligste hobbyer, osv. Det viktigste er at man er god i jobben sin og god til å samarbeide og jobbe i team. Er du det tror jeg ikke det er så farlig om du mangler tv eller har en sær hobby eller ikke er sosialdemokrat ;)

TS her, joda jeg er utdannet allmennlærer (adjunkt) så jeg er absolutt kvalifisert.

Ja er enig med deg at det er mange forskjellige mennesker, kanskje jeg bare har havnet på steder der de alle virker som en eneste stor lik gruppe, og at jeg har følt meg litt utafor der. Er også enig med deg i at det viktigste er at man er god i jobben sin og kan samarbeide med de andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For mange er det ikke et tegn på rock, men satans tegn. Det var nok derfor vedkommende reagerte, det kan sees på nesten like stygt som Sieg Heil for noen.

Jeg har aldri jobbet som lærer, men hadde noe av det samme problemet i min forrige jobb. Jeg passet ikke helt inn sammen med de andre, og ingen av dem hadde geekinteresser eller ville diskutere noe utover gardiner, ferier, Hotel Cæsar, og hvorvidt man hadde majones på smørbrødet eller ikke. Jeg trodde jeg skulle bli gal, jeg er virkelig ikke noe god på slik smalltalk. I hvertfall ikke når det bare er slikt det går i hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du var litt uheldig med miljøet på den ene skolen. Og som Tabris sier, sånt kan du oppleve i mange type yrker. Kanskje greit å sjekke alderssammensettingen på skoler du søker jobb på, sånn at du vet det er noen som er på "ditt sted i livet"? Har sett utrolig mange lærere med rockemotiv på t-skjortene sine, så tror ærlig talt ikke det er noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer er du en autoritetsperson, men du er også et forbilde. Med mindre du jobber med undom over 18 så bør du ikke prate om hvor full du var i helga. Du bør heller ikke være synlig beruset foran elevene. Jeg vet ikke hvilke trinn eller hvilke fag du underviser i, men det har noe med lig og lære. Du kan ikke lære elevene om alkoholens skadevirkninger i det ene øyeblikket for så å fortelle at du drakk deg fullstendig bort forrige helg.

Ei heller bør du proklamere at du driver med ulovligheter. Alle lærere trenger ikke å kle seg i de samme klærne eller høre på den samme musikken, men det er viktig å være bevisst på at du som lærer er en verdiformidler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer er du en autoritetsperson, men du er også et forbilde. Med mindre du jobber med undom over 18 så bør du ikke prate om hvor full du var i helga. Du bør heller ikke være synlig beruset foran elevene. Jeg vet ikke hvilke trinn eller hvilke fag du underviser i, men det har noe med lig og lære. Du kan ikke lære elevene om alkoholens skadevirkninger i det ene øyeblikket for så å fortelle at du drakk deg fullstendig bort forrige helg.

Ei heller bør du proklamere at du driver med ulovligheter. Alle lærere trenger ikke å kle seg i de samme klærne eller høre på den samme musikken, men det er viktig å være bevisst på at du som lærer er en verdiformidler.

TS her,

jeg er ikke en som drikker mer enn kanskje 1-2 ganger i halvåret, men føler at hvis man har vært ute og drukket, kan det ikke nevnes i en eller annen sammenheng i samtale med andre på mandag. Føler liksom at det må holdes skjult.

Jeg mente derfor selvfølgelig ikke å snakke med elevene mine om dette, de har jo ingenting med hva jeg gjør på privaten i enkelte helger :) Og drikker selvsagt ikke i hverdagene!

Hva mente du med ulovligheter? Jeg driver ikke med noe som er ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også "jobbet litt som lærer". Og er litt enig i det du sier. Særlig blant de yngste kvinnelige lærerne følte jeg det var en sunnhet-, normalitets- perfeksjonskonkurranse med te og skjerf og jeg ser ikke på reality-tv..

Mye av endringen i klesstil og oppførsel handlet om å være en autoritetsperson, en tydelig voksenperson og et forbilde for elevene. I samtale og sosialisering med andre lærere og voksne var jeg mer meg selv. Jeg hadde ikke så mye til felles med de andre lærerne, men det handlet mer om at jeg var i begynnelsen av 20årene og uetablerte og de var dobbelt så gamle og svært etablerte. Jeg fant at da jeg jobbet på en annen skole med yngre lærere og flere menn at jeg kunne være mer meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lærer skal selvfølgelig ikke snakke med elevene sine om at hun er dritings på byen, men lærere er da som folk flest, og lærere har også julebord og sommeravslutninger, og lærere har lønningspils og fester både med hverandre og med ikke-lærere. Jeg tror ikke det er sånn at lærere ikke kan vedkjenne seg på lærerrommet at de har vært på fest i helgen. Lærere er som folk flest. Men de skal selvfølgelig skille mellom hva de snakker med elever om og hva de kan snakke med kolleger på lærerrommet om...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mente du med ulovligheter? Jeg driver ikke med noe som er ulovlig.

Det er ikke helt stuerent å laste ned tv-serier, filmer og musikk. Hvorvidt det er ulovlig er jeg faktisk en smule usikker på, sist jeg sjekket var det ulovlig å uploade, men ikke å laste ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke helt stuerent å laste ned tv-serier, filmer og musikk. Hvorvidt det er ulovlig er jeg faktisk en smule usikker på, sist jeg sjekket var det ulovlig å uploade, men ikke å laste ned.

Det er fullt lovlig, man har itunes, man kan streame tvprogram på tv3.no f.eks

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer og jeg faller nok litt utenfor a4-boksen.

* FrP-er, ikke sosialist.

* Jobber som bartender i helgene.

* Liker å drikke meg full på fest og på byen.

* Veldig opptatt av mote, går trendy kledd fremfor praktisk. Ikke i miniskjørt på jobb akkurat, men sminker meg en del, fikser håret, går i hæler, kjoler osv. Har hatt elever som har sagt "du ser alltid så fin ut, du har så fin sminke/fine klær" :fnise:

* Liker ikke gi mer lekser enn nødvendig og oppfører meg ikke helt firkantet ift regler. Lar det være litt takhøyde og rom for ulikheter. Kan se gjennom fingrene på ting kollegene mine ville klikket på.

* Laster ned absolutt alt jeg vil.

* Ser på alt av reality, inkl Paradise.

Kunne fortsatt i evigheter, men nå må jeg avgårde;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg noe igjen i det TS sier som lærer - streit klesstil, skjerf, te, ballerinasko og stasjonsvogn, :fnise: .

Nå skal det sies at jeg har vært borti veldig mange ulike lærertyper da, dra de unge hippe med hipsterklær, og fint kunne gått med rockeskjorter, og de mer streite med ren og hel dongeri, ensfarget genser/trøye i sort eller grått og plain stil. (Det er nok den siste jeg holder meg mest til - men har også hatt litt mer laidbacke klær - dog når jeg har vært inne i jobben.

Sånn generelt sett, ser jeg det ikke som veldig naturlig å snakke om fyllehistorier og filnedlastning hverken med elever eller kollegier, eller med øvrige medarbeidere i andre typer jobber. Med unntak av noen i kollegier som er på samme alder, som jeg blir litt venn med.

Som lærer syns jeg det er viktig å være rollebilde, og samtidig å være ærlig. Da tenker jeg at det er en del ting som er naturlig å ikke snakke om i det foraet, men at jeg sans. kunne innrømt å ha lastet ned ulovlig - og evt. at vi hadde diskutert hvorfor det er ulovlig osv i klasserommet. Jeg syns det er viktigere å diskutere hvorfor filnedlasting er problematisk, heller enn å være moralist og dobbeltmoralsk attpåtil.

jeg tror elever har bra av å ha ulike lærere. Selv har jeg likt både de streite og de litt mer kule typene, så lenge de har hatt bra fagkunnskaper og/eller vært gode lærere.

Interesser som sci-fi og musikk som Rammenstein er jo rimelig stuereint, og jeg ser ikke hvordan det skulle vært galt for lærere, eller sykepleiere eller børsmeglere, osv. Og alle lærere er jo ikke reality-suckers.

Ikke mist motet TS, håper du finner deg en buddy eller to i kollegiet som du er på nett med, så du ikke får helt fnattern av.

Ang. å se tv på nett - er det mange lovlige muligheter, slik som TV2sumo, TvNorge (betal) og nrk (gratis) tv3 (gratis - med reklame. Lærere har jo litt særkvote å fylle, så det å velge å ikke ha tv, og heller lese er jo skikkelig særkred ;).

At du er engasjert for sci-fi og Rammenstein er jo bra. Å bruke bandskjorter må jo gå greit, om du har sånne litt streite, trenger kanskje ikke gå med Maidens skjelletter i småtrinnet ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS her,

jeg er ikke en som drikker mer enn kanskje 1-2 ganger i halvåret, men føler at hvis man har vært ute og drukket, kan det ikke nevnes i en eller annen sammenheng i samtale med andre på mandag. Føler liksom at det må holdes skjult.

Jeg mente derfor selvfølgelig ikke å snakke med elevene mine om dette, de har jo ingenting med hva jeg gjør på privaten i enkelte helger :) Og drikker selvsagt ikke i hverdagene!

Hva mente du med ulovligheter? Jeg driver ikke med noe som er ulovlig.

Å prate med andre lærere må kunne gå an. Med ulovligheter så tenkte jeg på den nedlastingen, som jeg ikke vet hvorvidt er lovlig eller ikke. Poenget er at du er en rollemodell for elevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aria.

Har helt samme oppfatning som deg av hvordan de går kledd - skjerf, ballerina sko og ikke minst med te koppen i hånda :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

***

Er også adjunkt, og utenfor "normalen".

-Straffedømt.

-Rocker

-Lydfrik

-Eks-yrkesmilitær

-Høyrevendt politisk

-Bilfrelst

-Våpensamler (i den spede begynnelsen)

-Anti-reality (så jævlig også)

Som deg oppfatter jeg mange lærere som vel ensartede og kjedelige, og bruker ikke mer tid enn nødvendig på å sosialisere med kollegene mine. Drikker stort sett kaffen på arbeidsrommet sammen med to-tre andre menn, og er fornøyd med det.

Det er et lite paradoks at man skal formidle til ungdommene at de har rett til å være seg selv når det i mange skoler kan virke som målet er å gjøre arbeidstagerne mer like.

Btw, elsker jobben min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg en gang var student, så har jeg hatt min del av lærere. Den stereotypiske læreren er som regel grisekjedlig, og jeg lærer fint lite av dem. Det er ikke gøy å nistirre på klokken hver eneste undervisningstime, ZZzzzzz.

De jeg har lært mye av, har vært de som har vært utenfor "normen". Det jeg synes er best med en lærer er om h*n har humor og kødder litt i timene. Mye mer trivelig å være i timene da, og jeg suger mye lettere til meg stoffet.

Beste læreren jeg har hatt, gikk alltid i noen 3 meter lange slangeskinn sko, kjørte en BMW 540 (den solgte han derimot, for det var en drittbil som brukte for mye bensin sa han), hadde langt grått hår, og noen sorte firkantede spesy briller.. Gikk alltid i dongeri bukse og en fancy skjorte, med sort frakk/skinnjakke over. Så stilen hans var "utenfor normen", var mer som en kunstner enn lærer, følte jeg.. Men det som gjorde han til en god lærer var at han tullet mye i timene, var ikke så "a4".

Synes bare det er gøy med lærere som er utenfor normen jeg.

Har forøvrig vært lærervikar i 2 år selv, og det er grisemange kjedlige lærere OUT THERE ! :skratte: Kanskje jeg som har vært uheldig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...